Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Men
jag medger, om du så vill, att de till och med allihop
varit heliga, att alla haft Anden, alla gjort mirakel. Det
är mer än du begär. Säg mig emellertid,
om någon varit helig, undfått Anden eller gjort
underverk i namn och kraft av den fria viljan eller för
att bekräfta läran om den fria viljan! Bort det,
måste du svara. I Jesu Kristi namn och kraft och
för Kristi läras skull har allt detta skett.
Varför anför du då deras helighet,
andebegåvning och underverk till stöd för
den fria viljan? För den är de varken givna eller
gjorda. Oss tillhör således deras underverk,
andebegåvning och helighet, oss, som predikar Jesus
Kristus men inte människors krafter eller verk. Är
det då något att förundra sig över om
de, som varit heliga, andebegåvade och
förmått göra underverk, någon
gång har överraskats av köttet och talat och
handlat efter köttet? Det hände ju också
själva apostlarna under Kristi egen ledning. Du
förnekar inte utan gör gällande, att den fria
viljan inte är Andens eller Kristi angelägenhet.
Den hör, menar du, människan till. Anden, som
är utlovad för att förhärliga Kristus,
kan då inte på något sätt predika den
fria viljan. Om
alltså fäderna någon gång predikat
den fria viljan, har de säkerligen talat efter
köttet. De var ju dock människor. De har då
inte talat av Guds ande. Än mindre har de gjort
underverk för den fria viljans skull. Därför
är det opassande, att du i detta sammanhang anför
fädernas helighet, andebegåvning och underverk.
Den fria viljan bevisas inte av dem, tvärtom Jesu
Kristi lära, som strider mot läran om den fria
viljan. Nu
tar jag ett vidare steg. Jag uppmanar alla er, som är
anhängare av läran om den fria viljan och
förfäktar dess sanning, dvs. att den stammar av
Guds Ande, att visa er andebegåvning. Gör under
nu, säger jag, ådagalägg er helighet! Det
är sant och visst, att ni, som förfäktar
sådan lära, är skyldiga oss som
förnekar den detta. Av oss, som förnekar den, kan
man inte kräva andebegåvning, helighet och
underverk. Men av er, som förfäktar den, har man
rätt att kräva det. Säger man nej,
påstår man inte något. Ingenting är
sagt. Inget bevis kräves eller bör
framställas. Men den positiva tesen bör ledas i
bevis. Ni påstår, att den fria viljan är en
mänsklig makt och angelägenhet. Men ännu har
man varken sett eller hört, att Gud gjort ett under
för någon lära, som
gäller
en mänsklig angelägenhet, utan endast för en
lära, som har ett gudomligt ärende. Vi
har fått befallningen att inte godta någon
lära, som inte förut bekräftats genom
gudomliga tecken. Skriften kallar människan
fåfänga och lögn. Det betyder inte
något annat än att allt mänskligt är
fåfängligt och lögnaktigt. Sätt i
gång då, säger jag, skynda er och bevisa
att er lära om mänsklig fåfänglighet
och lögn är sann! Var är nu Andens bevisning?
Var är heligheten? Var finns underverken? Snille,
lärdom och auktoritet finner jag. Men sådana ting
har Gud gett också till hedningarna. Jag skall
emellertid inte tvinga er till några stora underverk, inte
ens att bota en halt häst. Jag vill inte att ni skall skylla
på tidens köttsliga sinne, fastän Gud brukar bekräfta
sina läror med underverk utan hänsyn till om tiden är
köttsligt sinnad. Ty han låter sig bevekas varken av
förtjänster eller bristande förtjänster i en
köttsligt sinnad tid. Vad som driver honom är barmhärtighet,
nåd och kärlek till de själar, som skall stadfästas
i orubblig sanning till hans ära. Jag ger er fritt val att
utföra ett underverk, det må vara hur litet som helst.
Ja, jag vill reta, håna fritt och utmana er Baal med anmaningen,
att ni väl ändå kan skapa åtminstone en enda
liten padda i namn och kraft av den fria viljan. Sådana kunde
ju till och med de ogudaktiga hedniska spåmännen i Egypten
skapa många av! Jag vill nämligen inte betunga er med
att skapa löss*40,
som inte de heller kunde frambringa. Jag skall föreslå
något ännu lättare, eftersom ni frestar vår
Gud och hånar honom med talet om att bota en halt häst.
