Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Vi
kommer så till sista delen av din bok. Nu skall jag
som jag lovat mobilisera mina styrkor mot den fria viljan.
Jag tänker emellertid inte föra fram allesammans.
Vem kan göra det i en liten bok, då hela skriften
med varje prick och bokstav står på min
sida? Det
behövs inte heller. Dels är den fria viljan
besegrad och slagen till marken genom en dubbel seger, i det
jag för det första bevisat, att allt talar emot
den som den ansåg tala för sig, och för det
andra visar, att allt ännu står kvar
oövervunnet som den velat vederlägga. Dels vore
ju, även om den ännu inte hade besegrats,
tillräckligt uträttat, om den sloges till marken
med ett eller annat träffande vapen. Vad nytta är
det nämligen att genomborra en fiende, som redan
är dödad med ett enda vapen, med många
andra? Han är ju redan död. Därför skall
jag såvitt saken medger det nu tala mera kortfattat.
Ur härskarornas väldiga tal skall jag endast ta
fram två härförare, Paulus och evangelisten
Johannes, jämte några av deras
legioner. Då
Paulus skriver till romarna, börjar han sin
framställning mot den fria viljan för nåden
på följande sätt: »Guds vrede»,
säger han, »uppenbarar sig från himmelen
över all ogudaktighet och orättfärdighet hos
människor, som i orättfärdighet undertrycka
sanningen.» Hör du här den generella domen
över alla människor, att de är under Guds
vrede? Vad betyder det annat, än att de är
värda vrede och straff? Som orsak till vreden anger
han, att de endast gör vad som förtjänar
vrede och straff, nämligen att de alla är
ogudaktiga och orättfärdiga och i
orättfärdighet undertrycker sanningen. Var är
den fria viljans kraft, som strävar efter något
gott? Paulus gör den värd Guds vrede och
förklarar den för ogudaktig och
orättfärdig. Vad som emellertid
förtjänar vrede och är ogudaktigt, det
strävar och visar sin kraft mot nåden, inte
för den. Här skrattar man kanske åt Luthers
sömnighet! Han har inte tillräckligt granskat
Paulus. Någon skall väl säga, att Paulus
här inte talar om alla människor eller om varje
strävan av dem, utan endast om dem som är
ogudaktiga och orättfärdiga och, som orden lyder,
i orättfärdighet undertrycker sanningen.
Därav följer inte, att alla är sådana.
Härtill säger jag: Enligt Paulus betyder det sak
samma, om man säger »över all ogudaktighet
hos människor» eller »över alla
människors ogudaktighet». Paulus talar
nämligen nästan genomgående enligt hebreisk
sed. Meningen är alltså, att alla människor
är ogudaktiga och orättfärdiga och
undertrycker sanningen i orättfärdighet.
Därför förtjänar alla vreden. Vidare
står i grekiskan icke relativpronomen »deras
som», utan artikel, på följande sätt:
»Guds vrede uppenbarar sig över ogudaktigheten och
orättfärdigheten hos de i orättfärdighet
sanningen undertryckande människorna.» Fråga
är alltså om en bestämning som gäller
alla människor, att de i orättfärdighet
undertrycker sanningen. På motsvarande sätt
är det en bestämning, då det heter:
»Fader vår, som är i himmelen.» Det
skulle på annat sätt kunna formuleras
»vår himmelske fader» eller »vår
fader i himmelen». Det säges ju till skillnad
från dem som tror och är gudaktiga. Att
säga så skulle vara vågat och
