Andens främsta uppgift
Pingstundret och urförsamlingens nådegåvor
Nådegåvornas funktioner
Undrens plats i förkunnelsen
Vår tids problem
1
Kor 12:4-6
|
Nådegåvorna
är mångahanda, men Anden är en och densamme. Tjänsterna
är mångahanda, men Herren är en och densamme.
Kraftverkningarna är mångahanda, men Gud är en
och densamme, han som verkar allt i alla.
|
KARISMATISK:
Särskild betoning av de extraordinära gåvorna.
|
Under 1970-talet
genomströmmades den kristna världen av den s k karismatiska*
väckelserörelsen. Människor fylldes av ande,
upplevde "andedop" och talade i tungor. På många håll
upplevde man ett helt nytt liv i en gemenskap, som korsade gamla
samfundsband.
Samtidigt
kom många att ställa sig kritiska till de gamla etablerade
samfunden, eftersom de inte har förmått ge samma förnyelse.
Särskilt kritiserades bristen på extraordinära nådegåvor,
såsom helbrägdagörelse och tungotal. Man menade
att den tredje trosartikeln inte hade predikats fulltonigt, utan
hamnat på efterkälken när den andra trosartikeln
överbetonats.
En förklaring
till denna polarisering ges av Torsten Nilsson i Andedop
och tungotal. Han menar att karismatikerna betonar Anden
som kraft, vilken omvittnas främst i Apostlagärningarna,
medan lutheranerna framhåller Anden som person, som
kommer till oss i Ord och sakrament och vittnar om Kristus. Den
senare betoningen finns främst hos Paulus i hans läroundervisning,
och läran måste sättas över det historiska
vittnesbördet, som alltid är bundet till en viss tid och
plats.
Det betyder
inte att Anden som kommer till oss i dopet och Ordets förkunnelse
skulle sakna kraft. Men förutsättningen för att vi
skall få del av kraften är att Anden kommit till oss
i det yttre nådemedlet. Vi skall studera några bibeltexter
som berör denna fråga.
|
Joh
14:26
Joh
16:13-14
|
Andens
främsta uppgift
Jesus lovade
i sitt avskedstal att sända Anden som hjälpare:
Men
Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt
namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad
jag har sagt er.
Det var naturligt
att lärjungarna inte kunde behålla allt i minnet vad
Jesus undervisade dem om. Vi ser också av många händelser,
särskilt i samband med uppståndelsen, hur litet de kom
ihåg. Men Anden skulle särskilt utrusta dem med ihågkomster
av det som Jesus hade sagt. Det var inga nya sanningar han skulle
komma med.
När
han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda
er fram till hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv,
utan vad han hör, det skall han tala; och han skall förkunna
för er vad komma skall. Han skall förhärliga mig,
ty av mitt skall han taga och skall förkunna det för er.
I första
hand verkar det här som om Anden skulle uppenbara nya sanningar.
Men så är det inte: "Av mitt skall han taga."
|
Joh
16:8-11
|
Vi ser alldeles
klart att Anden inte får någon självständig
funktion i förhållande till Jesus. Det går inte
att bygga upp någon egen religion kring Anden. Hans verk är
nära förknippat med Ordets förkunnelse. Det
samma ser vi också av det föregående avsnittet
om Andens överbevisning:
När
han kommer, skall han låta världen få veta sanningen
ifråga om synd och rättfärdighet och dom: ifråga
om synd, ty de tror inte på mig; i fråga om rättfärdighet,
ty jag går till Fadern, och ni ser mig inte mer; i fråga
om dom, ty denna världens furste är nu dömd.
Här
finns ingenting som skulle tyda på ett arbete skilt från
Kristus. I fråga om synd skall Anden överbevisa om otro,
och där är det fråga om att inte tro på Kristus.
Rättfärdigheten består i att Kristus går till
Fadern, den handlar inte om vår egen rättfärdighet.
