Hoppets bekännelse
Ef
2:4-5 Hur är
det med människans möjligheter att bli frälst? Är
det så, som vi ofta hör sägas, att vi skall avgöra
oss för Kristus och ta emot honom i vårt hjärta,
för att bli frälsta? Hur skall jag veta, om jag är
frälst? Vi har talat
en hel del om frälsningen tidigare. Vi har sett, att Jesus
redan har vunnit syndernas förlåtelse åt varje
människa genom sin ställföreträdande gottgörelse.
Men nu kommer vi till frågan, hur jag skall veta att det gäller
mig personligen. Är det nu vi kommer fram till vad jag själv
skall göra? Det är
bäst att här på en gång säga ifrån,
att den tredje trosartikeln inte alls handlar om oss människor
och vad vi skall göra. När det gällde den andra trosartikeln,
det som Jesus Kristus gjort för oss, är det lätt
att placera den långt borta, som något objektivt.
Men den tredje trosartikeln, om den helige Andes helgelse, är
precis lika objektiv. Den handlar också om vad Gud gör
för oss. Och den helige Ande talar om vad Jesus gjort. Det som är
skillnaden är att Anden för alltsammans till oss och tillämpar
det på oss, så att det bär frukter i våra
liv. Då är det lätt att blanda samman det vi gör
med Guds verk för oss. Därför är det viktigt
att vi åter en gång påminner oss att kristendomen
är Guds väg till människan, och inte människans
väg till Gud. Martin Luthers
förklaring till den tredje trosartikeln kommer väl till
pass. Jag tror
att jag inte av mitt eget förnuft eller av min egen kraft kan
tro på eller komma till min Herre Jesus Kristus, utan den
helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina
gåvor, helgat och bevarat mig i den rätta tron. På
samma sätt kallar, församlar, upplyser och helgar han
hela kyrkan på jorden och bevarar den i Jesus Kristus genom
den rätta tron. I denna kyrka förlåter han dagligen
mig och alla troende alla synder. Han skall på den yttersta
dagen väcka upp mig och alla döda och ge mig och alla
som tror på Kristus evigt liv. Det är visst och sant. Kort sagt:
jag tror att jag inte kan tro av mig själv. Varför
inte? Det kan vara
bra att här repetera avsnittet om arvsynden.
Där citerade vi en rad bibelställen, som talade om den
andliga döden. Textversen ovan talar också om att vi
var döda genom våra synder. Denna andliga död drabbade
alla människor genom syndafallet. Därför är
varje människa, som föds till världen på ett
naturligt sätt, behäftad med denna andliga död. Döden
är skilsmässa från Guds välsignelser. Den andliga
döden skiljer oss från Guds andliga rikedomar. Vi behöver
bli levande, födas på nytt, för att få del
av dem. Det är det som sker genom den helige Andes verk. Andens verk
brukar vi kalla helgelsen. Denna term kommer från ordet
helig, som betyder avskild. Andens uppgift är att avskilja
oss åt Gud, så att vi kommer in i den gemenskap med
Gud som han vill och har velat från världens begynnelse. I en vidare
mening kan helgelsen betyda allt det som Gud gör och har
gjort för vår frälsning, eftersom han har planerat
alltsammans från första början och utför sitt
verk ända till slutet. Men oftast avser vi med helgelse hjärtats
förnyelse och den pånyttfödda människans
kamp mot synden. Det återkommer vi till senare. Figuren visar
en framställning av fyra stadier i människans historia.
Stadium 3 beskriver helgelsen. Joh
16:13-14 Om Andens
uppgift undervisar Jesus i sitt avskedstal: SKB,
s. 447 När
Jesus fullbordade sitt frälsningsverk på Golgata kors
tändes nådens sol över hela världen. Gud kunde
åter se på oss med glädje och välbehag. Men
människorna ser inte solen. Det finns alltför mycket moln
emellan. De går nere i dimman och suckar över allt det
tunga som trycker. Så
kommer Anden med evangeliets ord, skingrar molnen och visar på
solen. Han uppmanar oss att se på Kristus, på
samma sätt som Israels barn uppmanades att se på kopparormen
i öknen. Och liksom var och en som såg på ormen
fick nytt liv, så får var och en som ser på Jesus
se in i en öppnad himmel, och solens ljus lyser över dem. Nådens
sol tänder liv i den döda människan. Solen fanns
där från tidigare, och budskapet gick ut: "Det var för
dig." Men nu når det fram till målet, och den nyväckta
tron svarar: "Det är för mig!" I Stora katekesen
säger Luther: Joh
3:3-6 Vi har redan
några gånger använt termen pånyttfödelse
eller ny födelse. Det är Jesus själv som har
tagit de orden i bruk under sitt samtal med Nikodemus: Jak
1:181 Petr
1:23 Vi ser att
Jesus sammankopplar den nya födelsen med dopet i vatten
och Ande. Senare skall vi närmare gå in på
det kristna dopet. Men vi konstaterar redan nu att dopet och nyfödelsen
hör ihop. Dopet är
alltså ett nådemedel, som för oss in i livsgemenskapen
med Jesus Kristus och gör oss delaktiga i frälsningen.
