2 Kor 3:6
|
Bokstaven
dödar, men Anden gör levande.
|
Rom 10:17
|
Anden
och Ordet
Hur kommer
en människa till tro? Måste det alltid ske via predikan,
eller kan Anden tala på ett inre sätt? Det finns ju så
många, som upplevt ett "andedop", då de fyllts av Anden
och en jublande förvissning om frälsning?
Man brukar
ofta hänvisa till att Gud är suverän och kan handla
med oss hur han vill. Visst är det så. Men då kan
Gud också besluta sig för att handla på ett bestämt
sätt och bara så. Och han har bestämt sig för
att handla med oss genom sitt Ord och genom sakramenten.
Alltså
kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.
|
Joh
14:26
Joh
16:12-14
|
Jesus har
i sitt avskedstal undervisat om Andens uppgift:
Men
Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt
namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad
jag har sagt er.
Jag
hade ännu mycket att säga er, men ni kan inte nu bära
det. Men när han kommer, som är sanningens Ande, då
skall han leda er fram till hela sanningen. Ty han skall inte
tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall
han tala; och han skall förkunna för er vad komma skall.
Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han taga
och skall förkunna det för er.
|
SKB,
s. 58
Apg
24:14
1
Kor 4:6
Upp 2:18f
2 Tim 3:14ff
2 Tim 4:3f
|
Efter att
ha presenterat den grundläggande undervisningen om tron i de
fyra första artiklarna går Augsburgska bekännelsen
i artikel fem in på frågan, hur vi får denna tro:
För
att vi skola få denna tro, har evangelieförkunnelsens
och sakramentsförvaltningens ämbete inrättats. Ty
genom Ordet och sakramenten såsom genom medel skänkes
den helige Ande, vilken hos dem, som höra evangelium, frambringar
tron, var och när det behagar Gud.
Samtidigt
som Paulus är mån om att framhålla, att han tror
allt vad som är skrivet i lagen och profeterna, inskärper
han också att de räcker till som undervisning: "Intet
utöver vad skrivet är." Vi skall lita på att
det som Gud uppenbarat för sina heliga profeter och apostlar
räcker till för vår salighet, och likaså för
det som behövs för ett gudfruktigt liv. Därför
inskärper också Johannes i Bibelns sista kapitel, att
vi inte skall lägga något till eller ta ifrån det
som är skrivet. Detta gäller naturligtvis närmast
Uppenbarelseboken, men i tro på Andens ledning när Bibelns
böcker sammanställts till en enhet kan vi med frimodighet
låta dem stå för hela Bibeln.
Detta kan
verka onödigt inskränkt. Men Gud vill på detta sätt
skydda oss för villfarelser, som kommer i form av nya uppenbarelser
och sanningar utanför Ordet. Vi kan inte lita på att
det är Guds röst som talar i en uppenbarelse, om det inte
är samma sanningar som redan finns i Bibeln.
|
SKB,
s. 334
|
Luther var
oerhört sträng mot s k svärmeandar, som gjorde anspråk
på en direkt uppenbarelse av Anden. I de Schmalkaldiska artiklarna
säger han så här:
Gud vill
handla med oss människor blott genom sitt yttre ord och sakrament.
Men allt som utan detta ord och sakrament prisas såsom ande,
det är av djävulen.
|
2 Kor 5:20
2
Kor 5:19
1
Petr 4:11
|
Nådens
medel
Dessa yttre
medel, Ordet och sakramenten, genom vilka Gud vill ge oss tron,
brukar vi kalla nådens medel. Gud har anförtrott dem
åt sin församling via apostlarna och Ordets tjänare.
Å
Kristi vägnar är vi alltså sändebud; det är
Gud som förmanar genom oss. Vi ber å Kristi vägnar:
Låt försona er med Gud.
Det budskap
som innehålls i sändebudets uppgift är "försoningens
ord". Det är ett budskap som grundar sig på en fullbordad
gärning av Jesus. Förkunnaren skall alltså inte
lägga något till, utan endast proklamera budskapet, på
samma sätt som en kunglig härold förr i tiden läste
upp kungens budskap.
