1 Mos
1:31 |
Och
Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket
gott.
|
1 Mos
1:1 |
"I begynnelsen
var Big Bang."
Var det så ?
Eller var det så som det står i Bibeln: "I begynnelsen skapade Gud himmel
och jord"?
Den frågan kommer
aldrig att kunna besvaras med vetande. Det är endast tron som ger
svaret.
|
Hebr
11:3 |
Genom tron förstår vi att världen har blivit fullbordad genom
ett ord av Gud, så att det man ser inte har blivit till av något
synligt.
|
|
En vetenskapsman,
som i sitt laboratorium och utgående från sina iakttagelser runtom i
naturen sammanställer sina observationer och gör upp hypoteser för att
förklara det som sker omkring oss, är medveten om hur begränsad han är.
Han kan inte gå längre än hans observationsmaterial tillåter. Om han är
ärlig måste han medge att han med vetenskapens redskap inte kan tränga in
i de yttersta frågorna, frågorna om livets uppkomst och syfte. Många
försöker sig på gissningar, och alltför många låter sina gissningar
framstå som verkliga fakta. Men där vårt vetande upphör, skall vi ödmjukt
stanna.
Då kan vi fråga,
om Gud har uppenbarat någonting om saken i sitt ord. Om han har gjort det,
skall vi lita på att han, som är sanningen, också förmår uppenbara
sanningen för oss.
Vi kan
naturligtvis också fråga, om Guds särskilda uppenbarelse räcker till för
att ge oss en tillräcklig kunskap om skapelsen, eftersom det heter "genom
tron förstår vi". Kan vetenskapen överhuvudtaget lägga något
till?
Genom
iakttagelser får vi naturligtvis kunskap om den kontinuerliga skapelsen
och om naturlagarna. När det gäller den första skapelsen måste vi erkänna
att ingen människa varit med. Det enda som ger vetenskapen en möjlighet
att komma nära skapelsen är att förutsätta, att samma krafter som vi ser
idag alltid har varit verksamma i samma form. Men detta är en
förutsättning som strider mot Bibelns uppenbarelse. Den talar om ett
mäktigt ingripande, som aldrig senare upprepats. Därför måste vi falla
tillbaka på tron.
En omvänd fråga
är om enbart den allmänna uppenbarelsen kan ge oss en tillräcklig
undervisning om skapelsen, eller om vi utan Bibeln famlar i mörker. Många
hävdar att Bibeln inte vill berätta något om hur Gud skapat,
utan endast att han skapat. Tvärtemot detta skall vi se att Bibeln
verkligen vill berätta hur, och att den därvid kompletterar den
naturliga uppfattningen att det finns en konstruktör bakom universum.
Bibeln lär oss närmare känna denna Skapare.
Myt eller verklig historia?
Gud har funnit
för gott att uppenbara för oss hur jord och himmel skapats. Men hur skall
vi förstå Bibelns skapelseberättelse? Är den en myt, som den bibelkritiska
teologin säger, eller återger den verklig historia?
|
Albrektsson, s. 145f
|
Bertil
Albrektsson definierar en myt på följande sätt i en kursbok för
teologiska studier:
Myten
handlar om ett skeende, som är upphovet och förklaringen till livet
sådant det nu är. Det kunde kanske uttryckas så, att ett typiskt skeende
i myten skildras som en engångshändelse: allmänmänskliga upplevelser,
som präglar tillvarons mönster framställs i form av en händelse i den
mytiska urtiden. I denna mening kan man naturligtvis tala om myter i GT.
