Hoppets bekännelse
Kapitel 8: Kyrkan
Ef
4:3-6 Vinnlägg
er om att bevara Andens enhet genom fridens band: en kropp och en
Ande, liksom ni också blev kallade till att leva i ett och
samma hopp, det som tillhör er kallelse - en Herre, en tro,
ett dop, en Gud, som är allas Fader, han som är över
alla, genom alla och i alla. Rom
10:10 2Kor
11:14 Tron kan
inte förbli osynlig, även om vi människor inte kan
se in i hjärtat och avgöra vem som tror. Tron leder nämligen
alltid till bekännelse och visar sig i trons frukter
i livet. De som tror vill söka upp andra som tror och dela
deras gemenskap. Därför
kommer vi också att få en synlig gemenskap av troende.
Eftersom kyrkan är representerad i denna yttre gemenskap, kan
också denna gemenskap kallas kyrka. Denna synliga kyrka är
alla de, som vi utgående från deras bekännelse
kallar kristna. Men den yttre
bekännelsen är inte helt tillförlitlig. Det går
nämligen att härma den. Så gör t o m djävulen
själv. Sådana som har den yttre bekännelsen och
bär det kristna namnet, men inte är sant troende, kallar
vi hycklare, eller namnkristna. Vi kan inte avgöra vilka som
är hycklare, eftersom också dessa har samma bekännelse
som de sant troende. Gud allena vet det. Som åtskillnad
mellan den yttre och den osynliga kyrkan kan vi säga: den osynliga
kyrkan är de som har tron, och den synliga kyrkan är alla
de som bekänner tron. Apg
15 Rom
16:17 Från
början var den yttre kyrkan en. Redan under den första
tiden visade sig hycklare, som t ex Ananias och Safira. Genom Andens
särskilda ledning kunde dessa avvisas till varning för
den unga församlingen, men vi har inte fått något
löfte att alltid kunna avslöja hycklare. Däremot
har Bibeln gett oss klara bud om att avvisa dem som lär
falskt. Och falska lärare har funnits med från kyrkans
första tid. Apostlagärningarna vittnar om hur lärjungarna
samlas till ett apostlamöte i Jerusalem, det första riktiga
kyrkomötet, för att besluta i lärofrågor. Breven
är fulla av vittnesbörd om apostlarnas ständiga kamp
mot villfarelsen. Genom denna
kamp tvingades man att avgränsa sig mot de villfarande i form
av bekännelser. I dessa uttalade man den rena läran
och förkastade de kätterska eller heretiska lärorna
(grek hairesis = läromening, parti, partisöndring).
Sådana skulle man dra sig undan: Bekännelserna
kom alltså till som avgränsning mot falska läror,
samtidigt som de var uttryck för lovsång i församlingens
gudstjänst. Genom bekännelserna avstängdes sådana
villfarande sekter* från den sanna kyrkan. Redan under
de första århundradena uppstod många sekter, men
kyrkan kunde tack vare många lärostrider ändå
hålla ihop. SCHISM:
Så
småningom fick emellertid allt grövre villoläror
fotfäste också i den ena, världsvida kyrkan. Under
en lång tid växte oenigheten mellan den stora påvekyrkan
med centrum i Rom och österns kyrka, som inte godkände
påven som överhuvud. År 1054 skedde så den
första stora delningen (schismen)*, varvid två
kyrkosamfund bildades. Under reformationstiden
återupptäcktes evangelium, som alltmer hade fördunklats
av villfarelsen, av Martin Luther. Redan tidigare hade försök
gjorts bl a av John Wycliffe i England och Johan Hus i Böhmen.
