Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Jag
lämnar därhän vad som i sanning är ett
argument av Akilles' styrka och som »Diatribe»
tappert gick förbi fastän det står kvar
intakt, nämligen vad Paulus lär i Rom. 7 och Gal.
5 om striden mellan Anden och köttet hos de heliga och
fromma. Den striden är ju så häftig, att de
inte förmår göra vad de vill. Därav
drog jag följande slutsats. Om människans natur
är så ond, att den hos de genom Anden
pånyttfödda inte endast underlåter att
sträva efter det goda utan till och med kämpar och
gör motstånd mot det, hur skulle den då
kunna sträva efter det goda hos dem, som ännu inte
är pånyttfödda, utan tjänar under Satan
i den gamla människan? Paulus talar ju inte här om
de grova begären. Dem brukar »Diatribe»
annars använda som en vanlig utväg för att
komma ifrån alla skriftställen. Paulus
uppräknar bland köttets gärningar avfall,
avgudadyrkan, oenighet och tvister. Sådant
härskar helt och hållet i de högsta
krafterna, nämligen förnuftet och viljan. Om nu
köttet genom dessa böjelser kämpar mot Anden
i de heliga, kommer det att mycket mer kämpa mot Gud i
de ogudaktiga och i den fria viljan. Därför talar
Paulus i Rom. 8 också om fiendskap mot Gud. Det
argumentet, säger jag, skulle jag allt gärna se
vederlagt och den fria viljan däremot
försvarad! Vad
mig beträffar avlägger jag följande
bekännelse. Även om det kunde ske, skulle jag inte
vilja, att en fri vilja skänktes mig eller att
något lämnades i min hand, med vars hjälp
jag kunde sträva efter frälsning. Jag tänker
inte bara på, att jag inte skulle förmå
hålla stånd och hålla kvar vad jag
fått under så många vedervärdigheter
och faror och under många anfäktelser av onda
andar därutöver. En enda ond ande är ju
mäktigare än alla människor, och ingen
människa skulle så kunna bli frälst. Jag
tänker också på att jag bleve tvungen att
ständigt arbeta i ovisshet och hugga i vädret,
även om inga faror, vedervärdigheter och onda
andar funnes. Även om jag levde och verkade i evighet,
skulle mitt samvete ju aldrig bli tryggt och veta
säkert, hur mycket det borde göra för att
tillfredsställa Gud. Vilka gärningar som än
fullgjordes, skulle alltid tvivlet finnas kvar, om det
behagade Gud eller om
han fordrade något mer. Detta visar all erfarenhet hos
dem som låter rättfärdigheten bero på
gärningar. Själv har jag också till min
stora olycka under många år nogsamt fått
lära det. Nu
har emellertid Gud gjort min frälsning oberoende av min
egen vilja och tagit den upp i sin. Han har lovat att
frälsa mig inte på grund av mitt verk och
löpande utan på grund av sin nåd och
barmhärtighet. Därför är jag trygg och
säker på att han är trofast. Han skall inte
Ijuga för mig. Han är dessutom så stor och
mäktig, att inga onda andar och inga
vedervärdigheter kan övervinna honom eller rycka
mig ifrån honom. »Ingen», säger han,
»skall rycka dem ur min hand, ty min Fader, som har
givit mig den, är större än alla.»
Därav följer, att om icke alla så
likväl några, ja många blir frälsta.
Genom den fria viljans kraft åter skulle ingen alls
bli räddad, utan alla skulle gå förlorade
till sista man. Då är vi trygga och vissa om att
vi behagar Gud inte på grund av någon
förtjänst hos oss utan genom hans bevågenhet
och barmhärtighet, som utlovats oss. Vi är
också vissa om att för den händelse vi giort
för lite och handlat illa, förlåter han oss
som en fader gör och leder oss till bättring.
