Hoppets
bekännelse
Kapitel 9: De
yttersta frågorna
9.1 Döden och mellantillståndet
Livet och döden
Vad kommer efter döden?
Joh
11:25-26
|
Jesus
sade: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror
på mig, han skall leva, om han än dör; och var
och en som lever och tror på mig, han skall aldrig någonsin
dö.
|
Matt
25:41
|
Livet
och döden
Vi
har redan flera gånger talat om döden som syndens straff.
Vi har definierat döden som skilsmässa från
Guds välsignelser (s. 104). Dödens motsats är
livet: gemenskap med Gud.
Vanligen
tänker vi på den kroppsliga döden, när vi talar
om död. Därför förefaller Jesu ord till Marta
vara förvirrande: "Den som lever och tror på mig,
han skall aldrig någonsin dö." Men de blir lättare
att förstå, om vi delar upp dödsbegreppet i tre
delar:
l)
Den andliga döden inträdde omedelbart när
de första människorna hade syndat. De skildes från
Guds andliga välsignelser, hans gemenskap och hans närvaro.
De skämdes för sin nakenhet.
2)
Först långt senare inträdde den timliga döden,
när människornas kroppar skildes från den timliga,
jordiska gemenskapen med Guds skapelse.
3)
På den yttersta dagen skall Gud säga till dem som står
på hans vänstra sida: "Gå bort ifrån mig,
ni förbannade, till den eviga elden." De orden visar bort
de osaliga till en evig skilsmässa från Gud, vilket vi
kallar den eviga döden.
Att
leva betyder alltså mera än att ha en levande kropp.
Att leva inför Gud är att dela de andliga välsignelser
han ger sina barn genom Jesus Kristus. Även om kroppen skils
från själen här i tiden, skall själen inte
skiljas från Guds närhet. Den lever hela tiden.
|
Joh 12:48
Ef 2:12
Luk
16:22ff
2
Kon 2:11
1 Tess 4:16f
|
De
som inte tror på Jesus lever däremot inte, även
om de delar den jordiska gemenskapen med Guds skapelse. Men eftersom
de är skilda från Gud i andligt avseende, är de
redan under domen och har inget verkligt liv. När de dör
har de inget hopp. De skall uppstå med fruktan och vånda,
och den yttersta domen skall bekräfta det dödens tillstånd
de befunnit sig i i den timliga tillvaron.
Den
timliga döden är inte ett fullständigt utplånande.
Också den som inte trott fortsätter att existera till
själen, vilket vi ser av berättelsen om den rike mannen
och Lasarus.
Eftersom
dödens yttersta orsak är synden känns den hemsk.
Inte ens för de kristna kan döden enbart ses som en glädje,
även om dödens udd är bruten i Kristus. Jesus grät
vid Lasarus' grav. Gråt och sorg hör nära ihop med
döden.
De
kristna har ett hopp efter döden och kan se fram emot den med
tillförsikt. Ändå innebär den en skilsmässa
från kära vänner och anhöriga. För dem
som dör utan Kristus är döden enbart skrämmande
och fasansfull.
Ingen
människa vet när hon skall dö. Ingen medicin kan
bota människan från döden, även om man med
den moderna medicinska forskningens hjälp tycks ha kunnat skjuta
fram dödsögonblicket i många fall. Vi skall vara
beredda att dö när som helst.
Det
finns enstaka människor som tagits upp till himlen utan att
dö. Profeten Elia var en sådan. När Jesus kommer
igen skall alla som lever då förvandlas.
|
PARAPSYKOLOGI:
Gren av psykologin som behandlar översinnliga psykologiska
fenomen som telepati (tankeöverföring), klärvoajans
(fjärrsynthet) m.m.
3
Mos 19:31
|
Vad
kommer efter döden?
