Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Därnäst
räknar »Diatribe» upp en massa liknelser, varmed
den intet vinner utom att den enligt sin vana drar med sig en enfaldig
läsare till vad som inte gäller saken. Under tiden glömmer
den helt sakfrågan. Så bevarar t.ex. Gud skeppet. Skepparen
för det emellertid i hamn; därför gör skepparen
något. Liknelsen tillskriver Gud och skepparen skilda verk:
Gud bevarar, skepparen styr. Om den vidare visar någonting,
så visar den att allt som gäller bevarandet hör
Gud till, allt som gäller skeppets manövrerande hör
skepparen till. Det är allt en vacker och passande liknelse!
- Lantmannen samlar ihop grödan, men Gud har gett den. Återigen
tillskrives Gud och människan skilda verk, försåvitt
liknelsen nu inte gör lantmannen också till skapare,
som givit grödan. Även om man tilldelar Gud och människan
samma verk, vad åstadkommer man med dessa liknelser? Endast
att det skapade samverkar med den Gud som verkar. Men inte diskuterar
vi väl nu samverkan i allmänhet? Talar vi inte fastmer
om den fria viljans särskilda kraft och verkan? Vart tar egentligen
den vältalare vägen, som skulle hålla föredrag
om en palm men endast ordar om en pumpa? En amfora skulle det bli
från början; varför blir det ett simpelt krus? *157 Jag
vet väl, att Paulus samverkar med Gud då han undervisar
korintierna. I det yttre är det han som predikar, i det inre
är det Gud som talar och lär, även i skilda verk.
På liknande sätt samverkar han med Gud, då han
talar i Guds Ande, och det är samma verk. Vad jag gör
gällande och hävdar är att Gud, då han verkar
utan Andens nåd, verkar allt i alla. Han verkar också
i de ogudaktiga, i det att han ensam med sin allmakts kraft sätter
i rörelse, driver och rycker med sig allt, som han ensam skapat.
Det är denna kraft, som det skapade inte kan undandraga sig
eller ändra. Det måste nödvändigtvis följa
och Iyda, varje ting efter måttet av sin kraft, given åt
det av Gud. Så samverkar med honom även allt som är
ogudaktigt. Då
Gud med nådens Ande verkar i dem, som han rättfärdiggjort,
dvs. i sitt rike, då driver han och sätter dem i rörelse
på liknande sätt. Dessa, som ju då utgör en
ny skapelse, följer och samverkar med honom, eller drives fastmer,
såsom Paulus säger. Men dem gällde frågan
inte denna gång. Vi
diskuterar inte, vad vi förmår utföra genom Guds
verkande, utan vad vi själva förmår. Frågan
gäller om vi, som skapats av ingenting, kan göra eller
företa oss något i kraft av denna allmaktens allmänna
rörelsekraft för att bereda oss för Andens nya skapelse.
Det är detta spörsmål som måste bevaras; att
vända sig åt annat håll är att blanda bort
korten. Här
svarar nu jag på följande sätt. Innan människan
blir skapad till människa, gör eller företar hon
sig ingenting för att bli en skapad varelse. Efter tillblivelsen
och skapelsen gör eller företar hon heller ingenting för
att fortvara som skapad varelse, utan bägge sakerna sker blott
och bart genom Guds allsmäktiga kraft och godhets vilja. Utan
något vårt åtgörande skapar den och uppehåller
oss, fastän verket inte sker utan någon aktivitet från
vår sida. Han har ju skapat oss och uppehåller oss för
det syftet, att han skulle verka i oss och vi samverka med honom,
antingen detta nu sker utanför hans rike genom hans allmänna
allmakt eller inom hans rike genom hans Andes särskilda kraft.
Nu tillägger jag: Innan människan förnyas till ny
skapelse i Andens rike, gör hon ingenting, företar sig
ingenting för att förbereda sig för denna förnyelse
och detta rike. Efter nyskapelsen gör hon ingenting, företar
sig ingenting för att förbliva i detta rike. Anden allena
utför i oss bådadera. Utan vårt åtgörande
nyskapar den oss och bevarar oss efter nyskapelsen. Jakob säger
också: »Efter sitt eget beslut födde han oss till
liv genom sin krafts ord*158, för att vi
skulle vara en förstling av de villfarelser, han har skapat.»
