Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Så
går det emellertid för okloka eller illvilliga
läsare, då de tillmäter allt, som hos
fäderna och de heliga vittnar om svaghet, största
auktoritet. Felet ligger inte hos författarna utan hos
läsarna. På motsvarande sätt kunde ju
någon, som stöder sig pa S:t Petrus' helighet och
auktoritet, göra gällande att allt vad Petrus
någonsin sagt är sant. Vederbörande kunde
då försöka övertyga oss om att det
råd var rätt, som han till följd av
köttets svaghet gav Kristus i Matt. I6, att inte
underkasta sig lidande. Eller det ord, då han bad
Kristus gå bort ifrån honom och lämna
båten, eller mycket annat, som Kristus själv
tadlar honom för. Människor
av det slaget är lika dem, som för att väcka löje
säger, att allt som står i evangelierna inte är
sant. De anför Joh. 8, där judarna säger till Kristus:
»Hava vi icke rätt, då vi säga, att du är
en samarit och är besatt av en ond ande?» Eller detta
ord: »Han är skyldig till döden», så också:
»Vi hava funnit, att denne man förleder vårt folk
och vill förhindra, att man giver kejsaren skatt.» Så
går den fria viljans talesmän till väga, låt
vara med annan målsättning, inte avsiktligt som de, men
på grund av blindhet och okunnighet. De griper från
fäderna ivrigt ut det som sagts till stöd för den
fria viljan, det som dessa sade därför att de snavat genom
köttets svaghet. De ställer det i motsats till vad samma
fäder på andra ställen i Andens kraft anfört
emot den fria viljan. De yrkar genast på och framtvingar,
att det bättre får vika för det sämre. Så
blir följden, att de tillmäter de sämre yttrandena
auktoritet, eftersom de stämmer väl med deras köttsliga
åsikter, och de frånkänner de bättre yttrandena
auktoritet, eftersom de strider mot vad köttet vill. Varför
skulle vi inte i stället utvälja det bättre? Det
finns mycket sådant hos fäderna. Men låt mig nu
anföra ett exempel! Kan man tänka sig något mer
köttsligt, gudlöst, fräckt och hädiskt än
vad Hieronymus säger? Jungfruligheten, säger han*48,
fyller himmelen, äktenskapet jorden. Som om jorden, inte himlen
tillkomme patriarker, apostlar och kristna, som varit i det äkta
ståndet! Eller himlen de vestaliska jungfrurna*49
bland hedningarna, Kristus förutan. Likväl samlar sofister
sådant och liknande från fäderna. De för emellertid
sin kamp för att skaffa anseende mera med hjälp av antalet
än av omdömet. Likaså gjorde den fräcke Faber
från Konstanz*50,
som nyligen skänkte allmänheten sin bekanta pärla,
dvs. sitt Augias-stall, till äckel och kräkmedel för
alla gudfruktiga och bildade. I
det följande skall jag svara på dina ord att det
är otroligt, att Gud under många
århundraden skulle låtit villfarelse drabba sin
kyrka och inte för någon av sina heliga
uppenbarat vad vi påstår vara det viktigaste i
den evangeliska läran. Först
och främst gör jag inte gällande, att Gud tålt
denna villfarelse i sin kyrka eller hos någon av sina heliga.
Ty kyrkan regeras av Guds ande, och de heliga drives av Guds ande.
Kristus är med sin kyrka intill världens ände. Guds
kyrka är sanningens grundfäste och stödjepelare.
