Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Välj
alltså vilket du vill av de båda alternativen!
Medger du, att skriften talar i form av
jämförelse, kan du ingenting annat säga om
den fria viljan än att den är motsatsen till
Kristus, dvs. villfarelse och död. Satan och allt ont
regerar den. Medger du inte, att skriften talar i form av
jämförelse, försvagar du skriften, så
att den inte uträttar någonting. Den bevisar
då inte, att Kristus är nödvändig.
När du då fastslår den fria viljan,
gör du Kristus om intet och ger hela skriften till
spillo. Även om du låtsar dig bekänna
Kristus med ord, förnekar du honom i sak och av
hjärtat. Ty om inte den fria viljans kraft helt och
hållet far vilse och är fördömlig utan
ser och vill det hederliga och goda och vad som hör
frälsningen till, så är den frisk och
behöver inte Kristus som läkare. Då har inte
Kristus återlöst denna del av människan.
Vartill behöver man ljus och liv där Ijus och liv
redan finns? Om
Kristus emellertid inte återlöst dem, är det
bästa i människan inte återlöst utan
gott och friskt i sig självt. Då är Gud
också orättvis, om han fördömer
någon människa; han fördömer ju
då vad som är bäst hos människan och
friskt, dvs. en oskyldig. Ingen människa saknar ju fri
vilja. Även om en enda människa missbrukar den,
läres det ju ut, att själva kraften inte slocknar
ut, utan att den strävar och kan sträva efter det
goda. Men om den är sådan, är den utan
tvivel god, helig och rättfärdig. Därför
bör den inte fördömas utan skiljas ut
från människan som skall fördömas. Det
kan emellertid inte ske. Om det kunde ske, så vore
människan utan den fria viljan inte längre
människa. Hon hade varken förtjänst eller
motsatsen och kunde inte bliva frälst. Hon vore ett
oskäligt djur och inte vidare odödlig.
Återstår alltså möjligheten, att Gud
är orättvis, som fördömer denna goda,
rättfärdiga och heliga kraft, som inte
behöver Kristus, i och med den onda
människan. Låt
oss emellertid gå vidare i Johannesevangeliet!
»Den som tror», säger han, »på
honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han
är redan dömd, eftersom han icke tror på
Guds enfödde Sons namn.» Svara mig nu, om den fria
viljan hör till antalet av de troende eller inte!
Hör den dit, tror den av sig själv på
Kristus, som den av sig själv varken känner eller
tänker på, behöver den åter igen inte
nåden. Om den inte hör dit, är den redan
dömd. Vad betyder det annat än att den är
fördömd inför Gud? Gud fördömer
emellertid blott vad som är gudlöst; alltså
är den gudlös. Efter vad slag av fromhet kan de
gudlösa sträva? Jag tror inte heller, att man
här kan göra något undantag för den
fria viljans kraft. Det talas ju om hela människan, som
enligt ordet blir fördömd. Otron är inte ett
grovt begär. Det är det högsta, som
härskar och råder i viljans och förnuftets
högborg, såsom trons motsats. Att inte tro
är emellertid att förneka Gud och göra honom
till en lögnare. Så heter det i I Joh. I:
»Om vi icke tro, så göra vi Gud till en
Ijugare.» Hur kan nu den kraft, som står Gud emot
och gör honom till en lögnare, sträva efter
det goda? Om den inte är otrogen och ogudaktig, borde
det inte ha sagts om hela människan, att
»hon är
redan dömd». I stället borde det heta:
»Människan är redan dömd efter sina
grova begär, men efter det bästa och
förträffligaste blir hon inte dömd, ty hon
strävar efter tron eller är fastmer redan
troende.» Så
ofta skriften säger: »Alla människor äro
lögnaktiga», skall vi på motsvarande
sätt på grund av den fria viljans auktoritet
säga: Nej, tvärtom. Det är fastmer skriften
som Ijuger, ty människan är inte lögnaktig i
sin bästa del, dvs. i förnuft och vilja, utan
endast i köttet, blodet och märgen. På det
sättet göres allt, som ger henne namnet
människa, dvs. förnuftet och viljan, friskt och
heligt. På motsvarande sätt bör man
förstå Johannes Döparens ord: »Den som
tror på Sonen, han har evigt liv; men den som icke
hörsammar Sonen, han skall icke få se livet, utan
Guds vrede förbliver över honom.» På
följande sätt skall det fattas. »Över
honom», dvs. Över människans grova
begär, förblir Guds vrede. Men över kraften
hos den fria viljan, dvs. hos viljan och förnuftet,
förblir nåd och evigt liv. Med detta som
modellfall kan man för att den fria viljan skall
bestå sluta från det hela till delen, vrida och
vränga allt, som i skriften säges mot de
gudlösa människorna, så att det syftar
på människans djuriska del. Så räddas
den förnuftiga och i sanning mänskliga delen.
