Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Så
gjorde också de grekiska filosoferna. För att inte behöva
synas falla undan för motparten, även om man var uppenbart
besegrad, började man förneka de första grundprinciperna,
såsom Aristoteles berättar.*66
Vi övertygar emellertid både oss själva och andra
med inställsamma ord, att det på jorden finns många
goda män, som gärna skall omfatta sanningen, om det bara
finns någon som klart framställer den. Inte heller får
man anta, att så många lärda män från
många århundraden farit vilse eller inte känt sanningen.
Vi uppträder, som om vi vore okunniga om, att världen
är Satans rike, där vi om vi bortser från den naturliga
blindhet som hör köttet till, förhärdas i samma
blindhet även av de onda andar, som regerar över oss.
Vi hålles ju fångna inte bara i mänskligt utan
också i diaboliskt mörker. Om alltså
skriften, säger du, är klar, varför har då
på denna punkt så många i begåvning utomordentliga
män varit blinda? Jag svarar: De har varit så blinda
till den fria viljans ära, för att denna så storartat
prisade kraft skulle bevisas - den kraft genom vilken människan
kan ansluta sig till det som hör den eviga saligheten till.
Den kraft som varken ser vad den sett eller hör vad den hört,
än mindre förstår och eftersträvar! Ty härpå
syftar det som Kristus och evangelisterna så ofta anför
från Jesaja: »Med hörande öron skolen I höra
och dock icke förstå, och med seende ögon icke se.»*67
Vad betyder det annat än att den fria viljan eller människohjärtat
är så totalt i Satans våld, att den, om den inte
underbart uppväckes av Guds Ande, av sig själv varken
kan se eller höra vad så tydligt framträder för
ögon och öron, att man kan ta på det med handen?
Så stort är människosläktets elände och
dess blindhet. Evangelisterna förundrade sig ju också
över att det kunde ske, att judarna inte blev gripna av Kristi
gärningar och ord, som dock var så alltigenom obestridbara
och oemotsägliga. Men de svarar själva med detta skriftställe:
människan, lämnad åt sig själv, ser inte med
seende ögon och hör inte med hörande öron. Vad
är besynnerligare? »Ljuset Iyser i mörkret, och mörkret
har icke fått makt därmed.» Vem skulle tro det?
Vem har hört maken? Att Ijuset Iyser i mörkret och mörkret
dock förblir mörker och inte Iyses upp? I gudomliga
ting är det därför inte förvånansvärt,
att män av utomordentlig begåvning under många
århundraden varit blinda. I mänskliga ting vore det förvånansvärt.
Men i gudomliga vore det snarare förvånansvärt,
om en och annan inte vore blind. Det är däremot inte alls
förvånansvärt, om överhuvud alla vore blinda.
Ty vad är hela människosläktet Anden förutan
annat än djävulens rike, såsom jag sagt? Det är
ett oordnat kaos av mörker. Därför kallar också
Paulus de onda andarna för härskare i detta mörker.
I I Kor. 2 säger han: »Ingen av denna tidsålders
mäktige har känt Guds visdom.»*68
Vad
tror du han tänker om andra, då han försäkrar,
att denna tidsålders furstar är mörkrets trälar?
Med furstarna förstår han ju de främsta och högsta
i världen, sådana som du kallar utomordentliga i begåvning.
Varför var alla arianer blinda? Fanns det bland dem inga utomordentliga
i begåvning? Varför är Kristus en dårskap
för hedningarna? Finns det inte bland dem några utomordentliga
i begåvning? Varför är han en stötesten för
judarna? Fanns det inte bland dem några utomordentliga i begåvning?
»Gud känner», säger Paulus, »de visas tankar,
han vet, att de äro fåfängliga». Han ville
inte säga »människorna», som det heter i grundtexten,
utan han anger de främsta och furstarna bland människorna,
för att vi skall kunna bedöma andra människor efter
dem. Därom
skall jag emellertid kanske tala mer senare. Här i
inledningen är det tillräckligt att
förutskicka, att skriften är fullt klar och att vi
genom den kan försvara våra läror, så
att vedersakarna inte kan stå emot. Vad som inte kan
försvaras så, det är av främmande
ursprung och gäller inte de kristna. Om det finns
några, som inte ser denna klarhet och mitt i solljuset
är blinda eller tar anstöt, så visar de,
för så vitt de är ogudaktiga, hur
väldig Satans makt och majestät är bland
människors barn. Den vållar att de varken
hör eller fattar Guds klaraste ord. Det är, som om
någon bedragen av bländverk trodde, att solen
vore ett kallt kol eller menade, att en sten vore guld. Om
de åter är gudfruktiga, får de räknas
bland de utvalda, som någon gång ledes i
villfarelse, på det att Guds kraft skall i oss bli
uppenbar. Utan den kan vi varken se eller uträtta
något alls. Ty det beror inte på svag
begåvning, som du föreger, att man inte fattar
Guds ord. Ingenting är mer lämpat för att
fatta Guds ord än svag begåvning, ty för de
svagas skull och till de svaga har Kristus kommit och
sänt sitt ord. Det är i stället Satans
ondska, som tar säte i vår svaghet, regerar och
gör motstånd mot Guds ord. Om inte Satan giorde
det, så skulle hela människovärlden
omvända sig efter att en enda gång ha hört
en enda predikan om Gud, och fler behövdes
inte. Men vartill
så många ord? Vi kunde likaväl sluta med denna
inledning och fälla domen över dig själv med dina
egna ord i anslutning till vad Kristus säger: »Efter dina
ord skall du dömas rättfärdig, och efter dina ord
skall du dömas skyldig.» Ty du säger att skriften
här inte är klar. Sedan lämnar du frågan öppen
och redogör för båda ståndpunkterna och anför
vad som kan sägas för och emot. Utom detta åstadkommer
du ingenting med hela boken. Därför vill du också
hellre kalla den en undersökning än ett bestämt svar
eller något liknande.*69
Du skriver ju för att samla och jämföra allt, inte
för att med bestämdhet påstå något.
