Kommentar till Danielsboken kap 12

Ola Österbacka

index
kap 7
kap 8
kap 9
kap 10
kap 11
kap 12

vers
text
par.
kommentar
1 "På den tiden skall Mikael träda upp, den store fursten, som står som försvarare för dina landsmän. Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då människor blev till, ända till den tiden. Men på den tiden skall alla bland ditt folk bli frälsta som finns uppskrivna i boken. Matt 24:21-22 “Den tiden” avser den yttersta tiden med Antikrists undergång. Jesus citerar Daniel nästan ordagrant i Matt 24. Som kristna ska vi inte se ändens tid i rosenröda drömmar, men inte heller i förtvivlan. Tiden blir allt ondare, men Gud behåller kontrollen. Mikael skall försvara Abrahams andliga barn, som insamlas från väst och öst.
2 De många* som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evig skam. Joh 5:28-29 Guds fiende döden är övervunnen och alla skall uppstå på den yttersta dagen. Vilket härligt uppståndelsebudskap! “De många” är ett hebreiskt uttryck som innefattar alla människor. Men alla människor blir inte frälsta, även om alla skall uppstå. Här lärs den dubbla utgången.
3 De förståndiga skall då lysa som himlavalvets ljus, och de som har fört många till rättfärdighet, som stjärnor, alltid och för evigt.
I förföljelsetider är det inte lätt att förbli förståndig och se sunt på tidens utveckling. Den som bevarar Guds ord är förståndig, och lyser då upp i mörkret genom sitt vittnesbörd. Genom tron på Jesu ställföreträdande gottgörelse har vi inte endast orsak att vänta att Gud skall förbarma sig över oss syndare på domens dag, utan han kommer rentav att glädjas över vår rättfärdighet – den som Jesus har vunnit åt oss.
4 Men du, Daniel, göm dessa ord och försegla denna skrift till ändens tid. Många skall forska i den och kunskapen skall bli stor."
Nu var Daniels bok färdig, sedan den sista synen hade meddelats. Nu skulle bokrullen förseglas så att den kunde bli sparad åt kommande generationer. Jfr de förseglade två tusen år gamla rullarna som hittades i Qumran 1948. Det tragiska är att människor i dag, som har dessa sanningar, rusar hit och dit för att söka sanningen (Amos 8:12).
5 När jag, Daniel, såg upp, se, då stod det två andra där, en på flodens ena strand och en på den andra stranden.
Nu ser Daniel “två andra”, tydligen änglar, på vardera flodstranden. Tydligen är Daniel ännu i Babel.
6 En av dem sade till mannen som var klädd i linnekläder och som stod ovanför flodens vatten: "Hur länge dröjer det innan änden kommer med dessa märkliga ting?"
Frågan gäller de ting som omtalats i början av kapitlet, det handlar alltså om hur länge det är till världens ände. Det är ingen liten fråga. Manne som var klädd i linnekläder har vi tidigare känt igen som Människosonen.
7 Jag lyssnade till mannen som var klädd i linnekläder och som stod ovanför flodens vatten, och han lyfte sin högra och sin vänstra hand upp mot himlen och svor vid honom som lever för evigt att efter en tid och tider och en halv tid och när det heliga folkets makt är krossad, då skall allt detta vara fullbordat. Dan 7:25
Upp 12:6,14
Upp 13:5
Att lyfta sin hand var tecknet på edgång. Att lyfta båda händerna vid en ed kan ses som en särskilt viktig ed. Innehållet i eden är märkligt. Vi mötte detta tidsuttryck en gång tidigare: Dan 7:25, där det sades att denna tid beskriver den tid när Guds folk är överlämnat åt Antikrist – en tid som Gud har bestämt exakt i förväg.
– En tid: motståndet mot Gud och hans folk inleds och varar en bestämd period.
– Tider: Motståndet ökar i intensitet och verkar bli framgångsrikt.
– En halv tid: Vedermödan förkortas och tar plötsligt slut när motståndet mot Gud kollapsar. Kristi kyrka är nära att gå under när änden kommer. Ingen exakt tidpunkt ges.
8 Jag hörde detta med förstod det inte, så jag frågade: "Min herre, vad blir slutet på allt detta?"
Daniel förstår inte svaret, och upprepar ängelns fråga.
9 Då sade han: "Gå, Daniel, för dessa ord skall förbli gömda och förseglade till ändens tid. Apg 1:7 Svaret antyder att Daniel inte skall bry sin hjärna med att söka efter tidpunkten. Den har inte getts åt människor. Detta skall bli förstått först när profetiorna går i fullbordan. Många försöker räkna ut tiden, men sådant skall kristna inte befatta sig med, eftersom vi vet att det inte stämmer.
10 Många skall bli renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skall bedriva sin ogudaktighet och ingen ogudaktig skall förstå detta, men de förståndiga skall förstå det.
De ogudaktiga, Guds fiender, fortsätter med sitt blinda motstånd mot Gud, men genom tro på evangelium blir också människor rättfärdiggjorda och helgade. Även om ingen förstår allt, kan kristna ändå förstå tillräckligt mycket av Guds ledning och undervisning för att vara beredda inför denna sista svåra tid.
11 Från den tid då det dagliga offret blir avskaffat och förödelsens styggelse uppställd skall det gå 1290 dagar.
Dessa avslutande verser är mycket överraskande och svåra. Även om ängeln vägrade ge Daniel en exakt tidsbestämning till änden, ger han nu två tidsperioder (i nästa vers 1335 dagar), som är endast något längre än 3,5 år. Många kommentatorer räknar båda dessa som tiden från Antiochus förödelse i templet till hans död, eller tills hans död fick sin fulla effekt. Andra har beräknat tiden tills den romerska armén intog Jerusalem år 70 e.Kr. De flesta föredrar däremot att tolka tidsangivelserna symboliskt.
12 Salig är den som håller ut och hinner fram till 1335 dagar. Upp 11:2–3, Matt 24:22
Matt 24:12–13
Startpunkten kan förläggas till Antiochus – GT:s symbol för Antikrist. Tidsperioden har en parallell i Upp 11, där tiden för vedermödan anges till 42 månader. Strax därefter anges tiden 1260 dagar, då de två vittnena profeterar under stort lidande. De 1335 dagarna kan ses som den av Gud exakt bestämda tiden, när kyrkan förföljs, medan de 1290 dagarna är den svåraste delen av denna tid. Om vi ser att 7 är det symboliska talet för fullhet i Guds handlande, så handlar det om lite mer än hälften av 7: en liten tid, som vi förmanas att stå fasta. Lidandet skall inte bli för svårt för Guds folk, för tiden skall förkortas. Luther kommenterar, att det kan bli så svårt att det knappast längre är möjligt att predika evangelium från någon enda predikstol, och att den kristna tron bara kan föras vidare i hemmen, från föräldrar till barn. Men den som håller ut skall bli frälst.
13 Men gå du bort till dess änden kommer. Sedan du har vilat skall du uppstå till din del vid dagarnas ände."
Boken slutar i triumf: vila tills du uppstår till din del: för att få ut ditt arv – evigt liv i himlen! Det är mot detta mål som Daniels syner och drömmar pekar: Jesus Kristus behåller makten. Då behöver vi inte detaljerade förklaringar till allt, utan finner tröst i att Jesus Kristus är Herre och skall komma för att göra slut på all bedrövelse. Amen, kom, Herre Jesus!