Det vet vi, säger jag, ty det heter ju i den bekännelse
vi alla avlägger: »Jag tror på en helig, allmännelig
kyrka.» Det är alltså omöjligt, att hon kan
ta fel ens i den obetydligaste artikel. Om vi också medger,
att några utvalda kan vara fångna i villfarelse hela
livet, måste de innan de dör återvända till
den rätta vägen. Kristus säger ju i Johannesevangeliet:
»Ingen skall rycka dem ur min hand.»*51 Här
kommer det emellertid an på, ja här är det
av nöden att bli alldeles klar över om de, som du
menar är kyrkan, verkligen utgör kyrkan, eller om
de fastmer farit vilse hela livet och sedan kort före
sin bortgång återförts till den rätta
vägen. Man kan inte genast sluta som du gör: om
Gud låtit alla dessa, som du räknar upp, de
lärdaste män, under en oavbruten serie av
århundraden fara vilse, så har han också
låtit sin kyrka fara vilse. Se på
Guds folk Israel! Under hela dess tid, under hela långa raden
av konungar omnämnes inte en enda, som inte far vilse. På
profeten Elias tid hade alla och allt, som åtnjöt offentligt
anseende hos folket, så förirrat sig i avgudadyrkan,
att han trodde sig ensam vara kvar. Men medan kungar, furstar, präster,
profeter och allt, som kunde kallas Guds folk och församling,
gick förlorade, hade Gud under tiden låtit sju tusen
män bli kvar för sig. Vem såg eller visste emellertid
att dessa var Guds folk? Vem vågar alltså nu förneka,
att Gud under sådana förnäma män - du räknar
ju bara upp män med offentligt ämbete och namn - bevarat
för sig en kyrka i folket och låtit alla de andra gå
under efter Israels rikes exempel? Det är Guds egenartade handlingssätt,
att han ställer hinder i vägen för de utvalda i Israel
och dödar dess bästa män men frälsar dräggen
och kvarlevan av Israel, såsom Jesaja säger.*52 Hur
var det på Kristi egen tid? Alla apostlarna kom
på fall. Han själv blev därtill
förnekad och dömd av allt folket. Frälsta
blev blott några få, Nikodemus och Josef och
rövaren på korset och några till. Men inte
kallades väl dessa då för Guds folk? Det
fanns väl ett Guds folk kvar, men det benämndes
inte så. Det som kallades så, var det inte.
Kanske har det under världens hela historia, från
dess begynnelse, förhållit sig på det
sättet med Guds kyrka. Några kallades Guds folk
och heliga men var det inte. Andra var som en kvarleva bland
dem. Men de benämndes inte Guds folk och heliga. Det
visar berättelserna om Kain och Abel, om Ismael och
Isak, om Esau och Jakob. Tänk
på arianernas tidevarv, då knappt fem biskopar i
hela världen bevarades åt den allmänneliga
kyrkan och därtill fördrevs från sina
biskopssäten! Under tiden regerade arianerna
överallt offentligt i kyrkans namn och ämbeten.
Inte desto mindre bevarade Kristus sin kyrka under dessa
heretiker. Men det skedde på sådant sätt,
att den inte alls hölls för eller ansågs
vara kyrka. Visa under
påveväldet en enda biskop, som riktigt skött sitt
ämbete! Peka på ett enda kyrkomöte, där man
förhandlat om vad som hör tron till och inte om pallier*53,
rang, skatter och annat världsligt strunt, som bara en galning
kan tillskriva den helige Ande! Inte desto mindre kallas dessa kyrkan,
fastän de alla, åtminstone de som så lever, är
fördömda och alls inte utgör kyrkan. Likväl
bevarades kyrkan under dessa, fastän det skedde på sådant
sätt, att den inte kallades kyrka. Hur många heliga har,
tror du, inte dödats och bränts enbart av kätteriinkvisitorerna
nu under några århundraden? Jag tänker på
Johan Hus*54
och hans likar; tvivelsutan har på deras tid levat många
heliga män i samma ande. Du borde
snarare, Erasmus, förundra dig över att det ända
från världens begynnelse alltid funnits utmärktare
snillen, större lärdom och mer brinnande iver bland hedningarna
än bland de kristna och Guds folk. Kristus erkänner ju
själv, att denna tidsålders barn skickar sig klokare
än ljusets barn. För att nu inte nämna grekerna,
finns det bland de kristna någon som kan jämföras
med en Cicero i snille, lärdom och grundlighet?*55
Vad skulle vi då säga har stått hindrande i vägen
för dem att komma till nåden? Säkert är att
de av all kraft utövat den
fria viljan. Vem vågar påstå, att det bland dem
inte funnits någon, som med största iver strävat
efter sanningen? Likväl måste det fasthållas, att
ingen kommit fram. Eller
