Kapitel 8:
Kyrkan
8.1 De heligas samfund
Vad är kyrkan
Kyrkans egenskaper
Var är kyrkan
1 Kor 12:13
|
Ty
i en och samma Ande är vi alla döpta till att utgöra
en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, vare
sig vi är trälar eller fria; och alla har vi fått
en och samme Ande utgjuten över oss.
Vi har gått
igenom de många områden där den helige Ande utför
sitt verk bland människor. Vi har sett, att Anden verkar i
yttre nådemedel, Ordet och sakramenten. Eftersom Gud är
ordningens Gud har han också bestämt hur dessa medel
skall förvaltas. Det sker i kyrkan.
Först
skall vi betrakta några begrepp och klargöra skillnaden
mellan Kristi kropp, de heligas samfund, och yttre kyrkosamfund.
|
Ef 1:22f
1 Petr 2:9
Gal 3:28
Gal 6:10
Joh 11:14f
Joh 11:52
SKB,
s. 335
|
Vad
är kyrkan?
Vi har många
uttryck för den gemenskap, som lärjungaskaran utgör.
I Paulus-ordet, som vi citerade ovan, finns uttrycket kropp.
Han beskriver där alla troende som lemmar i samma kropp, och
i denna kropp är Kristus huvudet.
När
Jesus talar om sig själv som vinträdet och lärjungarna
som grenarna, tecknar han en annan fin bild av den intima gemenskapen.
Det vanligaste
grundordet i Nya testamentet är ekklesia, som vanligen
är översatt med församling. Ordet härleds
från ordet kalla ut och anknyter till seden att kalla
ut borgarna i en stad till folkförsamling för att avgöra
stadens angelägenheter. De kristna är kallade ut ur världen
att höra Kristus till.
Vårt
ord kyrka kommer från grekiskans kyriakon (doma), dvs
Herrens (hus). Ordet är ett adjektiv och beskriver det
som hör Herren till. Det finns som lånord i många
språk. När vi i Nya testamentet på svenska har
församling, kunde vi lika gärna översätta kyrka.
Kyrkan är
alla de som den helige Ande genom evangelium kallat "från
mörkret till sitt underbara ljus" och blivit "ett konungsligt
prästerskap, ett heligt folk, ett egendomsfolk". Här
är det inte fråga om skillnader mellan raser, stånd
och kön. Alla är bröder i tron.
Jesus talar
om kyrkan som en hjord, där han är herden. Denna hjord
skall bli en, och i den skall samlas "Guds förskingrade
barn". Luther uttrycker saken på följande humoristiska
sätt i Schmalkaldiska artiklarna:
Ty
ett barn på sju år vet numera, Gud vare lov, vad kyrkan
är: hon är nämligen de heliga troende och "fåren,
som höra sin herdes röst".
|
Ef
4:4f
Joh
2:19
Ef 2:21
Gal
6:16
Rom 11:17
|
De kristna
förenas av en och samma tro. De hör till Guds familj,
där också alla de som dött i tron är med. Dessa
tillhör den triumferande kyrkan i himlen, medan vi som
lever kvar här på jorden tillhör den stridande
kyrkan. I den här framställningen ägnar vi oss
helt åt den stridande kyrkan, som kämpar mot djävul,
värld och kött.
Jesus talade
om sig själv som templet, som skulle brytas ned och
på tre dagar byggas upp igen. Också kyrkan kallas därför
ett heligt tempel i Herren. Det har ersatt det jordiska templet
i Jerusalem, som tjänade tills Kristus kom.
Eftersom
det jordiska Israel hörde det gamla förbundet till och
var en förebild för det nya förbundet, som Jesus
skulle inrätta, har namnet Israel övertagits av
kyrkan. Det är inte så att kyrkan skulle byggas upp vid
sidan av det gamla Israel, utan det nya skulle växa upp utgående
från det gamla. Nya kvistar skulle inympas i det gamla olivträdet.
Guds förhållande
till Israel jämförs i GT ofta med ett äktenskap.
Den kristna församlingen förliknas på motsvarande
sätt vid bruden, som är trolovad med sin himmelske
brudgum, Kristus. Hon väntar ivrigt på att hämtas
till det himmelska bröllopet, och under väntetiden vakar
hon och lever i trohet.
|
Luk
17:21
|
Jesus talar
ofta om Guds rike. Med det avser han inte människorna,
som hör till kyrkan, utan Guds regering i de troendes hjärtan.
Där Guds Ande verkar tro, där finns också Guds rike.
Luther förklarar saken på följande sätt i Lilla
katekesen (förklaringen till den andra bönen):
Guds
rike kommer av sig självt även utan vår bön,
men vi ber i denna bön, att det skall komma också till
oss.
