1
Tess 4:16-17
|
Herren
själv skall stiga ned från himmelen, och ett maktbud
skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun.
Och först skall de i Kristus döda uppstå; sedan
skall vi som då ännu lever och har lämnats kvar
bli jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren
till mötes; och så skall vi alltid få vara hos
Herren.
|
Luk
21:27
Apg
1:11
Upp
1:7
Matt
24:42ff
Luk
21:34ff
|
Kristi
andra återkomst
Det är
ett faktum att Jesus skall komma tillbaka. Det har Jesus själv
lovat, och så sade änglarna efter att Jesus farit upp
i himlen från Oljeberget:
Och
dessa sade: "Ni galileiska män, varför står ni och
ser mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från
er till himmelen, han skall komma igen på samma sätt
som ni har sett honom fara upp till himmelen."
Orden "på
samma sätt" avser att han skall komma synligt för
alla. Han kommer inte, som Jehovas vittnen hävdar, på
ett andligt sätt, synligt bara för de troende.
Se,
han kommer med skyarna, och allas ögon skall se honom, ja också
deras som har stungit honom; och alla släkter på jorden
skall jämra sig vid hans åsyn.
När
han kommer skall människorna inte mera hinna förbereda
sig att ta emot honom. Många skall sova, dvs de är inte
andligt beredda att möta honom. Det beror på att ingen
vet när han skall komma. Vi uppmanas därför att
alltid vara vakande och vänta på honom. Det betyder bl
a att vi inte skall fästa oss så vid denna världen
att vi glömmer det himmelska målet.
|
2Petr
3:3-4
2
Petr 3:10
Matt 24:37ff
|
På
samma sätt som när Noa byggde sin ark och människorna
hånade honom skall också människorna i den yttersta
tiden anse att allt går sin gilla gång.
Och
det må ni framför allt veta, att i de yttersta dagarna
bespottare skall komma med bespottande ord, människor som vandrar
efter sina egna begärelser. De skall säga: "Hur går
det med löftet om hans tillkommelse? Från den dag då
våra fäder avsomnade har ju allt förblivit sig likt,
ända ifrån världens begynnelse."
Petrus påminner
om att så ingalunda är fallet. Denna värld har ju
en gång dränkts av vatten, och den skall ännu en
gång förgöras genom en storkatastrof. Och Jesus
lärde att det skall gå till precis på samma sätt
vid hans tillkommelse som på Noas tid. För dem som var
redo var katastrofen ingen överraskning, men för de andra
kom den dagen som "en tjuv om natten".
|
Apg
17:31
Matt 24:36
Matt
24:6ff
Luk
21:10ff
|
Tidens
tecken
Dagen för
Jesu ankomst är inte uppenbarad, men den är fastställd.
Det påstås i vår tid att Jesus tog miste, när
han trodde att han inom kort skulle komma tillbaka. Han sade ju
också, att ingen utom Fadern vet stunden. Men det sade han
i sin förnedrings tillstånd. Han hade kunnat göra
bruk av sin gudomliga kunskap, men han avstod. Det hörde till
hans ödmjukhet.
Jesus har
undervisat oss om tecken för hans ankomst. Dessa tecken
är sådana att den kristna kyrkan under alla tider har
trott att hans ankomst varit nära förestående. Skulle
Jesus ha gett en längre tids anstånd, kunde kyrkan ha
somnat in och glömt att stå på vakt. Men Jesus
ville att kyrkan ständigt skulle vaka och när som helst
vänta honom.
De tecken
som Jesus anvisar är sådana som fanns redan på
hans tid, men som senare har tilltagit allt mer. Han talar om krig,
hunger, pest, jordbävningar, förföljelser och
falska profeter. Mitt i allt detta skall kyrkan gå
segrande fram. Evangeliet skall predikas för alla folk
innan änden kommer.
|
Apg
1:8
Upp
6
Matt 24:24
1 Tim 4:1ff
|
När
Lukas skrev Apostlagärningarna kunde han redan på sätt
och vis visa att detta tecken var fullbordat. Evangeliet hade nått
världsstaden Rom, och därmed hade evangeliet nått
ut till "hela världen". Så kunde han avsluta sin framställning
och visa att Jesu ord inför sin himmelsfärd hade uppfyllts.
Evangeliet
hade naturligtvis inte bokstavligen nått varje människa
på vår jord. Det har det inte heller i dag, även
om vi kan anse att det har nått praktiskt taget hela jorden.
Bibeln har i alla fall översatts till över 1000 språk
och nått mer än 90 % av jordens länder.
Uppenbarelseboken
talar också om liknande tecken när de sju inseglen bryts.
Det är vedermödor som skall övergå hela jorden
fram till den yttersta dagen, men som för de kristna samtidigt
är påminnelser om att Jesus snart kommer tillbaka.
Särskilt
skall förvillelsens tecken bli svårt, men uppenbart.
