Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Vad
»Diatribe» inte kan utföra för sin positiva
ståndpunkt, det skall jag göra, fastän jag inte
alls är skyldig att bevisa mitt nej. Med argumentens kraft
skall jag framtvinga medgivandet, att »intet» på
detta ställe inte endast kan utan måste förstås
efter sin ordagranna betydelse, inte som »föga».
Jag skall göra det utöver och oberoende av de oövervinneliga
argument, varmed jag redan vunnit seger, nämligen att orden
måste bevaras i sin naturliga betydelse och användning,
om inte motsatsen blivit bevisad, något som »Diatribe»
varken gjort eller kan göra. Detta medgivande avtvingar jag
den först enligt sakens egen natur. Ty genom skriftställen,
som varken är dunkla eller tvetydiga, är det klart bevisat,
att Satan är den allra mäktigaste och slugaste fursten
i världen, såsom jag sagt. Där han härskar
är den mänskliga viljan inte mer fri eller självständig
utan en träl under synd och Satan. Den kan inte heller vilja
annat än vad denne furste vill. Men denne lär inte tillåta,
att den vill något gott. Likväl skulle själva synden,
vars träl människan är, belasta den tillräckligt,
även om Satan inte härskade över den, så att
den inte skulle kunna vilja det goda. Samma
medgivande framtvingas av textens eget sammanhang, som »Diatribe»
helt och hållet underlåter att akta på, fastän
jag i mina »Assertationes» utförligt påpekat
saken. Ty Kristus utför det i Joh.15 på följande
sätt: »Om någon icke förbliver i mig, så
kastas han ut som en avbruten gren och förtorkas; och man samlar
tillhopa sådana grenar och kastar dem i elden, och de brännas
upp.» Detta, säger jag, har »Diatribe» i all
sin retorik gått förbi. Han har väl hoppats, att
de obildade lutheranerna inte skulle märka språnget.
Du ser emellertid, att Kristus själv utlägger sin liknelse
om grenen och vinträdet, och att han tydligt nog ger tillkänna,
vad han vill ha förstått med ordet »intet».
Det säger nämligen, att människan utan Kristus kastas
ut och förtorkas. Vad kan emellertid orden »kastas ut»
och »förtorkas» betyda annat än att lämnas
i djävulens våld och alltjämt bli sämre? Att
bli sämre är inte att förmå något eIler
sträva efter något. Den gren som förtorkar blir
mer och mer färdig för elden, ju mer den förtorkar.
Om inte Kristus på detta sätt utvidgat tillämpningen
av liknelsen, skulle ingen vågat göra det. Det står
alltså fast, att »intet» på detta ställe
måste tas i egentlig mening, såsom ordets natur anger. Låt
oss nu också se på de exempel, med vilka »Diatribe»
söker bevisa, att »intet» på något ställe
betyder »föga». Så skall vi också i denna
del visa, att »Diatribe» ingenting är och ingenting
uträttar. Även om den åstadkom någonting därmed,
skulle den dock intet uträtta; till den grad är »Diatribe»
i allt och på alla sätt ingenting. Allmänt säges,
heter det, att den ingenting uträttar, som inte uppnår
vad han åsyftar. Likväl når den ofta ett stycke
på väg, som gör ett försök. Härpå
svarar jag: Jag har aldrig hört, att man allmänt säger
så. Du finner på det till stöd för din frihet.
Orden måste som det heter granskas efter innehållet,
som ligger till grund, och med tanke på den talandes avsikt.
Ingen kallar det för »intet», som han i handling
eftersträvar. Den som talar om »intet», talar inte
om strävan utan om verkan. Härpå syftar den som
säger: Han får ingenting gjort, han utför intet,
dvs. han har inte nått, inte uppnått det. Vidare, även
om exemplet ägde giltighet, vilket det inte har, så skulle
det tala mera för min ståndpunkt. Det är nämligen
vad jag förfäktar och vill ha på ett avgörande
sätt klargjort, att den fria viljan bedriver mycket, som dock
ingenting är inför Gud. Vad kan det gagna den att sträva,
om den inte uppnår vad den åsyftar? Vart än »Diatribe»
vänder sig, stöter den emot och vederlägger sig siälv.
Så plägar det ju också gå var och en som
förfäktar en dålig sak. På
samma sätt är det ett olyckligt valt exempel från
Paulus: »Varken den som planterar eller den som vattnar är
något utan Gud som giver växten.»*154
Vad som är av mycket ringa vikt, heter det, och i och för
sig onyttigt, kallar han för »intet». Vem? Förklarar
du, goda diatrib, ordets ämbete i och för sig vara utan
nytta och av mycket ringa vikt, detta som Paulus överallt upphöjer
med sådana lovord? Särskilt sker det i 2 Kor. 3, där
han kallar det ett livets och härlighetens ämbete. Återigen
tänker du varken på det grundläggande innehållet
eller på den talandes avsikt. När det gäller att
ge växten, är den som planterar och den som vattnar intet.
