Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Låt
oss nu komma till Johannes! Han är också väl rustad
och en mäktig förstörare av den fria viljan. Redan
från början tillskriver han den fria viljan en så
stor blindhet, att den inte ens ser sanningens Ijus. Långt
ifrån då, att den skulle kunna sträva därefter!
Så säger han nämligen: »Ljuset lyser i mörkret,
men mörkret begriper det icke.»*178
Vidare: »I världen var han, och världen kände
honom icke. Han kom till sitt eget, och hans egna mottogo honom
icke.»*179 Vad
tror du att han menar med världen? Kan du skilja ut
någon människa från den, för så
vitt hon inte blivit pånyttfödd av den helige
Ande? Denne apostel har ett egendomligt språkbruk.
När han talar om världen förstår han
därmed människosläktet överhuvud. Vad
han alltså säger om världen, det skall
förstås så, att det gäller den fria
viljan, som ju är det förnämsta i
människan. Enligt denne apostel känner
världen sålunda inte sanningens ljus.
Världen hatar Kristus och hans lärjungar.
Världen varken känner eller ser den helige Ande.
Hela världen är i den ondes våld. Han talar
om »allt som är i världen, köttets
begärelse, ögonens begärelse och
högfärd över detta livets goda».
»ÄIsken icke världen.» »I
ären», säger han, »av denna
världen.» »Världen kan icke hata eder,
men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes
gärningar äro onda.» Allt
detta är lovsånger över den fria viljan,
nämligen över den förnämsta delen, som
råder i världen under Satans herravälde. Ty
också Johannes talar om världen med antites:
»värld» är vad som inte
överförts från världen till Anden.
Så säger Kristus till apostlarna: »I haven
av mig blivit utvalda och tagna ut ur världen.» Om
det nu funnes några i världen, som genom den fria
viljans kraft strävade efter det goda, såsom de
borde, om den fria viljan förmådde något,
skulle Johannes av hänsyn till dem med rätta ha
mildrat sina ord. Annars skulle han ju genom alltför
generella formuleringar indra dem i det myckna onda, som han
beskyller världen för. Eftersom han inte gör
det, är det tydligt, att han anklagar den fria viljan
på samma sätt som världen. Världen
utför ju också vad den gör med den fria
viljans kraft, dvs. genom förnuft och vilja, de
främsta förmögenheterna. Nu
följer: »Åt alla dem, som togo emot honom,
gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro
på hans namn; och de hava blivit födda, icke av
blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av
någon mans vilja, utan av Gud.» Enligt denna
perfekta uppdelning förkastar han från Kristi
rike blod, köttslig vilja och mannens vilja.
»Blod» menar jag vara judarna. De ville ju vara
rikets barn, därför att de var söner till
Abraham och fäderna. De berömde sig av blodet. Med
»köttslig vilja» förstår jag
folkets strävanden, varigenom de beflitade sig om lagen
och gärningarna. »Kött» betecknar
nämligen här de köttsliga människorna
utan Anden. De har visserligen vilja och strävan, men
endast pä köttsligt sätt, därför
att Anden inte är med dem. Med »mans vilja»
förstår jag allas strävanden i största
allmänhet, antingen det sker under lagen eller utan
lag. Jag menar det är fråga om hednafolken och
människorna i allmänhet. Då blir meningen
den, att varken genom födelse efter köttet eller
genom nitälskan för lagen eller genom någon
annan mänsklig strävan blir man Guds barn. Man
blir det endast genom gudomlig födelse. Om Guds barn
alltså inte föds efter köttet, uppfostras
genom lagen eller beredes genom någon mänsklig
självtukt, är det uppenbart, att den fria viljan
här inte duger någonting till. Jag menar, att
»man» här bör uppfattas i
överensstämmelse med hebreiskt språkbruk,
så att det står för en och var. Så
står också »kött» antitetiskt
för folket utan Anden. »Viljan» åter
betecknar den högsta kraften hos människor; den
står för den förnämsta delen av den
fria viljan. Även om vi inte skulle rätt
förstå orden i detalj, kan dock ingen tvekan
råda om tolkningen av huvudsaken. Den är, att
Johannes med denna uppdelning förkastar allt, som inte
är av gudomlig födelse. Han säger ju, att man
inte blir Guds barn på annat sätt än genom
att födas av Gud. Det sker enligt hans egen
utläggning genom tron i Guds namn. I denna
förkastelsedom inbegripes med nödvändighet
människans vilja eller den fria viljan, eftersom den
varken är av gudomlig födelse eller av tro. Om den
fria viljan dög något till, borde inte en mans
vilja förkastas av Jbhannes, människorna dras bort
från den fria viljan och hänvisas till tron
allena och den nya födelsen. I sådant fall skulle
ordet i Jes. 5 träffa honom: »Ve eder, som kallen
det goda ont.» Men nu, då han i lika mån
förkastar blod, köttslig vilja och mans vilja,
är det säkert, att mannens vilja inte duger
bättre till att alstra Guds barn än blod eller
födelse efter köttet. Det råder inget tvivel
om att födelse efter köttet inte alstrar Guds
barn. Paulus säger ju i Rom. 9: »Icke de äro
Guds barn, som äro barn efter köttet.» Han
bevisar det också genom att hänvisa till Ismaels
och Esaus exempel. Samme Johannes
anför också Johannes Döparen, då han säger
om Kristus: »Av hans fullhet hava vi alla fått, ja, nåd
för nåd.»*180
Han säger, att vi mottagit nåd av Kristi fullhet. Men
för vilken förtjänst eller strävan? »För
nåds skull», säger han, nämligen Kristi nåd.