Jesus talar om falska profeter och Messias-gestalter, som skall
göra sådana tecken och under, att de skall försöka
förvända t o m de utvalda. Också Paulus talar om
särskilt stora förnekelser under den sista tiden.
|
1
Joh 2:18
2 Joh 7
Upp 13:f
Upp 13:11ff
Matt 7:15
Upp 19:20
Upp
17
|
Antikrist
Johannes
talar om en särskild Antikrist bland alla de många antikrister
som redan hade kommit och som skulle komma.
Ty
många villolärare har gått ut i världen, vilka
inte bekänner att Jesus är Kristus, som skulle komma i
köttet; en sådan är Villoläraren och Antikrist.
Man har spekulerat
mycket över denne Antikrist och skrivit många böcker,
den ena fantasifullare än den andra. Ibland hänvisar man
till kejsar Nero, andra gånger till Napoleon, och efter det
andra världskriget oftast till Hitler. Men då observerar
man inte, att Antikrist låtsas vara en rätt lärare,
och uppträder alltså i den yttre kyrkan. Han skall inte
komma som en statsman, som försöker utrota de kristna.
Det skall däremot Uppenbarelsebokens första vilddjur,
det som kommer upp ur havet, försöka göra.
Antikrist
är det andra vilddjuret, som stiger upp ur jorden, ur avgrunden.
Det påminner till det yttre om ett lamm, vilket är samma
förklädnad som Jesus varnar för. Men dess ord avslöjar
att dess budskap är av djävulen. Senare i Uppenbarelseboken
kallas vilddjuret för den falske profeten.
Också
den stora skökan är en bild av Antikrist. Hon kännetecknas
av att hon är maktlysten och använder sig av världsmakten
för att skaffa sig sin makt.
|
2
Tess 2:3ff
|
Men vi behöver
inte gå till de många bilderna i Uppenbarelseboken för
att bli undervisade om Antikrist. Ett av de klaraste ställena
är det andra Tessalonikerbrevet, där Paulus tillrättavisar
läsarna för att de hade en svärmisk uppfattning om
Kristi tillkommelse. Han hänvisar till att "laglöshetens
människa" först måste komma. Och så ger
han några kännetecken på denne:
1. Avfall
från den rätta tron, tydligare än hos andra.
2. Antikrist
sitter i Guds tempel och gör anspråk på
att vara Gud.
3. Antikrist
träder fram så småningom, sedan den som
håller honom tillbaka skaffas ur vägen. Men redan på
apostlarnas tid var hans ande verksam.
4. Genom
Satans kraft har Antikrist makt att göra stora tecken och
under, genom vilka många människor blir bedragna.
5 . Antikrist
skall finnas i den yttre kyrkan, och skall bekämpas
med Ordet. Luther och de övriga reformatorerna såg den
särskilde Antikrist i påvedömet och påvekyrkan,
men inte i påven personligen. Orsak var främst anspråken
på gudomlig myndighet, men också begäret efter
den världsliga makten, de förföljelser och mängder
av underverk som gjorts i påvekyrkan, samt inte minst fördömandet
av trons hjärtpunkt, rättfärdiggörelsen genom
tron.
Efter Luther
har den romersk-katolska kyrkan tillfört ytterligare anklagelsepunkter
genom att proklamera dogmen om påvens ofelbarhet (år
1870), samt dogmerna om jungfru Marias obefläckade avlelse
och himmelsfärd. Det tridentiska kyrkomötet (1545-1563)
fördömde officiellt läran om rättfärdiggörelsen
genom tron.
|
1
Joh 2:18
Upp 17
1
Joh 4:2f
Dan
11:31
Matt
24:15
|
De förnekelser
som i dag serveras med lutherska kyrkliga myndigheters goda minne
är inte mindre allvarsamma. På samma sätt som Johannes
talade om flera antikrister, skall vi vara beredda på att
djävulen förvänder evangeliet på fler än
ett sätt.
Många
ser dagens ekumeniska organisationer som Uppenbarelsebokens
sköka, som samarbetar med vilddjuret, dvs statsmakten. Som
vi sett tidigare är bibelkritiken, som ofta förnekar att
Jesus är Kristus, kommen i köttet, grundförutsättningen
för dessa organisationer.
Också
i Gamla testamentet omtalas Antikrist. I Daniels bok finns en profetia
angående historieutvecklingen fram till den tyranniske syriske
kungen Antiokus IV Epifanes, som år 168 f Kr skövlade
Jerusalems tempel, skändade det allra heligaste och ersatte
offertjänsten med offer till sina egna avgudar. Jesus hänvisar
till honom, när han talar om "förödelsens styggelse",
och anspelar på Jerusalems förstöring under Titus'
befäl år 70 e Kr.
Daniels skildring
av Antiokus smälter på ett märkligt sätt samman
med en allmän framställning av den yttersta tidens Antikrist.
Därför brukar denne tyrann anses som Gamla testamentets
förebild för Antikrist. På samma sätt som Jesus
föddes snart efter honom, skall han komma igen en kort tid
efter att Antikrist är på höjden av sin makt.
|
KILIASM
(el. CHILIASM): Tron på ett tusenårigt fridsrike på
jorden (från grek. chilioi = tusen).