Men när det gäller att plantera och vattna, är han
inte alls ingenting. Ty det är Andens högsta verk i Guds
kyrka att lära och förmana. Detta vill Paulus säga,
och det ger också hans ord tydligt nog tillkänna. Men
låt så vara! Må också detta opassande exempel
få äga giltighet! Det talar åter igen för
min ståndpunkt. Ty det är detta jag avser, att den fria
viljan ingenting är, dvs. utan nytta i och för sig inför
Gud, såsom du framställer det. Det är ju om denna
form av vara vi talar, i det vi väl vet, att en ogudaktig vilja
någonting är och Inte rena intet. Så
förhåller det sig också med stället i 1 Kor.
13: »Om jag icke hade kärlek, så vore jag intet.»
Varför »Diatribe» anför detta ställe förstår
jag inte, om den inte sökt efter en väldig mängd
ställen eller trott att jag saknade vapen med vilka den av
mig kunde nedkämpas. Inför Gud är i sanning och egentlig
mening den människa intet, som saknar kärlek. Så
lär jag också beträffande den fria viljan, varför
även detta exempel talar för mig och mot »Diatribe»,
om den nu ännu är okunnig om varom vi strider. Jag talar
nämligen inte om naturens vara utan om nådens vara *155,
såsom man säger. Jag vet väl att den fria viljan
enligt naturen kan göra något, t.ex. äta, dricka,
avla eller regera - detta sagt för att »Diatribe»
inte skall håna mig med sin galenskap som har sken av skarpsinne.
Annars skulle det väl heta, att man inte kunde synda utan Kristus,
om vi pressade ordet »intet», fastän Luther ju medgett,
att den fria viljan inte duger till annat än att synda. Ty
till den grad har »Diatribe» sin lust i att prata dumheter
i en sak som är djupt allvarlig. Jag
säger nämligen, att människan utanför Guds nåd
inte desto mindre förblir i Guds allmänna allmakt. Gud
är den som gör, driver och rycker allt med sig, i ett
nödvändigt och ofelbart lopp. Men vad en människa
som så rycks med utför, är ingenting, dvs. gäller
inte alls inför Gud och räknas endast såsom synd.
Så är den som är utan kärlek ingenting i nåden.
Då nu »Diatribe» själv tillstår, att
vi på detta ställe talar om evangeliets frukt, som inte
kommer oss till del utan Kristus, varför vänder den sig
då strax bort från huvudsaken, börjar en främmande
visa och gycklar om naturligt verk och mänsklig frukt? Men
det är väl så, att den som är berövad
sanningen aldrig är ense med sig själv. Samma
sak gäller ordet i Joh. 3: »En människa kan intet
taga, om det icke bliver henne givet från himmelen.»
Johannes talar om människan, som i varje fall redan var något.
Han förnekar, att denna människa kan taga något,
nämligen Anden med dess gåvor. Ty därom talade han,
inte om naturen. Han behövde inte heller »Diatribe»
som läromästare för att lära sig, att människan
redan har ögon, näsa, öron, mun, händer, själ,
vilja, förnuft och annat som finns i henne. »Diatribe»
tror väl ändå inte, att Johannes Döparen var
så galen, att han, då han nämnde människan
tänkte på Platons kaos, Leukippus tomma rum, Aristoteles
oändlighet*156 eller något annat ingenting,
som blev till något först genom en gåva från
himmelen? Det är kantänka att hämta exempel ur skriften
att skämta med flit i en så viktig angelägenhet! Varför
denna mångordighet, som vill lära oss att elden, flykten
från vad ont är, strävan till det goda och allt
annat stammar från himmelen, liksom om någon vore okunnig
därom eller förnekade det? Jag talar om nåden och,
som »Diatribe» själv säger, om Kristus och evangeliets
frukt. Under tiden pratar »Diatribe» om naturen, slösar
bort tid och drar ut på saken och slår blå dunster
i ögonen på den obildade läsaren. »Diatribe»
underlåter emellertid inte endast att anföra något
exempel, där »intet» betyder »föga»,
såsom den hade för avsikt. Den förråder också
öppet, att den inte alls förstår eller bryr sig
om, vad Kristus eller nåden är, eller på vad sätt
nåden skiljer sig från naturen. Det har ju annars till
och med de okunnigaste sofister vetat. I sina skolor har de pluggat
in denna skillnad genom att ständigt göra bruk av den. Under
tiden märker »Diatribe» inte heller, att alla dessa
exempel talar för mig och mot den siälv. Ty Johannes Döparens
ord, att »människan intet kan taga, om det icke bliver
henne givet från himmelen», går ut på, att
den fria viljan ingenting är. Så besegras min Akilles,
i det vapen räckes honom av »Diatribe», varigenom
den själv blottad och värnlös hugges ned! Så
går det till, då med ett enda ord undanröjes de
skriftbevis, med vilka den halsstarrige tesmakaren Luther tränger
på! 154
»Alltså kommer det icke an på den som planterar,
ej heller på den som vattnar», kyrkobibeln. 155 Lat.
»esse gratiae». 156 Här
åsyftas de nämnda filosofernas läror om hur världen
kommit till. - Leukippos var en föregångare till Demokrit,
atomlärans skapare.
26.6.2001
Erasmus'
försök att vederlägga Luthers
skriftbevis
Luthers Akillesspjut (2 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]