Hoppets
bekännelse
Innehållsförteckning
kap 1 | kap 2 | kap 3 | kap 4 | kap 5| kap 6 | kap 7 | kap 8 | kap 9 |
Kapitel 3: Gud Fader och
skapelsen
3.3 Guds uppehållelse
Deism och
panteism
Uppehållelse genom
medel
Människans ansvar i
skapelsen
Matt
10:29-30 |
Säljs
inte två sparvar för en skärv? Och inte en av dem faller till jorden
utan er Faders vilja. Men på er är till och med huvudhåren
räknade. |
|
När Martin Luther
förklarar den första trosartikeln i sin Lilla katekes, riktas hans
huvudsakliga uppmärksamhet mot Guds stora gåvor till honom själv.
Det är inte de stora världsproblemen som engagerar honom. Han fylls i
stället av djup tacksamhet för alla de gåvor Gud strör över
honom:
Jag tror
att Gud har skapat mig och alla varelser, gett mig kropp och själ, ögon,
öron och alla lemmar, förnuft och alla sinnen, och att han alltjämt
uppehåller mig. Dessutom försörjer han mig varje dag rikligt med mat och
kläder, hus och hem och med allt vad jag behöver till mitt
livsuppehälle. Han beskyddar mig för allt farligt och bevarar mig för
allt ont. Allt detta gör han endast på grund av sin faderliga godhet och
barmhärtighet, utan att jag på något sätt förtjänat det. För allt detta
bör jag tacka och lova, tjäna och lyda honom. Det är visst och
sant.
En högstämd hyllning
till Guds skapelse finns i Psalm 139: |
Ps
139:14-16 |
Jag
tackar dig för att jag är danad så övermåttan underbart. Ja, underbara
är dina verk, min själ vet det väl. Benen i min kropp var inte gömda för
dig, när jag bereddes i det fördolda, när jag bildades i jordens djup.
Dina ögon såg mig, när jag ännu knappast var formad, alla mina dagar var
uppskrivna i din bok, de var bestämda, förrän någon av dem hade
kommit.
|
DEISM: Gud erkänns som
skapare, men han ingriper inte i skeendena.
|
Deism och panteism
Till Skaparens omsorg
hör att han inte har övergett sin skapelse. Det finns en filosofi,
deismen, som lär att Gud efter sin skapelse dragit sig bort från den
och låter naturlagarna sköta resten. Man brukar förlikna den här tanken
vid urmakaren, som drar upp den klocka han tillverkat, varefter han kan
lämna den åt sig själv.
Jesus lär något helt
annat i den ovan citerade versen från Matteus. Den Gud som har skapat oss
har en sådan omsorg om oss att han rentav räknar håren på våra huvuden. En
tydligare framställning om vårt beroende av honom kan vi inte
få.
|
Joh
5:17
Ps
14:1 |
Han säger
också:
Min
Fader verkar alltjämt; så verkar även jag.
En annan filosofi
brukar beskrivas med uttrycket "luckornas Gud". Gud skulle behövas
så länge som vi inte kan förklara företeelser runt om oss på ett
vetenskapligt sätt. Det som vi inte förstår, måste vi förklara som ett
Guds under. Sedan vi fått mera kunskap, bortfaller behovet att ta Gud till
hjälp.
Gud skulle alltså
främst behövas för de okunniga. Bibeln framställer saken tvärtom. Det är
dårarna som i sina hjärtan säger, att det inte finns någon Gud.
När Paulus talar till
atenarna, förklarar han hur Gud leder allt och alla och hur vi är med i
hans stora plan: |
Apg
17:26-28 |
Han har skapat
människosläktets alla folk, alla från en enda stamfader, till att
bosätta sig utöver hela jorden; och han har fastställt för dem bestämda
tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo detta för att de
skall söka Gud, om de till äventyrs skulle kunna treva sig fram till
honom och finna honom; fastän han ju inte är långt ifrån någon enda av
oss. Ty i honom är det som vi lever och rör oss och är till.
|
|
I det sista som
Paulus säger här hittar någon kanske en antydan till en irrlära som kallas
panteism. Det är en annan filosofi, som lär att Gud är ett med sin
skapelse. Han skulle alltså inte vara någon personifierad Gud, som är
skild från skapelsen och upphöjd över den. Men Paulus lär ingalunda något
sådant. Bibeln lär klart att Gud och hans skapelse är skilda från
varandra. Det som Paulus åsyftar är atenarnas känsla för att det finns en
Gud som är större än deras avgudabilder, och han vill visa dem att denne
Gud inte är långt borta.