MILLENNIALISM:
Synonym till kiliasm (efter lat. mille = tusen och annus
= år).
APOKALYPS:
Beteckning på skrift som avslöjar den yttersta tidens
händelser, ofta målade i fantastiska bilder (från
grek. apokalypsis = uppenbarelse).
DARBYISM:
Efter John Nelson Darby (1800-1882), Plymoutbrödernas
upphovsman. Tron på Kristi återkomst, först osynligt
för att ta upp sin församling, och sedan synligt till
tusenårsriket.
|
Förvirring
om den yttersta tiden
Den läropunkt
som mest delar de synliga kyrkosamfunden i dag är troligen
läran om den yttersta tiden. Gränslinjerna går här
inte endast mellan samfund, utan också i samfunden. En stor
förvirring råder och orsak till förvirringen är
främst begreppet tusenårsriket.
Vi skall
kort behandla ämnet utgående från den klassiska
lutherska synen, men först måste vi definiera några
begrepp.
De som lär
att det skall bli en period av synlig, yttre fred på jorden
brukar kallas kiliaster* (efter grekiskans chilias = tusen)
eller millennialister* (efter latinets millennium = tusen
år). Att man talar om tusen år beror på att Uppenbarelseboken
nämner det talet.
De som särskilt
fördjupat sig i Uppenbarelsebokens skildringar och profetior
om den yttersta tiden brukar man kalla apokalyptiker* (grek:
apokalypsis = uppenbarelse).
En del av
kiliasterna lär att tusenårsriket skall upprättas
efter att Jesus kommit tillbaka. De brukar kallas premillennialister.
Andra lär att Jesus återvänder först mot slutet
av tusenårsrikesperioden, och de kallas vanligen postmillennialister.
Darbyismen*
är en lära som fått sitt namn av Plymouth-brodern
John Nelson Darby under 1800-talets mitt. Den gör gällande
att Jesus skall komma två gånger, en gång osynligt,
då han skall rycka upp "bruden" till himlen för Lammets
bröllop, och sju år senare synligt och hörbart för
alla. Först efter detta inleds tusenårsriket.
Darbyismen
har infört läran om bortryckandet för att
motivera Antikrists framkomst och makt. Då församlingen
är borta är också hindren för honom undanröjda.
Församlingen skulle alltså inte behöva uppleva de
sju årens vedermöda.
|
|
Darby lärde
även att det finns två helt skilda frälsningsvägar:
en för det jordiska Israel, som skall få en ny möjlighet
till omvändelse under tusenårsriket, och en för
den kristna kyrkan. Han räknar med klart avgränsade perioder,
s k dispensations, under vilka Gud handlar på sitt särskilda
sätt med sitt folk. Av denna orsak brukar man tala om ´dispensationalism´
när man lär att judar och kristna har var sin frälsningsplan.
Vi skall
återkomma till frågan om Israel senare.
I fråga
om uppryckandet finns det också en rad olika läror. Alla
apokalyptiker har inte omfattat läran att de kristna skall
uppryckas före den stora vedermödan. Några tror
att kyrkan också skall vara med under vedermödan, medan
andra lär att uppryckandet skall ske mitt under sjuårsperioden.
En av de
mest namnkunniga av de moderna darbyisterna är den amerikanske
fundamentalisten Hal Lindsey. Han är s k posttribulationalist
(efter engelskans tribulation = vedermöda), vilket betyder
att han placerar den stora vedermödan efter den kristna kyrkans
uppryckande. Han har också siat om hur judarna skall återerövra
hela Jerusalem, bygga upp templet på nytt och återinföra
offertjänsten
|
|
Det
hemliga bortryckandet
En viktig
läropunkt för darbyisterna är läran om det
hemliga bortryckandet. Det har skrivits böcker om hur det
skall gå till. Man har tänkt sig att folk bara skall
försvinna, utan att de som blir kvar vet hur det gått
till. I ett flygplan är hälften av passagerarna borta,
likaså en av piloterna och ett par flygvärdinnor. I bilar
som kör på en motorväg saknas plötsligt chaufförerna.
När en mamma skall titta till sin baby i barnvagnen, är
vagnen plötsligt tom.
Efter detta
uppstår så en svår tid, då laglösheten
växer.
|
Matt 24:37ff
Luk 17:26ff
1Tess 4:17
|
Varifrån
hämtar man sådana läror?
Det finns
två ställen, som man hänvisat till. Det ena stället
är Jesu undervisning om den yttersta tiden i Matteus 24 och
Lukas 17. Där omtalas att två män skall vara ute
på marken; en skall bli upptagen och den andre skall lämnas
kvar. Likaså skall två kvinnor mala på samma kvarn,
och den ena skall bli upptagen, medan den andra lämnas kvar.