Reformationen ledde till att den katolska kyrkan började med
en våldsam motattack, inkvisitionen, där tusentals protestanter
mördades för sin tros skull. Detta kunde dock inte hejda
reformationen. Samtidigt
som Luthers reformation skakade den påvliga kyrkan i Rom,
framträdde andra reformatorer som inte helt godkände Luthers
lära. De främsta var Ulrik Zwingli och Jean Calvin som
blev grundare av de s k reformerta kyrkosamfunden. Allt ifrån
denna tid har vi tre huvudgrenar av den synliga kyrkan. Den största
är den katolska kyrkan, som är delad i den romersk-katolska
och den grekisk-ortodoxa. De båda har mycket gemensamt,
även om det också finns stora olikheter. De lutherska
kyrkorna är ofta landskyrkor, dvs de har skilda organisationer
i varje enskilt land. Men dessutom finns det många mindre
lutherska samfund, allt ifrån liberala till strängt konservativa
kyrkor. De reformerta
samfunden är också uppdelade i en mängd fraktioner.
De flesta av vårt lands s k frikyrkosamfund har uppstått
på reformert grund. Luther själv
upplevde samfundssplittringen mycket obehaglig, eftersom det var
han som blev utsedd som orsak till splittringen: Luther visste
att djävulen med stor iver går till attack där det
rena ordet förkunnas. Så länge den romersk-katolska
kyrkan behöll makten, och inte lät Ordet predikas rent
och klart, rådde lugn och frid. Men "där Gud bygger en
kyrka, där bygger djävulen ett kapell." Vikström,
s. 81 Därför
är det i viss mån riktigt som John Vikström konstaterar: Vikström
vill av detta dra slutsatsen att man skall överge denna inspirationslära,
tydligen med tanken att man då lättare uppnår endräkt
och frid. Men så kan inte den göra, som litar på
Bibeln. Han vet att splittringen rasar mest där vi utan att
fråga efter människors åsikter slår vakt
om Guds ords auktoritet. Kyrkan har splittrats mest när man
först släppt efter för olika slags villfarelser,
som de troende sedan varit tvungna att avgränsa sig mot. Det
är alltså villfarelsen som splittrar och inte
Guds ords rena lära. Det är
naturligtvis en tragedi att kyrkan inte har kunnat hålla stånd
mot de falska lärorna, utan rivits sönder i stycken. Att
det skulle gå så har Bibeln förutsagt. Men kyrkan
har svikit Jesus, som bad för enheten i tron, och Paulus, som
förmanade att bevara Andens enhet genom att förbli i sanningen. Den yttre
kyrkans splittring i olika samfund är en tragedi, som i sista
hand går tillbaka på synden. När en falsk lära
kommer in, använder sig djävulen av mänskliga svagheter
för att vinna gehör. Alltför ofta har splittringen
utåt sett berott på köttslighet och på
att man inte har förmått samtala och undervisa i kärlek. När
en kristen står inför denna splittring, som i synnerhet
på missionsfältet kan upplevas som ett hån inför
Jesu ord "för att världen skall tro att du har sänt
mig", drivs han till omvändelse och bön. Men han vill
också söka möjligheter att reparera skadan. Hur
kan man uppnå enhet, där århundraden har beseglat
splittringen? Det går
inte bara att låtsas som om splittringen inte fanns. Då
blundar man inför historien. Det enda raka är att ta fram
alla de punkter, där man är oense, och försöka
se om det finns missförstånd som går att klara
upp. Joh
17:21 Under vårt
århundrade har strävanden efter en yttre enhet bland
kyrkorna tagit fart. Härvid har man tagit fasta på Jesu
ord i hans översteprästerliga förbön: Jesus anger
den treenige Gudens enhet som en förebild för de kristnas
enhet. Denna bön driver oss som kristna att försöka
bevara enheten i tron som ett vittnesbörd gentemot världen.