Om nu skriften inte är klar, varför är då de,
som du prisar, inte bara blinda? Varför definierar och förfäktar
de också obetänksamt och utan förstånd den
fria viljan, som om skriften vore säker och klar? Jag menar
denna omfattande rad av höglärda män, som ända
till denna dag så många århundraden enhälligt
gett sitt erkännande. Många av dem är ju framstående
inte bara genom underbar insikt i den heliga skrift utan också
genom fromheten i sitt liv. Några har ju också med sitt
blod betygat Kristi lära, som de med sina skrifter försvarade. Om
du talar av övertygelse, står det fast för
dig, att viljans frihet har förfäktats av
sådana, som har en underbar insikt i den heliga
skrift, så att de också betygat detta med sitt
blod. Om nu detta är sant, så hade de en skrift
som var klar. Vad betydde annars deras underbara insikt i
den heliga skrift? Vilket lättsinne och vilken
obetänksamhet vore det vidare inte att utgjuta sitt
blod för en oviss och dunkel sak? Sådant hör
inte Kristi martyrer utan de onda andarna till. Tag
nu också du till bedömning och
övervägande upp följande fråga! Anser
du att mer vikt bör tillmätas det faktum, att
tidigare ställningstagande till förmån
för skriftens klarhet kan läsas hos så
många lärda, rättroende, heliga, martyrer,
äldre och nyare teologer, akademiska
lärosäten, kyrkomöten, biskopar och allra
högsta påvar? De har ju bekräftat detta med
både skrifter och med blod. Eller litar du mer
på ditt eget omdöme, du som är ensam om att
förneka, att skriften är klar, och som kanske
aldrig gjutit en tår eller dragit en suck för
Kristi lära? Om du håller deras lära
för riktig, varför efterliknar du dem inte
då? Om du inte tror det, varför prisar du dem
då med prålande ordsvall, ja med sådana
floder av ord, som om du ville dränka mig med
oväder och syndafloden av ditt tal? Den skall dock
starkare strömma över ditt huvud, medan min ark
tryggt flyter på ytan. Ty du tillskriver alla dessa
stora män på en gång den högsta
dårskap och obetänksamhet, då du skriver,
att de i skriften så kunniga med penna, liv och
död förfäktat dess sak, och likväl
påstår, att den är dunkel och tvetydig. Det
är ingenting annat än att göra dem högst
oerfarna i kunskap och dåraktiga när det
gäller framställningen. På det sätt som
du, offentligen deras lovprisare, gör, skulle inte ens
jag, som i det privata framträder som en som
föraktar dem, ha velat hedra dem! Här
håller jag dig alltså fast med ett hornslut*70,
som man säger. Ett av dina påståenden måste
vara falskt, antingen att de varit beundransvärda genom insikt
i skriften, liv och martyrskap, eller också att skriften inte
är klar. Men då du mer dras åt ståndpunkten
att skriften inte är klar - den tesen förfäktar du
ju i hela boken - så återstår, att du antingen
för ro skull eller för att smickra och ingalunda på
allvar förklarat dem för så insiktsfulla, när
det gäller skriften, och för Kristi martyrer. Du har väl
giort det för att slå blå dunster i ögonen
på den okunniga hopen och skaffa Luther besvär och med
hjälp av onyttiga ord belasta hans sak med hat och förakt. Men
jag säger nu, att ingetdera är sant utan
bådadera falskt. För det första säger
jag, att skriften är fullt klar. För det andra,
att de i den mån de förfäktar den fria
viljan är högst okunniga i deh heliga skrift.
Vidare att de förfäktat denna lära varken med
liv eller död, bara med pennan, då anden irrade
omkring! Därför
slutar jag denna korta framställning så: Genom skriften,
för så vitt den är dunkel, har hittills ingen visshet
nåtts beträffande den fria vilian och kan heller inte
nås enligt ditt eget vittnesbörd. Vad beträffar
alla människors liv, har ända från världens
begynnelse inte något bevis förebragts för den fria
viljan, såsom ovan anförts. Att sålunda lära
något, som i skriften inte med ett enda ord är föreskrivet
och utom skriften inte med en enda gärning är påvisat,
sådant hör inte till de kristnas åskådning.
Det hör i stället till Lucianus' »Sanna historier».*71
Det är bara det att Lucianus med humor och klokhet skämtar
med ting som lämpar sig för skämt. Han bedrar inte
eller sårar någon. De våra däremot lägger
i dagen sin galenskap i fråga om en allvarlig sak, som avser
den eviga saligheten, till otaliga själars fördärv. 66
När det gäller logiken är Aristoteles auktoritet
för Luther. Eljest är han kritisk mot aristotelismen. 68
Luther har löst satsen ur sitt sammanhang. Han anför för
övrigt kap. I i stället för 2. 69
»Diatribe» respektive »apophasis». 70
En slutledning, vars översats utgöres av ett hypotetiskt-disjunktivt
omdöme. Enligt det s.k. modus tollens sluter man från
följdernas upphävande till grundens. Formel: Om A är,
så är antingen B eller C. Nu är varken B eller C,
alltså är inte heller A.
26.6 2001
Kritisk
genomgång av Erasmus´ inledning
Skriftens
klarhet (2 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]