Rom 9:5 |
Från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över
allting, Gud, högtlovad i evighet, amen. |
Joh 1:14 |
Och Ordet blev kött och tog sin boning ibland oss, och vi såg
hans härlighet, vi såg liksom en enfödd Sons härlighet från sin Fader,
och han var full av nåd och sanning.
|
INKARNATION: Människoblivande (lat.: in carnis = i
köttet).
DOKETISM: Kristus hade endast en skenbart mänsklig
gestalt. |
Inkarnationens mysterium
Genom
uttrycken "efter köttet" och "Ordet blev kött" uttrycks ett
av de stora mysterierna i den kristna tron. De hör jämte treenighetsläran
till de frågor, inför vilka vi människor får böja vårt huvud och erkänna
det gudomliga majestätets härlighet och ära.
På samma
sätt som treenigheten har också Kristi person varit föremål för många slag
av villfarelser. Än har man uppfattat honom som enbart människa, som har
blivit "adopterad" av Gud, än ser man honom enbart som en skenbar
människa. Den förra åsikten återfinns i dag bland många teologer (se
avsnitt 1.2!). Den andra åsikten kallas doketism, och medför ett
förnekande av Jesu död och uppståndelse.
För den
kristna tron är det livsviktigt att Jesus är den som Bibeln säger honom
vara. På den tron bygger kristendomen, och utan den har vi inget hopp för
evigheten.
Just därför
finns det heller ingen annan punkt, som djävulen går så hårt till storms
mot som mot Kristi person och verk. Där har han ett gott stöd i det
mänskliga förnuftet, eftersom det finns gott om angreppspunkter, ifall vi
låter förnuftet avgöra frågorna.
Den
apostoliska trosbekännelsen har slagit vakt om denna livsviktiga lära på
följande sätt:
Jag tror på Jesus Kristus, Guds ende Son, vår Herre, vilken är
avlad av den Helige Ande och född av jungfru Maria, led under Pontius
Pilatus, korsfästes, dog och blev begraven, nedsteg till helvetet,
uppstod på tredje dagen från de döda, uppfor till himlarna, sitter på
Guds, den allsmäktige Faderns, högra sida och därifrån skall komma till
att döma levande och döda.
|
Jes 7:14 |
Jungfrufödelsen
Den första
stridsfrågan gäller Jesu ankomst hit till jorden. Lukas och Matteus har en
alldeles klar framställning av detta stora under. Matteus hänvisar till
profeten Jesaja: |
Matt 1:23 |
"Se, jungfrun skall bliva havande och föda en son, och man
skall giva honom namnet Emmanuel" (det betyder Gud med
oss). |
|
Hur skulle
en jungfru kunna bli havande? Det gäller alltså en orörd kvinna,
som inte levt samman med någon man. Det är enligt biologin helt
omöjligt.
Nu har
bibelforskarna påstått, att Jesaja inte alls avsåg någon jungfru.
Hebreiskans almá har översatts med ung kvinna i KB 1917. Den
översättningen är mycket omstridd. Det kan emellertid inte påvisas, att
ordet almá i hebreiskan någonstans klart skulle betyda en icke-jungfru.
Matteus översätter för sin del med parthenos, vilket entydigt avser
jungfru.
Lukas ger
oss förklaringen till detta under: |
Luk 1:34-37 |
Då sade Maria till ängeln: "Hur skall detta ske? Jag vet ju
inte av någon man." Ängeln svarade och sade till henne: "Helig ande
skall komma över dig, och kraft från den Högste skall överskygga dig;
därför skall ock det heliga som blir fött kallas Guds Son.- - - Ty för
Gud kan intet vara omöjligt." |
|
Det är
alltså fråga om något som vi inte kan fatta med vårt förstånd. Den helige
Andes medverkan kan vi inte vetenskapligt undersöka.
Sann Gud
Tidigare har
vi sett att man under de första århundradena utkämpade hårda strider mot
dem som förkastade Jesu sanna gudom (avsnitt 2.2). På kyrkomötet i Nicaea
år 325 fördömdes arianismen, och den trosbekännelse, som fått sitt namn
efter detta kyrkomöte, slår fast kristendomens centralaste läropunkt med
klara ord:
Jag tror på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son,
född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud
av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på
honom genom vilken allting är skapat.