Genom det öppnas himlen, och vi får se nådens sol
Iysa över oss. Det som verkar
denna födelse är Ordet. Jakob säger att Gud
genom sitt eget beslut födde oss på nytt genom sanningens
ord. Petrus skriver: Av dessa
bibelställen ser vi att Ordet kan föda på nytt också
före dopet. I Apostlagärningarna ser vi hur apostlarnas
predikan förde in lyssnarna i oro över sin situation,
och hur de som lyssnade kom till tro på evangeliet. Så
gjorde fångvaktaren i Filippi efter att Gud på sitt
underbara sätt hade öppnat fängelseportarna för
Paulus och hans medfångar: Apg
2:37-38 Redan samma
natt lät fångvaktaren döpa sig med allt sitt husfolk.
Också av Petrus' predikan på pingsten ser vi hur nära
dopet kommer efter hörandet: När
de hörde detta, kände de ett styng i hjärtat. Och
de sade till Petrus och de andra apostlarna: "Bröder, vad skall
vi göra?" Petrus svarade dem: "Gör bättring, och
låt alla döpa er i Jesu Kristi namn till era synders
förlåtelse; då skall ni såsom gåva
undfå den helige Ande." Vi har här
ett par nya termer, som är mycket vanliga i den kristna förkunnelsen:
bot och bättring. Ordet bot används i svenska språket
närmast i pluralis: böter, och betyder då ett straff,
en gottgörelse för en förseelse. I religiös
mening är det synonymt med bättring. Det kan emellertid
lätt missförstås, eftersom den svenska översättningen
lätt för tankarna till förbättring. Då
skulle meningen vara att vi själva skall hyfsa till vårt
yttre, så att vårt liv och leverne ser bättre ut. Det är
inte i första hand fråga om någon sådan yttre
förbättring. Det grekiska grundordet för bättring
(metanoia) kan också betyda sinnesändring
eller förändrad mening. Uttrycket göra bättring
kunde då ersättas med ändra tänkesätt. Tanken är
alltså att man får en ny syn på tillvaron. Först
får man en ny syn på sig själv: man "får
ett styng i hjärtat", vilket är lagens udd i samvetet.
I det gamla omvändelseschemat nådens ordning brukar
man tala om upplysningen genom lagen. I Romarbrevets
tre första kapitel har vi en skarp lagförkunnelse, som
utmynnar i konstaterandet att alla saknar berömmelse inför
Gud. Den som lever
fullt tillfredsställd med sig själv måste först
avklädas sin tillfredsställelse för att kunna förstå
Jesu frälsning. Om man inte vet sig vara någon syndare,
förstår man inte heller vad syndernas förlåtelse
är. Därför måste sinnet först ändras
så att man inser sig vara i behov av en Frälsare. Det
är det som brukar kallas "lagens andra bruk" (se
närmare här). När
lagen klätt av människan hennes tilltro till sig själv,
känner hon ånger och skuld. Ju hårdare lagen anklagar,
desto svårare kan skulden trycka ner henne. Utan hjälp
utifrån kan hon rentav hamna i förtvivlan. Det är
just här som evangeliet blir en god nyhet: det omtalar
en gåva, som är helt fri och oberoende av människans
egna meriter. Nu får människan se bort ifrån sig
själv och se endast på den korsfäste. Då får
hon åter ett nytt sinne, en glädje över Guds nåd
och kärlek mot syndaren. Hon har blivit upplyst genom evangelium. Omvändelsen
är en synonym till orden bot, bättring och sinnesändring
och egentligen också till pånyttfödelsen. Det handlar
om ett nytt sinne, ett nytt liv och en ny riktning i förhållande
till Gud. Från
den naturliga födelsen är vi bortvända och fiender
till Gud. Av oss själva har vi varken kraft, förmåga
eller vilja att vända oss till Gud. Men Gud har i sin godhet
kommit till oss och förkunnat för oss det glada budskapet
att han gratis ger oss rätt till liv, det som vi kallar evig
salighet. Och han inte endast erbjuder denna rättighet, utan
han skapar själv tron som tar emot hans gåvor. Bibeln lär
