Fil 2:5-11
|
Var så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var
till i Guds-skepnad, men inte räknade jämlikheten med Gud såsom
ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad,
när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes motto vara
såsom en människa och ödmjukade sig och blev lydig intill döden,
ja, intill döden på korset. Därför har ock Gud upphöjt honom över
allting och givit honom det namn som är över alla namn, för att
i Jesu namn alla knän skall böja sig, deras som är i himmelen, och
deras som är på jorden, och deras som är under jorden, och för att
alla tungor skall bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus
är Herre.
|
Jes 9:6 |
Lydig intill döden
När man
talar om Kristi förnedring, tänker man oftast på det hån som mötte Jesus
under hans lidande och korsfästelse. Visst var detta en djup förnedring i
ordets egentliga bemärkelse. Men i förnedringen ligger mycket mer än
så.
Jesu födelse
i stallet framställs däremot ofta som en glansbild med himmelska drag. Man
tänker kanske inte alltid på att det lilla barnet mötte världen i kyla och
oförståelse, och att ingenting i det yttre avslöjade det lilla barnet som
"Väldig Gud". |
Matt 17:2 |
Jesus fick
verkligen utblotta sig, när han blev människa. Han kom inte som en furste.
Han blev född i ett stall. Han red på en åsna, när han skulle visa sin
konungslighet. Och när hans svåraste stund kom, övergav alla hans närmaste
honom.
Jesu
förnedring bestod inte i det att han blev människa. Då skulle han ha
upphört att vara människa i upphöjelsen. Den bestod inte heller i det att
han lämnade bort sin gudomlighet. Han visade den vid flera tillfällen, bl
a på förklaringsberget. I stället bestod den i att han inte alltid gjorde
bruk av den, utan lät sig bli svag. |
Kol 2:8, 15
Matt 27:40 |
I texten
ovan säger Paulus att Jesus inte räknade jämlikheten med Gud som
ett byte. Där använder han sig av en bild, som var känd för hans
samtida. När t ex romarna kom från sina erövringståg, förde de sitt
krigsbyte i triumf med sig. Det var deras största ära att kunna
visa upp ett stort byte. Men Jesus visade inte upp sitt byte för
människorna. Han kunde ha gjort det - han ägde ju gudomlig myndighet
och all makt. Men inte ens på korset föll han offer för frestelsen
att lyssna till belackarna, som ironiskt hänvisade till hans gudomlighet
och bad honom stiga ned från korset. Han blev lydig intill döden
på korset.
|
Hebr 5:7 |
Hebreerbrevet uttrycker samma sak så här:
Med starkt rop och tårar frambar han, under sitt kötts dagar,
böner och åkallan till den som kunde frälsa honom från döden; och han
blev bönhörd och tagen ur sin ångest. Så lärde han, fastän han var
"Son", lydnad genom sitt lidande. |
Matt 26:39
3 Mos 16:21 |
Jesus måste
lära lidande. Detta uttryck visar djupet i Jesu förnedring. Han
måste gå ned till botten och dricka "den bittra kalken", trots att
han enligt sin mänskliga natur inte ville det. I denna "kalk" ryms mycket
mer än mänskligt lidande. Där innefattas framför allt vetskapen att bära
världens synd, att vara "syndabocken". |
Joh 13:1ff Mark 10:45 |
Strax före
sin död demonstrerade Jesus sin självpåtagna förnedring genom att tvätta
lärjungarnas fötter. Det var det allra simplaste jobbet, och det hörde
slavarna till. Men Jesus hade kommit för att tjäna, med livet som
insats. |
Mark 15:34 |
Klimax
i Jesu lidande uppnåddes på korset på Golgata. Där övergavs han
av Gud. Den förtvivlan som hörs i Jesu rop är inte konstgjord.
Den har inte heller uppkommit genom en serie olyckliga omständigheter,
som ledde till att Jesus blev martyr. Den är en följd av Guds vrede,
och vittnar om Guds helighet och rättfärdighet. Men tack vare Jesu
lydnad är synden nu borta.
|
KENOSIS-TEOLOGI: Läran om att Kristus under sitt jordeliv
saknade gudomliga egenskaper (jfr. grek. uttömning). |
Kenosisteologin
Vi nämnde
tidigare att förnedringen inte bestod i att Jesus lämnade bort sin
gudomlighet. Det kan tyckas märkligt att säga så, när det i Fil 2 står att
Jesus utblottade sig, eller "tömde sig". Från motsvarande grekiska ord har
uppkommit uttrycket kenosis-teologi, vilken lär att Jesus under
sitt jordeliv helt var utan gudomliga egenskaper. |
Matt 17:1ff m fl |
Så lär inte
Bibeln. Vi har redan hänvisat till händelserna på förklaringsberget. Där
manifesterar Gud sin Son på ett överjordiskt sätt, och han visar sig i
gudomlig glans.