Som
komplettering till det som tidigare sagts om Jesu gudom skall vi ännu läsa
ett par bibeltexter: |
Joh 1:1 |
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var
Gud. |
|
Med ledning
av Joh 1:14 är det inte svårt att identifiera Ordet med Jesus. Trots att
bl a Jehovas vittnen bemödar sig att försöka bortförklara det kan man inte
komma ifrån det klara vittnesbördet att Jesus kallas Gud. |
1 Joh 5:20 |
Vi vet att Guds Son har kommit och givit oss förstånd, så att
vi kan känna den Sanne; och vi är i den Sanne, i hans Son, Jesus
Kristus. Denne är den sanne Guden och evigt
liv. |
SYNOPTIKER: (Samseende) De tre första evangelisterna Matteus,
Markus och Lukas. Matt 16:16 |
Det är inte
bara Johannes och Paulus som vittnar om Jesus som Gud. Av synoptikerna
återger Matteus fullständigast Petrus' bekännelse vid Cesarea
Filippi:
Du är
Messias, den levande Gudens Son. |
Dan 7:13f
Matt 26:64f |
Markus och
Lukas understryker bekännelsen att Jesus är Messias, den Smorde. Alla
evangelisterna omtalar hur Jesus gärna talade om sig själv som
Människosonen. Detta är en anspelning på Daniel, där "en som liknade en
människoson" kom på himmelens skyar. Det finns många ställen som
identifierar Jesus med Honom, som kommer på skyarna. Och i Daniel finns
det inte det minsta tvivel på Människosonens gudomlighet. Därför väckte
det judarnas förbittring, när Jesus talade om sig på detta sätt. Man ansåg
att han hädade. |
Joh 5:23
Fil 2:9ff |
De lutherska
bekännelseskrifterna talar om Maria som gudaföderska, även om de
inte ger Maria själv någon övernaturlig status.
Jesus
besitter många gudomliga egenskaper. Han är det eviga Skaparordet,
han har all makt i himmel och på jord, han vet allting, han
förlåter synder, han har makt att ge sitt liv och ta igen det och
han kan också göra andra levande. Honom tillhör samma ära som
Fadern.
|
|
Sann
människa
Jesus var
också en sann människa. Det betyder för det första, att han var en verklig
människa av kött och blod. För det andra betyder det att han var
syndfri. |
Luk 1:3f |
Evangelisterna är mycket måna om att placera in Jesu liv i
historiska ramar. Särskilt Lukas stryker under detta. Det finns ingen
möjlighet att påstå att Jesus skulle ha varit en sagofigur. Han har levat
på ett konkret och verkligt sätt i vår värld. |
Joh 4:6 Joh 11:34 Matt 11:19 Jes
53:3 |
Vi ser av
många bibelställen att Jesus var begränsad på samma sätt som vi andra
människor. Han blev trött av vandringen till Samarien, och satte sig för
att vila vid Jakobs brunn. Han grät vid Lasarus' grav och han åt och drack
tillsammans med vanligt folk. Säkert fick han ibland skoskav under sina
vandringar, och han var förtrogen med sjukdom. |
Gal 4:4 Luk 2:52 Luk 2:47 |
Detta beror
på att Jesus var född av kvinna och ställd under lagen. Han fick inga
specialrättigheter som Guds Son. Han växte till i ålder och vishet, precis
som andra barn. Men likväl kunde man se, hur hans vishet var av ett annat
slag än vanliga barns förstånd. |
Joh 8:46 |
Jesus bar en
egenskap, som ingen annan människa har haft. Judarna kunde inte ge honom
svar på frågan: "Vilken av er kan överbevisa mig om någon synd?"
Hebreerbrevet säger klart: |
Hebr 4:15 |
Ty vi har inte en sådan överstepräst som ej kan ha medlidande
med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allting, liksom vi,
dock utan synd. |
|
Här finns
grunden för att Jesus kan ha medlidande med oss och förstår oss så väl i
alla våra problem och mödor. Han har själv varit med om alltsammans. Det
finns inte en så svår frestelse att inte Jesus skulle ha prövats av
den. |
Matt 1:16 |
I sina
släktregister visar både Matteus och Lukas hur speciell Jesus var
som historisk person. Matteus ger oss Jesu juridiska släkttavla,
som härleds via Josef, Jesu juridiska far. Men han säger inte att
Josef födde Jesus, som den hebreiska termen lyder, utan han skriver:
"Jakob födde Josef, Marias man, och av henne föddes Jesus."