Fånga en enda liten loppa eller lus, förena så
alla era krafter och slån tillsammans alla era strävanden,
såväl er Guds som alla era egna! Kan ni då döda
den i namn och kraft av den fria viljan, skall ni stå som
segrare. Då har ni försvarat er sak väl. Vi
skall strax komma efter då och tillbedja den Gud, som
så underbart förmår döda en lus. Inte
så att jag förnekar att ni också kan
försätta berg. Men en sak är att
påstå, att något skett av den fria viljans
kraft. En annan sak är att bevisa det. Vad
jag hittills sagt om underverken säger jag också
om heligheten. Kan ni i den långa raden av
århundraden, män och allt som du räknat upp
visa på en enda gärning, varigenom man
förvärvat nåden, gjort sig
förtjänt av Anden, utverkat förlåtelse
eller förhandlat om något hur obetydligt som
helst med Gud - jag vill tiga om helgelse i detta
sammanhang - så skall ni åter stå
som segrare. Det kan räcka med att Iyfta ett
halmstrå från jorden. Ett enda ord är nog,
vore det också stavelsen my. Visa på en enda
tanke, vore det ock den lättaste suck! Då skall
vi vara besegrade och det i kraft och namn av den fria
viljan, säger jag. Ty vad som sker i människor i
kraft av den gudomliga skapelsen, därom har den heliga
skrift vittnesbörd nog. Helt
visst är ni skyldiga att bevisa detta för att inte
framstå som löjliga lärare, som med stort
högmod och auktoritet utsprider läror i
världen utan att anföra något stöd
för dem. Drömmar kallas sådant av vilket
intet följer. Dylikt vore en stor skam för alla
dessa höglärda, heliga, undergörande män
från många sekler. I så fall måste
vi framför er föredra stoikerna, ty även om
de också skildrade den vise sådan de aldrig sett
honom, försökte de likväl framställa
något litet av denna visdom. Ni kan inte ge uttryck
åt något, inte ens åt skuggan av er
lära. På
samma sätt säger jag om Anden: Om ni bland alla den fria
viljans förfäktare kan framvisa en enda som haft så
mycket själs- eller viljestyrka, att han i namn och kraft av
den fria viljan föraktat ett enda öre, försakat en
enda brödbit eller förmått utstå ett enda
ord eller tecken av oförrätt - jag vill inte tala om förakt
för rikedom, liv och gott rykte - så har ni åter
vunnit seger. Vi skall då gärna underkasta oss. Men just
detta är ni, som tar till stora ord för att prisa den
fria viljans kraft, skyldiga att visa oss. Annars framstår
det på nytt, som om ni strider om påvens skägg.
Eller ni liknar den som åsåg ett skådespel i den
tomma teatern.*41 Jag kan emellertid
lätt visa er motsatsen. Var gång heliga män, sådana
som ni prisar, nalkas Gud för att bedja till eller umgås
med honom, kommer de fullständigt förgätande sin
fria vilja. De misströstar om sig själva och åkallar
intet annat än den blotta, rena nåden, fastän de
förtjänt något helt annat. Så gjorde ofta
Augustinus. Så gjorde Bernhard, då han kort före
sin bortgång yttrade: »Jag har förlorat min tid,
ty fördömligt har jag levat.»*42
Jag kan inte se, att här åberopas någon förmåga
att ansluta sig till nåden. Däremot ser jag, att varje
kraft anklagas, därför att den helt och hållet varit
mot nåden, fastän just dessa heliga någon gång
under disputationer talat annorlunda om den fria viljan. Men det
illustrerar vad jag finner vara allas erfarenhet: ett slags människor
är det som strider med ord och i disputationer, ett annat slags
människor är det fråga om, när det gäller
känslor och gärningar. I förra fallet talar de annorlunda
än de tidigare var sinnade. I senare fallet blir de annorlunda
sinnade än de tidigare talade. Men efter sinnelaget snarare
än efter talet skall människor dömas, gudfruktiga
likaväl som gudlösa. Jag skall
göra ett ännu mer långtgående medgivande.
Underverk, andebegåvning och helighet kräver jag inte.
Låt oss nu återvända till själva läran!
Det blott begär jag, att ni åtminstone för oss anger,
vilket verk, vilket ord och vilken tanke den fria viljans kraft
uppväcker, vågar eller utför för att ansluta
sig till nåden. Det är ju inte nog att upprepa: Det finns
en kraft, det finns en kraft, det finns en viss kraft hos den fria
viljan. Vad är lättare än att säga så?
Det kan inte vara en uppgift för de lärdaste och heligaste
män, som under så många århundraden varit
erkända. Man måste kalla barnet vid namn, såsom
ett ordspråk säger. Ni måste bestämma, vad
det är för en kraft, vad den verkar och utstår och
vad som vederfares den. Den frågan kan t.ex. ställas
- för att uttrycka det grovt - om denna kraft är pliktig
att eller försöker att bedja, fasta, arbeta, möda
kroppen, ge allmosor eller något dylikt. Är det fråga
om en kraft, bör den väl utföra något verk?