När
sker det? Det sker, när vår himmelske Fader ger oss
sin helige Ande, så att vi genom hans nåd tror på
hans heliga Ord och lever saligt här i tiden och sedan i
evigheten.
|
1 Kon 19:10, 18
Ef 4:4f
Ef
5:25ff
KATOLSK:
Allmän, allmännelig; har från reformationstiden
närmast förknippats med den romerska kyrkan.
|
Kyrkans
egenskaper
Vi kan inte
se vilka människor som tror. Vi kan ana det utifrån deras
bekännelse, men vi kan inte veta om de hycklar eller vittnar
om en äkta tro. Det är bara Gud som kan se in i hjärtat.
Därför sägs kyrkan vara osynlig.
När
Elia trodde att han allena var kvar av dem som fruktade Herren,
fick han veta att det fanns sju tusen män som han inte visste
om, men som inte hade avfallit. Det ger oss tröst när
vi upplever oss ensamma.
Kristi kyrka
är en enda, eftersom den har en Herre och en tro. Därför
uppmanas vi att bevara enheten.
Kyrkan består
av syndiga människor, men är ändå helig. Den
är avskild åt Gud genom den helige Andes verk och har
sin helighet från Jesus. Anden vill leda sin kyrka, så
att den skulle låta heligheten genomsyra hela livet.
I den apostoliska
tron bekänner vi "en helig, allmännelig kyrka, de heligas
samfund." Ordet allmännelig är det samma som
katolsk*. Det skall inte blandas samman med den romerska
kyrkan, som kallar sig katolsk. Ordet avser att kyrkan finns i hela
världen och består av alla troende tiderna igenom.
|
Matt 16:18
Matt
24:10ff
Matt
28:19f
Joh 1:40ff
|
Jesus har
lovat att hans kyrka inte skall gå under, inte ens fastän
djävulen sätter in alla sina resurser. "Dödsrikets
portar skall inte bli henne övermäktiga." Denna världens
riken kommer och går, men Guds rike skall bestå till
den yttersta dagen, trots att skaran av troende ser ut att minska.
Kyrkan omfattar
alla som tror, och därför kan ingen bli salig utanför
kyrkan. Men detta begränsar inte saligheten till något
yttre samfund, eftersom ingen yttre organisation kan identifiera
sig med Kristi kyrka.
Ingen organisation
kan heller skryta med att ha byggt upp Kristi kyrka. Det har Gud
själv gjort genom sina nådemedel. I kyrkan regerar Jesus
genom dessa nådemedel. Genom dopet och undervisningen görs
människor till lärjungar och vi skall vara ivriga att
sprida evangeliet ut till hela världen. Missionen är
kyrkans viktigaste uppgift.
|
SKB, s. 59
|
Var
är kyrkan?
Om kyrkan
är osynlig, hur skall vi då kunna veta var den finns?
Hur känner vi igen vara systrar och bröder i tron?
Den Augsburgska
bekännelsen svarar med de kända orden:
Men
kyrkan är de heligas samfund, i vilket evangelium rent förkunnas
och sakramenten rätt förvaltas.
Vi ser här
en logisk följd av läran om den helige Andes verk: Där
Guds ord predikas rent och klart och där sakramenten rätt
förvaltas, där verkar den helige Ande tro. Där
tron finns, finns också kyrkan. Men om inte predikan om
Kristus finns, kan inte heller någon sann kristen tro finnas.
Därför vet vi, att där Kristus predikas rent och
klart kan vi också vänta oss att finna bröder och
systrar i tron.
|
Jes 55:11
Luk
8:1f
Joh
12:48
|
Det finns
ingenting sagt om hur mycket av Guds ord som måste läras
för att det skall väcka tro. Redan ett enda bibelord kan
räcka för att en hungrande syndare skall tro nådens
budskap. Därför finns troende överallt där de
centrala frälsningssanningarna predikas, även om det finns
felaktigheter i detaljer av den kristna läran. Men sann tro
kan inte finnas där de centrala frälsningssanningarna
om Jesus Kristus förnekas.
Det är
viktigt att vi inte begränsar Kristi kyrka till yttre samfund.
En annan sak är sedan att vi skall dra slutsatser för
vårt praktiska handlande från den bekännelse som
samfunden har. Men endast Gud ser var kyrkan finns.
Gud har lovat,
att Ordet inte skall återvända fåfängt. I
Ordet finns kraft att föda liv mitt i döden. Men det betyder
inte att alla som hör Ordet automatiskt blir troende. Det lär
vi av liknelsen om såningsmannen. Många människor
förkastar Ordet helt. Om Ordet inte föder tro kommer det
likväl att ha sin verkan. Det kan också verka förhärdelse,
vilket är mycket allvarligt. Jesu ord skall på den yttersta
dagen döma dem som förkastat det.
|
Till sidans början
| Föregående avsnitt
| Nästa avsnitt