vill du också här säga att det är
otroligt, att Gud under hela världshistorien
lämnat så många betydande män åt
deras öde och låtit dem sträva
förgäves? Säkert är, att om den fria
viljan vore eller hade kunnat något, borde den ha
varit och kunnat det just i dessa män. Det borde
väl finnas något exempel därpå! Men
den förmådde ingenting. Tvärtom
förmådde den motsatsen. Därför kan man
med detta enda exempel tillräckligt tydligt bevisa, att
den fria viljan ingenting är. Det finns ju inte minsta
tecken på den från världens början
till dess slut. Jag
återvänder till ämnet. Vad är det att
förundra sig över, om Gud låter alla kyrkans
stora gå sina egna vägar, han som tillstått
alla hedningar att göra så, som Paulus säger
i Apostlagärningarna. Käre
Erasmus, Guds Kyrka är inte något så enkelt
som själva orden »Guds kyrka». Inte heller
möter oss Guds heliga så vitt och brett som orden
»Guds heliga». De är pärlor och kostbara
stenar, som Anden inte kastar för svinen. Han
håller dem fastmer dolda, såsom skriften
säger, på det att den ogudaktige inte må
skåda Guds härlighet. Om de bleve öppet
igenkända av alla, hur skulle det då kunna ske,
att de blev så ansatta och plågade i
världen? Paulus säger ju: »Hade de känt
visheten, så hade de icke korsfäst
härlighetens Herre.» Detta
säger jag inte för att förneka, att de som du
anför var heliga och utgjorde Guds kyrka, utan
därför att det inte kan bevisas, att de var
heliga, om någon vill förneka det. Det
måste lämnas därhän utan varje
möjlighet att avgöra. Att hämta stöd
från deras helighet kan därför inte vara
tillförlitligt, om det gäller att bekräfta en
lära. Jag kallar dem och håller dem för
heliga, jag menar och anser att de är Guds kyrka efter
kärlekens mått, inte efter trons mått. Det
vill säga den kärlek, som tror det allra
bästa om envar och inte heller är misstänksam
utan tror och antar allt gott om sin nästa och kallar
var och en som blivit döpt för helig. Det är
heller inte fara å färde, om den tar fel, ty det
hör kärleken till att bli bedragen, utsatt som den
är för allt slags bruk och missbruk av alla. Den
är en tjänarinna åt var och en, åt
goda, onda, troende, otrogna, pålitliga och
bedrägliga. Tron å andra sidan kallar inte
någon för helig, som inte genom gudomligt domslut
blivit så förklarad. Ty tron tillkommer det inte
att låta sig bedragas. Även om vi alltså
bör hålla varandra för heliga med
kärlekens rätt, bör därför ingen
förklaras helig med trons rätt, som om det vore
fråga om en trosartikel, att den eller den är
helig. Så gör påven, denne Guds
vedersakare, som sätter sig i Guds ställe,
då han kanoniserar sina helgon, som han inte
känner. Jag
vill om dina eller snarare våra heliga bara säga,
att då de sinsemellan är oense, hade det varit
bättre att följa dem, som sagt det bästa,
dvs. talat mot den fria viljan och för nåden, och
lämna dem därhän, som till följd av
köttets svaghet vittnat mer för köttet
än för Anden. På samma sätt borde man
också i de fall de motsäger sig själva ha
utvalt och hållit fast vid den del, där de talar
av Anden, och gå förbi dem i den mån de
är köttsligt sinnade. Det vore vad som
anstår en kristen lärare och ett rent djur, som
har kluvna klövar och idisslar. Men nu slukar vi utan
omdöme allt blandat om vartannat. Eller ännu
värre, med dåligt omdöme förkastar vi
det bättre och gillar det sämre hos en och samme
författare. Så tillägger vi just det
sämre namn och anseende av helighet. Men helighet har
de förtjänat för det bästas skull och
för Andens skull allena, inte för den fria viljans
eller köttets skull. Vad skall
vi då göra? Fördold är kyrkan, okända
är de heliga. Vad för något? Vem skall vi tro? Eller
som du så skarpsiannigt formulerar det: Vem ger oss då
visshet? Varmed skall vi utrannsaka Anden? Ser man till lärdomen,
så finns mästare på båda sidor. Ser man till
livet, så finns syndare; ser man till skriften, så antager
båda parter den. Inte heller tvistas det så mycket om
skriften, som ännu inte är tillräckligt tydlig och
klar, utan om skriftens innebörd. På båda sidor
finns emellertid människor. Såsom nu på ena hållet
deras stora antal eller lärdom eller anseende ingenting betyder
i sak, så betyder ännu mycket mindre fåtal, okunnighet
och obetydlighet någonting. Saken lämnas sålunda