Om någon
talar, så vare hans tal i enlighet med Guds ord.
|
Klag
3:22f
SAKRAMENT: En helig handling instiftad av Gud, där han
genom yttre medel, förbundna med Ordet, erbjuder, förmedlar
och stadfäster sin nåd.
|
Försoningens
ord är egentligen endast evangelium. Lagens ord dömer
och leder till sorg. Det kan inte förmedla Guds frid, eftersom
det inte alls talar om Guds gärningar. Därför kan
vi i egentlig mening inte räkna lagens ord till nådemedlen.
Guds nåd handlar ju om Guds barmhärtighet, som inte har
tagit slut, utan är var morgon ny.
Däremot
är sakramenten*, dopet och nattvarden, vittnesbörd
om och en förmedling av Guds nåd till oss. Ordet sakrament
finns inte i Bibeln. Från början avsåg ordet den
ed, som dopkandidaterna svor vid dopet. De avsvor sig avgudarna
och svor att lyda Kristus. Senare har ordet också börjat
hänföras till nattvarden.
I den lutherska
kyrkan har vi en snävare definition på sakrament än
i den katolska kyrkan, som har sju sakrament. Vår definition
är att ett sakrament är en helig handling, instiftad
av Gud, där han genom yttre medel, förbundna med
Ordet, erbjuder, förmedlar och stadfäster den nåd
som Kristus utverkat åt människorna.
Den katolska
kyrkan räknar förutom dopet och nattvarden också
konfirmationen, boten, prästvigningen, äktenskapet
och den sista smörjelsen som sakrament.
Ett sakrament
kännetecknas av en handling: i dopet rening genom vatten
och i nattvarden ätande och drickande. Dopet är inte ett
yttre bad, genom vilket vi blir kroppsligt rena, och nattvarden
är inte en vanlig måltid, där vi blir mätta.
Men de förmedlar rening och näring i andlig mening, eftersom
Jesus själv har påbjudit dem och försäkrat
oss sin nåd genom dem.
Om man inte
räknar med att det yttre medlet skall vara konkret, som dopets
vatten och nattvardens bröd och vin, kan också boten
eller närmare bestämt avlösningen räknas
som ett sakrament. Så gjorde Martin Luther i vissa sammanhang.
Sakramenten
får därför sin giltighet och kraft genom instiftelsen.
Därför skall vi låta instiftelsen stå som
Jesus har lärt oss och tro orden som de sägs. Utan denna
instiftelse är sakramenten inte giltiga.
Kraften i
sakramenten är evangeliets kraft. Guds löften i
Ordet gäller alla människor, men genom sakramenten tillförsäkras
vi personligen dessa löften. Giltigheten i sakramenten beror
varken på förvaltarens eller mottagarens tro, men däremot
ger sakramenten inte välsignelse utan att man tror på
det budskap de förmedlar.
Som vi tidigare
sett vill Gud handla med oss genom dessa yttre medel. Det är
Ordet och sakramenten som är verktyg för Anden och förutsättning
för tron, inte tvärtom. Vi skall inte först söka
i oss själva efter tro och känslor, för att sedan
vänta Ande. Ordet kallas i Bibeln Andens svärd.
Därför skall vi bruka nådemedlen flitigt, för
det är genom dem som Gud ger tron och stärker den.
|
|
Ps
58:11f
Ps 143:2
1
Kor 1:2
1 Kor 1:11f m. fl.
|
Den
rätta delningen av lag och evangelium
När
man ytligt läser igenom Bibeln, kan man ofta uppleva klara
motsägelser t o m i centrala andliga lärofrågor.
Så talar t ex Psaltaren om rättfärdiga människor,
som skall glädja sig och få lön. Samtidigt sägs
det också att ingen levande är rättfärdig inför
Gud.
Paulus kallar
församlingsmedlemmarna i Korint heliga, men strax därpå
börjar han anklaga dem för en rad svåra synder.
Hur går det ihop?
Här
har vi att göra med själva nyckeln till det kristna budskapet.