(Det är för
övrigt intressant att lägga märke till det sammanhang, i vilken
berättelsen står hos evangelisterna: Matt 17, Mark 9 och Luk 9. Den
föregås av en utsaga om att några av lärjungarna skall få se Människosonen
förhärligad komma i sitt rike, vilket kan avse den följande
berättelsen.)
Jesus gjorde
också många andra gudomliga gärningar, vilka överbevisade några, men
förhärdade andra. |
Matt 24:36 Joh 14:28 |
Men hur är
det då med Jesus och den yttersta dagen? Han säger ju, att ingen utom
Fadern vet när den dagen kommer? Och säger han inte också att Fadern är
större än han? |
ESKATOLOGI: Läran om de yttersta tingen
Matt 24:42
Matt 24:29 |
Utgående
från dylika ord har många teologer ansett att Jesus misstog sig i fråga om
den yttersta tiden. Han skulle enligt utläggningar av sitt s k
eskatologiska tal i Matt 24 ha trott att han skall återvända mycket snart.
Men då beaktar man inte att Gud inte vill uppenbara alla ting för
människorna. Framför allt vill han inte att vi skall bli säkra på att det
ännu dröjer länge tills Jesus kommer. Vi skall vara beredda att vänta
honom när som helst. Därför heter det alltid "strax" eller "snart" i talet
om den yttersta tiden. |
|
I de nämnda
texterna ser vi hur Jesus frivilligt avstår från att bruka sin
gudomlighet. I sin mänskliga natur säger han sig vara ringare än fadern.
Men när han säger så, fortsätter han omedelbart med orden att gå till
Fadern. De nämnda ställena kan inte ryckas lös från Bibelns övriga
undervisning, och därför förstår vi att Jesus här talar om sin mänskliga
natur. |
Rom 1:3 1 Tim 3:16 1 Petr 3:18 1 Joh
4:2 |
Ett uttryck
för förnedringens tid är "köttets dagar", eller "i köttet".
Det förra återfann vi i citatet från Hebreerbrevet ovan. Det andra finns
bl a i Rom 1:3: "såsom människa i köttet är född av Davids säd", 1
Tim 3:16: "uppenbarad i köttet", 1 Petr 3:18: "han blev dödad
till köttet" och i 1 Joh 4:2: "Jesus är Kristus, kommen i
köttet". Motsatsen till detta är "till anden". Det betyder då
upphöjelsen, då Kristus gör bruk av sin gudomlighet för fullt.
|
|
Upphöjelsen
Medan det
var rätt få människor som såg Jesus under hans kötts dagar, kommer alla
att se den upphöjde Frälsaren när han kommer tillbaka. "Alla knän skall
böjas".
Upphöjelsen
är inte bara Jesu återkomst i härlighet och majestät. Om förnedringen
bestod i att han inte gjorde bruk av sin gudomlighet hela tiden, består
upphöjelsen i att han utan återhållsamhet gör bruk av den, också i den
mänskliga naturen. |
1 Petr 3:19
SKB, 651 |
Petrus säger
att Jesus "i anden gick åstad och predikade för de andar som hölls i
fängelse." Redan nedstigandet till helvetet skulle alltså vara ett led
i hans upphöjelse. Vi vet inte mycket om detta. Men så mycket är klart,
att Jesus både som Gud och människa, för att citera Konkordieformeln,
"efter begravningen nedstigit till dödsriket (helvetet enligt
grundtexten, förf. anm.), besegrat djävulen, krossat helvetets välde och
berövat djävulen all hans makt." |
|
Upphöjelsen
ses också i Jesu kroppsliga uppståndelse. Trots många försök att
bortförklara detta under har ingen lyckats. Det är bara otron som
hävdar att graven inte var tom. Vi skall betrakta frågan om uppståndelsen
särskilt.
|
Luk 24:25ff Apg 1:3ff |
Under tiden
efter uppståndelsen visade sig Jesus inte mera på samma sätt som tidigare.