Men man kan
inte läsa orden "lämnas kvar" så att några
skall förbli bosatta på jorden som förr. Det grekiska
ordet afiemi kan översättas sända bort,
förskjuta, lämna därhän eller förlåta
synder. Den sista översättningen är inte möjlig
här. De övriga ger oss inte känslan att människor
skall fortsätta att leva som förut, utan i stället
att de överges av Gud, dvs lämnas till den yttersta domen.
Så händer ju om brandmän försöker hämta
två män i ett brinnande hus, men måste lämna
den ena kvar. Han blir inte räddad, utan lämnas att dö.
Det andra
stället finns i undervisningen om Jesu tillkommelse i första
Tessalonikerbrevet. Där talar Paulus om att "vi som då
ännu lever och har lämnats kvar skall bli bortryckta på
skyar upp i luften, Herren till mötes."
Strax innan
får vi veta att detta ingalunda skall ske hemligt, utan öppet
och med högt basunljud. Det är alltså den
yttersta dagen det handlar om. Dessutom sägs här ingenting
om dem som inte tror. Paulus talar om dem som har dött i Kristus
i förhållande till dem som ännu lever kvar.
Bibeln känner
alltså inte till någon undervisning om något hemligt
bortryckande. Det är därför som det genast blir så
många läror, när man skall försöka konstruera
en dylik fantasimosaik.
|
Upp
20:1-7
|
Ett
jordiskt tusenårsrike?
Läran
om ett jordiskt tusenårsrike är mycket gammal. Judarna
hade en säregen uppfattning om hur ett sådant rike skulle
gestalta sig. Också bland de apostoliska fäderna finns
drömmar om ett synligt fridsrike, då Kristus skall regera
på jorden med sina trogna. T ex Barnabas tänkte sig efter
judisk förebild ett världsförlopp på sex årtusenden
förebildade i de sex skapelsedagarna, varefter det sjunde årtusendet
skulle vara tusenårsriket. Också bland kyrkofäderna
fanns kiliaster.
Det var först
genom den redan nämnde Darby som läran om tusenårsriket
tog fart. Den kombinerades med läran om bortryckandet samt
om judarnas omvändelse och Israels återupprättelse.
I tusenårsriket skulle judarna vara den främsta missionsnationen.
Vi skall
se på det enda stället i Bibeln, som omtalar de tusen
åren.
Och
jag såg en ängel komma ned från himmelen; han hade
nyckeln till avgrunden och hade en stor kedja i sin hand. Och han
grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och Satan,
och fängslade honom för tusen år och kastade honom
i avgrunden och stängde igen och satte dit ett insegel över
honom, på det att han inte mer skulle förvilla folken,
förrän de tusen åren hade gått till ända.
Därefter skall han åter komma lös för en liten
tid.
Och
jag såg troner stå där, och de satte sig på
dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag
såg de människornas själar, som hade blivit halshuggna
för Jesu vittnesbörds och Guds ords skull, och som inte
hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och inte hade tagit
dess märke på sina pannor och sina händer; dessa
blev nu åter levande och fick regera med Kristus i tusen
år. (De övriga döda blev inte levande, förrän
de tusen hade gått till ända.) Detta är den första
uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i
den första uppståndelsen; över dem har den andra
döden ingen makt, utan de skall vara Guds och Kristi präster
och skall få regera med honom de tusen åren. Men när
de tusen åren har gått till ända, skall Satan
komma lös ur sitt fängelse.
|
|
Uppenbarelseboken
är svårtolkad, om man vill söka förstå
varje detalj och varje symbol. Vi kan inte heller närma oss
den med det kravet att den skall ligga öppen och berätta
allt om framtiden. I stället får vi ofta lov att konstatera
att mycket är dunkelt. Då skall vi gå till de delar
av Bibeln, som är klara, och söka hjälp där.
Vi kan inte
i detalj gå in på tolkningen av det citerade stället.
Först skall vi ta fram några allmänna principer,
och sedan skall vi se vad dessa ger för ljus över de svåra
ställena.
Vi måste
minnas att Uppenbarelseboken enligt sin egen utsaga till största
delen är en syn. Den är alltså inte en historisk
framställning. När man drömmer eller ser syner upplever
man symboler för verkligheten. Sådana symboler
är t ex siffrorna i Uppenbarelseboken.
Siffran 7
är genomgående för kompositionen i boken. Det finns
sju huvudavsnitt, och flera av dem har sju delar. Varje huvudavsnitt,
med undantag för de sju sändebreven, som behandlar församlingarnas
dåläge, innehåller en hänvisning till den
yttersta domen. De kan därför ses som en beskrivning av
kyrkans historia från Jesus till den yttersta domen, den tid
som kallas hedningarnas tidsålder eller kyrkans
tid. Hela den tiden är den yttersta tiden.
|
Upp 12:6
Upp 13:5
Dan 9:24ff
|
I kapitel
20 inleds det sista av dessa huvudavsnitt. Det behandlar Kristi
kamp mot draken eller Satan och den salighet som väntar
när den store fienden slutligt är kastad i helvetet. I
denna beskrivning finns det symboliska talet 1000, vilket är
fullhetens tal 10 i tredje potens. Det vill alltså beskriva
en fullhet, hela den tid som Gud har utmätt.