meningslöst, om inte Paulus' egen framställning
framtvingade och bevisade det. Ty strax innan har han sagt:
»Evangelium är en Guds kraft till frälsning
för var och en som tror, först och främst
för juden, så ock för greken.» Här
är inga dunkla och tvetydiga ord; »för judar
och greker», dvs. för alla människor är
Guds krafts evangelium nödvändigt, för att de
i tro skall frälsas från den vrede som
uppenbarats. Jag har en fråga. Han som förkunnar,
att judarna, som är kända för
rättfärdighet, Guds lag och den fria viljans
kraft, utan åtskillnad är i avsaknad av och
behöver Guds kraft för att kunna bli frälsta
från den uppenbarade vreden, och som förklarar
denna kraft nödvändig för dem, anser inte
han, att de är under vreden? Vilka människor vill
du fritaga från att vara hemfallna under Guds vrede,
då du tvingas att tro att de främsta
människorna i världen, judar och greker, är i
det läget? Vidare: för vilka vill du göra
undantag just bland judar och greker? Paulus sammanfattar
dem utan åtskillnad med ett enda ord och låter
dem alla vara underkastade samma dom. Måste man inte
tro, att det bland de två främsta folken funnits
människor, som strävade efter det som är
heder värt? Finns det inga som försökt efter
måttet av den fria viljans krafter? Paulus fäster
emellertid inte avseende därvid. Han skickar alla under
vreden och förkunnar, att alla är ogudaktiga och
orättfärdiga. Måste man inte tro, att de
övriga apostlarna likaledes var och en i sin stad med
liknande utsagor låtit även andra folk vara
underkastade vreden? Paulusstället
står alltså fast och nödgar oss att anta,
att den fria viljan eller det förnämsta hos
människan är ogudaktigt och orättfärdigt
och förtjänar Guds vrede; må de sedan vara
hur förträffliga som.helst och i besittning av
lag, rättfärdighet, vishet och alla dygder. I
annat fall gäller inte Paulus' framställning. Men
om den gäller, lämnas ingenting kvar i mitten
enligt den inledning som görs. Frälsning tilldelas
dem som tror evangelium, vrede åter åt alla
andra. De troende framställs som rättfärdiga,
de som inte tror som ogudaktiga, orättfärdiga och
underkastade vreden. Detta är vad han vill säga:
rättfärdighet från Gud uppenbaras i
evangeliet, som är av tron; alltså är alla
människor ogudaktiga och orättfärdiga. Gud
vore ju dåraktig, om han för människor
uppenbarade den rättfärdighet, som de antingen
redan kände till eller hade frön till. Eftersom
han inte är dåraktig och likväl uppenbarar
för dem rättfärdighet till frälsning,
är det tydligt, att den fria viljan också hos de
bästa människor inte endast är i avsaknad av
och är oförmögen utan än mer, inte ens
känner vad som är rättfärdigt inför
Gud. Om det nu inte förhåller sig så, att
rättfärdigheten från Gud likväl inte
uppenbaras för dessa bästa människor utan
blott för de lågtstående. Paulus
berömmer sig emellertid tvärtom av att han har
förpliktelser både mot judar och greker,
både mot visa och ovisa, både mot barbarer och
greker. Därför sammanfattar Paulus på detta
ställe alla människor överhuvud till en enda
massa och sluter till att de alla är ogudaktiga,
orättfärdiga och okunniga om
rättfärdighet och tro. Så mycket fattas att
de skulle kunna vilja eller göra något gott!