Men i det fallet är ni stummare än grodorna från
Seriphos*43,
stummare än fiskarna. Hur skulle
ni förresten kunna bestämma detta, då ni efter eget
vittnesbörd inte har klarhet om kraften, är söndrade
inbördes och oense med er själva? Hur skall någonting
kunna definieras, då det inte fastställts vad som skall
definieras? Antag att ni till sist en gång efter år
så många som Platons*44
blir ense om själva kraften, att det då kan bestämmas,
att dess verk är att bedja, fasta eller något sådant,
som kanske än är fördolt i de platonska ideerna,
vem skall då förvissa oss om att det är sant, att
det behagar Gud och att vi med säkerhet handlar rätt?
Det finns desto större anledning att fråga, som ni själva
bekänner, att denna kraft är en mänsklig angelägenhet,
som inte har Andens vittnesbörd. Den har ju behandlats av filosoferna
och funnits i världen, innan Kristus kom och anden sändes
från himmelen. Det är alltså alldeles tydligt,
att läran ifråga inte sänts från himmelen.
Den är av jorden och uppkom redan före Kristus. Den behöver
därför ett kraftigt vittnesbörd för att bekräftas
såsom viss och sann. Det må
nu så vara att vi är blott få, som framför
vår mening, ni däremot offentligen erkända och många!
Vi olärda, ni höglärda, vi tröga och dumma,
ni högst snillrika, vi födda som i går, ni äldre
än Deukalion*45,
vi aldrig godtagna, ni gillade under sekler. Kort sagt: vi syndare,
köttsliga, inskränkta, ni genom helighet, andebegåvning
och mirakel fruktade till och med av de onda andarna. Medge oss
likväl samma rätt som turkar och judar, att fordra skäl
för er lära! Det har ju er mästare Petrus befallt
er. Vårt krav är högst blygsamt. Vi fordrar ju inte,
att läran skall ledas i bevis genom helighet, andebegåvning
och underverk, något som vi i och för sig kunde göra
med stöd av era egna rättskrav, eftersom ni själva
fordrar detta av andra. Vi gör till och med det medgivandet,
att ni inte till förmån för er lära behöver
framvisa något exempel på en handling eller ett ord
eller en tanke. Vi begär bara, att ni skall lära oss.
Förklara åtminstone vad ni menar och vill ha sagt med
er lära, hur vi skall fatta den! - Så må vi åtminstone
själva, om inte ni kan och vill, försöka finna exempel
för att illustrera den. Ni
tar ju efter påven och hans anhang, som säger:
Vad vi säger skall ni göra, men efter våra
gärningar skall ni inte göra. Säg då
nu, vilket verk denna kraft kräver skall utföras,
så skall vi gripa oss verket an och lämna er i
fred. Får vi inte begära åtminstone
så mycket av er? Ju fler ni är, ju äldre,
större, förträffligare än vi i alla
avseenden, desto skamligare är det, att ni inte kan
bevisa er lära för oss, som ingenting är
för er på något sätt. Vi vill ju
lära känna den och göra efter den, genom ett
underverk, om det så blott vore att döda en lus,
eller någon liten fläkt av Anden eller minsta
verk av heligheten. Men ni kan inte ge exempel på en
enda handling eller ett ord. Ni kan inte ens - det
är ju oerhört - klargöra er egen
läras formulering och betydelse, så att vi
åtminstone kunde efterfölja den. Vilka sköna
lärare av den fria viljan! Vad är ni annat än
tomma röster? Vilka är det nu, Erasmus, som
berömmer sig av Anden och likväl inte visar
något av den, som bara talar och begär att man
på den grund skall tro dem? Är det inte dina
anhängare, som så upphöjts till himmelen? Ni
har inte ett enda ord att säga, och likväl skryter
ni så väldigt och ställer stora
krav. Därför
ber jag för Kristi skull, käre Erasmus, att du och
dina anhängare åtminstone medger oss, att vi
för våra samvetens skull, som löper fara,
får frukta och bäva inför denna lära
och åtminstone vänta med att anta den. Du ser ju
själv, att den bara är tomma ord och stavelsers
buller: »Det finns en kraft hos den fria viljan, det
finns en kraft hos den fria viljan.» Så är
det, även om du når som längst, bevisar alla
dina satser och bringar dem i överensstämmelse med
varandra. Det råder ju fortfarande tvivel bland dina
anhängare, om formeln gäller eller inte. De har
olika meningar inbördes, de är inte ense med
varandra. Det är i högsta grad orätt, ja
verkligen erbarmligt, att anfäkta våra samveten,
som Kristus har återlöst med sitt blod, med
spökbilden av en formel, som därtill är
osäker. Låter vi oss inte anfäktas, blir vi
beskyllda för oerhört högmod under
föregivande att vi föraktar alla dessa fäder
från så många sekler, som
förfäktat den fria viljan. Ändå har de
snarare, som du kan finna av det som sagts, inte alls
fastslagit något beträffande den fria viljan.