Detta är den berömmelse, som alla heliga äger
i sin Gud. Är det
emellertid inte oroande att det är svårt att försvara
Guds mildhet och rättvisa? Han fördömer ju dem, som
inte själva har skulden, dvs. Ogudaktiga som blivit födda
i ogudaktighet och inte på något sätt kan laga
så av sig själva, att de inte är och förblir
gudlösa och fördömes såsom sådana. De
tvingas ju med nödvändighet att synda och gå under.
Paulus säger ju: »Vi voro alla vredens barn, vi liksom
de andra.»*185
De skapas ju sådana de är av Gud själv ur den säd,
som blivit fördärvad genom Adams synd allena. Härtill
svarar jag: Här måste Gud äras och vördas,
han som är så mild i fråga om dem, som han rättfärdiggör
och frälsar i trots av deras stora ovärdighet. Åtminstone
någon frihet måste lämnas åt hans gudomliga
vishet, så att han kan tros vara rättvis, där han
tycks oss vara orättvis. Ty vore hans rättfärdighet
sådan, att den genom mänsklig fattningsförmåga
kunde förklaras för rättfärdig, vore den överhuvud
taget inte gudomlig och skulle inte alls skilja sig från mänsklig
rättfärdighet. Men nu är han den ende och sanne Guden.
Han är alltigenom outgrundlig och ouppnåelig för
det mänskliga förnuftet. Därför är det
rimligt, nej, det är nödvändigt, att också
hans rättfärdighet är outgrundlig. Så säger
också Paulus i sitt utrop: »O vilket djup av rikedom
och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga äro icke
hans domar och huru outrannsakliga hans vägar!» Outrannsakliga
skulle de inte vara, om vi i alla stycken förmådde fatta,
varför de är rättfärdiga. Vad är en människa
i jämförelse med Gud? Hur mycket förmår väl
vår makt i jämförelse med hans? Vad är vår
styrka i jämförelse med hans krafter? Vad är vår
kunskap i jämförelse med hans vishet? Vad är vårt
väsen i jämförelse med hans väsen? Kort sagt,
vad är allt vårt, om vi jämför det med allt
som hör honom till? Om
vi alltså med naturen som läromästare
erkänner, att mänsklig makt, styrka, vishet,
mänskligt väsen och allt som är vårt
ingenting är i jämförelse med gudomlig makt,
styrka, vishet, kunskap och med det gudomliga väsendet,
vad är det då för en förvändhet
hos oss, att vi endast antastar Guds rättfärdighet
och dom och tillmäter vår dom och vårt
omdöme så mycket, att vi vill fatta, bedöma
och väga Guds dom? Hur kommer det sig att vi inte
här resonerar på motsvarande sätt och
säger: Vårt omdöme är ingenting i
jämförelse med Guds domslut? Fråga
förnuftet, om det nu inte känner sig
överbevisat och tvingas erkänna, att det är
dåraktigt och förmätet, då det inte
låter Guds dom vara outgrundlig! Det erkänner ju,
att allt annat gudomligt är outgrundligt. I allt annat
tillerkänner vi Gud hans gudomliga majestät.
Endast i fråga om hans domslut är vi redo att
förneka, och vi kan inte tro att han är
rättfärdig. Likväl har han lovat oss, att vi
alla, då han uppenbarat sin härlighet, skall
kunna se och gripa med händerna, att han varit och
är rättfärdig. Jag skall
ge ett exempel för att stärka denna tro och trösta
den, som med ont öga misstänker Gud för orättvisa.
Se, Gud styr ju denna materiella värld av yttre ting på
det sättet, att om man ser till det mänskliga förnuftets
dom och följer den, tvingas man säga, att det antingen
inte finns någon Gud eller att Gud är orättvis.
