1. Inledande översikt
Kiliasmen
|
|
Med kiliasm avses läran om ett jordiskt
tusenårsrike. Denna gamla lära är
allmänt spridd och förekommer i flera olika
variationer. Guds rike, som skiljs klart från
församlingen eller kyrkan, skall upprättas som ett
jordiskt tusenårsrike efter Jesu återkomst. I
fråga om tiden när Kristus kommer igen och i hur
hög grad det gammaltestamentliga Israel skall
återupprättas går meningarna ofta
isär.
|
|
Dagens teologer som lär det sociala evangeliet
är påfallande eniga med kiliasterna i fråga
om Guds rikes synliga upprättande på jorden.
Båda grupperna skiljer Guds rike från kyrkan.
Man menar att Jesus tog miste när han lärde, att
några av hans lärjungar inte skulle dö
förrän de fått se Guds rike. Något
perfekt samhälle upprättades ju inte under
lärjungarnas livstid. Men en biblisk förklaring
är att deras definition av Guds rike är felaktig.
Om Jesus hade rätt, hade riket grundats. Det är
intressant att observera, var denna utsaga står. Strax
efter följer nämligen berättelsen om hur tre
lärjungar fick se Jesus i sin härlighet på
förklaringsberget.
|
Matt. 16:28
Matt. 17:1ff
Mark. 9:1ff
Luk. 9:28ff
|
Också kiliasterna gör det
påståendet att lärjungarna inte fick se
Guds rike. Jesus kom visserligen för att upprätta
riket, men han fick ändra planerna och upprätta
kyrkan i stället. Den stora skillnaden mellan det
sociala evangeliets teologer och kiliasterna är att de
förra tror på rikets grundande genom politiska
åtgärder, medan kiliasterna väntar sig en
katastrof. Lutheraner borde emellertid veta, att Guds rike
kommer till en människa genom tron, så att hon
får leva saligt både här i tiden och i
evigheten (Luthers förklaring till andra bönen).
|
|
Enligt kiliasterna är den nuvarande tidsåldern
kyrkans tid, då evangelium predikas och människor
vinnes för Jesus. Någon gång skall komma 7
år av stor vedermöda. Antingen i början, i
mitten eller i slutet av denna vedermöda skall den
första uppståndelsen ske. Då skall de
troende uppstå, och samtidigt skall de ännu
levande troende ryckas bort. De som lämnas kvar skall
bo på jorden och få en tid av bättring i
tusenårsriket.
|
|
Denna lära grundas på två
bibelställen: I 1 Tess. 4 talas om de troendes
uppståndelse. Men ingenting sägs om de
icke-troendes uppståndelse. I Matteus 24 talas om
uppryckandet. Här får man emellertid inte
något besked om att de som blir kvar skall bli kvar
ännu en tid på jorden. Man kan t.ex. säga om
två män i ett brinnande hus, att brandsoldaterna
hämtade den ene men lämnade den andre. Då
kan man inte tänka sig att den andre fick bo kvar i
huset. När Jesus kommer, skall jorden på samma
sätt bli uppbränd. De som då blir kvar skall
lämnas i den eviga förstörelsen. Men
grundtexten säger oss också något mer.
Orden som översätts med "lämnas kvar" kan
också användas för "sändas bort" och
"förlåta synder". Man kan alltså
också säga, att en skall tas, den andre
sändas bort.
|
1 Tess. 4:16f
Matt. 24:37ff
|
Kiliasterna hävdar, att uppryckandet skall ske
på ett tyst och omärkligt sätt. Folk bara
försvinner från sina platser, från
flygplan, från bilar och från fotbollslag mitt
under pågående match. En baptistisk pastor, som
tidigare var kiliast, har skrivit att han blev fri
från kiliasmen när han såg hur 1 Tess. 4
klart talade mot ett sådant hemligt bortryckande.
|
|
Att de troende skall uppstå före de andra
motsägs i Joh. 6, där Jesus säger, att de som
tror skall uppstå på den yttersta dagen.
Kiliasterna har olika uppfattningar i denna sak. En del
menar, att det inte skall finnas en enda troende kvar under
de 7 åren, andra att det finns troende i 3,5 år.
|
Joh. 6:39f
|
Att jorden skall bli ett paradis under de 1000 åren
kommer av att synden inte mera tillåts, inte så
att det onda skulle vara utplånat. Det finns ingen
möjlighet för de onda människorna att
utöva synd. Men mot slutet av de 1000 åren skall
djävulen bli fri. Då skall alla onda göra
uppror under Antikrists ledning. Men i denna sista strid
skall Jesus segra. Då kastas de otroende i helvetet
och de otroende som varit döda uppstår
likaså för att dömas och kastas i helvetet.
Sedan följer det eviga livet.
|
|
Augsburgska bekännelsen fördömer i artikel
17 kiliasmen som judiska åsikter. Judarna trodde
på ett jordiskt tusenårsrike, och hade ofta en
säregen uppfattning om tillvaron. Johannes, som skrivit
den enda utsagan om 1000 år i NT, kände mycket
väl till dessa läror. Mot bakgrunden av dem ter
sig Upp. 20 helt annorlunda.
|
|
Många av detaljerna i kiliasmen lärs i Bibeln,
men de är inte sammankopplade så som kiliasterna
lär. Därför är det viktigt att grundligt
studera Uppenbarelseboken för att denna allmänt
utbredda lära inte skall få förföra
människor.
|
|