Då vill jag tacka förfäktarna av den fria
viljan och synda med friskt mod och vara säker på
att förnuft och vilja eller den fria viljan inte kan
fördömas, eftersom de aldrig kan
tillintetgöras utan ständigt förblir friska,
rättfärdiga och heliga. Blir blott vilja och
förnuft saliga, skall jag fröjdas över att
det rysliga och djuriska köttet skiljes ut och
fördömes. Det vare mig fjärran att önska
Kristus som återlösare av det! Här ser du
varthän läran om den fria viljan för oss. Den
förnekar ju allt gudomligt och mänskligt, timligt
och evigt och hånar sig själv med en mängd
vidunderligheter. Johannes
Döparen säger också: »En människa
kan intet taga, om det icke bliver henne givet från
himmelen.» Må den här bli slut på den
rikedom »Diatribe» framvisar, då den
räknar upp allt vi har från himmelen! Vi
diskuterar inte om naturen utan om nåden. Vi
frågar inte heller efter hurudana vi är på
jorden utan efter hurudana vi är i himmelen, inför
Gud. Vi vet, att människan är satt till herre
över de ting, som är under henne. Över dem
har hon rätten och fri vilja, så att de Iyder och
gör vad hon vill och tänker. Vi frågar
emellertid, om hon har fri vilja gentemot Gud, så att
han Iyder och gör vad människan vill, eller om Gud
i stället har fri vilja gentemot människan,
så att hon vill och gör, vad Gud vill, och inte
kan något annat än vad han vill och gör.
Här säger nu Johannes Döparen, att hon intet
kan taga, om det inte blir henne givet från himmelen.
Därför tillintetgöres den fria viljan. Han
säger också: »Den som är från
jorden, han är av jorden, och av jorden talar han. Den
som kommer från himmelen, han är över
alla.» Han låter här återigen alla
vara jordiska. Han säger, att de är jordiskt
sinnade och talar jordiskt. Så är det med alla,
som inte hör Kristus till, och han lämnar inte rum
för ett tredje alternativ. Nu är i varje fall inte
den fria viljan det, som kommer från himmelen.
Därför måste den nödvändigtvis
vara från jorden, vara jordiskt sinnad och tala
jordiskt. Om emellertid någon kraft i människan
vid något tillfälle, på någon plats
och genom något verk inte vore jordiskt sinnad, hade
Johannes Döparen bort göra ett undantag och inte
helt allmänt säga om alla, som är utom
Kristus, att de är av och talar av jorden. Så
säger också Kristus senare i kap. 8: »I ären
av världen, jag är icke av världen; I ären här
nedifrån, jag är ovanifrån.»*182
De, som han talade till, hade emellertid den fria viljan, nämligen
förnuft och vilja. Ändå säger han, att de är
av världen. Vad för nytt kom han med, om han sade, att
de var av världen efter köttet och de grova begären?
Visste inte hela världen det tidigare? Vad var det för
mening att säga, att människorna är av världen
med avseende på den del genom vilken de är djuriska,
då ju också djuren på det sättet är
av världen? »Ingen
kan komma till mig, om icke min Fader drager honom.» Vad lämnar
det ordet av Kristus i Joh. 6 kvar åt den fria viljan? Han
säger ju, att det är nödvändigt, att man lär
och hör av Fadern själv att alla måste få
sin kunskap från Gud. Här lär han tvivelsutan inte
endast, att gärningarna och den fria viljans bemödande
är förgäves, utan också att det intet gagnar
att höra evangeliets ord - därom talar texten - om inte
Fadern själv talar, lär och drager i det inre. Ingen kan,
säger han, komma. Det betyder så mycket som att den kraft,
genom vilken människan i någon mån skulle kunna
sträva efter Kristus, dvs. vad som hör frälsningen
till, ingenting är. Inte heller hjälper det den fria viljan
vad »Diatribe» här anför från Augustinus
för att smäda det så tydliga och mäktiga stället.
