Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Kanske
är det nu någon, som finner en fråga övrig.
Även om hela människan och det bästa i människan
kallas kött, måste väl därför genast allt
vad kött heter kallas ogudaktigt? Vi kallar envar ogudaktig,
som är utan Guds Ande. Ty skriften säger, att Anden ges
för att rättfärdiggöra den ogudaktige. Då
Kristus skiljer anden från köttet och säger: »Det
som är fött av kött, är kött», och
tillägger, att den som är född av kött inte
kan se Guds rike, följer uppenbarligen, att vad som är
kött är också ogudaktigt och under Guds vrede, främmande
för Guds rike. Om det emellertid är främmande för
Guds rike och för hans Ande, följer med nödvändighet,
att det är under Satans rike och hans ande, eftersom det inte
finns något rike mitt emellan Guds rike och Satans. De två
ligger ständigt i strid med varandra. Detta är vad som
klargör, att de högsta dygder hos hedningarna, det bästa
hos filosoferna, det förträffligaste hos människorna
visserligen inför världen kan sägas vara och synas
hedervärt och gott och likväl inför Gud i sanning
är kött. Fråga är om trältjänst i
Satans rike, dvs. något som är ogudaktigt och skändligt
och i alla avseenden ont. Låt
oss emellertid anta, att den mening som »Diatribe» förfäktar
äger giltighet! Inte varje begär eller böjelse skulle
alltså vara kött, dvs. vara ogudaktiga. Böjelsen
hos en del, som kallas ande, skulle vara redbar och god. Se hur
mycken orimlighet som följer härav, låt vara inte
inför det mänskliga förnuftet, men i hela den kristna
religionen och när det gäller de främsta trosartiklarna!
Om det förträffligaste hos människan inte är
ogudaktigt eller fördärvat och fördömt utan
endast köttet, dvs. grövre och lägre begär,
vad blir det då för en återlösare av Kristus?
Skall vi akta värdet av hans blod så ringa, att han endast
skulle ha återlöst det värdelösaste hos människan,
medan det förträffligaste hos människan har ett värde
i sig självt och inte behöver Kristus? Skall vi då
i framtiden predika Kristus som återlösare inte av hela
människan utan för den värdelösaste delen av
henne, nämligen köttet, medan människan själv
skall sägas vara sin återlösare i sin förnämligare
del? Välj
vilket du vill! Om den förnämligare delen av människan
är sund, behöver den inte Kristus som återlösare.
Om den inte behöver Kristus, så triumferar den över
Kristus och har större ära än han. Den botar ju då
sig själv, den förnämligare delen, medan Kristus
endast botar den ringare delen. Vidare gör man Satans rike
till intet. Det härskar ju endast i människans ringare
del. Det behärskas emellertid snarast av den förnämligare
delen av människan. Så blir följden av denna lära
om den förnämsta delen av människan, att människan
upphöjes över Kristus och djävulen, dvs. blir en
gudarnas Gud och en herrarnas Herre. Vart tog nu den rimliga meningen
vägen, enligt vilken den fria viljan inte kunde vilja något
gott? Här heter det ju, att den förnämligaste delen
är sund och redbar, att den inte ens behöver Kristus.
Tvärtom förmår den mer än Gud själv och
djävulen tillsammans. Detta
säger jag för att du skall inse, hur farligt det är
att gripa sig an med heliga och gudomliga ting utan Guds Ande driven
av det mänskliga förnuftets förmätenhet. Om
nu Kristus är Guds lamm, som borttager världens synd,
följer därav, att hela världen är under synd,
fördömelse och djävul. Att skilja mellan förnämliga
och icke förnämliga delar tjänar ingenting till.
Ty »världen» betecknar människorna, som till
alla sina delar är världsligt sinnade. Nu
kommer emellertid en ny invändning. Om hela människan,
heter det, även den genom tron pånyttfödda, ingenting
annat är än kött, var är då anden, som
är född av ande? Var är Guds barn? Var är den
nya skapelsen? Om detta vill jag höra. Så långt
»Diatribe». Varthän
driver du, kära Diatribe? Vad drömmer du om? Du önskar
höra hur ande, född av ande, kan vara kött. Hur glatt
och tryggt hånar du mig inte här i ditt segerjubel, som
om det vore omöjligt, att jag kunde hålla stånd!
Under tiden missbrukar*147 du fädernas auktoritet.