Likaså säger också Paulus i Rom. 5: »Guds
nåd och gåvan i och genom en enda människas, Jesu
Kristi, nåd har blivit på ett överflödande
sätt de många beskärd.»*181
Var är nu den fria viljans strävan, varigenom nåden
beredes? Här inte endast förnekar Johannes, att nåden
erhålles genom någon förtjänst från
vår sida, utan han säger också, att vi får
den genom en främmande nåd eller en främmande förtjänst,
nämligen en enda människas, Jesu Kristi. Antingen är
det alltså falskt, att vi får den nåd, som tillfaller
oss för en främmande nåds skull, eller också
är det tydligt, att den fria viljan ingenting är. Båda
ståndpunkterna kan inte gälla samtidigt. Den ena säger,
att Guds nåd skulle vara så värdelös, att
den kan förvärvas alltjämt och överallt genom
en ringa strävan av vilka människor som helst. Den andra
säger, att Guds nåd är så dyrbar, att den
endast kan skänkas oss i och genom en enda stor människas
nåd. I
det här sammanhanget skulle jag vilja rikta en
förmaning till den fria viljans försvarare. De
må veta, att de förnekar Kristus, då de
förfäktar den fria viljan. Ty om jag med min
strävan vinner Guds nåd, vartill behövs
då Kristi nåd för att förvärva
nåd åt mig? Vad fattas mig, om jag alltså
redan har Guds nåd? »Diatribe» har dock
sagt, liksom alla sofister säger, att vi kan utverka
Guds nåd genom vår strävan. Vi kan bereda
oss på dess mottagande, låt vara inte på
fullvärdigt sätt men likväl så, att vi
får en billighetsförtjänst. Detta är
emellertid att fullt ut förneka Kristus, för vars
nåd vi här enligt Johannes Döparens
vittnesbörd får nåd. Detta påhitt om
fullvärdighet och billighetsförtjänst har jag
tidigare vederlagt. Det är bara tomma ord. I
själva verket tänker de sig en fullvärdig
förtjänst. De är, som jag ovan sagt, mer
gudlösa än pelagianerna. Följden blir, att de
gudlösa sofisterna tillsammans med »Diatribe»
förnekar Herren Kristus, som köpt oss fria, mer
än pelagianerna eller några kättare
någonsin gjort. Ty nåden kan inte jämte sig
tolerera någon del av den fria viljan eller
någon kraft hos den. Att
den fria viljans försvarare förnekar Kristus visar
inte bara detta skriftställe utan också det
sätt på vilket de lever. Härav har kommit,
att de inte betraktar Kristus som en mild medlare utan
också som sin fruktansvärde domare. De
strävar efter att blidka honom genom förböner
av Guds moder och helgonen och genom många verk, som
de hittat på, genom riter och fromma övningar och
löften. Med allt detta vill de åstadkomma att
Kristus skall blidkas och ge dem nåd. De tror
emellertid inte, att han manar gott för dem hos Gud och
utverkar nåd åt dem genom sitt blod
och-som det heter här- nåd för
nåd. Ty Kristus är i sanning och med rätta
deras obeveklige domare, då de överger honom som
medlaren och den milde frälsaren och håller hans
blod och nåd för mindre värda än den
fria viljans bemödande och strävan. Låt
oss också lyssna på ett exempel, som gäller den
fria viljan! Nikodemus är ju en man, som inte kan lämna
något övrigt att önska, då fråga är
om den fria viljan och vad den förmår. Ty vad under låter
den mannen ifråga om nit och strävan? Han bekänner,
att Kristus är sannfärdig och har kommit från Gud.
Han prisar de tecken Kristus gör, och han kommer om natten
för att Iyssna och ta till sig vad han för övrigt
behöver. Verkar det inte, som om han genom den fria viljans
kraft söker vad som hör fromheten och frälsningen
till? Men lägg nu märke till hur han stöter emot!
