11 Avslutning 22:6-21
|
|
Åter får vi en erinran om att Jesus
själv står för orden som Johannes får.
V. 7 är en parallell till 1:3. Än en gång
bestyrks Johannes' författarskap. Och hans böjelse
att tillbe ängeln avvisas åter (v. 6-7, 8, 9).
|
19:10
|
V. 11 är inte uppmuntran till synd, utan här
är fråga om en upprepning av budskapet i kap.
15&endash;16 med de sju vredesskålarna, då de
ogudaktiga hädade Gud. Sådan människan
är när domen kommer, sådan förblir hon
i evighet. Hon har inte längre någon
möjlighet att omvända sig. Omvändelsens
möjlighet finns i nådatiden, och inte efter
döden, vilket endel moderna teologer menar (v. 11).
V. 14 påminner om kap. 7, där förklaringen
till de vita kläderna ges (v. 14).
|
|
Åter bestyrks avsändarens identitet, och
bokens brevkaraktär belyses. En trefaldig inbjudan
går ut: Anden = Guds Helige Ande inbjuder, bruden =
församlingen predikar evangelium, och den som hör
det bör låta inbjudan gå vidare. Vi
påminns om vår missionsplikt (v. 16, 17).
|
|
Varningen att ta bort eller lägga till hör
närmast samman med Upp. Men det är ingen
tillfällighet att de blivit den bibliska kanons sista
ord. De hör samman med hela Bibeln. Ingen skall
förakta ett enda ord i Bibeln. Inget mänskligt
skall läggas till Guds verk. När vi får
Herrens inbjudan, och ser att vi skall få allt detta
underbara, då må vårt svar också
bli: Amen. Kom Herre Jesus! Må han komma snart
för sin härlighets skull
(v. 18-19, 20).
|
|