Adam är Människan; hans synd är vår synd. Människolivets grundvillkor:
arbetets möda, barnafödandets smärta och dödens oundviklighet förklaras
i syndafallsberättelsen i Gen 3 ur det som hände en gång i urtiden, när
Herren Gud för syndens skull förbittrade människans lott. Samma karaktär
har de båda skapelsemyterna i Gen 1 och 2: universums och människans
ursprung skildras, och därmed ges en förklaring till den värld där
människan nu har sitt hem.
|
EVOLUTIONS- TEORI: En teori enligt vilken allt levande
utvecklats från primitiva organismer. |
Om vi nu slår upp
dessa berättelser och läser dem utan förutfattade meningar, skulle vi då
läsa dem som sådana myter? Det är svårt för oss att tänka oss bort från
allt vi hört och lärt om detta. Men om vi skulle sätta texten t ex framför
en afrikan som just lärt sig läsa?
Det är alldeles
klart att berättelserna i de första kapitlen i Bibeln själva gör anspråk
på att framställa historia för oss. Orsaken till att man underkänner detta
anspråk är framför allt den naturvetenskapliga teori som går under namnet
evolutionsteorin, dvs en gradvis utveckling (härifrån även
utvecklingsläran)av allt levande från primitiva organismer. Denna
lära har sedan Charles Darwin (1809-83) fått en sådan spridning och blivit
så allmänt omfattad att det är ytterst svårt att föra fram en avvikande
tanke utan att bli stämplad som ovetenskaplig.
|
1 Mos
1:1-3 |
Det gudomliga skaparordet
I
begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och
tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet.
Och Gud sade: "Varde ljus"; och det vart ljus.
|
|
Det första verbet
(hebr: bará = skapa) kan endast användas om det gudomliga
skapandet. Att tänka sig en människa eller en naturprocess som subjekt
strider mot ordets innebörd. Redan detta ord anger att det är ett
under, en unik händelse, som sker.
|
Joh
1:1-3 |
Johannesevangeliet ger oss en parallell:
I
begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Detta
var i begynnelsen hos Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det
har intet blivit till, som är till.
|
INKARNATION:
Människoblivande (lat.: in carnis = i köttet).
Kol
1:16 |
Här antyder
Johannes att Jesus, det inkarnerade Ordet, aktivt medverkade
i skapelsen. Samma sak utsäger Paulus i Kol 1. Hela treenigheten var
samlad för att utföra detta stora verk, eftersom också Guds Ande
nämns.
|
Hebr
11:3
|
Det är ett
mysterium för vår tanke, hur Gud kunnat frambringa materien genom sitt
blotta ord. Men så säger Skriften, och den säger också att vi kan förstå
det enbart genom tron.
|
Ps
33:6,9 |
Himmelen är gjord genom Herrens ord, och all dess här genom
hans muns anda. Ty han sade, och det vart; han bjöd, och det stod
där.
|
1 Mos
1:5 |
Skapelsedagarna
Och
det vart afton, och det vart morgon, den första
dagen.
|
|
I motsats till
praxis bland judarna räknar skapelseberättelsen dagarna från morgon till
morgon. I den judiska kalendern räknas dagarna från afton till
afton.
Hur skall vi då
fatta dessa dagar? Kan man tänka sig att de kan vara långa tidsperioder?
Eller måste de tolkas som vanliga 24-timmars dygn?
Periodtolkningen har framkastats utgående från Psalm
90:4, med en variant i 2 Petr 3:8, där tusen år för Herren sägs
vara såsom en dag. Men där handlar det inte alls om skapelsedagarna,
utan dessa ställen är en utsaga om att Gud är evig, och att han
inte kan inordnas i våra tideräkningssystem.
|
2 Mos
20:11 |
Ett kraftigt
motargument mot periodtolkningen finns i 2 Mos. 20:
Ty
på sex dagar gjorde Herren himmelen och jorden och havet och allt vad i
dem är.
|
|
Här handlar det
verkligen om skapelsedagarna, för detta är motiveringen till helgandet av
den sjunde dagen, sabbatsdagen.
Om man enbart ser
till texten i skapelseberättelsen, finns det ingenting som antyder en
symbolisk betydelse av det hebreiska ordet för dag. Den första dagen
kallas dag ett, medan de följande dagarna bestäms av
ordningstalen andra, tredje osv. Denna skrivning talar mot en
symbolisk betydelse av ordet dag.