Talet 1000
återkommer också i beskrivningen av de saliga, som här
på jorden får insegel som tecken på Guds beskydd,
och som sedan samlas inför tronen. De är till antalet
144 000, eller 12121000, vilket kunde beteckna fullheten
av Guds folk både från GT och NT.
På
andra ställen i boken finns talen 3,5 år eller 42 månader
eller 1260 dagar, vilket är andra sätt att beskriva hedningarnas
tidsålder. Talet 3,5 år är hälften av sju,
vilket kan anknyta till Daniels profetia om de sjuttio årsveckorna.
Enligt Dan 9:27 skall slaktoffer och spisoffer avskaffas "mitt i
veckan" (en alternativ översättning av grundtexten; KB
1917 har "efter en halv vecka"), då Jesus vann sin
seger på korset. Av hela veckan återstod då 3,5
dagar.
Vi skall
vara aktsamma att läsa talen bokstavligt. De vill bara ge oss
en ledning för att vi skall förstå huvudbudskapet
i texten. Vi skall inte bekymra oss för uträkningar utgående
från siffervärdena. De kan leda till de mest skiftande
resultat. Där för finns det så många som misstagit
sig när de försökt räkna ut tidpunkten för
Jesu återkomst utgående från Daniels sifferangivelser.
Särskilt
har Jehovas vittnen gjort sig skyldiga till godtyckliga tolkningar,
som de sedan benhårt försvarar.
|
Joh
12:31
Luk 10:18
Upp 12:11
Joh 16:11
Upp
1:6
1 Petr 2:9
2 Sam 6:23
|
Tusenårsriket
inleds med att Satan blir fängslad. När sker det? Jesus
talar om att han blev utkastad från himlen på grund
av Jesu seger på korset. Satan fängslas genom Lammets
blod och evangeliets ord, som förkunnar segern för
alla människor. Domen består i att denna världens
furste redan är dömd. Satans fängslande är alltså
inte något som skall komma en gång i framtiden, utan
det har skett.
Johannes
såg martyrernas själar. Deras kroppar låg
ännu i graven, och de skall förenas med själarna
vid uppståndelsen på den yttersta dagen. Men ändå
hade redan den första uppståndelsen skett. Detta kan
verka märkligt.
Men det blir
betydligt klarare om vi återgår till vad livet egentligen
är. Det är ju gemenskap med Gud. Den som har fötts
på nytt från andlig död till andligt liv i tro
på Jesus, lever tillsammans med honom om än kroppen dör.
Därför kunde Johannes se hur martyrernas själar levde
och regerade med Jesus.
På
många andra ställen i Uppenbarelseboken omtalas hur de
kristna redan har blivit konungar och präster.
Det är inte något som skall ske i en avlägsen framtid.
Genom tron är varje kristen en konung, eftersom han har Gud
till sin Far. Och han är en präst, som skall förkunna
Guds väldiga gärningar.
Det finns
några svårigheter i texten, som vi inte kan ge fullt
uttömmande förklaringar till. I slutet av vers 4 sägs
"dessa blev nu åter levande", vilket låter förstå
att de varit döda. Egentligen konstateras där endast att
"de levde och regerade med Kristus", vilket inte förnekar
att de levat hela tiden sedan de kom till tro.
Att de övriga
inte blev levande förrän de tusen åren hade
gått till ända säger ingenting om dem efter att
dessa tusen år gått till ända. Det finns andra
exempel i Bibeln som visar hur orimlig den tolkningen är, som
säger att de övriga började leva senare. Inför
Gud lever endast de som tror på Jesus.
|
Ef
6:23
Upp
12:11
Jes 9:2ff
Luk 2:14
Jes
65:17ff
|
Att Satan
skall komma lös mot slutet av de tusen åren kan förstås
på olika sätt. Antingen kan man se det som den enskilde
kristnes anfäktelser, "den onda dagen", eller som den
allt mer tilltagande falska läran ju närmare vi kommer
den yttersta dagen. Eftersom Satan var fängslad av Lammets
blod och av vittnesbördets ord, kommer han lös om förkunnelsen
om blodet fördunklas.
Då
Bibeln i övrigt talar om den yttersta tiden vet den bara om
en enda Kristi återkomst. Då den sker är
den yttersta dagen inne och alla människor skall ställas
inför Guds härlighets tron. Bibeln vet inte heller om
någon yttre fred i världen. I stället skall ondskan
allt mer tillta, och dess makt skall brytas först när
Jesus kommer tillbaka.
Gamla testamentets
profetior om fridsriket, som t ex julens profetia hos Jesaja, syftar
på Jesus och hans rike. Det lilla barnet skall heta Fridsfurste,
och änglarna sjöng för herdarna om att friden hade
kommit till jorden.