oavgiord, och dispyten väntar ännu på att avgöras.*56
Det ser ut som om vi gjorde klokt i att ansluta oss till skeptikerna
- om nu inte du handlar klokast av alla, som säger dig tvivla
på det sättet, att du betygar, att du söker sanningen
och lär den, och likväl under tiden vänder dig till
det parti, som förfäktar den fria vilian, till dess sanningen
kommer i dagen. Här
svarar jag: Varken intet eller allt säger du. Ty andarna skall
vi inte utrannsaka med argument som gäller lärdom, liv,
snille, myckenhet, värdighet, okunnighet, obildning, fåtal
eller obetydlighet. Inte heller låter jag dem gälla för
något, som tar sin tillflykt till att berömma sig av
Anden. Jag har ju under sista året haft och står ännu
mitt uppe i striden med dessa svärmeandar, som underordnar
skriftens utläggning under sin egen ande.*57
Av samma skäl har jag hittills också angripit påven:
i hans välde är ingenting mera spritt och godtaget än
den meningen, att skriften är dunkel och tvetydig, varför
man från den apostoliska stolen i Rom måste begära
anden som utlägger den. Men något fördärvligare
kan inte läras ut. Ty med stöd härav har gudlösa
människor upphävt sig över skriften och gjort av
den vad de tyckte gott. Det gick så långt, att vi fullständigt
förtrampade skriften och inte trodde och lärde annat än
vanvettiga människors drömmar. Kort sagt, den meningen
är inte en mänsklig uppfinning utan ett gift som med otrolig
ondskefullhet skickats ut i världen av alla djävlars furste
i egen hög person. Så
säger jag: På två sätt måste andarna
utrannsakas och prövas. Det ena är ett inre. Genom det
dömer var och en med full visshet efter att genom den helige
Ande eller genom en särskild Guds gåva ha fått
upplysning för egen del och för sin frälsning. Så
kan han skilja alla läror och meningar, såsom det heter
i I Kor.: »Den andliga människan dömer om allt men
blir själv av ingen dömd.»*58
Detta hör tron till och är nödvändigt för
varje enskild kristen. Detta kallade vi i det föregående
för den heliga skrifts inre klarhet. Det är nog detta
de avsett, som svarat dig att allt måste avgöras efter
Andens bedömande. Men detta bedömande är inte till
gagn för någon annan. Därom är det heller inte
fråga i denna angelägenhet, och ingen betvivlar heller,
skulle jag tro, att så förhåller sig. Därför
har vi i andra rummet ett yttre bedömande. Genom det
tar vi ställning till alla andra människors andar
och läror med full visshet inte bara för egen del
utan också för andra och andras frälsning.
Detta bedömande tillkommer ordets offentliga
tjänst och yttre ämbete, och framför allt dem
som står i ledarställning och är ordets
förkunnare. Vi står i den tjänsten, när
vi styrker de svaga i tron och vederlägger
motståndarna. Detta har vi i det föregående
kallat den heliga skrifts yttre klarhet. Så säger
vi, att alla andar skall i kyrkan prövas inför
skriftens domstol. Ty det bör bland kristna
framför allt vara fast och visst, att den heliga skrift
är det andliga ljuset, långt klarare än
solen, i synnerhet i ting som hör frälsningen till
eller är nödvändiga att veta. 48
Hieron. ad Eustochium ep. 22, 19. 49
Vestas prästinnor i Rom var pliktiga att leva kyskt. 50
Generalvikarien för biskopen av Konstanz, Johann Fabri, f.
1478, skrev på 1520-talet mot Luther (»Malles in haeresin
Lutheranam») och försvarade celibatet. - Herakles-sagans
Augiasstall var oerhört smutsigt. 52
Luther citerar ps. 77. »Han sände död bland deras
ypperste och slog ned Israels unga män», Iyder kyrkobibelns
text. 53
Vit yllebindel eller krage med sex svarta kors, utmärkande
ärkebiskoplig värdighet. 54
Reformationens kände förelöpare i Böhmen. Hus
brändes som kättare i Konstanz 1415. 55
Liksom humanisterna skattade Luther Roms vältalare oerhört
högt. 56
Fritt citat från Horatius' De arte poetica, v. 78. 57
Här avses de s.k. »svärmeandarnas och shimmelska
profeterna», som vållade så mycket oro före
och under bondeupprorets tid. 58
Kyrkobibelns text Iyder: »Den andliga människan kan utgrunda
allt, men själv kan hon inte utgrundas av någon.»
Denna version ger inte god mening i sammanhanget. - Luther hänvisar
till 1 Kor. 1 i stället för 2.
26.6 2001
Kritisk
genomgång av Erasmus´ inledning
Kyrkans
fördoldhet (2 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]