Guds skapelse
följer en naturlig ordning. Först skapas ljuset, livsbetingelsen
för allt skapat. Vad detta ljus bestod av innan himlakropparna skapades
får vi inte veta. Sedan formas atmosfären, vilken har en underbar
och nödvändig funktion för allt liv, och haven får sin plats. På
tredje dagen frambringas de gröna växterna, "efter deras arter".
|
|
Det måste här
påpekas, att artbegreppet ingalunda är det samma som det som vår tids
biologiska vetenskap använder. Det är närmare begreppen släkte eller
familj, ett "slag" som på något sätt begränsar möjligheterna till
korsningar. Att nya "arter" (enligt nutida definition) uppstår motsägs
inte av Bibeln.
På den fjärde
dagen skapas himlakropparna. Det är väl på denna punkt som de flesta
invändningarna brukar göras. Då tänker man på de väldiga avstånden
till stjärnorna, som man räknar i miljoner ljusår. Ljuset från dessa
kroppar skulle alltså ha varit på väg i miljoner år. Hur går detta
ihop, om Gud skapat världen relativt nyligen?
Vi vet inte
svaret på den frågan. Men det behöver inte oroa oss, eftersom också
naturvetenskapen har svårt att ge trovärdiga inomvärldsliga förklaringar
till detta. För den allsmäktige Guden är det inget problem att i
skapelseögonblicket låta ljus framgå var och i vilken form han vill,
lika litet som det var omöjligt för honom att låta träd och blommor
växa fram utan den utveckling under decennier, som vi är vana med.
|
1 Mos
1:26 |
Under den femte
dagen skapas vattendjuren och fåglarna. Den sjätte dagen utgör höjdpunkten
i skapelseverket. Då skapas först landdjuren. Sedan samlar Gud sig till
ett rådslag: "Låt oss göra människor till vår avbild..."
Människan skapas
till Guds avbild, som bestod i en särskild upphöjdhet över det skapade och
skulle yttra sig i ett liv i gemenskap och samhörighet med
Gud.
|
1 Mos 1:27
1 Mos
1:28
1 Mos
9:3 |
"Till man och
kvinna skapade han dem." Här får vi veta, att det manliga och det
kvinnliga är givet genom skapelsen. Det är inga mänskliga påfund, som
kallas "könsrollstänkande", utan Gud har givit särskilda uppgifter och
roller åt vartdera könet.
Så följer
välsignelsen. Dit hör dels barnen och dels uppgiften att råda över
den övriga skapelsen. Till föda får människan hela den ymniga växtlighet
som nu täckte jorden. Först efter syndafloden får människan tillstånd att
också bruka kött till föda.
|
|
"Det var mycket
gott"
När skapelsen var
fullbordad, kunde Gud konstatera att han hade gjort ett mycket gott verk.
Där fanns ingenting bristfälligt. Allt det skapade var väl utrustat för
sitt syfte.
I denna värld
hade Gud nu också insatt naturlagar som skulle reglera alltsammans.
Därför sägs det, att han vilade på den sjunde dagen. Naturlagarna tog över
där Gud upphörde med sitt direkta ingripande i det unika skapelseverket.
Det betyder inte, att Gud skulle ha dragit sig bort från sin skapelse. Han
är hela tiden intresserad av den och uppehåller den genom sin
godhet.
Allt detta
fördärvades inom kort genom människans syndafall. Därefter började allt
sönderfalla och gå mot död och förgängelse. Det är alltså inte så, som
utvecklingsläran säger, att allt går mot högre utvecklingsstadier. Det
högsta stadiet befann sig naturen i strax efter skapelsen.
|
|
Människans skapelse
Bibelkritiken
talar vanligen om "skapelseberättelserna" i pluralform. Da menar man att
den andra berättelsen börjar med 2:4: "Detta är berättelsen om den
ordning...".