Hos dem heter det ju, att vissa frön till redbarhet och hederlighet
blivit nedlagda i människornas sinnen. För
det första: vad mig anbelangar får du gärna bruka
eller missbruka fädernas auktoritet. Du får själv
se till vad du tror, du som tror på människor, som förkunnar
egna läror utan Guds ord. Kanske plågar dig inte heller
mycket omsorgen om religionen, vad man skall tro, du som så
lätt sätter tro till människor utan att bekymra dig
om vad de säger, om det är säkert eller osäkert
inför Gud. Jag skulle verkligen vilja få närmare
upplysningar, när jag någonsin lärt ut vad du så
fritt och offentligen lägger mig till last. Vem är så
galen, att han gör gällande, att den som är född
av ande, endast är kött? Jag
skiljer tydligt mellan kött och ande såsom mot varandra
stridande ting. Jag säger med det gudomliga ordet, att den
människa, som inte är född på nytt genom tron,
är kött. Vidare säger jag, att den som blivit pånyttfödd
inte mer är kött, än vad avser de rester av köttet,
som strider mot förstlingen av anden, som han undfått.
Jag tror inte att du velat hitta på detta för att väcka
ovilja mot mig. Vad
kunde du annars hitta på som vore skändligare? Antingen
förstår du ingenting av vad jag lär. Eller också
förefaller du inte vuxen dessa stora ting. Du kanske blir så
nedtryckt och förvirrad av dem, att du inte riktigt kommer
ihåg, vad du anför emot mig till försvar för
dig själv. Ty att du på fädernas auktoritet tror,
att vissa frön till redbarhet och hederlighet blivit nedlagda
i människornas sinnen, det beror åter igen på någon
form av glömska. Förut har du ju hävdat, att den
fria viljan inte kan vilja något gott. Jag förstår
inte hur detta, att inte kunna vilja något gott, kan vid sidan
av sig tåla några frön till redbarhet. Så
tvingas jag ständigt påmnna dig om huvudpunkten i diskussionen.
Ständigt glömmer du vad det är fråga om och
gör något annat än vad du avsåg. Ett
annat ställe är Jer. 10: »Jag vet det, Herre, människans
väg beror ej av henne, det står icke i vandrarens makt
att rätt styra sina steg.» Detta ställe, heter det,
syftar mer på utgången av lyckosamma händelser
än på den fria viljans makt. Åter kommer »Diatribe»
här i tillförsikt med en utläggning efter eget behag.
Det är, som om skriften helt och hållet stode under dess
makt. Att ge akt på profetens mening och avsikt, inte är
väl det nödvändigt för en man av så stort
anseende? Det är nog att Erasmus säger det. Då förhåller
det sig så. Om vi åt våra motståndare medger
ett sådant självsvåld i utläggningen, vad
blir då kvar, som de inte kan uppnå? Om denna utläggning
ledes i bevis utifrån sammanhanget, skall jag sätta tro
till den. Jag för min del klargör emellertid just med
hänsyn till sammnhanget, att profeten, då han såg,
att han trots stor iver och ihärdighet förgäves sökte
lära de ogudaktiga, också förstod, att hans ord
intet förmådde, om inte Gud själv lärde den
invärtes människan. Han förstod alltså, att
det inte ligger i människans makt att höra och vilja det
goda. Då profeten märkt detta, ber han, förskräckt
inför Guds dom, att Gud skall visa honom till rätta genom
sin dom, om han måste visas till rätta, och inte lämna
honom under sin vrede jämte de ogudaktiga, som Gud låter
förhärdas och förbli otrogna. Låt
oss emellertid anta, att stället syftar på utgången
av sorgliga och lyckosamma händelser! Vad skall du säga,
om just en sådan utläggning på det kraftigaste
strider mot den fria viljan? Denna nya undanflykt hittas på
för att okunniga och slöa människor skall bedragas
och tro, att kraven är uppfyllda. Det är, som man gör
med den bekanta undanflykten med den betingade nödvändigheten.