|
Luk 3:23 |
Lukas ger
oss en något avvikande släkttavla. Den mest sannolika förklaringen till
olikheterna är att Lukas berättar om Marias släkt. Uttrycket "man
menade att han var son av Josef" visar att han egentligen inte var
det. Därför fortsätter Lukas med en serie genitiver (dessa kommer tyvärr
inte fram i våra svenska översättningar), som vill visa hur Jesus är son
till Eli (Marias far), osv, och slutligen son till Gud. |
|
Den
besynnerliga föreningen mellan Gud och människa leder till många för oss
underliga uttryck. Än kan Jesus kallas människa, än Guds Son. Ibland sägs
Gud vara människa, andra gånger att Människosonen är Guds Son.
Föreningen
mellan den mänskliga och den gudomliga naturen brukar förliknas vid
förhållandet mellan själen och kroppen. Såsom en själslig egenskap, t ex
lynnighet och intelligens, brukar tillskrivas hela personen, kan också de
gudomliga egenskaperna såsom allmakt och allseende tillskrivas hela Kristi
person. Likaså kan Jesus som gudamänniska både dö och bli övergiven av
Gud, vilket är helt orimligt om man försöker reda ut det med
förståndet.
Den
lutherska dogmatiken använder begreppet egenskapernas meddelelse om dessa
mysterier. En enkel framställning ger oss Luther i
julpsalmen: |
Psb 22:9 |
Du, Herre, som har allting gjort, vars välde är så högt och
stort, du ligger nu på hö och strå. Hur har du dig förnedrat
så!
|
SKOLASTIKER: Medeltida teologiskt riktning, som systematiserade
kristendomen med hjälp av Aristoteles' filosofi. |
Varför blev Gud människa?
Denna fråga
är berömd genom den bok, som har samma namn (på latin Cur Deus
homo), och som skrevs av skolastikern Anselm av Canterbury (d
1109). Han försöker genom ett strikt logiskt resonemang visa hur det var
nödvändigt för Gud att låta sin Son bli människa och lida ett
ställföreträdande straff för världens synder.
Här skall vi
inte uppehålla oss vid Anselms bevisning. I stället skall vi helt kort
visa på Bibelns undervisning.
Vi har
tidigare sett att lagens väg till frälsning är stängd. Paulus
skriver: |
Rom 3:23 |
Alla har ju syndat och är i saknad av härligheten från
Gud. |
|
Detta medför
Guds vrede och straff. Vägen till Gud måste alltså öppnas genom en aktiv
insats. Den insatsen utförde Jesus. |
Rom 8:3 |
Ty det som lagen inte kunde åstadkomma, i det den var
försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden
sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i
köttet. |
|
För att
Jesus skulle kunna ta bort synden och öppna frälsningsvägen för oss
människor krävdes två saker: |
3 Mos 19:2 |
1) Lagen
måste uppfyllas. "Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, eder Gud, är
helig." Gud kan inte heller se bort ifrån sin lag. Det säger Jesus
klart: |
Matt 5:17-18 |
Ni skall inte mena att jag har kommit för att upphäva lagen
eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att
fullborda. Ty sannerligen säger jag er: Intill dess himmel och jord
förgås, skall inte den minsta bokstav, inte en prick av lagen förgås,
förrän det allt har fullbordats. |
1 Petr 1:18f |
2)
Straffet för våra överträdelser måste sonas. På grund av våra synder
är vi i djävulens våld och måste köpas fria. Därför måste Jesus offra sig
och ge sitt liv. Hans blod betalar för synden. |
Hebr 9:12 |
Kristus gick, inte med bockars och kalvars blod, utan med
sitt eget blod, en gång för alla in i det allra heligaste och vann en
evig förlossning. |
Ps 49:8f |
En syndare
kan inte frälsa sig själv, ännu mindre någon annan. Ett perfekt helgon
skulle kunna frälsa sig själv, men inte andra. Ingen annan än Gud kan
betala en så stor lösepenning att den räcker för hela världen. Men Jesu
verk var tillräckligt. |
2 Kor 5:19 |
Det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv;
han tillräknar inte människorna deras
synder. |
Apf 20:28 |
När Paulus
förmanar församlingsprästerna i Efesus att förbli trogna, säger han i full
överensstämmelse med det ovan sagda att Gud har vunnit sin församling med
sitt eget blod. Under över alla under!
|