Han talar om den förnyade skapelsen. Men Gud verkar inte utan
vår aktivitet, då han ju nyskapar och bevarar oss för
detta syfte, att han skulle verka i oss och vi samverka med honom.
Så predikar han genom oss, förbarmar sig över de
arma och tröstar de bedrövade. Vad tillskrives emellertid
till följd härav den fria viljan? Vad lämnas kvar
åt den annat än ingenting? I sanning, ingenting! Läs
alltså här en fem sex sidor av »Diatribe»!
Med liknelser av detta slag, med sköna språk och parabler,
som anföres från evangeliet och Paulus, åsyftar
den intet annat än att lära mig, att det i skriften, såsom
den säger, finns otaliga ställen, som berättar om
Guds samverkan och bistånd. Av dem sluter jag: Människan
förmår ingenting utan bistånd av Guds nåd;
alltså är inga människans verk goda. »Diatribe»
sluter å andra sidan tvärtom med en retorisk omvändning:
Tvärt emot, heter det, människan kan allt med bistånd
av Guds nåd; alltså kan alla verk av människan
vara goda. Så många ställen i den heliga skrift
som påminner om nådens bistånd, så många
finns också som fastslår den fria viljan. Ställena
ifråga är otaliga. Alltså har jag segrat, om saken
bedömes efter vittnenas antal. Så resonerar »Diatribe».
Tror du, att den var fullt nykter eller vid sina sinnens fulla bruk,
då den skrev detta? Jag vill nämligen inte skriva detta
på elakhetens eller ondskans konto. Men kanske ville den ta
död på mig genom ständig leda. Överallt är
den sig ju lik, alltid behandlar den något annat än den
tagit sig för att diskutera. Om det emellertid berett den nöje
att i en så viktig angelägenhet prata dumheter, så
bereder det också mig nöje att offentligen driva gäck
med de dumheter den frivilligt gett sig in på. För
det första diskuterar vi ju inte därom. Jag är inte
heller okunnig om att alla människans verk kan vara goda, om
de sker med bistånd av Guds nåd. Vidare
vet jag, att människan förmår allt med bistånd
av Guds nåd. Jag kan emellertid inte upphöra att förundra
mig över din nonchalans. Du skriver om Guds nåds kraft,
då du tagit dig före att skriva om den fria viljans kraft.
Som om varje människa vore stock och sten dristar du dig vidare
att offentligen säga, att den fria viljan bekräftas genom
ställen i skriften, vilka prisar Guds nåd. Inte bara
det vågar du; du sjunger också en lovsång som
en högst ärorik segrare och triumfator. Av dina ord och
av vad du gör vet jag nu vad den fria viljan är och förmår:
att vara förryckt. Vad i dig kan det vara som så talar,
undrar jag, om inte just den fria viljan? Lyssna
emellertid på dina slutsatser! Skriften prisar Guds nåd;
alltså bevisar den den fria viljan. Den prisar Guds nåds
bistånd, alltså bekräftar den den fria viljan.
Av vad slags dialektik har du lärt dig sådana slutsatser?
Varför inte tvärtom? Nåden förkunnas, alltså
upphäves den fria viljan. Nådens bistånd prisas,
alltså tillintetgöres den fria viljan. Ty vartill ges
nåden? Inte är det väl för att den högmodiga
fria viljan, som i och för sig är kraftig nog, skall pråla
och leka med den som en överflödig prydnad på karnevalsdagarna? Därför
skall jag vända på slutledningen och använda starkare
retorik än du, fastän jag inte är någon vältalare.
Så många ställen i den heliga skrift, som påminner
om nådens bistånd, så många finns också,
som upphäver den fria viljan. Men dessa ställen är
otaliga. Alltså har jag segrat, om saken bedöms efter
vittnenas antal. Ty därför behövs nåden, därför
ges nådens bistånd, att den fria viljan i och för
sig ingenting förmår. Såsom »Diatribe»
själv sagt enligt den rimliga meningen, kan den icke vilja
det goda. Om därför nåden prisas och nådens
bistånd predikas, så predikas den fria viljans vanmakt.
Detta är en sund slutledning och en giltig slutsats, som inte
ens helvetets portar skall omstörta. Här vill jag avsluta
försvaret av de skriftställen jag anfört och vilka
»Diatribe» sökt vederlägga, för att boken
inte skall svälla till det orimliga. Övrigt, som så
förtjänar, skall bemötas, då jag framställer
min åskadning. Erasmus upprepar i sin epilog, att om min ståndpunkt
är giltig, blir alla bud, hotelser och löften ändamålslösa.