Det är inte ens fråga om någon rättfärdighet
som Anden bygger upp. Vår rättfärdighet är
Jesus. Domen förkunnas när Jesu seger proklameras. Domen
består i att Satans makt är bruten genom Jesu segerrika
död och uppståndelse.
|
Mark 1:8
Apg 1:15
Apg 2:16ff
|
Pingstundret
och urförsamlingens nådegåvor
På
pingstdagen hände det som Jesus hade förutsagt och som
redan Johannes Döparen hade omtalat. Den helige Ande föll
på ett särskilt och underbart sätt över lärjungarna,
som då var ungefär 120 till antalet. Petrus förklarar
att profeten Joels profetia nu har gått i uppfyllelse.
Den yttersta tidens andeutgjutelse har alltså tagit sin
början.
|
Joel
2:28ff
Apg
2:3
Apg 3:7
Apg 5:1ff
Apg 5:19
m fl
Apg
10
Apg
11:15
|
Det är
alldeles klart att Andens utrustning har konkreta mål.
Ordet skall predikas, och eftersom det finns många folkslag
och många språk talas, måste lärjungarna
kunna förkunna Ordet på dessa främmande språk.
Därför får de en övernaturlig förmåga
att predika främmande språk.
Det är
intressant att grundtexten har samma ord, glossa (jämför
vårt lånord glosa), för både tunga och språk.
Därför har det en särskild betydelse att Anden kom
som tungor av eld. Vårt ord tungomål tar fasta
på denna likhet.
Också
andra extraordinära gåvor visade sig efter hand. Petrus
botade en handikappad man och förutsade vad som skulle ske
med de falska lärjungarna Ananias och Safira. Änglar visade
sig och hjälpte lärjungarna ut ur deras fängelser.
Det verkar
som om dessa mirakler snart skulle ha börjat ebba ut. Redan
några få år efteråt, när Petrus ser
sin syn med de olika djuren i duken, och försvarar dopet av
hedningen Kornelius, har den första tidens synliga manifestationer
av Anden försvunnit. En ny våg kommer nu över de
hednakristna. Motivet tycks vara att visa hur också hedningarna
har samma Ande och samma gåvor. De utgör inte någon
lägre klass av kristna än judarna. Så skulle man
lätt ha kunnat tro om de inte blivit utrustade på samma
sätt.
|
Apg 18:14ff
1
Kor 12:13
Apg
19:1ff
|
Om vi håller
detta i minnet har vi lättare att förstå de ställen
i Apostlagärningarna, där Anden tycks skiljas från
dopet och tron. Apg 8:15 tycks utsäga att man kan vara döpt
utan att ha helig Ande. Men detta kan inte stämma, ty Paulus
säger: "I en och samme Ande är vi alla döpta -
- - alla har vi fått en och samme Ande utgjuten över
oss." När en engångsföreteelse omtalas som tycks
strida mot en klar läropunkt, måste det historiska exemplet
tolkas utifrån den unika situation där det ges.
Ett annat
ställe är Apg 19, där tron och Anden skiljs åt.
Också den situationen var speciell, eftersom "lärjungarna"
i Efesus saknade alla kännetecken på kristen tro. (Henrik
Perret ger en intressant analys i Den levandes röst,
s. 95f).
I vartdera
fallet är det här fråga om särskilda, extraordinära
gåvor, som utdelades i en unik historisk situation. Därför
får vi inte dra långtgående slutsatser från
dem med konsekvenser för vår egen tid. Gåvorna
tjänar som vittnesbörd om att judekristna och hedningar
har samma rätt till det kristna namnet och alla andliga gåvor.
|
1
Kon 16
2 Kon 13
1 Sam3:1
|
Andens
särskilda manifestationer*, som vi kan kalla de extraordinära
gåvorna, har alltså en särskild funktion
i Guds rike. Att sådana inte finns behöver inte betyda
att Anden inte finns eller tillåts verka. Andens gåvor
är uttryckligen gåvor, och sådana ges inte
på beställning. Det är Gud som suveränt bestämmer
när de skall delas ut.
Vi kan också
jämföra med Gamla testamentet. Under skedde i större
antal främst i två skeden: Under Moses tid, när
det gammaltestamentliga gudsfolket fick sin konstitution, och under
profeterna Elia och Elisa, när riket hotades av gudlöshet
och sönderfall. Om den unge Samuels barndom och uppväxt
berättas att profetsyner inte var vanliga på den tiden.