Men han visade sig för att bevisa för dem att han hade uppstått, för att
förklara Skriften och för att ge dem uppgifter att gå ut med
evangeliet. |
Apg 1:9
Joh 14:2f |
Kristi
himmelsfärd bevittnades delvis av lärjungarna från Oljeberget. Nu
triumferar han och har återvänt till himlen, som inte skall förstås som
någon bestämd plats i universum. Där bereder han rum för
oss. |
Ps 118:16
Matt 26:64 |
I
trosbekännelsen läser vi "sitter på Guds, den allsmäktige Faderns högra
sida" . Egentligen borde vi säga "Faderns högra hand", vilket är
ett uttryck för den utövande makten. Det är därför inte alls underligt att
översteprästen Kaifas rev sönder sina kläder som ett vittnesbörd om
hädelse, när Jesus inför honom talade om Människosonen på Maktens högra
hand. |
Ef 3:17 Upp 1:6 |
Trots att
Jesus är så högt upphöjd, har han ändå lovat vara nära oss varje dag. Det
sker genom nådemedlen, där Anden påminner om vad han gjort. Och han är hos
de sina, inneboende i hjärtat genom tron. Därför talar Bibeln om att vi
som tror på honom är konungar och präster.
|
|
Uppståndelsen
Kristi
uppståndelse bevittnades inte av något enda ögonvittne. Ändå är den en av
de säkraste grundpelarna för den kristna tron. |
Joh 20:19
Luk 24:16 |
Detta inses
i första hand av den radikala förändring som skedde med
lärjungarna efter uppståndelsen. Trots att Jesus gång på gång hade
undervisat dem om Skriftens förutsägelser om hans död och uppståndelse,
kunde de inte tro det. När Jesus var död, var deras situation helt
hopplös. De stängde in sig och befarade att de själva skulle gripas på
samma sätt som Jesus. De kunde inte tro att Jesus hade uppstått innan de
själva hade sett honom. Och vandrarna till Emmaus kände honom inte under
hela promenaden, när han undervisade dem i Skriften. |
Apg 2 |
På
pingstdagen var de helt förändrade. Den helige Ande hade förvandlat de
skrämda lärjungarna till frimodiga vittnen, med förnekaren Petrus i
spetsen. De kunde inte behålla sitt budskap för sig själva, utan måste
tala om vad de hade sett och hört. Nu fick de också Andens ledning så att
de kunde förstå de gammaltestamentliga profetiorna om Messias.
Jesu fiender
försökte från första stund bortförklara uppståndelseundret. Det finns
flera olika bortförklaringsteorier. |
Joh 19:34 |
En teori är
att Jesus bara hade svimmat och lades skendöd i graven. Den motsägs
av Johannes, som omtalar hur krigsmännen stack upp Jesu sida och vittnar
om hur blod och vatten rann ut. Jesus var verkligen död. |
Matt 28:11ff |
Enligt
Matteus 28 försökte judarna tillsammans med romarna sprida ut ryktet att
lärjungarna hade stulit bort Jesu döda kropp. Men då kan man inte
förklara lärjungarnas frimodighet.
Andra menar
att lärjungarna upplevde hallucinationer, och alltså bara inbillade
sig att Jesus hade uppstått. Det har bl a Karl-Gustav Sandelin i
Åbo angett som en möjlig förklaring till händelsen.
Ännu
en möjlighet har man sett i bedrägeriteorin, där lärjungarna
helt kallt skulle ha diktat upp hela historien. Men vem går i martyrdöden
för ett bedrägeri?
Också den
sistnämnda möjligheten är ett reellt alternativ för Sandelin. I sin
lectio praecursoria vid doktorsdisputationen den 4 december 1976
sade han bl a följande: "Som historiker måste man naturligtvis räkna med
att berättelsen om den tomma graven har uppkommit därför, att man ville
bevisa att Kristus verkligen hade uppstått."
Var kommer
då ögonvittnena till den tomma graven in i bilden? Alla evangelisterna bär
ju fram ett klart vittnesbörd om den.
Här kommer
bibelkritiken med sina teorier om berättelsernas bristande historicitet.