När
profeterna i Gamla testamentet fick skåda in i framtiden,
fick de se detta fridsrike. Horisontlinjen tycktes ofta falla samman
med det slutliga fridsriket, då Gud skall torka bort alla
tårar och där ingen ondska mer skall finnas. Därför
kan man finna märkliga bilder för detta, som att vargar
skall beta tillsammans med lamm och att den som dör ung skall
dö först vid hundra års ålder.
För
det gammaltestamentliga gudsfolket var det svårt att göra
sig en föreställning om Jesu rike. Därför har
vi många exempel på att också lärjungarna
missförstod Jesus.
|
|
Det
jordiska Israel och kyrkan
Till darbyismen
hör också tron på att det jordiska Israel
skall återuppstå med alla gudstjänster och offer
i Jerusalems tempel. När staten Israel proklamerades 1948 såg
många detta som uppfyllelsen av Gamla testamentets profetior.
Därför hoppas många också i dag att Israel
skall ha framgång i alla sina förehavanden, också
i sina krig.
Israelvännerna
hävdar att alla kristna även i politiska frågor
måste ställa sig helt på nationen Israels sida.
Genom vårt ställningstagande till Israel avgör vi
vår framtid, vårt välstånd eller vårt
fördärv, hävdar man. I en traktat som utgetts som
ett öppet brev till alla kristna, regeringar och till FN:s
generalsekreterare, hävdar Dieter Braun bl a:
Bibelns,
frälsningshistoriens, och den vanliga politikens händelser
hänger mycket avgörande samman i dessa yttersta tider.
Därför kan ingen ställa sig utanför eller vara
neutral i denna sak. Antingen Gud eller Satan, antingen Israel eller
fiender till det utvalda folket, antingen liv eller fördärv!
|
Joh 14:6
Rom
11:17
|
Man är
långt från Bibelns lära när man förknippar
vår eviga salighet med ställningstagandet för eller
emot Israel. Vår salighet grundar sig på Kristus allena,
och inte på några utombibliska krav. Jesus säger:
Jag
är vägen, sanningen och livet; ingen kommer till Fadern
utom genom mig.
Ingenstans
har vi i Bibeln något löfte om att judarna skulle ha
en specialväg till Gud. Också Gamla testamentets gudstjänstliv
var i allting en förebild för Jesus. När Jesus fullbordade
sitt verk på Golgata, rämnade förlåten i templet
uppifrån och ända ned. Det var det uppenbara tecknet
på att offertjänsten nu var fullbordad.
Men ännu skulle det dröja några decennier tills
templet revs ned genom den romerske härföraren Titus.
De ortodoxa
judarna förkastar nationen Israel som återupprättelsen
av det gamla förbundets Israel. För att detta skall återupprättas
krävs nämligen full restaurering av tempeltjänsten,
och den finns inte i dag.
Vi har en
klargörande undervisning om Israel i Romarbrevet, kapitlen
9-11. Där jämför Paulus de hednakristnas förhållande
till Israel med inympning av ett vilt olivträds kvistar
i det äkta olivträdet, som är det egentliga
gudsfolket. Orsak till att nya kvistar ympas in är att merparten
av judarna har förkastat Jesus. De har inte alla blivit förkastade,
eftersom apostlarna och Paulus själv är judar. Men i stället
för de avbrutna grenarna har nu getts plats åt nya. Därför
öppnades förkunnelsen för hedningarna sedan judarna
tagit avstånd från Jesu lära och lärjungarna
blivit kringspridda ut över Judeen och Samarien.
|
Rom
9:6-7
Gal
4:25f
|
Israel är
i kristen mening något annat än det jordiska Israel.
Ty
"Israel", det är inte detsamma som alla de som härstammar
från Israel. Ej heller är de alla "barn", därför
att de är Abrahams säd. Nej, det heter: "Genom Isak är
det som säd skall uppkallas efter dig."
Israel var
i egentlig mening inte ens på Gamla testamentets tid alla
som var yttre medlemmar av folket Israel. Det var bara de troende.
Å andra sidan är det inte bara judar som får kallas
"Israel". Det ser vi när Paulus i Galaterbrevet jämför
berget Sinai, på arabiska Agar, med det jordiska Jerusalem,
eftersom "detta lever med sina barn i träldom." Sinai
representerar träldomens eller lagens förbund, och har
sin förebild i tjänstekvinnans son, Hagars son Ismael.
Denne var Abrahams son och blev stamfader till araberna.
Paulus räknar
trots det inte araberna som den verklige sonen av tjänstekvinnan,
utan judarna, som ändå var Isaks barn. Det riktiga Jerusalem,
som är fritt, är där ovan, dvs det är inte bundet
till någon jordisk plats, varken till judarnas eller arabernas
offerplatser.
|
Rom 2:28-29
1 Mos 29:35
|
På
samma sätt visar Paulus, hur begreppet jude inte skall tolkas
bokstavligt:
Ty
den är inte jude, som är det i utvärtes måtto,
ej heller är det omskärelse, som sker utvärtes på
köttet. Nej, den är jude, som är det i invärtes
måtto, och omskärelse är hjärtats omskärelse,
en som sker i Anden, och inte i kraft av bokstaven; och han har
sin berömmelse, inte från människor, utan från
Gud.