Det finns då varken plats för förtjänst eller
för motsatsen, inte heller för belöningar eller straff.
Vidare hävdas, att det då blir svårt att försvara
Guds barmhärtighet, ja hans rättvisa, om Gud fördömer
dem, som med nödvändighet syndar. Andra olägenheter
skulle också följa, som gjort starkt intryck på
högst betydande män och bragt dem på fall. Beträffande
allt detta har jag gett svar i det föregående. Inte heller
gillar eller accepterar jag medelvägen, som i välmening,
menar jag, tillråder, att vi medger den fria viljan något
obetydligt för att motsägelsen i skriften och de förut
nämnda olägenheterna lättare skall undanröjas.
Ty saken är inte avhjälpt med denna medelväg, och
intet är därmed uträttat. Om man inte vill tillskriva
den fria viljan det hela och allt efter pelagianernas exempel, kvarstår
inte desto mindre motsägelsen i skriften. Förtjänst
och belöning upphäves, Guds barmhärtighet och rättvisa
avlägsnas, och kvar står alla olägenheter, som vi
vill undvika genom den fria viljans obetydliga, overksamma kraft,
såsom jag i det föregående tillräckligt har
uppvisat. Därför måste man löpa linan ut och
helt förneka den fria viljan och hänföra allt till
Gud. Då finns ingen motsägelse i skriften, och olägenheterna
kan bäras, om de inte upphäves. Men
det ber jag dig, käre Erasmus, att du inte tror, att jag driver
denna sak mera med iver än med omdöme. Jag tål inte,
att man skyller mig för hyckleri att tänka ett och skriva
ett annat. Inte heller har jag i försvarets hetta, såsom
du skriver om mig, låtit mig ryckas med att först nu
helt och hållet förneka den fria viljan, medan jag tidigare
tillskrivit den något. Du kan inte heller någonstans
i mina böcker påvisa det, det vet jag. I behåll
finns mina teser och skrifter. I dem har jag ständigt ända
till denna stund gjort gällande, att den fria viljan ingenting
är och en sak, som endast består till namnet. Så
uttryckte jag mig en gång.*159 Övervunnen
av sanningen, utmanad och driven genom disputation har jag tänkt
och skrivit på det sättet. Att jag gått för
häftigt till väga, erkänner jag som mitt fel, om
det nu är ett fel. Ja, jag gläder mig i högsta grad
att detta vittnesbörd ges mig i världen i en Guds sak.
O att Gud själv på den yttersta dagen ville bekräfta
det vittnesbördet! Vem vore då mera salig än Luther,
som får av sin tid ett kraftigt vittnesbörd, att han
inte fört sånningens sak med tröghet eller svek
utan med mycken häftighet eller fastmer för stor häftighet?
Då skall jag lyckligen ha undgått ordet hos Jeremia:
»Förbannad vare den, som försumligt utför Herrens
verk.» Om
jag tycks vara alltför skarp mot din »Diatribe»,
så får du förlåta mig. Jag gör det inte
i illvilia. Det upprörde mig emellertid, att du med din auktoritet
så starkt sökte skada Kristi sak, även om du inte
hade full kännedom om den och i själva verket inte hade
någonting att komma med. Vem kan för övrigt behärska
sin penna hela tiden, så att han inte på någon
punkt blir het och förgår sig? Du, som strävar efter
att hålla måtta och blir nästan kylig i din argumentering,
slungar inte sällan heta och bittra vapen. Om inte läsaren
är mycket billig och välvilligt inställd, synes du
full av gift. Men detta gör ingenting till saken. Vi bör
ju ömsesidigt gärna förlåta varandra det, då
vi är människor och ingenting mänskligt är oss
främmande.*160 157
Avkortat citat från Horatius' De arte poetica, v. 21 f. 158 Kyrkobibeln
har »genom sanningens ord». 159 I »Assertio»
samt i Heidelbergteserna (n:r 13). 160 Fri användning
av ett ord i Terentius' Heautontimorumenos 77. »Homo sum; humani
nil a me alienum puto.s
26.6.2001
Erasmus'
försök att vederlägga Luthers
skriftbevis
Erasmus' omöjliga liknelser
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]