Man ser nämligen inte, att man genom dessa undanflykter blir
ännu mer insnärjd och fången. Genom den nya terminologin
lyckas man till den grad glömma ämnet. Om
alltså utgången av dessa händelser inte ligger
i vår makt, dessa som ändå är timliga och
över vilka människan enligt 1 Mos. göres till herre,
hur kan då, frågar jag, den himmelska angelägenhet
ligga i vår makt, som gäller Guds nåd, som beror
av Guds vilja allena? Kan den fria viljans strävan erhålla
den eviga saligheten, medan den inte kan behålla ett enda
öre, inte ens ett hår på huvudet? Vi har inte makt
att uppehålla det skapade, men vi skulle ha makt att uppehålla
Skaparen? Hur kan vi bli så galna? Stället har alltså
mer än något annat avseende på händelsernas
utgång, att människan strävar efter det goda eller
onda, då hon i bägge fallen tar mycket fel och har mindre
frihet, än då hon strävar efter pengar, ära
eller njutning. Hur härligt har det alltså inte gått
med den utläggning, som förnekar människans frihet
i obetydliga fall, som gäller den skapade världen, men
förkunnar den i de högsta fall, som hör det gudomliga
till! Det är som att säga: Kodrus*148
kan inte betala ett silvermynt, men han kan betala oräkneliga
tusental guldmynt. Jag förundrar mig verkligen över »Diatribe».
Hittills har den kraftigt förföljt Wyclifs ord, att allt
sker med nödvändighet. Men nu medger den själv, att
utgången av händelserna träffar oss med nödvändighet. Om
du vidare, heter det, aldrig så mycket vrider och vränger
stället till att syfta på den fria viljan, så erkänner
ändå var och en, att ingen utan Guds nåd kan hålla
rätt kurs i livet. Inte desto mindre strävar vi ändå
under tiden själva efter måttet av våra krafter.
Vi ber ju dagligen: »Herre, min Gud, gör min väg
rät inför dig.»*149 Den som ber
om hjälp, han upphör inte med sin strävan. »Diatribe»
anser det ingenting betyda vad den svarar, bara den inte tiger utan
säger något. Då vill den, att alla krav skall anses
uppfyllda. Till den grad litar den på sin egen auktoritet.
Här skulle visas, att vi strävar med egna krafter. Den
visar, att den bedjande strävar efter någonting. Jag
frågar: Hånar den oss? Eller driver den gäck med
papisterna? Den som beder, beder i Anden, ja, Anden själv beder
i oss. Hur kan då den fria viljans makt bevisas av den helige
Andes strävan? Eller är för »Diatribe»
den fria viljan och den helige Ande samma sak? Diskuterar vi kanske
nu, vad den helige Ande förmår? »Diatribe»
lämnar alltså Jeremiastället intakt åt mig
och obesegrat. Den kommer bara med en utläggning efter eget
huvud: vi strävar också av egna krafter. Den utläggningen
skall Luther tvingas att tro, om han nu bara vill. Också
ordet i Ordspråksboken I6: »En mänhiska gör
upp planer i sitt hjärta, men från Herren kommer vad
tungan svarar», påstar »Diatribe» gälla
utgången av händelser. Som om jag skulle låta mig
tillfredsställa av detta dess eget yttrande utan annan auktoritet!
Den gör i själva verket mer än nog. Ty sedan den
gått med på min mening om utgången av händelserna,
har jag segrat fullständigt i överensstämmelse med
vad jag senast anfört. Ty då det inte finns någon
viljans frihet i våra angelägenheter och verk, finns
det mycket mindre någon frihet i gudomliga angelägenheter
och verk. Se
nu närmare på skarpsinnet i »Diatribe»! Hur
kan en människa göra upp planer i sitt hjärta, då
Luther påstar, att allt sker med nödvändighet? Här
är mitt svar: Då utgången av händelserna inte
ligger i vår makt, såsom du säger, hur kan det
då tillkomma en människa att utföra saker och ting?