Panteismen lärs
klarast i hinduismen. Den talar om brahman, världssjälen,
som vår ande, atman, söker förena sig med. När vi uppnår den fulla
gemenskapen med brahman har vi uppnått paradiset. Då är vi Gud
själv.
|
Matt
6:25ff
EKOLOGI: Läran om samspelet mellan organismer och
miljö. |
Uppehållelse genom medel
När Luther säger att
Gud varje dag rikligt försörjer mig med allt vad jag behöver för mitt
livsuppehälle, avser han att allt som jag har och får genom arbete och
möda är Guds goda gåvor. Jesus har undervisat oss om friheten från
bekymmer för morgondagen. Men det ger oss inte rätt att lägga oss på
latsidan och tro att maten skall komma flygande in i munnen på oss! Vi har
vårt ansvar, som en del av skapelsen, att sörja för att världen skall gå
vidare.
Gud har planerat en
fint fungerande värld. Det ekologiska systemet, samspelet mellan
alla de olika skapade växterna och djuren, är oerhört komplicerat och
känsligt. Alltsammans äger bestånd genom Guds uppehållande hand, men
samtidigt finns det naturliga orsaker bakom vädrets skiftningar och
årstidernas växlingar. När rovfågeln dyker ned på sorken på åkern eller på
de näpna småfågelungarna, ingår alltsammans i Guds ordning. Gud tillåter
att det sker och ger kraften åt varje vingslag. Men allt sker enligt
precisa och förutbestämda mönster och regleras av djurens
instinkter.
|
|
På samma sätt
är det med oss människor. När ett barn föds till världen, är det ett stort
under för de nyblivna föräldrarna. Ändå kan varje detalj i hela processen
från befruktningen till födelsen klarläggas genom vetenskapens
forskningsrön. Allt har gått till med en exakt lagbundenhet. Men varje
detalj är beroende av Guds uppehållande hand. Det är detta som Luther
ville betona i sin framställning av den första trosartikeln.
Detta är av
grundläggande betydelse för den kristnes förhållande till Gud. Vi har en
Gud, som är med och kan ingripa i sin skapelse när och hur han vill. Vi
har fått uppmaningen att lägga fram våra önskningar i bön inför Gud och
tacka honom för allt gott han ger oss.
Därför får vi lägga
fram också det som är svårt och tungt inför Gud. Han är Herre över sjukdom
och död. Samtidigt har han gett oss läkare och mediciner, som finns till
som redskap för den store Läkaren. Dessa redskap är i allt beroende av
Skaparen, och många gånger tvingas de se hur deras kraft är för
svag.
Att ett sår läks och
att ett barn föds är egentligen lika underbart som när en lam börjar gå
eller en blind börjar se. För oss verkar ett övernaturligt under ändå mera
som Guds handlande, men vi behöver minnas att varken ett "normalt" skeende
eller ett mirakel kan äga rum utan Guds uppehållelse och kraft.
|
1 Mos
1:28
|
Människans ansvar i skapelsen
Människan fick en
särställning i Guds skapelse. Hon blev satt att vårda och bruka
den. Hon fick uppgiften att råda över skapelsen. Därvid fick hon rätt
att använda alla fröbärande örter och alla träd med frukter som
föda.
Som arbetsplats fick
människan Edens lustgård. Det var en uppgift fylld med innehåll och
harmoni. Hon skulle sörja för att jordens ekologiska system blev
bevarat.
Således tilldelades
människan ett stort ansvar. Hon blev inte en robot, som enbart
utförde de befallningar Gud gav. Hon fick ett förstånd, och hon
fick föreskrifter med både bud och förbud.
|
DEGENERATION: Urartning och
försämring av arvsmassan.
|
Snart förbyttes den
harmoniska tillvaron i ångest och smärta. Det fina samspelet mellan de
skapade varelserna blev en kamp för tillvaron. Marken blev
förbannad, och arbetet blev en möda.
Så började skapelsen
degenerera. Allt blev förgängligt. Människan utnyttjade naturen i
stället för att bruka den. För att åstadkomma så stor vinst som möjligt
för egen del förstörde hon det ekologiska samspelet med miljögifter och
rovdrift.
För sina syften har
människan inte skytt några medel. Hon har övergett respekten för livet och
förtrampat sina medmänniskor, om så varit nödvändigt, för att hävda sig
själv.
|
|
Gud har skapat alla
människor med lika värde. Rasismen är emot Guds
skapelseordning. Människovärdet skall inte heller mätas utifrån vad vi
presterar, vilket skulle diskriminera t.ex. handikappade och arbetslösa.
När det gäller att kämpa för livet och skapelsens bestånd arbetar
människor av alla religioner och raser sida vid sida. Dessa frågor hör
till dem som Gud har uppenbarat för oss i den allmänna uppenbarelsen, i
sin skapelse och i samvetet.
Som kristna har
vi ingen rätt att dra oss undan detta ansvar. Vi är medborgare i
en värld där vi var och en har fått en uppgift och där vi är medskyldiga
till det som gått snett. Luthers ord om att tjäna och lyda Gud avser
just detta: att tjäna i Guds skapelse.
|
Till sidans
början |
Föregående
avsnitt |
Nästa
avsnitt
3.9.2000