Och efter Daniel omtalas inte ett enda under ända tills Jesus
inledde sin verksamhet.
|
Ef
4:12
1 Kor 12:7
1 Kor 12:11
|
Nådegåvornas
funktioner
Att Anden
ges för att uppbygga församlingen är alltså
uppenbart. Det ser vi också av de ställen i Paulus brev,
där frågan behandlas. Nådegåvorna ges till
församlingens tjänst, och inte för någon enskild
människas högmod.
Men
de gåvor i vilka Anden uppenbarar sig ges åt var och
en så, att de kan bli till nytta.
Paulus räknar
upp några exempel på sådana gåvor: att kunna
tala visdomens ord och kunskapens ord, tro (synbarligen
en tro som har yttre synliga manifestationer), helbrägdagörelsens
gåva, gåvan att utföra kraftgärningar,
profetians gåva, gåvan att skilja mellan andar,
att tala tungomål (eller språk) och att
uttyda dessa. Paulus säger uttryckligen att Gud delar
dessa gåvor efter sin vilja, och att var och en skall få
någon särskild gåva.
|
1
Kor 12:28
|
Paulus går
till rätta med en tendens till söndring av den kristna
organismen som fanns i Korint. Söndringen hade uppkommit genom
att kroppens lemmar, dvs församlingens olika medlemmar, inte
ansåg de andra medlemmarnas gåvor vara värda så
mycket som just de egna gåvorna. Och så räknar
han åter upp en del uppgifter, där vi ser att många
helt vardagliga, jordiska sysslor, räknas som viktiga i Guds
rike:
Och
Gud har i församlingen satt först och främst några
till apostlar, för det andra några till profeter, för
det tredje några till lärare, vidare några till
att utföra kraftgärningar, ytterligare några till
att ha helbrägdagörelsens gåvor, eller till att
ta sig an de hjälplösa, eller till att vara styresmän,
eller till att på olika sätt tala tungomål.
|
Rom
12:6-8
|
Vi ser att
också sådana uppgifter som administration och hjälpverksamhet
räknas som viktiga uppgifter i Guds rike och jämställs
med undergörare.
I Romarbrevet
ger Paulus en annan lista över gåvor.
Vi har
olika gåvor, alltefter den nåd som har blivit oss given.
Har någon profetians gåva, så bruke han den efter
måttet av sin tro; har någon fått en tjänst,
så akte han på tjänste; är någon satt
till lärare, så akte han på sitt lärarkall;
är någon satt till att förmana, så akte han
på sin plikt att förmana. Den som delar ut gåvor,
han göre det med gott hjärta; den som är satt till
föreståndare, han vare det med nit; den som övar
barmhärtighet, han göre det med glädje.
|
1 Kor 13
1
Kor 14
|
Dessa gåvor
ges oss genom födelsen, så att var och en utrustas för
sina särskilda uppgifter. Det är viktigt för envar
att bejaka sina gåvor, så att de kommer till användning,
men också att tänka blygsamt och inte förhäva
sig över gåvorna. (För fördjupning hänvisas
till Forsyte: Upptäck dina gudagåvor.)
De andliga
gåvorna ger Gud till särskilda personer för att
de skall uppbygga församlingen. Paulus säger att
inte alla har alla gåvor. Men han uppmanar oss att vara ivriga
att få andliga gåvor, särskilt de största.
Där kommer han in på kärleken, som vi inser
vara Jesus själv. Jesus är alltså den förnämsta
gåvan, och han har getts åt alla. Så vill
han också uppfylla alla med sin kärlek.
I det följande
kapitlet måste Paulus tillrättavisa korintierna, eftersom
de missförstått tungotalets gåva. De har antytt
att de som kan tala tungomål är bättre kristna än
de andra. Men om man ser på frågan ur uppbyggelsens
synvinkel kommer tungomålstalandet långt efter profetian.
|
2
Mos 3:11f
2 Mos 7:10ff
|
Undrens
plats i förkunnelsen
För
att ytterligare belysa de rätta proportionerna mellan undren
och den kristna förkunnelsen skall vi gå tillbaka till
Gamla testamentet.
När
Mose fick sin stora och svåra uppgift att gå till Farao
för att be honom släppa Israel var han bekymrad för
hur han skulle få folk att tro honom. Då gav Gud honom
makt att göra under. Det första skulle vara att förvandla
en stav till en orm, det andra att handen skulle bli spetälsk
och frisk igen, och det tredje att vattnet i Nilfloden skulle förvandlas
till blod.