Likaså talar Paulus om att bevara Andens enhet i det redan
citerade stället från Ef 4. Där ser vi också
att enheten skall byggas på sanningens grund. Enheten
utgår från de sanningar, som Anden lär oss, dvs
Guds ord. Det är
detta som bör vara kännetecknande för all biblisk
ekumenik*. Ordet ekumenik finns inte i Bibeln i den gängse
betydelsen, utan det härleds från grekiskans oikouméne
= världen eller den bebodda jorden. Ekumeniken strävar
till att hela världen skulle ha samma tro, vilket är
helt bibliskt. Problemen
dyker upp när man försöker förverkliga målsättningen
i praktiken. Då visar det sig, att många olika samfund
läser ut olika betydelser ur samma bibelord. Det tycks gå
att tolka Bibeln på många sätt. Vi har tidigare
talat om den rätta tolkningen av Bibeln. Om man läser
samma bibelställe på två sinsemellan oförenliga
sätt, kan inte båda läsningarna vara riktiga. Åtminstone
den ena av tolkningarna måste vara falsk. Den egentliga meningen
med texten kan inte vara två olika. Om vi t ex
finner att Bibeln talar om att också barnen bör döpas
och en annan uppfattar texten så att det är orätt
att döpa barn, måste någondera ha tagit fel. Då
kan vi inte slå oss till ro med konstaterandet att mångfalden
är en rikedom, utan vi måste sätta oss ned tillsammans
och ta reda på vad grundtexten egentligen vill säga oss,
dvs vi måste hitta den rätta tolkningen. Nu är
det faktiskt många som menar att det är en rikedom för
kristendomen att vi har en mångfald samfund. Man menar att
vi kan vara oense om detaljer, bara huvudsaken är gemensam. Men då
har man inte läst sin Bibel med omsorg. Paulus tillrättavisar
korintierna för att de bildar partier kring människor: Orsaken till
att inte söndringar får finnas är naturligtvis att
de skadar församlingen. Antingen är de köttsliga,
och då bör kärleken skyla över ofullkomligheterna,
eller också är det fråga om villfarelser
som måste avvisas. I vartdera fallet vore det kärlekslöst
att låta saken bero utan att reda upp dem. SKB,
s. 59 Det går
inte att försvara villfarelser med att de är små
och obetydliga. Det har uttalats i den Augsburgska bekännelsen
så här: Man har disputerat
mycket över vad detta satis est kan innebära. Är
det evangeliets centrum, alltså syndernas förlåtelse,
eller är det hela Bibelns lära? Av fortsättningen
verkar det vara helt klart, att det som man kan ha fördrag
med är olika uppfattning om yttre människostadgar och
religiösa bruk, dvs adiafora. Luther:
Stora galaterbrevs-kommentaren, s. 470f Martin Luther
åskådliggör saken: Förbannad
vare den kärlek, som upprätthålles på bekostnad
av trons lära! --- Alla Guds
ord äro ett enda och ett enda är alla. De skulle veta,
att en enda artikel är alla och att alla äro en enda.
Om en enda åsidosättes, gå de alla småningom
förlorade. Det är
alltså ett livsvillkor för kyrkan att hålla
sig till denna enda rätta lära. Om vi inte är
klara över vad läran är, måste vi söka
den i Ordet. Inget annat skall avgöra läran än Guds
ord allena (den lutherska kyrkans formalprincip). ALLIANS:
Förbund; en verksamhet där olika samfund samarbetar trots
olikheter i läran. UNIONISM:
En konstgjord enhet mellan olika samfund under bortseende från
olikheter i läran (från lat. unio = enhet). Hes
33:6 Tyvärr
är det så att denna syn på läran är synnerligen
ovanlig. Det anses fanatiskt och småskuret att vädja
till läran, när man i stället skall tala om kärlek. Då
menar man ofta att det är kärlek att göra avkall
på olika meningar i lärofrågor och i stället
låtsas vara överens. Gemenskapskänslan
är viktigare än sanningen. När
man på denna grund utövar gemenskap mellan olika samfund,
som har olika lärouppfattning, brukar man tala om allianskristendom*
eller unionism* (union = enhet). Man kommer överens
om att undvika frågor där man har olika meningar och
i stället håller man sig till de lärofrågor
där man lär lika. Men denna
verksamhet har flera allvarliga fel. Eftersom
den söker upprätta gemenskap trots olikhet i läran
får den falska läran fritt spelrum i stället för
att man varnar för den. Därför syndar den mot
kärleken, eftersom kärleken vill varna den som felar.