Vad du svarar får du igen som svar! Ja, fördenskull måste
man framför allt arbeta, därför att allt det tillkommande
är osäkert för oss. Så heter det ju i Predikaren:
»Så ut om morgonen din säd och underlåt det
ej heller om aftonen, ty du vet icke, på det ena eller andra
skall gå upp.»*150 För oss är
det ovisst vad kunskapen beträffar, säger jag, men nödvändigt,
vad utgången beträffar. Nödvändigheten injagar
oss fruktan för Gud, att vi inte skall vara förmätna
och säkra. Ovissheten åter skapar tro, så att vi
icke förtvivlar. »Diatribe»
kommer emellertid åter till sin gamla visa, att mycket säges
i Ordspråksboken till stöd för den fria viljan,
t.ex. detta ord: »Befall dina verk åt Herren.» Hör
du, säger den, »dina verk»? Eftersom det alltså
finns en mängd imperativ- och konjunktivformer i denna bok,
liksom andra personens pronomen, bevisas av dessa grunder viljans
frihet. »Befall», alltså kan du befalla. »Dina
verk», alltså gör du dem. Så kan du fatta
ordet: »Jag är din Gud», så att det betyder:
»Du gör mig till din Gud.» »Din tro har hjälpt
dig.» Hör du, »din»? Utlägg det så:
»Du gör din tro.» Då har du bevisat den fria
viljan. Jag hånar inte i detta sammanhang. Jag vill emellertid
visa, att »Diatribe» inte tar saken på allvar. Också
ordet i samma kapitel: »Herren har gjort var sak för dess
särskilda mål, så ock den ogudaktige för olyckans
dag», lägger »Diatribe» tillrätta med egna
ord. Den urskuldar Gud med att han inte skapat någon varelse
ond. Som om jag talat om skapelsen och inte fastmer om Guds ständiga
verksamhet i de skapade tingen, varigenom Gud driver också
den ogudaktige, såsom jag ovan sagt beträffande Farao. Inte
heller tycks ordet i kap. 2I vålla »Diatribe» någon
svårighet. »Konungens hjärta är i Herrens hand;
han leder det vart han vill.»*151 Den som
leder tvingar inte genast, heter det. Som om jag talade om tvång
och inte fastmer om oföränderlighetens nödvändighet.
Det är den, som betecknas genom Guds ledande, vilket inte är
något så sömnigt och slött som »Diatribe»
föreställer sig. Fråga är fastmer om Guds högst
verksamma handlande, som människan inte kan undkomma eller
ändra. Till följd av det har människan emellertid
med nödvändighet en sådan vilja, som Gud har gett
henne. Han rycker viljan med sig genom sin drivande kraft, såsom
jag förut sagt. Då
Salomo vidare talar om konungens hjärta, menar »Diatribe»,
att stället inte med rätta får en allmän tillämpning.
Det vill i stället säga vad Job i annat sammanhang säger:
»Han låter en hycklare regera för folkets synders
skull.»*152 Slutligen medger »Diatribe»,
att konungen av Gud ledes till det onda. Men det skulle tillgå
så, att han låter konungen drivas av sina begär
för att tukta folket. Härtill svarar jag: Antingen Gud
låter det ske eller leder, så sker detta låtande
och ledande endast genom Guds vilja och verk. Ty konungens vilja
kan inte undandra sig den allsmäktige Gudens verkande kraft,
eftersom vars och ens vilja ryckes med till att vilja och handla,
antingen den är god eller ond. Att jag emellertid med utgångspunkt
från konungens särskilda vilja härlett en allmän
sats, det finner jag varken för opassande eller obildat gjort.
Ty om konungens hjärta, som främst synes vara fritt och
härska över andra, likväl inte kan vilja något
i annan riktning än Gud leder det, hur mycket mindre kan då
någon annan människa göra det? Denna slutsats skulle
emellertid äga giltighet inte endast om den härletts från
konungens vilja utan också från varje människas
vilja. Ty om en enda människa - vi må tänka på
vilken obetydlig individ som helst - inför Gud inte kan vilja
annat än i den riktning han leder, måste det samma gälla
alla människor. Så är den omständigheten, att
Bileam inte kunde tala vad han ville, ett tydligt bevis i skriften
för att människan inte har makt över sig själv
eller fritt väljer eller utför sitt verk. I annat fall
skulle inga exempel i skriften äga giltighet.
147
Erasmus använder lat. »abutor» i betydelsen bruka,
utnyttja; Luther tar det snarare i betydelsen missbruka. 148 Möjligen
en fattig diktare, som omtalas i Juvenalis' tredje satir, v. 203
ff. 149 »Gör
din väg jämn för mig», kyrkobibeln. 150 »Ty
du vet icke, vilketdera som är gagneligast», kyrkobibeln. 151 Luther
citerar kap. 20. Stället är förkortat. 152 »när
han vill rycka makten från gudlösa människor och
hindra dem att bliva snaror för folket», kyrkobibeln.
26.6.2001
Erasmus' försök
att vederlägga Luthers skriftbevis
»Allt
kött är gräs» (2 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]