Innehållsförteckning
kap 1 | kap 2 | kap 3 | kap 4 | kap 5| kap 6 | kap 7 | kap 8 | kap 9 |
Urtillståndet
Syndafallets orsaker
Syndafallets följder
Arvsynden
Rom
5:12 Vi har i samband med
diskussionen om den teistiska
evolutionsidén sett hur svårt det är att förena tanken på en utveckling från
lägre till högre organismer under miljoner år med den bibliska
undervisningen om syndafallet. För den som tror att människan och apan har
gemensamma förfäder återstår ingenting annat av syndafallsberättelsen i 1
Mos 2 än en myt, som kan ses som en förklaring till känslan av skuld och
synd. Men i denna förklaringsmodell
finns inte plats för något lyckligt urtillstånd. Enligt evolutionsläran
skulle vår tid vara höjden av utveckling och välbefinnande. Den
tanken är svår att förstå, när man tänker på alla grymma krig och
utrotningar som detta sekel beskådat! Enligt Bibeln har
människan däremot varit sig lik under alla tider. Det finns bara ett
undantag: den tid som Adam och Eva levde före syndafallet. Vi känner inte
till hur länge de fick leva i paradiset. Men vi vet en del om denna
härliga tillvaro, och vi skall först stanna något inför den, innan vi
sedan går till situationen efter syndafallet. 1 Mos
2:7 Sådan Gud skapade
människan var hon god. I detta ryms många egenskaper, och vi skall försöka
ta fram några av dem, för att sedan i tur och ordning visa hur de
förlorades i syndafallet. Människan var Guds
avbild. Vi förstår inte i detalj vad detta betyder. Men vi vet att hon
blev artskild från djuren. Hon fick en rationell själ, som
utrustades med livsande av Gud själv och som kunde tänka och bära ansvar
inför Gud. Hennes kropp, som skapades av jordens stoft, blev på ett
underbart sätt bärare av denna själ. Människan blev skapelsens krona
och herre. Matt 10:28 Bibeln gör ibland en
tredelning av människans natur: kropp, själ och ande. Anden är den
del av människan som svarar för den gudomliga kontakten, medan själen
anknyts till jordnära angelägenheter. Andra gånger gör Bibeln ingen
åtskillnad mellan dessa, utan talar om kropp och själ eller kropp och ande
som samma sak. Människan hade en god
fysisk kondition. Hennes kropp led ännu inte av sjukdom och
smärta. Också det andliga
gudsförhållandet var perfekt. Hon hade kunskap om Gud och var
rättfärdig och helig. Hon var oskyldig i sin nakenhet. Hon hade
fått Guds bud att följa och kunde lyda honom. Men hennes vilja var
fri också att bryta mot hans bud. Den inbördes
relationen mellan mannen och kvinnan var god. Kvinnan hade skapats
till hjälp åt mannen och vardera parten visste sina skyldigheter och kände
sina begränsningar. Också i förhållandet
till naturen rådde harmoni. Arbetet med att vårda och bruka
skapelsen var en glädje, som bar med sig välsignelse. I denna harmoni fanns
redan en djävul med. Han kom i ormens skepnad, och han var listig. Med
orden "Skulle då Gud ha sagt: 'Ni skall inte äta av något träd i
lustgården'?" avslöjar han sin välkända taktik. Han förvränger Guds
ord. Gud hade ju ingalunda förbjudit människorna att äta några som helst
frukter, utan bara frukterna från kunskapens träd på gott och
ont. Kvinnan har lyssnat
rätt till Gud. Hon kan ge svar på tal. Men så kommer fortsättningen, där
ormen kommer med en falsk tolkning av det som Gud sagt. Han
ingjuter högmod och påstår att Gud av själviskhet vill bevara den
rätta kunskapen för sig. Därför skulle Gud ha varnat för döden på ett
lögnaktigt sätt. Så lyssnar kvinnan
till djävulens röst och tvivlar på Guds ord. Hon finner motiveringen
förnuftig, och frågar sig vad det kan vara för fel i att få mera
kunskap, rentav samma kunskap om rätt och orätt som Gud själv har. Hon
hade fått frihet att låta bli att äta, och om hon hade trott Guds
ord skulle hon ha gjort det. Men längtan efter det förbjudna blev för
stark. Det fanns endast
ett förbud. Människorna överträdde bara detta enda bud. Men därmed
hade de överträtt hela lagen och brutit sin gemenskap med Gud. De bytte
gemenskapen med Gud mot gemenskap med Satan. Därmed förlorade de
paradiset. 1 Mos
3:7 Jak
2.10 Rom
8:20 1 Mos
4:8 De konkreta följderna
av syndafallet uppenbarade sig omedelbart. "Då öppnades bådas ögon, och
de blev varse att de var nakna." I stället för att bli lika Gud, som
djävulen hade förespeglat dem, miste de den gudslikhet som de fått i
skapelsen. De öppnade ögonen visade dem att de måste blygas inför den
allseende. De blev Guds fiender, flydde bort ifrån honom och
skyllde synden på honom. I stället för en välsignad gemenskap med Gud
drabbades de av skilsmässa, en andlig död. De båda människornas
inbördes förhållande förändrades. Nu skyllde de på varandra,
blygdes och ljög. Hänsynslöshet och grymhet ersatte den fina relation
Gud hade skapat mellan dem. I stället för kärlek blev själviskhet
den dominerande egenskapen. På samma sätt
förstördes herraväldet över skapelsen och marken blev förbannad.