Så säger skalden: »Ofta jag frestas av tanken att
gudar ej finns.»*186
Ty se, hur utmärkt väl det går för de onda,
men hur olyckligt för de goda! Det betygas av ordspråk
och av erfarenheten, som är ordspråkens moder. Ju brottsligare,
ju Iyckligare! »Förhärjarens hyddor», säger
Job, »åtnjuta frid.» Den 73:e psalmen klagar över
att syndarna i världen har överflöd i fråga
om rikedom.*187
Nu undrar jag, om det inte enligt vars och ens omdöme är
högst orättvist, att de onda är lyckliga och att
de goda blir hemsökta? Men sådan är världens
gång. Här har också de högsta snillen kommit
på fall, så att de förnekar Gud och inbillar sig,
att det är ödet som driver sitt blinda spel i allt. Så
gör epikureerna och Plinius. Ytterligare menar Aristoteles,
att det högsta varat inte ser något av tingen utan endast
sig självt för att vara befriat från elände.
Han finner det nämligen högst pinsamt för det högsta
varat att se så många olyckor och så många
oförrätter. Profeterna,
som trodde på Gud, frestades emellertid ännu mer av Guds
orättvisa, t.ex. Jeremia, Job, David, Asaf. Vad tror du att
Demostenes och Cicero tänkte, då de gjorde allt som stod
i deras makt och likväl fick en sådan lön genom
sitt ömkliga slut?*188
Denna Guds orättvisa, som ter sig så sannolik och som
visats med sådana argument, som varken förnuftet eller
naturens ljus kan stå emot, undanröjes likväl synnerligen
lätt genom ljus från evangelium och kunskap om nåden.
Därigenom får vi veta, att de ogudaktiga visserligen
har framgång, när det gäller det materiella, men
andligen går de under. Till hela den komplicerade härvan
finns en lösning med en kort formulering: Det finns ett liv
efter detta livet. Där bestraffas och vedergälles vad
som här inte bestraffas och vedergälles. Ty detta livet
är endast förberedelsen eller snarare en begynnelse till
det kommande livet. Evangeliets
Ijus, som har sin makt av ordet och tron allenast, kan redan
åstadkomma så mycket, att den fråga, som
diskuterats under århundraden och aldrig blivit
löst, besvaras och löses helt lätt. Vad skall
väl då ske, tror du, när den tid är
förbi, som gäller trons och ordets Ijus och
själva saken och det gudomliga majestätet i sig
skall uppenbaras? Tror du inte, att härlighetens Ijus
då lätt skall lösa den fråga, som
är olöslig i ordets och nådens Ijus?
Nådens Ijus kunde ju så lätt lösa den
fråga, som tedde sig olöslig i naturens Ijus.
Låt oss räkna med tre slags Ijus, naturens,
nådens och härlighetens, såsom en
vedertagen och god indelning Iyder. I naturens ljus är
det olösligt och oförklarligt, att det kan vara
rättfärdigt, att den gode hemsökes och att
den onde har det bra. Men det problemet löser
nådens ljus. I nådens ljus är det
olösligt och oförklarligt, hur Gud kan
fördöma dem, som inte av egen kraft kan göra
något annat än att synda och stå i skuld.
Här förklarar såväl naturens som
nådens Ijus, att skulden inte kan ligga hos den
stackars människan utan hos den orättvise Guden.
Ty de kan inte döma på annat sätt om Gud,
som belönar den ogudaktiga människan utan
förskyllan, utan förtjänst, men inte
belönar utan fördömer en annan, som kanske
är mindre eller åtminstone inte mer ogudaktig.
Men härlighetens Ijus säger något annat. Det
skall visa, att Gud, vars domslut nu är uttryck
för en outgrundlig rättfärdighet, lägger
i dagen den mest rättfärdiga och uppenbara
rättfärdighet. Låt oss under tiden tro
så, manade och stärkta genom exemplet från
nådens Ijus, som utför ett liknande underverk i
fråga om det naturliga Ijuset. 185
»Vi voro genom vår natur hemfallna åt vredesdomen»,
kyrkobibeln. 186 Fritt
citat efter Ovidius' Amores 3, 9, 36. 187 Luther
hänvisar till psalm 72. 188 Demostenes
tvingades ta sitt liv år 322 under politiska strider efter
Alexanders död. Cicero mördades under politiska strider
år 43.
26.6.2001
Paulus och
Johannes talar för Luthers
lära
Johannes´vittnsbörd (3 /
3)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]