Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Men
eftersom vi sedan länge känt oss övertygade
om motsatsen på grund av denna sofisternas
fördärvliga åsikt, att skriften är
dunkel och tvetydig, så tvingas vi först leda i
bevis vår första grundsats. Med stöd av den
skall allt annat ledas i bevis, det må sedan synas hur
orimligt och omöjligt som helst enligt
filosoferna. Först
och främst säger Moses i 5 Mos. I7, att om en
svår sak kommer före, skall man gå till den
plats, som Gud utvalt till sitt namns ära, och där
fråga prästerna, som skall avdöma saken
efter Herrens lag. Efter Herrens lag säger han. Men hur
skall de kunna döma, om Herrens lag inte i yttre mening
är tydlig och klar, så att det är
tillräckligt för dem? I annat fall hade det
räckt med att säga: De skall döma efter sin
egen ande. Det går ju så till vid varje
folkstyre, att de mest skiftande ting avgöres genom
lagstiftning. Men hur kunde de avgöras, om lagarna inte
vore fullkomligt säkra, ja själva ljuset bland
folket? Ty om lagarna är tvetydiga och osäkra,
kunde inga saker ordnas och inte ens några seder
skulle vara fast bestående. Nu stiftas emellertid
lagar i syfte att reglera seder och avgöra
stridsfrågor. Alltså bör det, som skall
vara måttstock och rättesnöre för
något annat, självt vara alltigenom säkert
och klart. Sådan är lagen. Om nu detta ljus och
denna säkerhet hos lagarna är nödvändig
i världsliga samhälleliga sammanhang, då det
är fråga om timliga ting, och ges för intet
åt hela världen som en gudomlig gåva,
skulle då inte Gud ge sina kristna, dvs. utvalda,
lagar och regler med mycket större ljus och
säkerhet, så att de genom dem kan veta hur de
skall förhålla sig och ordna alla sina
angelägenheter? Gud vill ju att det timliga av hans
folk skall aktas ringa. Ty »kläder nu Gud så
gräset på marken, som idag står och i
morgon kastas i ugnen», hur mycket mer har han inte
omsorg om oss? Men låt oss fortsätta och med
skriftens hjälp slå ned sofisternas
fördärvliga åsikt. I nittonde
psalmen heter det: »Herrens bud är klart och upplyser
ögonen.» Jag förmenar, att det som upplyser ögonen
inte är dunkelt eller tvetydigt. Likaså heter det i Ps.
II9: »När dina ord upplåtas, giva de Ijus och skänka
förstånd åt de enfaldiga.»*59
Här säges om Guds ord, att de upplåtes och är
något öppet, som är tillgängligt för alla
och skänker ljus också åt enfaldiga. Jesaja hänvisar
i kapitel 8 alla frågor till lagen och vittnesbördet,
och om vi inte gör så hotar han oss att neka morgonrodnadens
Ijus. I Sakaria 2 bjuder Gud, att man skall kräva att få
höra lagen ur prästens mun, ty han är ett sändebud
från härskarornas Herre.*60
Det vore just ett skönt sändebud eller Herrens budbärare,
som förkunnar något som är tvetydigt för honom
själv och även dunkelt för folket, så att han
själv inte vet vad han säger och de inte heller vad de
hör. Vad
säges överallt i Gamla testamentet, men
framför allt i psalmen II9, oftare till skriftens lov
än att den är det säkraste och klaraste Ijus?
Sålunda prisar ju psalmisten dess klarhet: »Ditt
ord är mina fötters Iykta och ett ljus på
all min stig.» Det står inte: »Din Ande
blott är mina fötters lykta», även om
också dess ämbete prisas med orden: »Din
gode Ande lede mig på jämn mark.» Så
säges skriften också vara väg och stig,
tvivelsutan på grund av dess utomordentliga
säkerhet. Låt
oss gå till Nya Testamentet! Paulus säger i Rom. I, att
evangeliet utlovats i heliga skrifter genom profeter, och i kap.
3 att trons rättfärdighet blivit betygad av lagen och
profeterna. Men vad är ett betygande som är dunkelt? Ja,
i alla sina brev gör han evangeliet till Ijusets ord och klarhetens
evangelium. Avsiktligt och utförligt gör han det i 2 Kor.