När
sedan Mose och Aron kommer inför Farao och gör dessa under
gör också Faraos vise och trollkarlar samma under genom
sina hemliga konster. Arons stav är ända överlägsen
trollkarlarnas stavar. Likaså kan trollkarlarna upprepa flera
av de plågor som Gud lägger på Egypten, men inte
alla.
Gud lät
Mose och Aron göra under för att understryka budskapets
sanning. Undren skulle inte stå ensamma, utan vara tecken
på att budskapet var från Gud. När Faraos män
gjorde under, kunde dessa inte ensamma överbevisa om Guds makt,
eftersom de inte hade Guds fullmakt i förkunnelsen.
|
2 Tess 2:9-10
Matt 24:24
|
Ytligt sett
kan man ha räknat med att båda grupperna hade gudomlig
makt. Därför är det omöjligt att låta
undren ensamma stå som bevis för Guds handlande. Paulus
omtalar att också Antikrist gör stora tecken och under:
Honom
som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar
och tecken och under och med orättfärdighetens alla bedrägliga
konster, för att bedraga dem som går förlorade,
till straff därför att de inte gav kärleken till
sanningen rum, så att de kunde bli frälsta.
Samma sak
varnar Jesus för inför sin bortgång:
Ty människor
som falskeligen säger sig vara Messias skall uppstå,
så också falska profeter, och de skall göra stora
tecken och under, för att, om möjligt, förvilla jämväl
de utvalda.
|
5
Mos 13:1-3
|
Hur skall
vi då veta, vilka under som är från Gud och vilka
som är från djävulen? Mose ger i sitt avskedstal
följande föreskrifter:
Om
en profet eller en som har drömmar uppstår bland dig,
och han utlovar åt dig något tecken eller under, och
sedan det tecken eller under verkligen inträffar, varom han
talade med dig, i det att han sade: "Låt oss efterfölja
och tjäna andra gudar, som ni inte känner", så skall
du ändå inte höra på den profetens ord eller
på den drömmaren, ty Herren, er Gud, sätter er därmed
allenast på prov, för att förnimma om ni älskar
Herren, er Gud, av allt ert hjärta och av all er själ.
Det viktiga
är här att den falske profeten talar emot Guds ord.
Trots att han med djävulens kraft kan göra stora ting
skall inte undret i sig självt vara det avgörande. Det
avgörande är alltid om förkunnelsen stämmer
överens med Guds ord.
Här
har vi alltså en tumregel, som skall avgöra kraftgärningar
och under också i vår tid. Sådana kan komma från
Gud, från djävulen eller ibland från människans
eget psyke. Och i vår tid är under vanligare än
förr. Därför bör vi särskilt i dag akta
på det budskap som predikas, och pröva det om det stämmer
med Skriften.
|
|
Luther uttrycker sig skarpt i Stora katekesen och
i Schmalkaldiska artiklarna:
Där man icke predikar om Kristus,
där är icke heller någon helig Ande.
Gud vill handla med oss människor blott
genom sitt yttre ord och sakrament. Men allt som utan detta ord
och sakrament prisas som ande, det är av djävulen.
Vi skall
ingalunda anse alla under vara från djävulen. Visst har
Gud möjlighet att göra under också i vår tid.
Och det är möjligt att han måste ta till sådana
medel för att stryka under sitt budskap i en hård och
materialistisk värld. Det finns många som kan vittna
om underbara bönhörelser och ingripanden, sådant
vi kallar änglavakt. Allt sådant skall vi tacka vår
Fader för, som vill vårt bästa och lovat höra
våra böner.
|
Tit
1.9
1 Tess 5:19-20
Luk 10:22
Matt
12:39ff
Luk 16:27ff
Luk
16:31
Mark 16:17f
|
Ändå
måste vi stanna vid "det fasta ordet" så att vi sakligt
och lugnt kan pröva andarna.
Utsläck
inte Anden, förakta inte profetiskt tal, men pröva allt,
behåll vad gott är, avhåll er från allt ont,
av vad slag det vara må.