Det heter, att Gud drager såsom vi drager och lockar ett får
genom att hålla fram en kvist.*183
Med den liknelsen vill »Diatribe» bevisa, att det i oss
finns en förmåga att följa Guds dragande. Men i
detta sammanhang duger inte liknelsen. Gud visar oss ju inte bara
ett enda slag av vad som är gott utan allt sitt goda, därtill
också sin Son, Kristus själv. Likväl följer
ingen, om inte Fadern i det inre visar något annat och drager
på annat sätt. Fastmer förföljer ju hela världen
Sonen, som han visar den. På de fromma passar liknelsen utmärkt.
De är ju redan får och känner Gud, sin herde. Levande
i Anden och drivna av honom föler de varthän Gud vill
och vad han än visar. Den ogudaktige
kommer emellertid inte, fastän han hört ordet, om
inte Fadern drager och lär i det inre. Det gör han
genom att förläna Anden. Det är ett annat
slags dragande än det, som sker i det yttre. Kristus
visas då genom Andens upplysning. Därigenom
drages människan till Kristus genom den ljuvligaste
dragning. Hon fogar sig efter läraren, som talar, och
Gud som drager. Så kan man hellre säga, än
att hon själv söker och löper. Låt
mig anföra ytterligare ett ställe ur Johannesevangeliet.
Det heter i kap. I6: »Anden skall låta världen få
veta sanningen i fråga om synd, ty de ha icke trott på
mig.»*184
Här ser du, att det är synd att inte tro på Kristus.
Den synden sitter emellertid för ingen del i huden eller håret
utan i förnuftet och viljan. Han låter ju hela världen
vara skyldig till den synden. Av erfarenhet vet vi, att den synden
var lika obekant för världen som Kristus, då den
först uppenbarades genom Anden, som låter världen
få veta sanningen om den. Därav blir det tydligt, att
den fria viljan med sitt förnuft och sin vilja anses fången
i denna synd och skyldig till den inför Gud. Så länge
den därför är okunnig om Kristus och inte tror på
honom, kan den inte vilja eller företa sig något gott,
utan den är nödvändigtvis träl under synden,
då den inte känner Kristus. Kort
sagt, såsom jag gjort gällande förkunnar
skriften överallt Kristus med hjälp av
jämförelser och genom att klargöra
motsatsförhållanden. Den låter allt, som
är utan Kristi Ande, vara underkastat Satan,
ogudaktighet, villfarelse, mörker, synd, död och
Guds vrede. Allt som säges om Kristus talar
därför mot den fria viljan. Men de ställena
är ju otaliga, ja de utgör hela skriften.
Låter vi skriften vara domare i vår diskussion,
har jag således på alla sätt segrat. Inte
ett enda jota eller en prick står kvar som inte
fördömer den fria viljan. Att
skriften förkunnar Kristus med hjälp av
jämförelser och genom att klargöra
motsatsförhållanden, det vet och bekänner
allmänt alla kristna, även om stora teologer och
försvarare av den fria viljan är okunniga
därom eller inte låtsar om att de vet det. De
kristna vet, säger jag, att det finns två riken i
världen, som ömsesidigt strider mot varandra. I
det ena härskar Satan. Han kallas därför av
Kristus för världens furste och av Paulus för
denna tidsålders Gud. Han håller fången
under sin vilja var och en, som inte genom Kristi Ande
ryckts ifrån honom, enligt vittnesbörd av Paulus.
Han låter dem inte heller frånryckas sig av
någon annan kraft än Guds Ande. Det betygar
Kristus i liknelsen om den starke, som bevarar sitt hus i
fred. I det andra riket härskar Kristus. Det gör
ständigt motstånd mot och ligger i strid med
Satans rike. I Kristi rike kommer vi inte in av egen kraft
utan genom Guds nåd. Därigenom blir vi fria
från den nuvarande onda världen och ryckes
från mörkrets makt. Vad vi får veta och
bekänner om dessa båda riken, som fortfarande med
sådan makt och sådan inställning
bekämpar varandra borde i och för sig räcka
för att vederlägga läran om den fria viljan.
Vi tvingas ju göra slavtjänst i Satans rike, om vi
inte ryckes bort genom den gudomliga kraften. Detta vet,
säger jag, och bekänner enkelt folk nogsamt
också genom ordspråk, böner,
strävanden av skilda slag, ja genom hela
livet. 182
Meningarna omkastade. Kyrkobibeln har »av denna världen». 183 Tract.
in Joannis ev. 26, 5. Augustinus citeras inte av Erasmus. 184 Citatet
förkortat.
26.6.2001
Paulus och
Johannes talar för Luthers
lära
Johannes´vittnesbörd (2 /
3)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]