Att skyla över och inte låtsas om fel är inte sann
kärlek. Ytterligare
är allianskristendom omoralisk, eftersom den låtsas som
om man skulle vara ett i tron och ändå inte är det.
Om man kompromissar med lögnen och låter bli att avslöja
den förnekar man sanningen. I stället
för att undvika de svåra frågor, som ofta uppstår
när man avvisar falsk lära och unionism, är det kärleksfullt
att lyssna till Bibelns undervisning. Kärlekens apostel Johannes
talar mycket om falska lärare och om Antikrist. Det är
oerhört allvarliga ord vi får höra här. Vi
vill gärna sätta dem åt sidan eller förbjuda
Johannes att säga så, men det har vi inte rätt till.
I stället bör vi ödmjukt söka förstå
vad han vill säga oss. Framför
allt vill Johannes att vi skall göra klart för den som
söker gemenskap med oss, men som hyser en falsk lära,
att vi inte kan stå i kristen gemenskap med honom. Och vi
bör göra det helt klart att detta inte beror på
vår egen ovilja mot honom, utan på Guds bud. Det är
svårt att minnas skillnaden mellan broderskapet och den
yttre gemenskapen. Om man tar avstånd från en yttre
gemenskap, betyder detta inte att man samtidigt anser den andre
vara en hedning. Det finns många ödmjuka kristna som
felar i någon lärofråga, eftersom de inte blivit
undervisade. Då är det vår uppgift att i tålamod
undervisa dem, så att vi om möjligt kommer fram till
enhet i läran. Vi kan inte heller automatiskt anse alla medlemmar
i vårt eget samfund som sanna kristna, eftersom vi inte kan
se deras tro. Att ta avstånd
från ett samfunds eller en persons lära betyder inte
att man behöver vara ovänner. Tvärtom, i det yttre
livet skall vi gå till mötes i kärlek så
långt vi kan. Ekumenisk
verksamhet är av en helt annan art än alliansverksamhet.
I den senare bryr man sig inte om olikheter, medan en sann ekumenik
söker en gemensam tro. En del av den verksamhet, som bedrivits
av de ekumeniska organisationerna, har just detta syfte. Tyvärr
är det så, att mycket av den moderna ekumeniken är
unionism, och därför kan inte heller den godkännas
ur biblisk synvinkel. En bok som
grundligt utreder den ekumeniska rörelsens tillkomst och arbetsmetoder
är David Hedegård: Ekumenismen och Bibeln (i en tidigare
upplaga Söderblom, påven och det stora avfallet). Här
skall endast kort beröras de viktigaste ekumeniska organisationerna. De kristna
enhetssträvandena går tillbaka till 1800-talet. Väckelserörelserna
under 1800-talet bröt ofta igenom samfundsgränser och
skapade en samhörighetskänsla mellan de troende. Man betonade
mera den subjektiva tron i hjärtat än trons föremål,
läran. Så uppstod några kristna världsorganisationer
grundade på en personligt-religiös gemenskap.