Bibelforskare har
emellertid visat att den berättelse som börjar i 2:4 är en av tio s k
fortsättningshistorier, där rubriken för varje avsnitt syftar tillbaka på
det som föregått. 1:1-2:3 skulle då ha rubriken "Himmelen och jorden",
vilken följs av berättelsen om människan ("Adam", se 5:1!). Hela 1 Mosebok
är en enhetlig komposition av en inledning och tio
följdberättelser, av vilka de fem första beskriver urhistorien (kap
1-11) och de fem senare beskriver patriarkhistorien.
Berättelsen
om människans skapelse, vilken börjar i 2:4 och också omfattar berättelserna
om syndafallet, Kain och Abel samt Sets födelse, skall alltså ses
som en komplettering till berättelsen om hela jordens skapelse.
Nu står människan i centrum och är på ett särskilt sätt föremål
för Guds omsorg. Därför finns det ingen orsak att konstruera motsägelser
mellan kapitel 1 och 2.
|
Matt
19:4f
Ef
5:31f
1 Mos
2:25 |
Särskilt
intressant är berättelsen om kvinnans skapelse. Den får en
teologisk tyngd genom Jesu hänvisning i samband med undervisningen om
äktenskapet och genom Paulus' framställning om församlingen som Kristi
brud.
Äktenskapet är alltså instiftat redan genom skapelsen. Det
hör till alla människor över hela jorden. Denna innerliga gemenskap, som
härleds från att kvinnan blivit kött av mannens kött, och som därför
präglas av en naturlig dragning mellan de båda könen, har Guds
välsignelse. Den står över det som människan själv besluter om.
Både här och i
samband med välsignelsen i kapitel 1 ser vi hur sexualdriften hör
med till Guds goda skapelse. Den har som syfte att garantera
människosläktets fortbestånd, men också att göra den äktenskapliga
föreningen till en ömsesidig hjälp och glädje. Nakenheten är här
helt naturlig, eftersom syndafallet ännu inte förstört de ursprungliga
relationerna.
|
Kol
1:16 |
Änglarna
Till Guds
skapelse hör också den osynliga världen, även om vi inte vet så mycket om
den. Kolosserbrevet talar om "tronänglar och herrar och furstar och
väldigheter i andevärlden."
|
OCKULT: Övernaturlig, hemlig.
Luk
2:13 |
Sådant
förlöjligas ofta i vår tid. Människan brukar inte gärna tro det som man
inte kan se. Samtidigt finns det i vår tid ett ökande intresse för det
ockulta.
Att änglar finns
borde vara helt klart för den som läser sin Bibel. Det sägs inte så mycket
om hurudana de är och vad de gör. Vi får veta att de är många.
Julberättelsen hos Lukas talar om en stor härskara. De måste alla
ha skapats någon gång före den sjunde dagen, då Gud vilade och allt var
fullbordat.
|
1 Mos
3:24 Jes 6:2 |
Änglarna nämns
ibland vid namn. Vi känner Mikael och Gabriel. I Gamla
testamentet nämns keruber och serafer som särskilda grupper
av tjänare inför Guds tron. De kan ibland anta mänsklig gestalt. Till
änglarnas uppgifter hör att skydda människorna och lovsjunga inför Guds
tron. Om vi kunde se in i den himmelska världen kunde vi se mängder av
änglar omkring oss.
|
2 Petr
2:4 Jud 6 Upp 12:9ff Luk 10:18ff Matt 16: 18 Ef
6:11ff |
En del av
änglarna har syndat och har blivit utkastade från himlen. Vi vet inte
precis hur det gick till. Deras ledare är djävulen, som kallas Satan. De
onda andemakterna är starka och försöker fördärva Guds verk. De är den
drivande kraften bakom världens ondska. De söker fördärva kyrkan genom
villfarelser, genom att sätta hinder för kyrkans tjänare, vända
människornas sinnen från Guds ord och bönen och genom förföljelser. Trots
att de är mycket starka och många skall de inte helt ta makten. Men vi
skall ta dem på allvar och rusta oss till kamp mot
dem.
|