Namnet Juda
härleds från ett hebreiskt ord, som betyder tacka.
Det är därför som Paulus talar om att den sanne juden
har sin berömmelse från Gud. Ingen har berömmelse
av sina egna gärningar, och därför kan vi ha berömmelse
endast i Kristus. Den jude som förtröstar på
sin egen berömmelse är ingen riktig jude.
De kristna
är på denna grund de rätta innehavarna av namnet
Israel. Det är inte så, att det har uppstått
ett nytt, andligt Israel, utan det är de troende i det utkorade
folket Israel som har upptagit alla troende från hednafolk
till bröder i tron.
|
Jer
23:3-6
|
Profetiorna
om Israels återupprättelse
Vad skall
vi då säga om alla de profetior i Gamla testamentet,
där det förutsägs att Israel skall återupprättas
och komma tillbaka till sitt land?
Vi skall
läsa några av dem.
Och
jag skall själv församla kvarlevan av mina får ur
alla de länder till vilka jag har drivit dem bort, och skall
föra dem tillbaka till deras betesmarker, och de skall bli
fruktsamma och föröka sig. Och jag skall låta herdar
uppstå åt dem, vilka skall föra dem i bet; och
de skall inte mer behöva frukta eller förskräckas
och skall inte mer drabbas av hemsökelse, säger Herren.
Se,
dagar skall komma, säger Herren, då jag skall låta
en rättfärdig telning uppstå åt David. Han
skall regera såsom konung och ha framgång, och han
skall skaffa rätt och rättfärdighet på jorden.
I hans dagar skall Juda bli frälst och Israel bo i trygghet;
och detta skall vara det namn han skall få: Herren vår
rättfärdighet.
|
Hes
36:24-28
|
När
Jeremia här och många andra gånger talar om att
Herren skall föra tillbaka sitt folk, avses både en bokstavlig
uppfyllelse genom återvändandet från Babel och
en andlig uppfyllelse genom att Guds utvalda från hela
världen skall kallas samman genom förkunnelsen av
evangelium. Det hela kopplas samman med Jesus och hans fridsrike.
Samma sak är det med de många ställena i Hesekiel.
Vi väljer bara ett av dem:
Ty
jag skall hämta er ifrån folken och församla er
ifrån alla länder och föra er till ert land. Och
jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir
rena; jag skall rena er från all er orenhet och från
alla era eländiga avgudar. Och jag skall giva er ett nytt hjärta
och låta en ny ande komma i ert bröst; jag skall taga
bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.
Jag skall låta min Ande komma i ert bröst och så
göra, att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina
rätter och gör efter dem. Så skall ni få bo
i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara
mitt folk och jag skall vara er Gud.
Det går
inte att tänka sig en återkomst utan omvändelse.
Den helige Ande skall ge ett nytt liv, och det är i det livet
som återkomsten förverkligas. Så länge judarna
inte tar emot Jesus, kan de inte heller åtnjuta välsignelsen
av Guds löften. Därför kan dessa profetior inte vara
förverkligade i det jordiska Israels upprättelse.
|
Rom 11:25-26
|
Skall
hela Israel bli frälst?
Ett ställe
som gett upphov till många oklarheter är slutet av Paulus'
undervisning om Israels utkorelse i Romarbrevet.
Ty
för att ni, mina bröder, inte skall hålla er själva
för kloka, vill jag yppa för er denna hemlighet: Förstockelse
har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna
i fulltalig skara har kommit in; och så skall hela Israel
bli frälst.
Man har av
detta för det mesta dragit slutsatsen att alla judar, som lever
när tusenårsriket bryter in, skall bli omvända.
Efter detta skall judarna leda världsmissionen. Judarna skulle
alltså var det enda folket, som blir frälst i sin helhet.
|
|
Något
sådant kan man inte läsa ut av bibeltexten. Detta ställe
är det enda, som antyder en dylik lära. Paulus talar delvis
om det gamla Israel och delvis om det nya, där också
hedningar är inympade. Han har grundligt utrett hur en stor
del av det gamla Israel har förstockats genom sin otro.
Men inte hela Israel har blivit förstockat. Det finns judar
som är kristna, och det kommer att finnas kristna i det judiska
folket ända till den yttersta dagen. Då först inträder
den dagen, när hedningarna i fulltalig skara har kommit in,
dvs alla de som är kallade av Gud. Och då skall hela
den skara som i egentlig mening kallas Israel samlas inför
Gud i himlen. Ingen enda skall utebli.
Man översätter
ofta det grekiska ordet houtos med "därefter".
Men det anger inte i första hand tid, även om man kan
finna sällsynta exempel med den betydelsen, utan sättet
på vilket denna insamling sker. På detta sätt
skall hela Israel bli frälst.