Sådana var bl a KFUM och KFUK (kristliga föreningen
av unga män resp kvinnor). Denna rörelse
talade inte så mycket om lärofrågor. Det gjorde
däremot den linje, som kunde beskrivas som kyrkogemenskapens
linje. Efter en internationell missionskonferens 1910 i Edinburgh
framväxte enhetsrörelsen Faith and Order (tro och
kyrkoförfattning), som tog som sin uppgift att söka förena
de existerande kyrkosamfunden till en enda kyrka. Denna rörelse
är den äldsta av de egentliga ekumeniska organisationerna. Utgående
från problemen på missionsfälten uppstod också
en rörelse som strävade efter praktisk samverkan
inom mission, sociala frågor och i fredsarbete. Den ledde
så småningom till bildande av en internationell missionsorganisation. År
1925 hölls under ledning av ärkebiskop Nathan Söderblom
ett stort ekumeniskt möte i Stockholm. Det var startskottet
till organisationen Life and Work (Liv och arbete), där
man inte ville sjunka ned i det svåra arbetet med lärofrågorna
utan koncentrera sig på praktiskt arbete i internationella
frågor. Dessa båda
organisationer slogs år 1948 samman till Kyrkornas Världsråd
(World Council of Churches), ofta förkortat KVR. Det är
detta organ som nu är den ledande ekumeniska rörelsen
och har merparten av de kristna kyrkosamfunden som medlemmar. Den
romersk-katolska kyrkan har dock inte anslutit sig som fullvärdig
medlem, utan har endast sänt observatörer till generalförsamlingarna,
som hålls vart sjunde år. Alla de nordiska
folkkyrkorna är medlemmar i KVR. Den största lutherska
kyrkan, som inte är medlem, är den nordamerikanska Missourisynoden
med ca 2,6 miljoner medlemmar. KVR har periodvis
kritiserats kraftigt av många kyrkor och enskilda personer.
Kritiken har främst koncentrerats till två punkter. För
det första är världsrådets teologi mycket luddig.
Trots att man i dess lärobasis har bekänt sig till den
treenige Guden, finns unitariska* samfund med bland
medlemskyrkorna. (Så gör t.ex. David Hedegård
i sin klassiska bok Ekumeniken och Bibeln,i en tidigare upplaga
kallad Söderblom, påven och det stora avfallet.) Unitarierna
förnekar Jesu sanna gudom. Från KVR:s sida har man hävdat
att det åligger varje medlemskyrka att själv pröva
om man kan stå med i rådet. För
det andra har man på grund av bristande samförstånd
i lärofrågor allt mer koncentrerat verksamheten till
sociala och politiska frågor. Man har öppet understött
gerillarörelser, och det väckte pinsam uppmärksamhet
då kristna missionärer på 1970-talet mördades
av den marxistiska Patriotiska Fronten i Rhodesia. Dessa hade understötts
av KVR:s "speciella fond" för bekämpande av rasismen,
och efter blodbadet gavs ytterligare stöd till gerillarörelsen. En annan
rörelse, som inte på samma sätt kan anses ekumenisk,
är Lutherska Världsförbundet. Samtidigt som
många av de lutherska kyrkorna glidit så långt
bort ifrån den lutherska tron att de inte mera kan räknas
som lutherska i praktiken, har förbundet blivit allt mer politiskt
i likhet med KVR. Huvudorsaken
till denna katastrofala utveckling är att man övergett
Bibeln som Guds ord. Skulle man hålla fast vid Ordet kunde
man inte tillåta sådana verksamhetsformer som man gör.
Men bibelförnekelsen har gett möjlighet till en radikal
omtolkning av det kristna budskapet, så att man med liknande
termer som de bibliska menar något helt annat än Bibeln. Eftersom
vi står under risken att komma bort från tron om vi
påverkas av falska läror är det viktigt att vi håller
oss till en rätt förkunnelse. I första hand är
det samfundets lära och bekännelse som vi skall
pröva. En bekännelse
är rätt om och endast om den i allt stämmer överens
med Bibeln. Den behöver inte stämma med förnuftet
eller den allmänna opinionen, eftersom dessa kan ta fel. En
rätt kyrka frågar Bibeln till råds i alla lärofrågor. Tit
1:9 Ps
1.1 Rom
16:17 En rätt
kyrka får inte tillåta falsk lära. Dess
präster måste kunna tillbakavisa alla villfarelser. Om
präster tillåts hysa och utsprida falsk lära utan
att ingripanden görs har därmed den officiella lärogrunden
förstörts. Visserligen
finns i denna ofullkomliga värld ingen ren kyrka eller församling,
lika litet som någon människa kan vara syndfri. Men på
samma sätt som en kristen inte kan trotsa Gud genom att medvetet
synda mot Guds bud, kan inte heller kyrkan medvetet försvara
falsk lära. På
samma sätt som en kristen skall undvika att ha samröre
med uppenbart ogudaktiga människor för att inte själv
bli indragen i deras syndiga verksamhet, skall en kristen kyrka
vägra samverkan med villfarande samfund. En kristen
människa skall inte heller vara medlem i ett sådant samfund
som uppenbart är villfarande. Det finns nämligen risk
för att den falska läran kan fördärva tron,
så att hon slutligen går evigt förlorad. Därför
säger Paulus: "Dra er ifrån dem!»De många samfunden
Ekumeniken
Finns det fler än en sanning?