Under deras skyddande namn göres en lära om den
fria viljan gällande. Likväl kan man åberopa
varken sakinnehållet eller namnet. Så bedrages
världen med en lögnaktig formel. Då
jag hunnit så långt, Erasmus, vädjar jag till ditt
eget råd, som du ovan framställt. Du sade att man bör
lämna sådana frågor och snarare lära Kristus
som korsfäst och vad som är nog för kristen fromhet.
Det är ju detta, som vi redan länge farit efter och söker
göra. Vad förfäktar vi annat än att den kristna
läran skall få råda i enkelhet och renhet? Vi har
velat uppge och lämna åsido det som tillagts och därtill
införts av människor. Du, som ger oss ett sådant
råd, handlar emellertid inte själv efter det. Du gör
fastmer raka motsatsen. Du skriver lärda utredningar, du upphöjer
påvarnas dekret. Du prisar människors auktoritet och
gör allt för att draga oss in i dessa främmande,
mot den heliga skrift stridande läror och få oss att
avhandla onödiga ting. Så kommer vi att fördärva
den kristna trons enkelhet och renhet och blanda ihop dem med vad
människor tillagt. Därav inser vi lätt, att du varken
av hjärtat gett oss det rådet eller skriver något
på allvar. Du litar väl på, att du med dina tomma,
uppblåsta ord kan leda världen vart du vill. Likväl
leder du den ingenvart. Ty du har alls ingenting annat att komma
med än rena motsägelser i alla sammanhang. Alldeles rätt
hade den som kallade dig Proteus eller Vertumnus*46
i
egen gestalt. Eller som Kristus säger: »Läkare, bota
dig själv!» Skamligt är det för en lärare,
om hans egna fel vederlägger honom.*47 Till
dess du bevisat ditt ja, står jag fast vid mitt nej.
Även inför en domstol sammansatt av skaran av de
heliga du berömmer dig av, eller snarare av hela
världen, påstar vi stolt, att vi inte är
skyldiga att godta något, som ingenting är och
inte kan visas vad det är. Därtill
påstår vi, att ni alla visar en otrolig
förmätenhet eller galenskap, då ni
kräver av oss, att vi skall godta detta utan
någon annan grund än att det behagar er, de
många, stora och gamla, att förfäkta vad som
enligt vad ni själva erkänner inte betyder
något. Det kan inte vara kristna lärare
värdigt att i en angelägenhet som gäller
religionen bedraga det stackars folket med sådant som
ingenting är och framställa det som vore det av
stor vikt för frälsningen. Var är nu de
grekiska snillenas berömda skarpsinne? Förr
uppdiktade man åtminstone lögner under fagert
sken. Men här ljuges det ogenerat och smaklöst.
Var är nu den berömda latinska grundligheten, den
grekiska lik, som så gäckar och gäckas med
det tommaste ord? 40
1917 års bibel har »myggor», tidigare översättningar
»löss» . 41
Det första uttrycket egentligen »om getull» (Horatius'
Epist. I, 18, 15). Anekdoten från Horatius' Epist. II, 2,
128 f. 42
Ordlek i originalet. Orden »perdidi» respektive »perdite»
är inte lätta att på motsvarande sätt återge.
Med Bernhard avses givetvis Bernhard av Clairvaux. 43
En av öarna i gruppen Cykladerna i Egeiska havet. Till uttrycket
jfr Ciceros Natura deor. 1, 31, 88; Plinius' Hist. natur. 8, 83,
2 (om inskränkta människor utan talarbegavning). 44
Med Platons år avses antalet solar i det stora världsåret,
mellan 12.000 och 13.000. Jfr »Staten», åttonde
boken, och »Timaios». Se också Ciceros Natura deor.2,
20, 52; De republica 6, 24 och Tacitus' Dialogus 16. -Att vara fördold
i de platonska ideerna: det ges ännu inte i sinnevärlden. 45
Enligt den grekiska sagan räddade sig Deukalion och hans gemål
Pyrrha ur den stora floden i urtiden. Jfr Ovid. Metamorph. I, 318
ff. 46
Hos romarna förvandlingens och växlingens gud. Horatius'
Satir. 2, 7, 14 använder en pluralform. 47
Fritt citerat efter Catos Disticha.
25.6 2001
Kritisk
genomgång av Erasmus´ inledning
Kyrkans
fördoldhet (1 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]