Arbetet blev tungt. Kampen för tillvaron präglar naturen. "Skapelsen
har blivit lagd under förgängligheten." Människans fysiska
och psykiska styrka gick under. Hon behövde kläder för att skydda sin
kropp med. Hon började känna smärta, sorg och död. Livets träd förbjöds
för henne Den kroppsliga döden inträdde efter en tid, och den första
gången som döden omtalas är när Abel blev martyr. Rom
5:15ff Den största
katastrofen i mänsklighetens historia har inträffat. Det är inte bara två
människor, som får bära sitt straff, utan deras olydnad för in hela
skapelsen i en helt annorlunda tillvaro. Och när Set föds, omtalas att han
blir Adam lik, hans avbild. Orden står i uppenbar motsats till
skapelseorden, när Gud gjorde människorna till sin avbild. För alla människor
får detta ödesdigra konsekvenser. I Rom 5 undervisar Paulus hur den första
synden ledde till en fördömelsedom över alla människor. Synden
tillräknas alltså alla människor via dessa första människor. Beviset på
detta är att alla människor kan dö. Adam blir på detta sätt en förebild
till Kristus, som skulle bli ställföreträdaren i fråga om upprättelse,
såsom Adam blev det i fråga om synd och dom. Men det är inte bara
en tillräknad synd som drabbar människorna. Också deras natur blir
fördärvad. Syndafördärvet blir en del av den naturliga människan, och
fortplantas genom födelsen, som David säger: Joh
3:6 När Jesus undervisar
fariséen Nikodemus i deras nattliga samtal, påpekar han att den naturliga
människan inte kan komma in i Guds rike. Hon måste först födas på nytt,
ovanefter. Det är en milsvid skillnad mellan den andliga människa, som kan
komma inför Gud, och den naturliga, sådan hon föds hit till
världen: Rom
8:6-7 Den naturliga
människan sägs vara kött. Hurudant det är
får vi veta av Paulus i Romarbrevet: Köttets
sinne är död,. medan Andens sinne är liv och frid.
Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom
det inte är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara
det. Ef
2:1-5 Det finns alltså en
avgörande skillnad mellan det köttsliga sinnet och det andliga. Det
köttsliga är fientligt mot Gud, medan det andliga behagar Gud.
Därmed har köttet ingen gemenskap med Gud, utan är dött i andligt
avseende. I Efesierbrevet blir
det klart, att vi alla av naturen är andligen döda: Detta dödens
tillstånd är inte bara förorsakat av medvetet uppror i yttre handlingar.
Det är, som det föregående stället visar, ett
sinnelag. SKB
57 Augsburgska
bekännelsen säger i artikel II: Den här definitionen
upprör många människor, i synnerhet sådana som inte döper barnen. Vad
händer då med sådana som dör odöpta, frågar man. Till det kan bara
sägas, att den frågan inte är vår sak att avgöra. Det som vi vet är i
hurudan situation vi befinner oss av naturen. Det säger Bibeln klart och
tydligt. Sedan vet vi, att Gud just för denna ömkliga belägenhets skull
har sänt Jesus som vår Frälsare för att ge oss evigt liv genom tron på
hans namn. För att vi skall få denna tro har vi fått Ordet och
sakramenten. Därför skall vi bruka dessa nådemedel till alla
människors andliga väl.
Därför
är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och
genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor,
eftersom de alla har syndat.
Urtillståndet
Pred
12:77
TRIKOTOMI: Människan är kropp, själ och
ande.
DIKOTOMI: Tudelning: människan är kropp och själ.
Luk
23:43
Kol 3:10
Ef
4:24
1 Mos 2:25
Människans själ
är odödlig. Det ses bl a av Jesu ord till rövaren på korset: "I dag
skall du vara med mig i paradiset."
1 Mos
3:1ff
Syndafallets orsaker
Syndafallets följder
1 Mos
5:3
Arvsynden
Ps
51:7
Se, i
synd är jag född, och i synd har min moder avlat
mig.
Det som
är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är
ande.
Så har
han också gjort er levande, er som var döda genom de överträdelser och
synder i vilka ni förut vandrade. Vi var genom vår natur hemfallna åt
vredesdomen, vi liksom de andra. Men Gud, som är rik på barmhärtighet,
har för den stora kärleks skull, varmed han har älskat oss, gjort oss
levande med Kristus, oss som var döda genom våra
synder.
Vidare
lära de, att efter Adams fall alla människor, som fötts på naturligt
sätt, födas med synd, det vill säga utan fruktan för Gud, utan
förtröstan på Gud samt med ond begärelse, och att denna
sjukdom eller arvsynd verkligen är synd, som medför fördömelse och
bringar evig död även nu, åt dem, som icke födas på nytt genom dopet och
den helige Ande.
Till sidans början | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt
3.9.2000