Och vi skall
akta oss för att överbetona undren, så att vi glömmer
det viktigaste:
Gläds
inte över att andarna är er underdåniga, utan gläds
över att era namn är skrivna i himmelen.
När
judarna begärde tecken av Jesus, visade han dem på Jonas
tecken. Det var Skriftens vittnesbörd om den underbara räddningen
ur den stora fiskens buk, som skulle vittna om Je su död och
uppståndelse. I dag är Jona en förlöjligad
profetgestalt, som många anser vara uppdiktad. Gentemot dem
ljuder Jesu ord om de ninevitiska männen, som skall träda
upp på domens dag, allvarligt och strängt. "Intet
annat tecken skall ges det än profeten Jonas tecken."
Och när
den rike mannen i helvetets pina tänker på sina stackars
bröder, som ännu lever ett liv i otrons mörker, får
han av Abraham höra skarpa ord.
Lyssnar
de inte till Mose och profeterna, så skall de inte heller
låta övertyga sig, om någon uppstår från
de döda.
Vi tror ofta
att tecken och under skall hjälpa vår tids människor
att tro. Bibeln ger inget stöd för det. Det är förkunnelsen
som verkar tro. Undren bekräftar förkunnelsen i den mån
Gud låter under ske. Vi regerar inte över dem.
|
|
Vår
tids problem
Av det ovan
sagda förstår vi att vår tids ropande efter ande
och under inte är något nytt. Människan har i alla
tider velat ha bröd och skådespel. När Ordet
predikas rent och klart föder det tro, men det möter också
motstånd och förhärdelse. Där tron föds,
kan Gud också manifestera sin härlighet genom under och
synliga, extraordinära nådegåvor. Vi bör låta
dem komma och tacka för dem. Men allt skall prövas i Ordets
ljus.
|
|
Tyvärr
är en hel del av den karismatiska rörelsens förkunnelse
av sådan art att den klart faller igenom vid en biblisk granskning.
Man undviker oftast att ta upp kontroversiella frågor,
såsom dopet, den sanna enheten och falska lärare. Man
praktiserar alltså en obiblisk allians med olika läror
utan att i allt söka Bibelns undervisning, om den sedan är
befriande eller obekväm för köttet.
Av den karismatiska
rörelsen får man inte veta hur viktigt det är att
stå på en fast biblisk lärogrund. I stället
betonas känslan och gemenskapen på känslans grund.
I denna ytlighet
finns en grogrund för nyandliga rörelser, som vanligen
tar fasta på svaga punkter i förkunnelsen.
Ofta finns
också med en obiblisk människosyn, vilken kommer
fram i läran om omvändelsen. Man lär en samverkan,
synergism, mellan Gud och människa genom att uppmana
människan till en egen avgörelse för Gud. Sedan bygger
man sitt trosliv utgående från denna avgörelse.
|
|
När
man talar om Anden, är det ofta fråga om en särskild
andeupplevelse, frikopplad från dopet och Ordet. Man
får två slag av kristna: en grupp som är andedöpta
och en annan som med olika slags förberedelser söker detta
andedop. Utan andedop och dess synliga manifestation, tungomålstalandet,
upplever många sig som sämre kristna.
Nu skall
det medges att denna beskrivning inte omfattar all verksamhet som
kallas karismatisk. En kristen skall naturligtvis söka förnyelse
genom att växa till i kunskap om Frälsaren. Visst är
det också rätt att det kan finnas brister i undervisningen
om Anden, eftersom ingen mänsklig församling någonsin
uppnår en fullkomligt ren förkunnelse. Därför
skall vi lära av det som är bra och ta oss till vara för
det som är fel.
Vår
tids problem är i alla fall det, att man vill ha sensationer
i stället för Guds ords lära. Predikar vi Kristus,
finns också Anden med. Men vi kan predika Ande utan att Kristus
är med. Anden vill nämligen inte vara ensam, han vill
förhärliga Kristus.
|
Psb
115:3
|
Helige
ande, låt din röst
högt om Guds gärningar tala.
Vittna för tron om korsets tröst,
krossade hjärtan hugsvala.
Visa oss Guds rättfärdighet,
låt oss få se din salighet.
Helige Ande, fräls oss.
|
Till sidans början
| Föregående avsnitt
| Nästa avsnitt