3-4, där han storartat utlägger både Mose och Kristi
härlighet. Även Petrus säger i 2 Petr. I: »Så
mycket fastare står nu ock för oss det profetiska ordet;
och I gören väl, om I akten därpå, såsom
på ett Ijus, som Iyser i en dyster vildmark.» Här
gör Petrus Guds ord till en klar Iykta och allt annat till
mörker. Skall då vi göra dunkel och mörker
av ordet? Kristus kallar sig ofta världens ljus och Johannes
Döparen »den brinnande, skinande lampan», tvivelsutan
inte på grund av livets helighet utan för ordets skull,
liksom Paulus kallar tessalonikerna »himlaljus i världen»,
i det att de håller fast vid livets ord.*61
Ty livet är utan ordet osäkert och dunkelt. Vad
menar apostlarna, då de bevisar sina predikningar med
skriftord? Gör de det för att för oss
fördunkla dess mörker med ännu större
mörker? Eller för att bevisa något mera
känt genom något mera okänt? Vad avser
Kristus i Joh. 5, där han lär judarna att rannsaka
skrifterna, som ju vittnar om honom? Vill han göra dem
ovissa beträffande tron på honom? Vad menar de,
som enligt Apg. I7 efter att ha lyssnat till Paulus dag och
natt läste skrifterna för att se, om det
förhöll sig så som han sade? Visar inte allt
detta, att apostlarna liksom Kristus åberopar sig
på skriften såsom på det klaraste vittne
för sin förkunnelse? Hur kan då vi ha panna
att göra den dunkel? Jag frågar bara, om
följande ord i skriften är dunkla eller tvetydiga:
»Gud skapade himmel och jord», »Ordet vart
kött». Eller allt som all världen upptagit
som trosartiklar? Varifrån kommer det? Kanske inte
från skriften? Vad gör de, som ännu denna
dag predikar? De utlägger och förklarar skriften.
Men om skriften som de förklarar är dunkel, vem
gör oss då säkra på att deras
förklaring är riktig? En annan ny förklaring?
Vem förklarar då den? Så skulle vi få
fortsätta i oändlighet. Kort
sagt, om skriften är dunkel eller tvetydig, varför
var det då nödvändigt, att den skulle givas
oss av Gud? Eller är vi inte tillräckligt dunkla
och tvetydiga? Behövde vårt dunkel, tvetydighet
och mörker ökas från himmelen? Vad blir det
då av apostelns ord: »All skrift, som är
ingiven av Gud, är nyttig till undervisning, till
bestraffning, till upprättelse»? Nej, Paulus, den
är fullkomligt onyttig; av de fäder, som
erkänts under århundradenas långa rad och
av den romerska stolen måste man utbedja sig det, som
du tillmäter skriften. Därför måste du
återkalla din mening, då du skriver till Titus,
att en biskop bör vara mäktig att förmana
medelst den sunda läran och att vederlägga den,
som säger emot, och tysta munnen på den, som
för fåfängligt tal och bedrager
människors sinnen. Hur kan han vara mäktig,
när du lämnat skriften dunkel åt honom? Det
är ju som om du ger vapen av blånor och
lätta halmstrån i stället för
svärd! Då
måste också Kristus återkalla sitt ord, ty
han ger ju ett falskt löfte då han säger:
»Jag skall giva eder sådana ord och sådan
vishet, att ingen av edra vedersakare skall kunna stå
emot.» Varför skulle de inte kunna stå emot,
då vi kämpade mot dem med dunkla och osäkra
ord? Varför föreskriver du själv vad
kristendom är, Erasmus, om skriften är dunkel
för dig? Jag
tror emellertid, att jag redan länge tröttat till
och med de oförståndiga, då jag spiller
så många ord och så mycken möda
på en så självklar sak. Men jag måste
på sätt som skett slå ned den fräcka
och hädiska åsikten, att skriften är dunkel,
för att också du,
käre Erasmus, skall se vad du säger, då du
förnekar att skriften är klar. Ty då
måste du också förfäkta, att alla dina
heliga, som du anför, ännu mycket mindre är
klara. Vem kan nämligen göra oss vissa om deras
Ijus, om du först gjort skriften dunkel? De som
förnekar, att skriften är fullt klar och tydlig,
lämnar oss alltså endast mörker
kvar. Nu
kommer du väl att invända: Allt det där
kommer inte mig vid. Jag påstar inte att skriften
överallt är dunkel - vem kan vara så
galen? - utan bara på den här punkten och
liknande. Jag svarar: Jag vänder mig i vad jag