Det gäller delningen av lag och evangelium. Dessa två
huvudläror står nämligen mot varandra och kan till
synes inte förenas med varandra. Men samtidigt behövs
båda två för att vi skall kunna förstå
det kristna budskapet. För att söka första denna
nyckel ställer vi upp en rad egenskaper hos lagen resp evangeliet
sida vid sida:
|
|
Lagen
Någorlunda
känd genom samvetet
|
Evangeliet
En hemlighet
för den naturliga människan; måste uppenbaras av
Gud
|
|
Talar
om vad vi måste göra eller vad vi inte får göra
|
Talar
om vad Gud har gjort eller gör för vår frälsning
|
|
Lovar
evigt liv på villkor av perfekt lydnad |
Ger
nåd och förlåtelse gratis, utan villkor |
|
Överbevisar
om synd |
Uppenbarar
Guds kärlek och nåd |
|
Väcker
fruktan, sorg och ånger |
Tröstar
dem som sörjer över sin synd |
|
Kräver
kärlek, men kan inte skapa den |
Verkar tro
och tillit till Gud och kärlek till Gud och medmänniskor |
|
Kan inte
göra oss till kristna
|
Föder
på nytt
|
|
Lagen kallas
i Bibeln ibland för bokstaven. Lagen dödar oss,
dvs den tar ifrån oss vår egen tillförsikt och
gör oss till syndare. Det känns inte bra för den
naturliga människan. Men ändå är lagen Guds
redskap och är ett led i hans strävan att föra oss
till sig. Man brukar tala om att lagen är Guds främmande
verk i oss, eller att Gud handlar med sin vänstra hand
i lagen.
I motsats
till bokstaven står anden, dvs evangelium. Det ger oss ett
budskap som inte till någon del beror av oss själva.
Och eftersom det talar om en nådig Gud, kan det väcka
glädje och tro. Evangelium är Guds egentliga verk
med oss. Det är hans högra hands verk.
Lagen är
alltså inte ensam tillräcklig för att någon
skall komma till tro. Men den behövs för att väcka
människan till insikt om att hon behöver en Frälsare.
Den skall därför predikas särskilt för sådana
som lever i självsäkerhet och obotfärdighet. Men
också kristna människor behöver lagen, eftersom
de kämpar med sin gamla natur.
Den som har
sett sin synd och är bedrövad över den behöver
höra evangelium. Den som söker förlåtelse för
sina synder skall inte behöva blanda in några egna prestationer
i vägen till Gud, utan en sådan skall få höra
ett fritt evangelium om syndarnas Frälsare. Man får
inte göra evangeliet till lag genom att sätta in villkor.
Evangeliet är alltid villkorslöst, helt gratis.
Om vi gör
en sammanställning av de viktigaste av den kristna trons läropunkter
och fördelar dem enligt uppdelningen lag-evangelium kunde det
se ut på följande sätt:
|
|
Lagen
|
Evangeliet
|
|
Gud är
helig |
Gud är
kärlek |
|
Bara den
som är helig får se Gud
|
Gud
inbjuder syndare till sig |
|
Gud
hatar syndaren |
Gud älskar
syndaren |
|
Alla
människor är syndare |
Alla människors
synder är förlåtna i Kristus |
|
Gud
är vred på alla människor
|
Gud är
välsinnad mot alla människor |
|
Den som syndar
skall dö
|
Den som tror
har evigt liv
|
Matt
27:46
|
De båda
kolumnerna tycks vara helt oförenliga. Ändå är
det inte svårt att finna belägg för dem alla i Bibeln.
Det är omöjligt att förena lagen och evangeliet på
ett förståndsmässigt sätt.
Det finns
en punkt där de förenas: Rita ett kors mellan staplarna!
Guds lag drabbade Jesus på korset. Där syns Guds vrede
och hat mot synden allra tydligast. Det är som om ett brännglas
skulle fokusera hela världens ondska på honom som hänger
på korset.
Från
andra sidan korset sprids sedan välsignelse ut över världen:
Guds kärlek. Jesus var den ende syndaren, då
världens synd lades på honom, men han kunde också
som den ende rättfärdige skaffa världen frälsning.
Den människa
som av den helige Ande överbevisats om sin synd och sin frälsning
i Kristus upplever hur lagen och evangeliet passar in i hjärtat.
Båda behövs, för en kristen är samtidigt rättfärdig
och syndare. Den gamla naturen skall dödas av lagen, och
den nya människan lever av evangeliet.
Det är
därför som både lag och evangelium skall predikas.
Skulle lagen inte predikas, hamnade vi snart i en falsk säkerhet.
Men om endast lagen ljuder, ser vi bara oss själva och vår
ofullkomlighet, och då ligger förtvivlan på pass
och lurar.
Att i praktiken
kunna dela lagen och evangeliet rätt är en konst som vi
aldrig lär oss fullkomligt, hur vi än försöker.
Den konsten, säger Luther, utmärker en rätt teologie
doktor!
|