alltså att det finns två helt olika tillstånd:
otro och tro. Vi kan finna en hel rad med synonymer till dessa,
som finns parvis på var sin sida om gränsen, som vi kallar
omvändelsen: Låt
oss ännu något stanna inför människans oförmåga
att avgöra sig för Gud genom egna krafter, eftersom detta
ofta är fördunklat i vår tids förkunnelse. Att det är
omöjligt för förnuftet att besluta sig för att
tro ser vi av 1 Kor 2: Joh
11:43f Matt
11:28 En "själisk"
människa avser den naturliga människan, sådan hon
är före pånyttfödelsen. Hennes förnuft
kan inte förstå det andliga, lika litet som en omusikalisk
människa kan sättas att skriva musikkritik från
en konsert. En andligt
död människa har inte heller någon kraft att omvända
sig. Ett bra exempel ger Lasarus, som varit död i fyra dygn,
men som Jesus uppväckte med sitt ord. Hur mycket prövade
månne Lasarus sina alternativ i graven, innan han "beslöt
sig" för att gå ut? Funderade han på hur helhjärtat
han skulle tro eller överlåta sitt liv åt Jesus?
Nej, han väcktes till liv av Jesu ord. Så är
det också med den som hör Ordet och tror det. Det är
Guds kraft som föder livet. Människans
vilja kan inte heller hjälpa till. Den är ju förvänd
och fientlig mot Gud. Människan är inte bara en andlig
krympling, som behöver få en injektionsspruta för
att orka tro. Hon är, för att citera Luther, värre
än en stock eller en sten. Dessa gör nämligen inte
motstånd, men det gör människan. Men när Gud
ändrat människans sinne, så att hon vill det som
Gud vill, då är hon omvänd. Samtidigt
måste vi betona att Gud inte tvingar sin omvändelse på
någon. Han uppmanar oss att lyssna till evangelium och han
nödgar oss att komma för att få hjälp av honom.
Den som inte kommer, har bara sig själv att skylla. Men den
som fått nåd att tro, skall tacka Gud för att han
gav denna nåd. 4
Mos 21:6ff Av israeliterna,
som var stungna av de giftiga ormarna, kan vi lära oss en del
om dessa svåra frågor. De blev hjälpta genom att
se på kopparormen. En del av de stungna fortsatte troligen
med sin kamp, men förgäves. Varför blev inte de hjälpta?
Därför att de inte trodde Ordet. Månne
de som trodde och blev hjälpta sedan skröt med sin tro?
Blev de inte så uppfyllda av det stora undret som hände
med dem, att de prisade Gud? De kunde ju inte tänka att de
själva hade någon del i hjälpen, när de såg
att det var kopparormen som frälste dem. Precis lika
är det med oss. Och precis på samma sätt borde vi
prisa Gud för hans underbara frälsning. Hur blir
det med dem som är döpta, men som inte lever i tron? Är
de pånyttfödda och Guds barn i alla fall? En stor olycka
för den lutherska folkkyrkan är den bristande uppföljningen
av dopet. Till dopet skall enligt Jesu befallning också höra
undervisning: "Döpande och lärande." Vad händer
då om barnen som blivit döpta inte får undervisning? Bibeln ger
inte stöd för "en gång frälst - alltid frälst"-läran.
Den varnar oss gång på gång för avfall.
Paulus talar med sorg om Demas, som övergav honom av kärlek
till denna världen. Om och om igen förmanar han oss att
stå fasta i tron, och att inte låta djävulen få
föra bort oss som ett segerbyte. Han varnar oss för att
"falla ur nåden", vilket sker om vi börjar räkna
med vår egen medverkan till frälsningen. När
Paulus kallar de äldste från Efesus till sig på
sin tredje missionsresa innan han styr kosan mot Jerusalem och sin
kommande fångenskap, påminner han dem om farorna med
falska profeter och hur han "i tre års tid, natt och dag,
oavlåtligen under tårar har förmanat var och en
särskilt." Samtidigt
skall vi komma ihåg de många löften som
Gud gett om sitt beskydd åt dem som vill följa honom.
