Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Det
fjärde stället är ur samma kapitel i Jesaja: »Allt
kött är gräs, och all dess härlighet såsom
ett blomster på marken. Gräset torkar bort, blomstret
förvissnar, när Herrens anda blåser därpå»*140
etc. Nu tycks det min diatrib vara för våldsamt att låta
detta syfta på nåden och den fria viljan. Varför
det, undrar jag? Eftersom Hieronymus, heter det, fattar »ande»
som »häftig vrede» och »kött» som
»människans svaga natur», som ingenting förmår
mot Gud. Återigen bjuder man på Hieronymus' struntprat
i stället för Jesaja. Jag måste kämpa hårdare
mot det äckel, som den stora vårdslösheten (för
att inte bruka skarpare ord) i »Diatribe» plågar
mig med, än mot själva boken. Jag har emellertid helt
nyligen sagt min mening om Hieronymus' vishet. Låt
oss nu jämföra en rad utsagor i »Diatribe»!
Köttet, heter det, är människans svaga natur, Anden
åter den häftiga gudomliga vreden. Har då den gudomliga
vreden ingenting annat att förtorka än den stackars svaga
människonaturen, som den i stället borde upprätta?
Men nu följer vad som är än skönare: »blomstret»
är den härlighet, som uppkommer genom den Iycka som gäller
kroppsliga ting. Judarna berömde sig av templet, omskärelsen,
offren, grekerna av sin vishet. Således är »blomstret»
och köttets härlighet gärningarnas rättfärdighet
och världens vishet. Hur kan då rättfärdighet
och vishet kallas kroppsliga ting i »Diatribe»? Hur stämmer
det vidare med Jesaja själv, som med egna ord utlägger
sin mening så: »I sanning, folket är gräset.»*141
Han säger inte: »I sanning, människans svaga natur
är gräs», utan »folket», och han bekräftar
det med stark försäkran. Vad är emellertid folket?
Är det bara människans svaga natur? Nu vet jag inte, om
Hieronymus med människans svaga natur avser själva skapelsen
eller människans lott och olyckliga ställning. Vad det
än är, säkert är, att den gudomliga vreden vinner
ett utmärkt lov och ett härligt byte, eftersom den förtorkar
den stackars skapade varelsen eller de olyckliga människorna
i stället för att förskingra de övermodiga och
stöta härskare från deras troner och skicka bort
de rika med tomma händer, såsom Maria sjunger. Låt
oss emellertid kasta masken och följa Jesaja! »Folket»,
säger han, »är gräset». Folket är
emellertid inte bara kött eller människonaturens svaga
väsen. Det omfattar allt som finns i folket, såsom de
rika, visa, rättfärdiga och heliga. Ingen vill väl
från judarnas folk undanta fariseerna, de äldste, ledarna,
de förnämsta, de rika osv. Härligheten kallas med
rätta »blomstret», eftersom de berömde sig av
riket, makten i samhället, framför allt av lagen, Gud,
rättfärdigheten och visheten. Så framställer
ju Paulus förhållandet i Rom. 2, 3 och 9. När
Jesaja alltså säger »allt kött», vad betyder
det annat än »allt gräs» eller »allt folk»?
Han säger ju inte rätt och slätt »kött»,
utan »allt kött». Till folket hör emellertid
själ, kropp, ande, förnuft, omdöme och allt förträffligt
som ytterligare ges hos människan eller kan hittas på
att nämna. Han undantar ju ingenting, han som säger: »Allt
kött är gräs», endast anden, som uttorkar. Inte
heller utelämnar han något, han som säger: »Folket
är gräset.» Giv alltså hit den fria viljan,
giv hit vad som hålles för högst och lägst
i folket! Allt detta kallar Jesaja gräs och kött. Ty de
tre orden, kött, gräs och folk, betyder enligt hans egen
förklaring, han som är författare till boken, i detta
sammanhang samma sak. Vidare
försäkrar du, att grekernas vishet och judarnas rättfärdighet,
som uttorkats genom evangeliet, är gräset eller blomstret.
Anser du kanske inte, att visheten hos grekerna var det förnämsta
de hade? Var inte rättfärdigheten hos judarna det förnämsta
de var mäktiga? Lär du oss något förträffligare!
Vart tog din frimodighet vägen? Du tänkte ju håna-
Filip*142 gissar jag-med orden: »Om någon
påstår, att det yppersta i människans natur inte
är något annat än kött, dvs. är gudlöst,
skulle jag gärna instämma med honom, om han belägger
sin ståndpunkt med vittnesbörd ur den heliga skrift.»
Här har du ju Jesaja, som med kraftig stämma kallar folket,
som är i avsaknad av Herrens Ande, för kött, fastän
du inte ens så hör det. Du har din egen bekännelse,
i det du-kanske oavsiktligt-kallar grekernas vishet för gräs
eller gräsets härlighet. Det är ju samma sak, som
om du hade sagt kött. Ty du vill väl inte göra gällande,
att grekernas vishet inte har att göra med förnuftet eller
den ledande principen*143, som du uttrycker dig,
dvs. den förnämsta delen av människan? Föraktar
du mig, så ber jag dig Iyssna på dig själv, då
du, gripen av sanningens makt, säger vad rätt är.