säger inte bara mot dig utan emot alla, som tänker
på det sättet. Men vidare vänder jag mig mot
dig när det gäller skrif- ten överhuvud; jag
vill inte att någon enda del av den skall kallas
dunkel. Där står tydligt det ord, som jag
anfört från Petrus, att Guds ord för oss
är »ett Ijus, som Iyser i en dyster
vildmark». Om nu en del av detta Ijus inte Iyser,
är det snarare fråga om en del av den mörka,
dystra vildmarken än av Ijuset självt. Kristus har
inte upplyst oss på sådant sätt, att han
ville ha någon del lämnad dunkel för oss i
sitt ord, medan han ändå befaller oss att akta
därpå. Han befaller ju förgäves, om
ordet inte Iyser. Om
därför läran om den fria viljan är
dunkel eller tvetydig, har den inte något att skaffa
med de kristna och skriften. Man bör helt och
hållet lämna den och räkna den bland de
fabler, som Paulus fördömer hos kristna som
tvistar. Om åter den har att skaffa med de kristna och
skriften, måste den vara klar, tydlig och uppenbar,
alltigenom lik andra uppenbara lärosatser. Ty alla de
kristnas lärosatser måste vara sådana, att
de inte blott är fullt vissa för dem själva
utan också för andra, bekräftade med klara
och tydliga skriftställen, så att de stoppar till
munnen på var och en. Då kan ingen säga
något emot, såsom Kristus lovar oss då han
säger: »Jag skall giva eder sådana ord och
sådan vishet, att ingen av edra vedersakare skall
kunna stå emot.» Om alltså våra ord i
detta avseende är svaga, så att vedersakarna kan
stå emot, är det falskt, som han säger, att
ingen av våra vedersakare skall kunna stå emot
våra ord. Därför kommer vi, när det
gäller läran om den fria vilian, antingen att inte
ha några vedersakare, vilket inträffar för
den händelse den ingenting har med oss att skaffa.
Eller också kommer vi, om den har att skaffa med oss,
visserligen att ha vedersakare, men sådana som inte
kan stå emot. Med denna
vedersakarnas oförmåga att stå emot - eftersom
nu detta kommit påtal - förhåller det sig emellertid
inte så, att de tvingas vika från sin mening. Inte heller
låter de sig övertalas att erkänna sin villfarelse
och tiga. Ty vem kan tvinga dem att tro mot sin vilja, att erkänna
sin villfarelse eller tiga? Vad är pratsammare än fåfängligheten?
Så frågar Augustinus.*62
I
stället stoppas munnen till på dem på så
sätt, att de inte har något att säga emot. Även
om de kommer med mycken motsägelse, har de inte något
att säga efter det domslut, som allmänt sunt förnuft
fäller. Bäst
kan man visa det med exempel. Då Kristus enligt Matt. 22 bragte
sadduceerna till tystnad, i det han med skriftcitat bevisade de
dödas uppståndelse utifrån 2 Mos. 3: »Jag
är Abrahams Gud osv. - han är en Gud icke för döda,
utan för levande», så kunde de inte stå emot
eller säga något däremot. Men inte vek de väl
därför från sin mening? Och hur ofta vederlade han
inte fariseerna med uppenbara skriftcitat och argument, så
att folket öppet ansåg dem besegrade och de själv
insåg det? Inte desto mindre framhärdade de som hans
vedersakare. I Apostlagärningarna berättas hur Stefanus
enligt Lukas' vittnesbörd talade så, att de inte förmådde
stå emot den vishet och ande som här talade. Men vad
gjorde de? Inte gav de väl vika? Nej, då de blygs för
att bli besegrade och inte kunna stå emot, blir de galna,
tillsluter ögon och öron och skickar fram falska vittnen
emot honom.*63
När Stefanus står inför Rådet, se hur han
då vederlägger motståndarna! Sedan han räknat
upp Guds välgärningar alltifrån folkets tidigaste
historia och visat, att Gud aldrig gett befallning om tempelbygge
åt sig - det var ju för den frågan han var anklagad,
och det var tvistens kärnpunkt - så medgav han slutligen,
att ett tempel hade byggts under Salomo. Men han slutade på
följande sätt: »Dock, den Högste bor icke i
hus, som äro gjorda med händer.» Han åberopade
också profeten Jesaja kap. 66: »Vad för ett hus
skullen I då kunna bygga åt mig?» Säg mig,
vad kunde de säga emot ett så klart skriftställe?