Då han hör Kristus lära ut den sanna frälsningsvägen
genom pånyttfödelsen, vidkännes han den väl
då eller bekänner han sig någon gång ha sökt
den? Nej, han ryggar tillbaka förvirrad. Han säger inte
endast sig inte förstå den, utan han avvisar den också
som omöjlig. »Huru kan detta ske?», säger han.
Det är inte heller något att förvåna sig över.
Ty vem har väl någonsin hört, att en människa
måste födas på nytt av vatten och ande till frälsning?
Vem har någonsin tänkt, att Guds Son måste bli
upphöjd, för att var och en som sätter tro till honom
inte skall förgås utan ha evigt liv? Har de skarpsinnigaste
och bästa filosoferna någonsin tänkt ut det? Har
de förnämsta i denna värld någonsin lärt
känna den kunskapen? Har någon människas fria vilja
strävat därefter? Bekänner inte Paulus, att denna
världens visdom är hemlighetsfull och förborgad?
Den är visserligen förutsagd av profeterna, men den har
uppenbarats av evangelium. Så har den av evighet varit förseglad
och okänd för världen. Vad skall
jag då säga? Låt oss fråga erfarenheten!
Hela världen, det mänskliga förnuftet, ja, den fria
viljan tvingas alla själva erkänna, att de inte känt
eller hört om Kristus, innan evangelium kom i världen.
Om de inte känt honom, hade de ännu mycket mindre sökt
honom eller kunnat söka honom eller sträva att komma till
honom. Men Kristus är vägen, sanningen, livet och frälsningen.
De bekänner alltså, vare sig de vill eller inte, att
de av egen kraft varken kunnat känna eller söka vad som
hör till vägen, sanningen och frälsningen. Inte desto
mindre rasar vi mot den bekännelsen och mot egen erfarenhet
och diskuterar med tomma ord, om det i oss finns en så betydande
kraft kvar, att den både kan lära känna och ansluta
sig till vad som gäller frälsningen! Detta betyder så
mycket som att säga, att Kristus Guds Son blivit upphöjd
för vår skull, fastän ingen någonsin vetat
det eller förmått tänka det. Denna okunnighet är
emellertid inte okunnighet utan kunskap om Kristus, dvs. om vad
som hör frälsningen till. Ser du ännu inte och kan
gripa med händerna, att den fria vilians förfäktare
är fullständigt galna, då de kallar kunskap vad
som de själva erkänner är okunnighet? Är inte
detta att kalla mörkret för ljus enligt Jes. 5? - Så
kraftigt stoppar Gud munnen till på den fria viljan, enligt
dess egen bekännelse och erfarenhet. Ända kan den inte
ens då tiga och ge Gud äran. Kristus
kallas vägen, sanningen och livet. Det sker i en
jämförelse. Vad som icke är Kristus, är
alltså inte väg, utan villfarelse. Det är
inte heller sanning utan lögn. Det är inte liv
utan död. Därav följer
nödvändigtvis, att den fria viljan, eftersom den
varken är Kristus eller i Kristus, är fången
i villfarelse, lögn och död. Var och varifran
skall man då hämta fram det neutrala, som ligger
mitt emellan och varken är det ena eller det andra,
dvs. den fria viljans kraft? Den är varken Kristus,
dvs. vägen, sanningen och livet, eller villfarelse,
lögn eller död, och ända skall den finnas. Om
inte alltihop framställdes som jämförelse,
vad skulle då, frågar jag, apostlarnas alla tal
och hela skriften uträtta? Nu framställs det ju
så, att allt som är utom Kristus endast är
Satan. Vad som är utom nåden är blott
vreden. Vad som är utom Ijuset är endast
mörker. Vad som är utom vägen är blott
villfarelse. Vad som är utom sanningen är endast
lögn. Vad som är utom livet är blott
död. Utan jämförelsen vore allt
förgäves sagt. Då framtvingades inte
vissheten om att Kristus är nödvändig. Detta
är ju vad som framför allt åsyftas. Det vore
förgäves, ty i så fall skulle det finnas ett
mellanting, som av sig självt varken vore ont eller
gott, varken hörde till Kristus eller Satan, varken
vore sant eller falskt, levande eller dött. Kanske vore
det därtill varken något eller intet, och
likväl skulle det kallas det förträffligaste
och bästa i hela människosläktet! 178
»och mörkret har icke fått makt därmed»,
kyrkobibeln. 179 »världen
ville icke veta av honom», kyrkobibeln. 180 Kyrkobibeln
har »nåd utöver nåd». 181 Texten
avviker från kyrkobibeln.
26.6.2001
Paulus och
Johannes talar för Luthers
lära
Johannes´vittnesbörd (1 /
3)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]