Du har Johannes: »Det som är fött av kött, det
är kött, och det som är fött av Anden, det är
ande.» Det stället bevisar tydligt, att det som inte är
fött av Anden är kött. Annars skulle ju inte Kristi
ord äga giltighet, då han delar varje människa i
två delar, kött och ande. Detta ställe går
du emellertid tappert förbi, som om det inte lärde dig
vad du söker. Enligt din vana störtar du iväg åt
annat håll. Under tiden förklarar du, att Johannes säger,
att de som tror är födda av Gud och blir Guds barn, ja
gudar och en ny skapelse. Du bekymrar dig inte om vad som följer
av indelningen. I stället lär du utförligt och tidsödande
vilka som hör till den ena sidan. Du litar förstås
på din retorik, som om ingen funnes, som skulle lägga
märke till vad du slugt går förbi och fördöljer. Det
är svårt att undvika att i detta sammanhang inse dig
klipsk och arglistig. Den som behandlar skriften med sådan
slughet och med sådant hyckleri som du gör, han kan naturligtvis
tryggt bekänna, att han ännu inte blivit upplyst genom
skriften, men att han gärna vill låta sig upplysas. Ändå
vill han allt hellre än det. Detta säges bara för
att skymfa det klara Ijuset i skriften och för att pryda egen
halsstarrighet. Så påstår judarna ännu till
den dag i dag är att skriften inte bevisar vad Kristus, apostlarna
och hela kyrkan lärt. I intet avseende kan kättarna upplysas
genom den heliga skrift. Papisterna har ännu inte blivit upplysta
genom skriften, fastän till och med stenarna ropar ut sanningen.
Kanske väntar du, att det skall anföras ett ställe
ur skriften, som bokstavligen Iyder: »Den förnämsta
delen i människan är kött», eller »det
förträffligaste i människan är kött».
Annars kommer du att stå där som oövervinnelig segrare.
Det är, som om judarna skulle kräva, att det skulle anföras
ett ord ur skriften, som bokstavligen säger: »Jesus, timmermannens
son, född av jungfrun Maria i Betlehem, är Messias och
Guds Son.» Då
du här ansättes av den tydliga meningen, kräver du
av mig, att jag skall anföra bokstäver och stavelser.
I andra sammanhang, då du besegras både av bokstaven
och meningen, vill du ha bildliga uttryckssätt, symboler och
sunda utläggningar. Alltid finner du på något att
säga emot den heliga skrift. Inte heller är det underligt,
då hela din strävan går ut på att söka
efter något att säga emot. Än tar du din tillflykt
till fädernas utläggningar, än till förnuftets
orimligheter. Då intetdera hjälper, talar du om fjärran
och nära ting, bara för att inte bli fast genom det skriftställe
det gäller. Vad skall jag då säga? Proteus är
ingenting i jämförelse med dig! Men inte ens på
det sättet kan du undkomma. Hur skröt inte arianerna över
sin seger, därför att stavelser och bokstäver i ordet
»homoousios» inte fanns i skriften!*144
De brydde sig inte om att saken effektivt bevisades med andra ord.
Är detta bevis på ett gott sinnelag, för att inte
säga fromt, som önskar undervisning? Därom må
själva ogudaktigheten och orättfärdigheten döma! Behåll
du din seger! Vi, de besegrade, erkänner att dessa bokstäver
och stavelser-att det bästa hos människan endast är
kött-inte återfinns i den heliga skrift. Besinna emellertid
vilken seger du vunnit, då jag bevisar, att det i skriften
finns en mängd uttryck för att inte bara en enda del eller
den bästa och förnämsta delen av människan är
kött, utan att hela människan är kött. Inte
det allenast, utan att hela folket är kött. Ja, inte ens
detta är nog, utan hela människosläktet är kött.
Kristus säger ju: »Det som är fött av kött,
är kött.» Förstår du symbolerna, hitta
på en bildlig betydelse, följ fädernas utläggning
eller vänd dig åt annat håll och tala under tiden
om trojanska kriget för att slippa se eller höra stället
det gäller! Vi tror det inte, vi ser fastmer och erfar, att
hela människosläktet är fött av kött. Därför
tvingas vi att tro vad vi inte ser, nämligen att hela människosläktet,
enligt vad Kristus lär, är kött. Om nu den viktigaste,
ledande delen i människan inbegripes i hela människan,
i hela folket, hela människosläktet, det överlämnar
jag åt sofisterna att tvivla på och tvista om. Jag vet,
att i hela människosläktet innefattas kropp och själ
med alla krafter och verk, med alla laster och dygder, med all vishet
och dårskap, med all rättfärdighet och orättfärdighet.