Denna slutledning är fast och säker på den
grund, att Gud uppenbarar rättfärdigheten till
frälsning för dem, okunniga som de är och i
mörkrets hemvist. Alltså är de i och
för sig okunniga. De som är okunniga om
rättfärdigheten till frälsning, de är
med säkerhet under vrede och fördömelse. De
förmår till följd av sin okunnighet inte
lösgöra sig därifrån eller sträva
att lösgöra sig. Ty hur skulle man kunna
sträva efter något, om man inte vet vad det
är fråga om, eller hur man på något
sätt skulle gå till väga? Med
denna slutledning stämmer själva saken och
erfarenheten överens. Visa mig bland alla dödliga
en enda, vore det ock den heligaste och mest
rättfärdige av alla, som vid något
tillfälle kommit på den tanken, att vägen
till rättfärdighet och frälsning vore
sådan! Jag menar att tro på honom som är
på en gång Gud och människa, som dog
för människornas synder, uppväcktes och
sitter på Faderns högra sida. Vem skulle
förresten ha drömt om Guds vrede, om vilken Paulus
säger, att den uppenbaras från himmelen? Se
på de främsta filosoferna och ge akt på vad
de tänkt om Gud, och på vad de skrivit om den
tillkommande vreden! Se på judarna, som undervisats
genom många tecken och profeter, och lägg
märke till vad de tänker om »den
vägen»! De har inte endast underlåtit att
följa den, de har hatat den så, att intet folk
under himmelen till den dag i dag är förföljt
Kristus häftigare. Vem vågar emellertid
påstå, att det i ett så stort folk inte
funnits någon enda, som utövat den fria viljan
eller gjort försök i dess kraft? Hur kommer det
sig, att alla strävar i motsatt riktning? Hur skall man
förstå, att de bästa bland de
förnämsta människorna inte endast
underlåtit att öva detta sätt att vinna
rättfärdighet, inte blott varit okunniga om det,
utan också med våldsamt hat stött det
ifrån sig, då det blev bekant och uppenbart, och
velat tillintetgöra det? Därför säger
Paulus i Kor. 1, att denna väg är för judarna
en stötesten och för hedningarna en
dårskap. Nu nämner
han judar och greker utan åtskillnad. Det är sant, att
judar och hedniska greker*161
är de förnämsta folken under himmelen. Då är
det också på samma gång visst, att den fria viljan
intet annat är än den argaste fiende till rättfärdigheten
och människans
frälsning. Ty det vore ju omöjligt, att inte några
bland judarna och de hedniska grekerna handlat och strävat
med den fria viljans högsta kraft. Likväl har de därigenom
intet annat uträttat än fört krig mot nåden.
Gå nu och säg, att den fria viljan strävar efter
det goda! För den är ju just godheten och rättfärdigheten
en stötesten och en dårskap. Inte heller kan du göra
gällande, att detta avser några, inte alla. Paulus talar
utan åtskillnad då han säger: »för hedningarna
en dårskap och för judarna en stötesten». Han
undantar inga utom dem som tror. »För oss», säger
han, dvs. för de kallade och heliga, »är det en Guds
kraft och vishet».*162
Han säger inte: »för några hedningar, för
några judar», utan helt enkelt »för hedningar
och judar», som inte hör oss till. Han gör här
en tydlig uppdelning och skiljer de troende från de otrogna,
och lämnar inte plats för en tredje grupp där emellan.
Vi diskuterar emellertid om hedningarna, som lever utan nåd.
Om dem säger Paulus, att rättfärdigheten från
Gud är för dem en dårskap som de avskyr. Detta är
alltså den fria viljans berömliga strävan efter
det goda! Märk
vidare, att Paulus anför de förnämsta bland
grekerna, då han säger, att de som var visast
bland dem blivit dårar och att deras hjärtan
blivit förmörkade, likaså att de
förfallit till fåfängliga tankar, dvs. till
spetsfundiga tvister. Berör han inte här, undrar
jag, det högsta och förnämsta bland grekerna,
då han talar om deras dialoger? Det är ju deras
högsta och bästa tankar och meningar, som de
höll för pålitlig vishet. Denna vishet, som
han på annan plats kallar dåraktig, kallar han
här fåfäng. Den kom under sin myckna
strävan därhän, att den blev allt sämre.
Slutligen dyrkade de med fördunklat hjärta avgudar
och utförde de därav följande ohyggligheter,
som han nämner. Om alltså den bästa
strävanoch de bästa verk bland de bästa
hedningar är onda och ogudaktiga, vad skall man
väl då tänka om den övriga breda
massan, som utgöres av de sämre bland hedningarna?
Inte heller i detta sammanhang gör han någon
åtskillnad bland de bästa. Utan hänsyn till
person fördömer han deras strävan efter
vishet. Om emellertid verk och strävan är
dömda, så är också de dömda, som
strävat, även om de gjort så med den fria
viljans högsta kraft. Just deras bästa
strävan, säger jag, försäkras vara
lastbar; hur mycket mer då de, som utövat
den! Så
förkastar Paulus också strax judarna utan åtskillnad,
dvs. de som är judar efter bokstaven men inte efter anden.