Naturligtvis
har det judiska folket fortfarande en särskild plats i frälsningshistorien,
eftersom det genom hela GT var Guds egendomsfolk. Eftersom vi inte
fått en heltäckande uppenbarelse om framtiden, är
det också i denna fråga bäst att låta de
klara bibelställena vara utslagsgivande och inte förfalla
till spekulationer. Det skall vi hålla i minnet också
när vi nu går in på en fråga, där det
också är lätt att gå utöver det som är
skrivet.
|
SKB, s. 62
ESKATOLOGI: Läran om de yttersta tiderna, yttersta dagen,
domen och uppståndelsen (från grek. : eschatos =
ytterst).
|
Tidens
tecken
Vi måste
bevara den kristologiska tolkningen av profetiorna, vilken
lärjungarna införde genom de predikningar som finns upptecknade
i Apostlagärningarna. Alla profetior skall tolkas i ljuset
av Jesu verk och undervisning. Därför har också
de lutherska bekännelseskrifterna tagit avstånd från
svärmiska spekulationer om den yttersta tiden:
De
fördöma även andra, som nu utsprida judiska läror,
att de fromma före uppståndelsen skola få herraväldet
i världen, sedan de ogudaktiga allestädes nedslagits.
Vi behöver
en realistisk eskatologi* för att inte gripas av hysteri
inför alla de mängder av tolkningar som ges till Bibelns
profetior. Vi behöver en sund inställning till vår
värld, dels för att kunna göra en god samhällsinsats
utan en svärmisk väntan på domedagen, dels för
att bevara det himmelska hoppet som drivkraft och mål
när det jordiska hotar att rasa samman. Allt för många
drivs in i vanmakt och hopplöshet på grund av ekonomiska
kriser samt hot om kärnvapenkrig och miljökatastrofer.
Men lika lätt är det att strunta i alltsammans med hänvisning
till att Gud ändå styr det hela oberoende av vad vi försöker
uträtta.
|
Upp
20:8f
Upp 16:16
Upp 17
Upp
17:12
|
Vi kan här
påminna oss Luthers svar till den som frågade honom,
vad han skulle göra om han visste att Jesus skulle återvända
följande dag. "Jag skulle gå ut och plantera mitt plommonträd",
lär han ha svarat. Det visar en sådan sund inställning
till de yttersta frågorna, som vi så väl behöver
i vår tid.
När
man kommer in på kärnvapenarsenalerna brukar man hänvisa
till att Bibeln lär ett sista krig, där Israel skall spela
en avgörande roll. Man har rentav försökt försvara
upprustningen med att Gud behöver vapnen för att kunna
bekämpa sina motståndare. Som om Gud inte skulle kunna
fördärva jorden utan vår medverkan!
Uppenbarelseboken
innehåller förutsägelser om att Guds fiender, Gog
och Magog, skall samlas för att strida mot fienden
vid Harmagedon. Här finns en anspelning på Hesekiel
38-39. Man har försökt tolka detta som en förutsägelse
om ett stort krig, som utmynnar i att Jesus kommer tillbaka. Namnen
Gog och Magog, liksom också flera andra namn i Hesekiel, har
man sökt en motsvarighet till i vår tid genom språkliga
jämförelser.
Man har också
studerat berättelserna om den stora skökan för
att finna ut hurudana stater som skall ha makten vid denna tid.
Särskilt vanligt är det att man tror på ett tiostatsförbund
med centrum i Rom, vilket skall alliera sig med Antikrist
inför den slutliga striden. Många har sett EG som
uppfyllelsen av profetiorna om Antikrist.
|
Hes 23:1ff
|
Vi skall
då komma ihåg, att den stora fienden är Satan
och den falska kyrkan som finns med överallt, också
där Guds ord predikas rent och klart. Mycket av den symbolik
som Uppenbarelsebokens profetior innehåller kan tillämpas
på den yttersta tidens typiska företeelser, som kärlekslöshet,
själviskhet och penningbegär. Det är en andlig strid
som Bibeln talar om. Man missförstår hela avsikten om
man söker exakta motsvarigheter för alla symboler.
Sköka
och äktenskapsbrott har i Bibeln ständigt varit
bilder för det avfallna gudsfolket och dess avgudadyrkan.
Uppenbarelsebokens
huvudbudskap är att kyrkan skall lida stor vedermöda
ända till den yttersta dagen, då Jesus kommer tillbaka.
Då först skall allt det onda fördrivas till helvetet.
Men kyrkan, som håller sig till Guds ord trots alla prövningar
och frestelser från statsmakten och från den falska
kyrkan, skall ha trygghet mitt i lidandet och kampen, eftersom
den har Guds löfte att bli bevarad.
Så
har Kristi kyrka fått kämpa i alla tider. Men den har
också väntat på Jesus och sett fram emot den dag,
då han skall skapa nya himlar och en ny jord, och när
all synd och all plåga skall vara borta.
|