Sandelin sade i sin lectio: "Åtminstone en del av evangelisternas
berättelser om det som skedde de närmaste dagarna efter Kristi död måste
vara uppdiktade." Senare har Sandelin modifierat ordet "uppdiktade" till
"ohistoriska", för att ta bort anklagelserna att berättelserna är medvetet
förfalskade. En legend definieras ju som traditionens sätt att
förklara en mirakulös händelse, som i sig säges kunna ha en historisk
kärna. |
Matt 28:2ff Mark 16:5 Luk 24:4 Joh
20:12 |
Det som man
oftast använt som stöd för sådana påståenden är att det tycks finnas
motstridiga element i evangeliernas berättelser om påskmorgonen. Enligt
Matteus och Markus såg kvinnorna vid graven en ängel, medan Lukas och
Johannes anger att de var två. Också i uppgiften om kvinnorna tycks det
finnas delade meningar, likaså skiftande uttryckssätt för tidpunkten när
de kom dit. |
|
Fastän vi
inte kan avgöra exakt hur det hela har gått till, eller fullständigt
förklara olikheterna, behöver det inte vara fråga om definitiva
motsägelser. Den som läser berättelserna utan förutfattade meningar torde
lätt kunna bilda sig en uppfattning om det ungefärliga händelseförloppet.
Skulle berättelserna däremot vara likalydande, kunde de anklagas för att
vara kopierade eller finputsade i förhållande till varandra. Nu utgör de
spontana vittnesbörd om genomgripande och svårförklarliga händelser och
kompletterar varandra.
(En utförlig
genomgång av evangelisternas utsagor om uppståndelsen ges i
Bürgener: Jesu Kristi uppståndelse.) |
Apg 2:24ff Apg 13:32ff |
Till
evangelisternas skildringar, som hör till det av Gud inspirerade Ordet,
kommer ytterligare den bevisning som finns i Gamla testamentets profetior.
Den var huvudargumentet i apostlarnas predikan. Paulus argumenterar
utifrån dem också i det viktiga uppståndelsekapitlet, 1 Kor
15: |
1 Kor 15:3-5 |
Jag meddelade er ju som ett huvudstycke vad jag själv hade
undfått: att Kristus dog för våra synder, enligt skrifterna, och att han
blev begraven, och att han har uppstått på tredje dagen, enligt
skrifterna, och att han visade sig för Cefas och sedan för de
tolv. |
Matt 12:38ff |
När de
skriftlärda och fariséerna begär tecken av Jesus, hänvisar han till
profeten Jonas tecken. Den profet, som mest av alla har gjorts till
en sagofigur, blir här ett vittne om Jesu död och uppståndelse.
Ytterligare hänvisar Jesus till domen, när de ninevitiska män som gjorde
bättring vid Jonas predikan skall döma de otrogna. Det är mycket starka
ord mot dem som förkastar uppståndelsens verklighet.
|
|
Den kroppsliga uppståndelsen
Bl a
Sandelin säger att Jesus nog verkligen har uppstått, men att han
nyskapades som en andlig varelse. På samma sätt skall också vi på den
yttersta dagen bli nyskapade.
Detta kan
inte hävdas utan att man tar avstånd från evangelisternas berättelser och
gör dem ohistoriska. När Jesus uppenbarade sig för lärjungarna ville de
först inte tro. De trodde att de såg ett spöke. Då sade Jesus:
|
Luk 24:38-39 |
Varför är ni så förskräckta, och varför uppstiger tvivel i
era hjärtan? Se här mina händer och mina fötter, och se att det är jag
själv; ja ta på mig och se. En ande har ju inte kött och ben som ni ser
mig ha. |
|
Denna kropp
var visserligen förhärligad, eftersom Jesus inte längre var bunden till
rum och tid. Men det var samma kropp som han hade haft vid sin
död.
När vi i den
apostoliska trosbekännelsen läser "kroppens uppståndelse" är latinets
grundord "carnis resurrectionem", dvs "köttets uppståndelse". Det
är ett mycket starkt bevis för hur våra fäder tolkade
uppståndelsen. |
Joh 20:29 |
Det
avgörande beviset för Jesu kroppsliga uppståndelse har Skriften
själv. Något yttre bevis kan aldrig presteras. Gud har ställt det så,
att vi inte skall få synliga bevis för det som skall vara vår tros
hjärtpunkt. "Saliga är de som inte ser och dock tror", sade Jesus
till tvivlaren Tomas. Han sade inte, att det är saligt att
tvivla. |