Allt är kött, därför att allt är köttsligt
sinnat, dvs. tänker blott på sitt eget och är blottat
på Guds ära och Guds Ande, såsom Paulus säger
i Rom. 3. Jag
har därför ett svar att ge då du säger, att
inte varje begär eller böjelse hos människan är
kött. Det finns också en, menar du, som säges tillhöra
själen, en som säges tillhöra anden. Därigenom
strävar vi att nå det redbara och hederliga, såsom
filosoferna gjort. De lärde, att man tusen gånger hellre
bör dö än låta något skamligt komma sig
till last, även om man visste, att människor inte skulle
få veta det och Gud förlåta det. Jag svarar så
här: Den som inte tror något fast och visst, för
honom är det lätt att tro och säga vad som helst.
Inte jag men din käre Lucianus må fråga dig, om
du i hela människosläktet kan uppvisa en enda-vore han
än två eller sju gånger en Sokrates-som åstadkommit
vad du här säger och skriver att de lärt. Vad fabulerar
du då om med fåfänga ord? Skulle de sträva
att nå det hederliga, som inte visste vad det hederliga var?
Kanske kallar du det för hederligt-för att nu ta det bästa
exemplet - att de dött för fosterland, för maka och
barn, för föräldrar? Eller att de utstått utsökta
kval för att inte behöva ljuga eller förråda,
såsom Q. Scaevola, M. Regulus*145 och andra?
Vad kan du emellertid uppvisa hos dessa annat än ett yttre
sken av gärningarna? Eller har du rannsakat deras hjärtan?
Tvärtom, det visade sig tillika vid det yttre skenet av deras
gärning, att de gjort allt detta för sin egen ära.
De blygdes inte ens för att erkänna och skryta över
att de sökte sin egen ära. Ty av brinnande ärelystnad
har romarna enligt eget vittnesbörd gjort allting utmärkt
som de gjort. Samma sak gäller grekerna, judarna, ja hela människosläktet. Låt
vara att detta inför människor är hedervärt
inför Gud kan ingenting vara mindre hedervärt. Det är
tvärtom gudlöst och skändligt. Ty de har ju inte
handlat med Guds ära för ögonen eller förhärligat
honom såsom Gud. Ett gudlöst rov har de begått,
därför att de berövade Gud äran och tillskrev
den åt sig själv. Därför har de aldrig varit
mer ohederliga och skamliga, än då de prålade i
sina högsta dygder. Hur skulle de emellertid kunna handla med
Guds ära för ögonen, då de var okunniga om
Gud och Guds ära? Visserligen var det inte så, att den
inte var uppenbar. Köttet tillät dem emellertid inte att
se Guds ära på grund av att lusten efter egen ära
rasade i dem. Här har du alltså denna ledande ande, den
förnämsta delen i människan, som strävar att
nå vad som är redbart och hederligt! En rövare av
gudomlig ära är den, en som reser anspråk mot det
gudomliga majestätet! Framför allt sker det då man
är som mest hederlig och starkast prålar i sina förträffligaste
dygder! Förneka nu, att dessa människor är kött
och fördärvade av ogudaktigt begär! Inte
heller tror jag, att »Diatribe» skulle ta så stor
anstöt av detta uttryck, att människan kallas »kött»
eller »ande», om man i stället sade: Människan
är köttslig eller andlig. Vi måste medge denna frihet-liksom
åtskilliga andra-åt det hebreiska språket. Då
det alltså heter, att människan är kött och
ande, betyder det samma sak som då vi säger, att människan
är köttslig och andlig. Med motsvarande uttryck heter
det på latin att vargen är en skräck för fållorna,
regnet en vederkvickelse för grödan. Eller man säger:
den människan är brottet och ondskan personifierade. Så
kallar också den heliga skrift med ett laddat uttryck *146
människan för kött liksom för köttsligheten
själv. Ty människan tänker alltför mycket på
och tänker inte på annat än vad som hör köttet
till. Likaså kallas hon ande, eftersom hon endast tänker
på vad som hör anden till, inte söker, inte gör
eller företar något annat. 140
Kyrkobibeln har »Guds andedräkt». 141 »Ja,
folket är gräs», kyrkobibeln. 142 Här
asyftas givetvis Filip Melanchton. 143 »Hegemonikon»,
egentligen en stoisk term. 144 Vid konsiliet
i Nicea 325 framlades en antiariansk formel av Eusebius av Caesarea.
Genom ingripande av Hosius insattes uttrycket »homoousios»,
sconsubstantialis», för att understryka motsättningen
mot Arius. 145 Luther
åsyftar förmodligen Gaius Mucius Scaevola (inte Quintus),
som efter ett misslyckat mordförsök på den etruskiske
kungen Porsenna brände sin högra hand helt frivilligt
för att skrämma med den romerska karaktärsstyrkan.
- M. Aetius Regulus tillfångatogs under det första puniska
kriget av kartagerna. Han sändes till Rom för att utverka
fred. Han avrådde emellertid freden och återvände,
trogen sin ed, till Kartago för att dö en kvalfull död. 146 Lat.
»per epitasin».
26.6.2001
Erasmus'
försök att vederlägga Luthers skriftbevis
»Allt kött är
gräs» (1 /2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]