Hoppets
bekännelse
Innehållsförteckning
kap 1 | kap 2 | kap 3 | kap 4 | kap 5| kap 6 | kap 7 | kap 8 | kap 9 |
Kapitel 3: Gud Fader och
skapelsen
3.4 Gud och det onda
Dualismen
Det onda måste tjäna
Gud
Job
2:10 |
Om vi
tar emot det goda av Gud, skall vi då inte också ta emot det
onda?
|
TEODICÉ: Tanken på
det ondas förhållande till en allsmäktig Gud. |
Om Gud är allsmäktig,
varför kan han då tillåta så mycket ont i världen? Han är väl
också kärleken?
Dylika frågor hör
till de vanligaste ursäkterna för att ta avstånd från tron på Gud. Man
förutsätter att den Gud man skall tro på skall se ut på ett bestämt sätt.
Det är människan som bestämmer sin gudsbild.
När vi frågar Bibeln
till råds, måste vi konstatera att det är många frågor som förblir
obesvarade. Gud har uppenbarat för oss det som vi behöver veta. Men han
har valt att låta en del frågor vara öppna. Gud är
outrannsaklig.
Frågan om Gud och det
onda hör till dylika frågor, det s.k. teodicéproblemet. Bibeln
innehåller visserligen en del undervisning, som kan hjälpa oss en bit på
väg. Men några uttömmande svar ger Bibeln inte på denna fråga.
För den som önskar
tränga djupare in i frågan än vi har möjlighet att göra hör rekommenderas
Leif Anderséns bok Gud, varför sover du?
|
DUALISM: Tro på två
motsatta grundprinciper i tillvaron: en god och en ond
|
Dualismen
Det kan först vara
bra att ta upp ett begrepp, som förekommer inom teologin och
filosofin.
Många religioner är
dualistiska. De lär att det finns två gudaväsen, en god skapargud
och en ond förstörare. Typisk är t ex de gamla persernas goda
Ormuzd och den onda Ariman. Kinas urgamla naturfilosofi räknar
med en grundläggande kontrast mellan urkrafterna yang och
yin. Den förra är manlig, hård, ljus och aktiv medan den senare är
kvinnlig, mjuk, mörk och passiv.
Kristendomen lär att
det finns en Gud, som har skapat allt. Han är god och allsmäktig. Men
djävulen då? Är han den andra polen i ett dualistiskt system?
I berättelsen om Job
omtalas hur djävulen (Åklagaren) utverkar sig rätt av Gud att slå den
rättfärdige Job med lidanden och plågor. Där är det viktigt att observera,
hur hans makt att låta lidandet drabba får sin gräns av Gud. Gud tillåter
det onda, men bara så långt han finner för gott. Gud bevarar sin
överhöghet gentemot djävulen.
|
Joh
12:31
1 Mos
3:15 Upp 12:9
MANIKEISMEN: En
sekt uppkallad efter persern Mani på 200-talet. Den såg det onda som en
självständig makt vid sidan om Gud. |
Jesus beskrev
sin förestående död som en dom över denna världens furste. Då skulle det
fullbordas, som Gud sade till ormen efter syndafallet: kvinnans säd skulle
söndertrampa ormens huvud. Uppenbarelseboken beskriver, hur den stora
draken blev nedkastad från himlen, och blev hänvisad till jorden, där han
går omkring i stor vrede.
Enligt Bibeln är det
klart att Gud är helt suverän. Det finns ingen svaghet hos honom,
och vi behöver inte vara ängsliga för att han skall duka under i kampen
mot djävulen. Segern är redan vunnen. Kristendomen lär inte
dualism.
De lutherska
bekännelseskrifterna tar klart avstånd från dualismen i den form den
förekom t ex hos manikeerna. Dessa lärde att det finns två
urprinciper i tillvaron: anden är substansen för det goda, och
materien är substansen för det onda. Denna idé härstammar från
grekisk filosofi.
|
1 Mos
1:31
2 Petr
2:4 Jud 6
|
Det
onda måste tjäna Gud
Vi får aldrig här i
livet svar på frågan, varför Gud tillåter det onda. Men vi kan ana några
delsvar:
Först måste vi slå
fast, att Gud inte har skapat eller velat det onda. Han skapade
världen i perfekt tillstånd, "det var mycket gott."
Att det onda kom in i
världen efter skapelsen är ett faktum. Men vi vet inte när avfallet
skedde. Petrus omtalar "änglar som syndade" och som blev nedstörtade i
avgrunden. På ett liknande sätt beskriver också Judas de onda änglarnas
avfall. Men vi får inte veta några detaljer.
När syndafallets dag
kom, fanns där i paradiset en orm, en djävul. Sedan dess har
världen inte varit sig lik. Djävulen bekämpar Gud, och han gör det med
mycket skickliga metoder. Han verkar ha stor makt. Utan att räkna med en
djävul skulle det vara omöjligt att förklara all ondska som
finns.
|
Rom
8:28
1 Mos
50:20 |
Gud sätter en
gräns för djävulens möjligheter, som vi tidigare såg av Jobs bok. Vi
skall vara på vår vakt mot honom och ta honom på allvar, men vi behöver
inte vara rädda för att han besegrar Gud.
Framför allt skall vi
sätta vårt hopp till att Gud alltid använder det onda för sina goda
syften.
För dem
som älskar Gud samverkar allt till det bästa.
Också Job blev
upprättad till slut, trots sina oerhörda plågor. Josef blev utsatt för de
nesligaste orättvisor, men Gud tänkte allt till godo och räddade hela hans
släkt genom de onda planerna mot Josef. Och Jesus själv måste genomgå sitt
lidande för att Gud genom honom skulle kunna frälsa den onda
världen.
|
Psb
450:5 |
Vill du
livets visdom finna, vill du vinna för ditt hjärta frid och
tröst,
lyft mot Herren i det höga
upp ditt öga, se hans verk
och hör hans röst.
|
Till sidans början | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt
3.9.2000