Men utan att låta beveka sig stod de fast vid sin mening.
Därför far han också ut mot dem med orden: »I
hårdnackade, med oomskurna hjärtan och öron, I stån
alltid emot den helige Ande» osv. Han säger att de står
emot; likväl kunde de inte stå emot. Låt
oss gå till våra egna! Johan Hus stödde sig på
Matt. 16 och yttrade gentemot påven*64:
»Dödsrikets portar äro icke min kyrka övermäktiga.»
Finns väl i detta någon dunkelhet eller tvetydighet?
Men mot påven och hans anhang är dödsrikets portar
övermäktiga, då de ju är beryktade i hela världen
för sin uppenbara ogudaktighet och för sina brott. Är
också detta dunkelt? Således är påven och
hans anhang inte den kyrka, som Kristus talar om. Vad skulle de
kunna säga häremot? Eller hur skulle de kunna stå
emot de ord, som Kristus givit honom? Likväl stod de emot och
framhärdade, tills de fick honom bränd; det var långt
ifrån att de vek från sin mening. Kristus förtiger
inte heller detta då han säger: »Ingen av edra vedersakare
skall kunna stå emot.» De är vedersakare, säger
han. Alltså kommer de att stå emot; annars vore de inte
vedersakare utan vänner. Likväl skall de inte kunna stå
emot. Vad betyder det annat än att de i sitt motstånd
inte skall kunna stå emot? Om därför
också vi kan vederlägga den fria viljan, så att
vedersakarna inte kan stå emot, även om de framhärdar
i sin mening och står emot i strid med samvetet, så
har vi nått vårt mål. Jag har tillräcklig
erfarenhet av att ingen vill låta sig besegras. Såsom
Quintilianus säger*65
finns det inte någon, som inte hellre vill synas sitta inne
med kunskaper än att hålla på att lära sig.
Jag vet att så förhåller det sig, fastän alla
mer av vana än av god vilja, ja i rent missbruk, strör
omkring sig talesättet: Jag vill lära mig, jag är
beredd att låta mig undervisas och efter anmaning följa
vad som är bättre; jag är en människa och kan
ta fel. Ty bakom denna mask går det för sig att liksom
under ödmjukhetens vackra sken med förtröstan säga:
Jag är inte tillfredsställd, jag fattar det inte, han
gör våld på skriften, han förfäktar halsstarrigt
sin mening. De är tydligen säkra på, att ingen skall
kunna misstänka, att så djupt ödmjuka själar
gör hårdnackat motstånd och kraftigt angriper till
och med en sanning som de insett. Så blir följden, att
man inte får lägga deras ondska till last, att de inte
viker från sin mening. Man skyller på argumentens dunkelhet
och tvetydighet. 59
Luther hänvisar till Ps. 18 resp. 118. Han har översättningen
»skänka förstånd åt de små». 60
Luther förväxlar här de båda sista profeterna
i Gamla testamentet. 61
Luther blandar här ihop breven till filipperna och tessalonikerna. 63
Luther citerar i förra fallet kap. 7 och i senare kap. 8. 65
Se inledningen till Institutio oratoria.
26.6 2001
Kritisk
genomgång av Erasmus´ inledning
Skriftens
klarhet (1 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]