I
vår tid har det uppstått ett andligt vakuum på
grund av reaktion mot materialistisk filosofi och vetenskap. Människan
är religiös och kan inte godkänna att bli lämnad
utan visshet om ett liv efter detta. När så den kristna
tron allt mer har övergivits och förkunnelsen om himmel
och helvete blir allt mer sällsynt, måste tomrummet fyllas
av allehanda spekulationer och ockulta villfarelser.
Därför
är spiritism och parapsykologi* så populära
ämnen för många veckotidningar. Spiritisterna utlovar
kontakter med dem som "gått över gränsen", och tröstar
med att alla har det bra där. Dessutom tycks det inte heller
finnas någon skillnad mellan dem som trott på Jesus
och dem som inte trott. Alla har det lika bra.
För
att vinna fler anhängare har dessa spiritister inslag av kristen
gudstjänst i sina seanser. Man ber Fader vår tillsammans,
vilket är en hädelse mot Gud, som förbjudit oss att
be fatta oss med sådana andebesvärjelser.
Det
skrivs också böcker om upplevelser från "andra
sidan". Allt sådant väcker stor uppmärksamhet, fastän
det mesta är spekulationer och överspända fantasier.
Djävulen använder sig gärna av sådant och han
har stor kunskap och makt.
Bibeln
har uppenbarat vad som skall ske efter döden. Vi får
inte veta så mycket, och därför söker människorna
efter mera uppenbarelser. Men det som Bibeln berättar är
fullt tillräckligt för oss.
|
Luk
23:43
Luk 16
|
Ett
av de viktigaste ställena är Jesu ord till rövaren
på korset: "I dag skall du vara med mig i paradiset."
Det är klart besked. I samma ögonblick som rövaren
dog flyttade hans själ till en plats, som vi inte kan beskriva
eller lokalisera. Vi vet bara att det var en salig plats,
för Jesus var med där.
Samma
sak omtalar Jesus för oss i sin berättelse om den rike
mannen och Lasarus (vi vet inte säkert om den skall förstås
som en liknelse). Både den rike mannen och Lasarus flyttade
efter döden till en annan tillvaro. Den rike mannen kom till
en osalig tillvaro, medan den fattige Lasarus kom till Abrahams
sköte. Det är ett uttryck som avser en salig tillvaro.
Det
framgår alldeles klart att de båda platserna var åtskilda.
Det fanns ett stort svalg emellan dem och det var omöjligt
att komma över.
Den
katolska läran om skärselden har ingen biblisk
motivering. Med den förstås en plats där själarna
renas innan de kan komma till himlen. Reningen kan göras lättare
om de avlidnas anhöriga hjälper till med själamässor
m m. Men någon sådan möjlighet att frälsa
andra människor har vi inte. Nådatiden är
den tid vi lever på jorden, och efter att den är slut
är det för sent med bättring.
|
KARMA:
Handling (från sanskrit), efter vilken formen av återfödelse
i nästa liv (reinkarnation) bestäms. Karmas lag = lagen
om sådd och skörd i andlig mening.
|
Mera
än så vet vi inte om själarnas tillstånd efter
döden. Vi kan inte beskriva detta tillstånd. Det vi vet
är att de troende får flytta till Jesus och leva i hans
närhet, medan de som inte tror förvaras i en outsäglig
pina i väntan på domen.
Denna
plats kallas vanligen dödsriket (grek: hades),
vilket de lutherska fäderna inte skarpt särskiljer från
helvetet. Här finns många olika meningar. I vilket fall
som helst skall vi inte tro att dödsriket är en allmän
uppsamlingsplats, där både saliga och osaliga själar
skulle vänta i ett mellantillstånd mellan döden
och den yttersta domen. De troende skall vara hos Jesus, och där
Jesus är, där är liv och salighet.
Läran
om själavandringen, som finns t ex inom hinduismen och
därmed har kommit in i nya religioner, har ingen biblisk grund.
Den bygger helt på en hednisk uppfattning om vedergällning
i nästa liv för gärningarna karmas lag *.
|
Till sidans början
| Föregående avsnitt
| Nästa avsnitt