»Du», säger han, »som äger lagens bokstav
och omskärelsen, du vanärar Gud.»*163
Vidare:
»Ty den är icke jude, som är det i utvärtes
måtto, utan den, som är det i invärtes måtto.»
Vad kan vara tydligare än denna uppdelning? Den som är
jude i utvärtes måtto är en lagöverträdare.
Hur många judar tror du emellertid inte har funnits utan tro?
Ändå var de de visaste, frommaste, hederligaste män,
som med största iver strävade efter rättfärdighet
och sanning! Han ger dem ju ofta vittnesbördet, att de nitälskar
för Gud, att de traktar efter lagrättfärdighet, att
de dag och natt strävar efter att komma till frälsning,
att de lever ostraffligt. Likväl är de lagöverträdare,
eftersom de inte är judar i anden, utan fastmer hårdnackat
står emot trosrättfärdigheten. Vad återstår
annat än att den fria viljan, då den är som bäst,
är allra sämst? Ju mer den strävar, desto sämre
blir och förhåller den sig. Orden är tydliga, indelningen
är viss. Det finns ingenting att säga emot! Låt
oss emellertid höra, hur Paulus utlägger sig
själv! I kapitel 3 gör han liksom en avslutning
och säger: »Hur är det alltså? Äro
vi något förmer än de andra? Ingalunda.
Redan härförut har jag måst anklaga
både judar och greker för att allesammans vara
under synd.» Var är nu den fria viljan? Alla,
säger han, judar och greker är under synden.
Är det här fråga om bildliga och symboliska
uttryck? Vad förmår väl hela världens
utläggning mot denna fullt klara dom? Den, som
säger alla, gör inte undantag för
någon. Den lämnar inte något gott kvar, som
förklarar, att de är under synden, dvs. syndens
trälar. Var har han emellertid angett orsaken till att
alla judar och hedningar är under synden? På
intet annat ställe än det jag visat på, det
då han säger: »Guds vrede uppenbaras
från himmelen över all ogudaktighet och
orättfärdighet hos
människorna.» I
det följande bevisar han detta genom erfarenheten. I
otacksamhet mot Gud har de ju varit hemfallna åt en
myckenhet av laster. De har liksom besegrats av sin
ogudaktighets frukter, så att de intet annat vill och
kan göra, än vad som är ont. Därefter
dömer han judarna särskilt, i det han säger,
att juden efter bokstaven är en
lagöverträdare. Det bevisar han på liknande
sätt genom frukterna och erfarenheterna med orden:
»Du som predikar, att man icke skall stjäla, du
begår själv stöld! Du som håller
avgudarna för styggelser, du gör dig själv
skyldig till tempelrån!» Han gör inte
undantag för någon alls utom för dem, som
är judar efter anden. Här finns ingen
möjlighet att fly undan och säga: Låt vara
att de är under synden; det bästa hos dem,
såsom förnuftet och viljan, äger dock en
strävan efter det goda. Om nämligen en god
strävan finns kvar är det falskt, då Paulus
säger, att de är under synden. Då han
nämner judar och hedningar, sammanfattar han på
en gång allt, som finns hos hedningar och judar. Du
vill väl ändå inte vrida och vända
på Paulus, så att han skulle skrivit på
annat sätt? Till exempel: »Alla judars och
hedningars kött, dvs. deras grövre begär och
böjelser, är under synd.» Den vrede, som
uppenbarats över dem från himmelen, vill
fördöma dem helt och hållet, om de inte blir
rättfärdiggjorda genom Anden. Detta skulle inte
ske, om de inte helt och hållet vore under
synden. 161
Luther åsyftar väl främst grekerna; Justus Jonas
gör det tillägget i sin översättning. 162 Kyrkobibeln
har »en Guds kraft».
163 ».
. . likväl är en lagöverträdare», kyrkobibeln.
26.6.2001
Paulus
och Johannes talar för Luthers
lära
(1/5)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]