Den gode herden säger: "Ingen kan rycka dem ur min Faders
hand." Vi har också
klara besked om att vi får vända om när vi har felat.
Också fastän vi kommit alldeles bort från livet
hos Jesus finns en fadersfamn som står öppen. Allra tydligast
framstår Jesu liknelse om den förlorade sonen som ett
vittne om den längtande Fadern, som redan förlåtit
sin son innan han ens hann fram till honom. Denne son hade redan
ansetts vara död, men han fick liv igen. Så
hoppas Gud få återföra sina döda barn till
livet genom att föda dem på nytt med sanningens Ord. Martin Luther
säger i Schmalkaldiska artiklarna att David är ett exempel
på en sådan som kommit bort från tron och Anden,
när han gjorde äktenskapsbrott, mord och hädelse.
Men genom profeten Natans predikan kom han åter till tro. Detta exempel
vill visa att det inte finns några förlorade fall för
Gud. Det som tidigare sagts
om synd mot den helige Ande minskar inte på möjligheterna
för den ångrande att vända om, eftersom den synden
inte alls vet om någon ånger och oro. Av ett annat
slag är den dagliga omvändelsen, vilken alla kristna behöver
leva i. Den hör ihop med att leva i sitt dop och att varje
dag påminnas om sina synder och sitt behov att leva i syndernas
förlåtelse.Från död till liv
Andens verk: att förhärliga Kristus
Pånyttfödelse
Bot
och bättring
Omvändelsen
Förnyad omvändelse
Men
Gud, som är rik på barmhärtighet, har, för
den stora kärleks skull, varmed han har älskat oss, gjort
oss levande med Kristus, oss som var döda genom våra
synder.
Från
död till liv
Andens
verk: att förhärliga Kristus
Men
när han kommer, som är sanningens Ande, då skall
han leda er fram till hela sanningen. Ty han skall inte tala av
sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala;
och han skall förkunna för er vad komma skall. Han skall
förhärliga mig, ty av mitt skall han taga och skall förkunna
det för er.
4 Mos 21:8
Varken
du eller jag kunde någonsin veta något om Kristus eller
tro på honom och få honom till
Herre,
om det icke genom evangelii predikan tillbjöds oss och lades
i vårt hjärta av den helige Ande. - - - Därför
är det att helga igenting annat än att föra till
Herren Kristus.
Pånyttfödelse
Sannerligen,
sannerligen säger jag dig: Om en människa inte blir född
på nytt, så kan hon inte få se Guds rike. Nikodemus
sade till honom: "Hur kan en människa födas, när
hon är gammal? Inte kan hon väl åter gå in
i sin moders liv och födas?" Jesus svarade: "Sannerligen, sannerligen
säger jag dig: Om en människa inte blir född av vatten
och ande, så kan hon inte komma in i Guds rike. Det som är
fött av kött, det är kött; och det som är
fött av Anden, det är ande.
Ni
som är födda på nytt, inte av någon förgänglig
säd, utan av en oförgänglig: genom Guds levande ord,
som förbliver.
Apg 16:30-31
Därefter
förde han ut dem och sade: "Ni herrar, vad skall jag göra
för att bliva frälst?" De svarade: "Tro på Herren
Jesus, så blir du med ditt hus frälst."
Bot
och bättring
Rom 3:19-20
Nu
vet vi att allt vad lagen säger, det talar den till dem som
har lagen, för att var mun skall bli tillstoppad och hela världen
stå med skuld inför Gud; ty av laggärningar blir
intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som
kommer genom lagen är kännedom om synden.
Omvändelsen
1 Kor 2:13-14
Om
detta talar vi också, inte med sådana ord som mänsklig
visdom lär oss, utan med sådana ord som Anden lär
oss; vi har ju att tyda andliga ting för andliga människor.
Men en "själisk" människa tar inte emot vad som hör
Guds Ande till. Det är henne en dårskap, och hon kan
inte förstå det, ty det måste utgrundas på
ett andligt sätt.
Joh 3:14-15
Och
såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste
Människosonen bli upphöjd, för att var och en som
tror skall i honom ha evigt liv.
Förnyad
omvändelse
Till sidans början | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt