Kapitel 6: Den helige
Ande och helgelsen
6.2 Tro och
frälsningsvisshet
Tron
Svag och stark tro
Frälsningsvisshet
Varför blir inte alla människor saliga?
Utkorelsen
2
Tim 1:12
Hebr
11:1
|
Jag
vet på vem jag tror, och jag är viss om att han är
mäktig att för "den dagen" bevara vad som har blivit mig
betrott.
Men
tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en
övertygelse om ting som man inte ser.
|
Rom
10:14, 17
Jak 2:19
|
Tron
Tron är
ett av de centralaste kristna begreppen. Där ingår många
element, och det är svårt att entydigt göra en definition
som skulle täcka allt. Hebréerbrevets utsaga ovan är
i alla fall mycket nära. Tron måste grunda sig på
kunskap.
Men
hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till
tro på? Och hur skulle de kunna tro den som de inte har hört?
Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikade? --- Alltså
kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.
Det är
omöjligt att tänka sig en kristen tro utan att man vet
något om Jesus som historisk person: att han levat, dött
och uppstått. En sådan intellektuell kunskap,
som Bibeln vill ge oss, är likväl ingen del av tron, utan
endast dess förutsättning. Om man har en sådan kunskap,
men anser den vara en dårskap, har man ingen välsignelse
av den. Också de onda andarna hyser tilltro till Bibelns
sanningar.
Däremot
kommer dessa sanningar att bli värdefulla när vi sätter
vår förtröstan till dem och litar på att de
gäller oss. Därför kan vi säga att tro är
hjärtats förtröstan.
|
|
I citatet
från Hebréerbrevet talas det om "det som man hoppas",
och om "ting som man inte ser". För tron är dessa
ting verkliga. De är lika reella och nära oss som verkliga
föremål. Det osynliga som tron gör till en verklighet
är Guds nåd och syndernas förlåtelse.
Tron vänder
orden för dig till för mig. De griper om
budskapet, som predikas för många, så att det blir
en verklighet för den enskilde.
Tron grundar
sig inte på känslor som glädje, frid och lycka,
men tron ger ofta sådana känslor, även om de växlar.
|
Mark
2:11
Mark
1:15
Apg 16:31
|
För
att man skall kunna tro behöver man något att tro på.
Tron behöver ett föremål, ett objekt. Det kan vara
pengar eller en avgud, eller en egen förtjänst. Men för
att vi skall ha en frälsande tro behöver den ha Jesus
som föremål. Allt vi äter gör oss inte mätta.
Men om vi äter riktig mat ger den oss näring. Därför
behöver vi fyllas av riktig andlig mat, vilken är evangelium.
Evangeliet
skapar självt den tro som den kräver. När Jesus
säger åt den lame: "Stig upp och gå!", ger
han samtidigt den kraft som den lame behöver för att kunna
stiga upp. När han säger: "Tro evangelium", ger
han också tron. Tron tar emot gåvan som räcks i
evangelium, på samma sätt som när handen tar emot
maten som räcks. Själva handen är tom. När
den griper om budskapet blir den fylld.
Därför
är tron i sig själv ingenting. Den är ingen kvalitet
hos människan, utan en relation, ett förhållande
till Gud.
|
Matt
17:20
Matt 14:31
Matt 15:28
SH
422:4
|
Svag
och stark tro
Bibeln talar
om svag och stark tro. Jesus talar om en tro som kan förflytta
berg. Han kallar Petrus klentrogen, när han inte förmår
gå på vattnet. Och han kallar den kananeiska kvinnans
tro stor, hon som tiggde om smulorna från sin herres bord.
Den tro som
griper tag i syndernas förlåtelse behöver inte kännas
stor för att frälsa. "Gud väger aldrig din arma tro,
en bättre grund finns för frid och ro." Vi kan förlikna
tron vid värmen från en eldstad. Om brasan brinner dåligt
ger den inte mycket värme. Men om den får påfyllning
med bra ved, flammar den upp och förser huset med värme.
|
Ef
6:10ff
Kol 3:16
2Kor
10:5
2Petr 2:20f
1Tim 1:19
|
Veden är
Guds ord. Det behöver vi i riklig mängd för att kunna
förbli i tron. Om vi glömmer bort Guds ord falnar elden,
och tron blir svag. Den kan bli svag också genom fukt och
dåligt drag, vilket kommer av världens lockelser och
det onda köttet.
Djävulen
försöker fördärva tron, och därför
vill han först och främst riva sönder Guds ord. Han
använder också flitigt sina allierade i kampen. Det finns
tyvärr alltför många exempel på att han ofta
lyckas. För att kämpa mot honom behöver vi Guds
vapenrustning.
Bibeln omtalar
många exempel på avfall. Saul blev förkastad, för
att han inte förblev lydig mot Guds ord. Judas är ett
annat skrämmande exempel. Orsaker till avfall kan vara andlig
svält, egenrättfärdighet, rationalistisk stolthet,
dvs tilltro till sin egen klokhet mera än till Bibelns ord,
kärlek till världen och medveten synd mot samvetet.
|
Tim
1:12
Fil 2:12
1 Tim 6:12
|
Frälsningsvisshet
Kan jag då
vara viss om min salighet, då det finns så stora risker
att gå förlorad? Paulus hyser åtminstone inga tvivel,
när han säger:
Ty
jag vet på vem jag tror, och jag är viss om att han är
mäktig att för "den dagen" bevara vad som har blivit mig
betrott.
Får
man vara så viss? Är inte Paulus mån om att betona,
hur vi "med fruktan och bävan skall arbeta på vår
frälsning"? Och säger han inte till Timoteus, att
han skall kämpa trons goda kamp, och söka vinna det eviga
livet?
|
Fil
2:13
1
Petr 1:5
|
I den här
frågan finns två saker att komma ihåg.
För
det första har Gud lovat, att han skall skydda och bevara
de sina. I samma andedrag som Paulus talar om att vi med fruktan
och bävan skall arbeta på vår frälsning, påminner
han om att Gud verkar både vilja och gärning i oss, "för
att hans goda vilja skall ske." Han vill inte att människor
skall berömma sig. Petrus säger också klart, att
Gud har åtagit sig att bevara oss:
Ni
som med Guds makt blir genom tro bevarade till en frälsning
som är beredd för att uppenbaras i den yttersta tiden.
Lika litet
som vi kan medverka till vår frälsning, skall vi tro
att vi genom egen kraft duger att bevaras i tron.
För
det andra varnas vi för andlig säkerhet. Det är
därför som Bibeln ständigt varnar oss för själafienden
och för hans bundsförvanter i världen och i vårt
eget kött.
|
|
I sin bok
Skriften och saligheten ger oss S W Becker en utmärkt
framställning av dessa båda sanningar. Han illustrerar
dem med två bräder, som har vassa spetsar. De båda
heter lag och evangelium. De går inte ihop,
eftersom deras spetsar är för vassa. Men i människohjärtat
går de ihop. Och hjärtat behöver båda två
för att balansera på "den smala vägen".
Skulle vi
bli utan lagens varningar och hotelser, löper vi stor risk
att drabbas av säkerhet och högmod. Om vi å andra
sidan inte har evangeliets tröst, kunde vi hamna i förtvivlan
och ångest inför allt det onda och svåra.
Lagen påminner
om att vi inte skall somna i säkerhet, för vi syndar var
dag och behöver leva av Guds dagliga förlåtelse.
Evangeliet försäkrar oss att förlåtelsen räcker
till för den störste syndaren, och att Guds makt är
nog för att bevara oss från den onde.
|
|
En gammal
liknelse ger oss en utmärkt framställning av saken:
Två
personer skall ta sig hem med en stor summa pengar längs en
farlig väg, där rövare ligger på lur. Men det
finns en trofast och stark vän, som tillsammans med en beväpnad
skara försäkrar dem trygghet på vägen. Trots
detta lämnar en av vännerna sällskapet och vill gå
på egen hand. Man varnar och söker stoppa honom, men
förgäves. Och så faller han i rövarnas händer.
Betyder detta
att beskyddaren lovat för mycket? Skall också den andra
tro att han inte går säker? Nej, ingalunda. Om han följer
beskyddaren löper han ingen fara. Han är i trygghet och
är viss om att komma fram.
Så
får vi vara fullkomligt vissa om att vi är trygga i vår
Frälsares hand. Han har övervunnit den onde. Hans löften
står fasta.
|
|
Varför
blir inte alla människor saliga?
När
vi utan prut tar fram Bibelns lära om frälsningen och
helt utestänger människans egen insats för sin frälsning,
möter många invändningar. Hur kan då Gud,
som är allsmäktig, tillåta att en del människor
går förlorade? Kunde han inte ha omvänt också
dem?
|
SKB, 58
|
Den augsburgska
bekännelsen tar upp denna fråga i artikel V, Om predikoämbetet.
För
att vi skola få denna tro, har evangelieförkunnelsens
och sakramentsförvaltningens ämbete inrättats. Ty
genom Ordet och sakramenten såsom genom medel skänkes
den helige Ande, vilken hos dem, som höra evangelium, frambringar
tron, var och när det behagar Gud.
Dessa ord,
"var och när det behagar Gud", vill ge Gud allena äran
för omvändelsen. För oss människor ligger slutsatsen
nära till hands, att det till någon del också beror
på människan om hon skall bli frälst. Det måste
åtminstone finnas en liten gnista av god vilja eller en ansats
till något gott, som Gud kan ta fasta på, menar man.
|
Rom
9:16-20
|
Här
kommer vi till en sådan punkt, där vi snart måste
ge upp ansträngningarna att förstå Guds vilja. Paulus
har i Romarbrevet gett oss en bra framställning av människans
reaktioner inför Guds plan. Med hänvisning till Faraos
förhärdelse säger han:
Alltså
beror det inte på någon människas vilja eller strävan,
utan på Guds barmhärtighet. Ty skriften säger till
Farao: "Just därtill har jag låtit dig uppstå,
att jag skall visa min makt på dig, och att mitt namn skall
bli förkunnat på hela jorden." Alltså är han
barmhärtig mot vem han vill, och vem han vill förhärdar
han. Nu torde du säga till mig: "Vad har han då att förebrå
oss? Kan väl någon stå emot hans vilja?" O människa,
vem är du då, som vill träta med Gud? Inte skall
verket säga till sin mästare: "Varför gjorde du mig
så?"
|
|
Ordet om
att Gud förhärdar vem han vill låter verkligen hårt.
Men här är det fråga om Guds fördolda majestät,
som Luther talar om i sin bok Om den trälbundna viljan, och
det får vi inte spekulera i. Luther säger så här:
Det
är trons högsta stadium att tro honom vara mild, som frälser
så få och fördömer så många, tro
honom vara rättvis, som med sin vilja gör att vi med nödvändighet
är fördömelse värda.
|
Ef 2:8
1Tim
2:4
2Petr 2:1
Luk
13:23f
Matt 23:37
|
Vi hamnar
in i en paradox (en logisk motsägelse) om vi här
vill pressa Bibeln till det yttersta. Men eftersom så många
vägrar ge upp så länge det finns en möjlighet
kvar, så låt oss ta risken.
Vi preciserar
Bibelns undervisning i några punkter:
1. Frälsningen
är helt ett verk av Guds nåd. Människan har
ingen del i den med sina försök eller ansatser, eftersom
hon är död i synd.
2. Gud
vill att alla människor skall bli frälsta. Petrus
säger att Jesus har köpt också dem som går
förlorade.
3. Alla
blir inte frälsta. Så säger Jesus klart när
lärjungarna frågar. Orsak till deras förtappelse
är deras egen onda vilja, som Jesus gråter över.
När
vi har kommit så här långt, ville vi peka på
något positivt hos dem som blir frälsta. Men det kan
vi inte: deras frälsning är ju helt ett verk av Guds nåd!
Varför räcker då inte nåden till alla? Jo
visst, den räcker för alla. Men varför blir inte
alla frälsta? Svaret måste ånyo bli: de har inte
velat.
|
|
Vi löper
alltså i en cirkel, och där är vi fast. Det finns
två förnuftiga lösningar, men båda är
falska. De kan åskådliggöras med hjälp av
följande tabell, där A är de frälsta och B är
de som går förlorade. Siffrorna symboliserar krafter.
|
SYNERGISM:
Samverkan (mellan Gud och människa).
PELAGIANISM: Efter Pelagiu (d. 418), som förnekade arvsynden
och lärde viljans frihet att välja och göra det goda
eller det onda.
PREDESTINATION: Förutbestämmelse, Guds utkorelse från
evighet, "nådaval".
|
I alternativ
1 är Guds nåd lika mot alla, men människorna beter
sig olika. De som gör hårdare motstånd än
Gud drar, hamnar i förtappelsen av egen förskyllan, medan
de som gör mindre motstånd dras av Gud till himlen. I
själva verket bidrar de då med något positivt för
sin frälsning.
Denna lära
kallas synergism* eller pelagianism*. Synergism betyder
samverkan. Pelagius var en munk från Irland, som ca 400 f
Kr hävdade att människans vilja är fri och att hon
alltså kan samverka med Gud till sin frälsning.
I alternativ
2 har man bevarat läran om människans genomgående
fördärv rätt, men man antar att Gud förhåller
sig litet olika till olika människor. Gud vill alltså
inte riktigt lika mycket alla människors frälsning. Denna
lära leder till den dubbla predestinationsläran,
som Luthers samtida Calvin lärde.
|
|
Utkorelsen
Det tredje
alternativet är det bibliska och hävdades av Martin Luther.
Enligt detta är människan oförmögen att delta
i sin frälsning, och då Gud lika mycket vill att alla
människor skall bli frälsta, finns ingen logisk lösning.
Gud allena känner den enda möjliga lösningen. Därför
har Luther talat om Guds utkorelse till frälsning, eller
Guds nådaval. Vi brukar också tala om Guds förutbestämmelse
eller predestination.
|
Ef 1:3-5
Rom
8:30
|
Stöd
för detta finns på många ställen i Bibeln.
Klarast finns läran uttryckt i Efesierbrevet och Romarbrevet.
Välsignad
vare vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader, som i Kristus
har välsignat oss med all den himmelska världens andliga
välsignelse, såsom han ju, förrän världens
grund var lagd, har utvalt oss i honom till att vara heliga och
ostraffliga inför sig. Ty i sin kärlek förutbestämde
han oss till barnaskap hos sig, genom Jesus Kristus.
Dem
som han har förutbestämt, dem kallar han också,
och dem som han har kallat, dem rättfärdiggör han
också, och dem som han har rättfärdiggjort, dem
förhärligar han också.
|
Rom
8:28
|
Det är
viktigt att vi nu gör några påpekanden, eftersom
det annars är lätt att missförstå alltsammans.
Vi kan betrakta
nådavalet som en ritning till ett hus. När vi ser det
färdiga huset, förstår vi att det måste ha
funnits en planerare, en arkitekt, som gjort ritningar innan huset
byggdes. På samma sätt är det med oss som kristna.
När vi ser det stora undret att vi får vara Guds barn,
visar Bibeln oss att alltsammans är planerat av Gud. Ingenting
har hänt av en slump, och vi har inte heller kunnat medverka
med något. Allt har samverkat till det bästa.
Nu skall
vi inte börja spekulera i vem som kan vara utvald av Gud. Det
har Gud inte lovat oss göra. I stället skall vi vända
oss till honom, där han för oss uppenbarar vägen
till frälsning. Den vägen beskrivs i Bibeln. Vi skall
alltså nöja oss med att söka där, eftersom
han har anvisat den vägen för oss.
|
|
Luthers råd
i företalet till Romarbrevet är viktigt:
Här
måste sättas en gräns för de förmätna
och högmodiga andar, som först blandar in sitt eget förstånd
i detta. De börjar uppifrån med att utforska den gudomliga
förutbestämmelsens avgrund och bekymrar sig förgäves
med frågan, om de är utvalda. De måste sedan själva
störta sig i olycka, så att de antingen förtvivlar
eller sätter allt på spel.
Men du
bör följa detta brev i dess ordning. Bekymra dig först
om Kristus och evangelium, så att du lär dig känna
din synd och hans nåd och strid sedan med syden, som kapitlen
1, 2, 3 4, 5, 6, 7, 8 har lärt. Sedan, när du har kommit
till det åttonde, under kors och lidande, så skall
det rätt lära dig, hur trösterik förutbestämmelsen
i kapitlen 9, 10, 11 är.
|
|
När
vi söker i Guds ord skall vi finna att vägen är öppen
för varje människa. Ingen skall behöva känna
sig förtvivlad för att Gud kanhända har glömt
bort henne.
Om vi frågar
Bibeln varför vi är frälsta, får vi veta att
det beror på Guds nåd och hans utkorelse före tidens
början. Om vi frågar hur utkorelsen går till, får
vi ingenting veta. Vill någon söka klarhet i frågan
om utkorelsen skall han alltså söka i Guds ord.
Det är
också viktigt att observera och hålla fast vid att Gud
inte har utvalt någon till förtappelse. Den dubbla predestinationsläran
är inte biblisk.
|
Till sidans början
| Föregående avsnitt
| Nästa avsnitt