3. Bokens inledning 1:1-20
|
|
3.1 Rubrik 1:1-3
|
|
Lägg märke till en följd av uppenbarelse:
Gud&endash;Jesus
Kristus&endash;Johannes&endash;läsaren&endash;åhöraren.
|
|
Jfr GT:s profeter, t ex Jes 1:1. En profet kungör
det han har sett. Innebörden av ordet apokalyps =
uppenbarelse är att något avtäcks så
att man kan se. Här finns ett klart anspråk
på inspiration från Gud.
Jämför Luk 11:28 (v. 3).
|
|
3.2 Hälsning 1:4-8
|
|
Uppenbarelseboken är ett brev, och börjar som
Pauli brev med en fridshälsning. Vi har en trefaldig
sammanställning av avsändarens identitet: Gud, de
sju andarna och Jesus Kristus. Den första personen
beskrivs med tre satser. Jesus likaså med tre. I
fortsättningen följer en trefaldig beskrivning
på annan nivå. En svårighet kan de sju
andarna utgöra. Emedan Jesus presenteras i klartext och
Gud Fader nästan lika klart, måste de sju
andarna, som ställs på exakt samma nivå,
vara den Helige Ande. I Jesaja beskrivs Anden sjufaldigt (v.
4-5).
|
Jes 11:2
|
Talet 3 används aldrig i Uppenbarelseboken Endel
kommentatorer anger 3 som Guds tal, varvid summan 3 + 4 (Gud
+ världen) = 7, förbundets tal. Tolkningen är
osäker.
|
|
Jesus har gjort oss till ett konungadöme och till
präster. Detta hänförs inte till ett framtida
tusenårsrike. Vi får regera i tron, eftersom vi
vet att allt verkar till det bästa för Guds folk.
Att ha sådana löften är bättre än
att regera på jordiskt vis, och bättre än
att kunna bestämma över morgondagen (v. 6).
|
|
Här är en full överensstämmelse med
Jesu egna ord i Matteus. Enligt kiliasterna visar denna vers
att resten av Uppenbarelseboken talar om tiden efter Jesu
ankomst. Men vi skall se att denna Jesu andra
återkomst återkommer i vart och ett av bokens
sju huvudavsnitt (v. 7).
|
Matt. 24:30, 26:64
|
Beskrivningen av Jesus som Alfa och Omega, begynnelsen
och änden, återkommer ofta. Här är det
en beskrivning av HERREN Gud: Kyrios Theos, vilket är
den grekiska översättningen av hebreiskans HERREN,
Adonai Elohim. Det är Jesus som talar med Johannes, och
Jesus använder Guds heliga namn om sig. Han kallar sig
också "den Allsmäktige", och identifierar sig
sålunda med Skaparen själv. Jfr v. 4 (v. 8).
|
|
3.3 Synens första del
1:9-20
|
|
Patmos ligger inte långt från Efesus,
där Johannes hade varit kyrkoherde innan han som
bestraffning för sitt vittnesbörd sändes
bort. Men havet skilde honom från staden. Jfr 21:1.
På den nya jorden skall inte mer finnas hav, som
skiljer människor från varandra.
|
|
Här talar Johannes om en bestämd dag, som
senare kom att kallas söndag. Det är det enda
stället i NT där uttrycket Herrens dag finns. Man
vet inte när de kristna började fira
gudstjänst på söndag (v. 10).
|
|
Ordningsföljden mellan församlingarna visar god
kunskap i geografi, eftersom Uppenbarelseboken sändes
runt i denna ordning. Vi ser därför att det
är fråga om verkliga församlingar, och inte
om sju tidsepoker som kiliasterna säger. I kap. 7
omtalas Israels tolv stammar, men de omtalas inte i GT:s
ordning. Johannes talar det som han får höra av
Jesus, dvs. inspirerad av Gud (v. 11).
|
|
Hela det följande avsnittet nämner inte Jesu
namn. Den som Johannes fick se "liknade en
människoson", men han var mycket härligare. Vi har
svårt att förstå varje detalj. Det vita
håret betecknar helighet, syndfrihet. I GT betecknar
ögonen Guds omsorg om sitt folk, och Guds allvetande.
Jfr. 2:18. Bruset av stora vatten ger intryck av makt och
kraft. De sju stjärnorna och det tveeggade svärdet
har vi redan berört. Ansiktet var som solen, jfr Jesus
på förklaringsberget, där Johannes var med
(v. 12-16).
|
Matt. 17:1 ff
m fl
|
Här finns klart bevis för att det är Jesus
som talar. Han har nycklarna till döden och
dödsriket genom sin frälsningsgärning (v.
17-18).
|
|
Åter vittnesbörd om inspirationen, på
trefaldigt sätt. Här ser vi också, att
Uppenbarelseboken inte endast är en profetia om
framtiden (v. 19).
|
|
Angelos = budbärare, kan betyda både en
himmelsk och en jordisk budbärare. Sammanhanget
måste avgöra vilkendera. De sju budbärarna i
församlingarna avser troligen pastorerna
(v. 20).
|
|