Allianskristendom
Ekumeniska organisationer
Vilken kyrka är en sann kyrka?
Apg 5
SEKT: Synonymer:
heresi, kätteri (villfarelse), partisöndring, uppfattas
vanligen som en grupp eller ett samfund med en speciallära,
vilken brutit sig ut ur ett större kyrkosamfund.
De
många samfunden
Men
jag förmanar er, mina bröder, att ha akt på dem
som vållar tvedräkt och kan bli er till fall, i strid
med den lära som ni har inhämtat; dra er ifrån dem.
Söndring, kyrkosplittring.
Luther, 1939, s.429
Våra
motståndare skjuta skulden på vår lära. Men
fridens lära ger icke upphov till denna villervalla, utan det
är hedningar, folk, jordens konungar och furstar som larma.
Joh 17:21
Ef 4:3
Därför
är det ingen överraskning att samfundssplittringen är
störst inom de delar av kristenheten där tron på
Bibelns ofelbarhet på basen av en bestämd inspirationslära
är allra starkast.
Joh 17:21
Ekumeniken
Jag
ber att de alla må vara ett, och att såsom du, Fader,
är i mig, och jag är i dig, också de må vara
i oss, för att världen skall tro att du har sänt
mig.
Finns
det fler än en sanning?
1 Kor 1:10
Men
jag förmanar er, mina bröder, vid vår Herres, Jesu
Kristi, namn, att alla vara eniga i ert tal och att inte låta
söndringar finnas bland er, utan hålla fast tillhopa
i samma sinnelag och samma tänkesätt.
Och
för kyrkans sanna enhet är det nog (satis est) att vara
ense i fråga om evangelii lära och förvaltningen
av sakramenten. Och det är icke nödvändigt, att nedärvda
människobud eller religiösa bruk eller yttre, av människor
föreskrivna former för gudsdyrkan överallt äro
lika.
Läran
är icke vår utan Guds. Vi äro endast hans kallade
tjänare. Därför kunna vi icke uppgiva eller förändra
en enda prick i den. Livet åter är vårt. Vad livet
angår kunna därför sakramenterarna icke fordra något
av oss, som vi icke skulle vilja eller t o m böra underkasta
oss, medgiva och fördraga, så länge blott läran
och tron icke äventyras, ty om läran upprepa vi ständigt
detta Pauli ord: Litet surdeg syrar hela degen. I detta stycke kunna
vi icke vika ens en hårsmån. Läran är nämligen
att jämföra med en matematisk punkt, den är icke
delbar. Där kan man varken taga något ifrån eller
lägga något till. Livet åter liknar den empiriska,
verkliga punkten, som alltid kan delas, alltid förminskas.
---
Upp 2:14ff
Allianskristendom
2 Joh 9-11
Var
och en som går så framåt, att han inte förblir
i Kristi lära, han har inte Gud; den som förblir i den
läran, han har både Fadern och Sonen. Om någon
kommer till er och inte har den läran med sig, så ta
inte emot honom i era hus, och hälsa honom inte. Ty den som
hälsar honom, han gör sig delaktig i hans onda gärningar.
Ekumeniska
organisationer
UNITARISM:
Åskådning som avvisar treenighetsläran.
Joh 8:31f
Vilken
kyrka är en sann kyrka?
Till sidans början | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt