Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Låt
oss emellertid föreställa oss, att Gud måste vara
sådan att han tar hänsyn till skuld vid fördömande!
Skall vi då på samma sätt påstå och
medge, att han i fråga om frälsning tar hänsyn till
förtjänst? Om vi vill följa förnuftet, är
det lika orättvist, att oförtjänta belönas som
att oförtjänta straffas. Vi måste då dra slutsatsen,
att Gud bör rättfärdiggöra på grund av
föregående förtjänster, eller också förklara
honom orättvis, som har sin glädje av onda och ogudaktiga
människor, framlockar deras ogudaktighet med belöningar
och hedrar dem. Men ve då oss arma människor inför
denne Gud! Vem skall då bli frälst? Se detta är
det mänskliga hjärtats ondska! Det anklagar inte Gud för
orättvisa då han frälser ovärdiga utan förtjänst,
ja då han rättfärdigförklarar de ogudaktiga
med alla deras missgärningar. Här klagar det inte eller
kräver skäl varför han vill så, fastän
det enligt dess omdöme är högst orättvist. Eftersom
det är bekvämt och angenämt, anser förnuftet
detta för rätt och gott. Men då han fördömer
dem som inte förtjänat det, så är detta orättvist,
så är det outhärdligt. Då det är obekvämt
för förnuftet, då beklagar man sig, då knorrar
och hädar man. Du
finner alltså, att »Diatribe» och dess anhängare
i denna sak inte dömer rättvist utan efter känslan
av egen fördel. Ty om den toge hänsyn till rättvisa,
skulle den lika mycket tvista med Gud, då han belönar
de ovärdiga, som den tvistar med honom, då han fördömer
dem som inte förtjänat att fördömas. Den skulle
lika mycket lova och prisa Gud, då han fördömer
dessa, som den gör, då han frälsar ovärdiga.
Ty i båda fallen är orättvisan lika stor, om du
tar hänsyn till vårt förnuft. Vore det inte lika
orättvist, om du prisade Kain för mordet och gjorde honom
till konung, som om du kastade den oskyldige Abel i fängelse
och dödade honom? Då alltså förnuftet prisar
Gud, när han frälsar ovärdiga, men klandrar honom,
då han fördömer dem, som inte gjort sig skyldiga
till fördömelse, framgår det alldeles klart, att
det inte prisar Gud såsom Gud. Det prisar honom endast i den
mån han tjänar till dess fördel. Det betyder, att
förnuftet söker och prisar sig självt och sitt eget
i Gud, inte Gud och vad som hör Gud till. Om en Gud som belönar
ovärdiga behagar dig, bör du alltså inte misshagas
av att han dömer dem, som inte förtjänat fördömelse.
Är han rättvis i ena fallet, varför är han det
inte också i det andra? I det ena fallet utströr han
sin nåd och barmhärtighet över ovärdiga, i
det andra utströr han vrede och stränghet över dem,
som inte förtjänat sådant. I båda fallen går
han för långt och är orättvis enligt människors
mått. Men inför sig själv framstår han som
rättvis och sannfärdig. Hur det kan vara rättvist,
att han belönar ovärdiga, det är oss nu obegripligt.
Men vi skall se och förstå, då vi kommer dit, där
det inte längre är fråga om att tro utan att skåda
med avhöljt ansikte. Hur det kan vara rättvist, att han
fördömer dem, som inte förtjänat fördömelse,
är oss på samma sätt obegripligt. Men man skall
likväl tro det, till dess Människosonen bliver uppenbar. »Diatribe»,
som tar kraftig anstöt av liknelsen om krukmakaren och leret,
harmas emellertid i inte ringa mån över att bli så
illa ansatt av den. Till sist kommer diatriben därhän,
att den anför olika skriftställen, av vilka somliga tycks
tillskriva människan allt, andra nåden allt. Så
påstår den i vredesmod, att båda grupperna av
skriftord måste utläggas och förstås på
ett sunt sätt. De får inte läsas enkelt och enfaldigt.
I annat fall, om jag ansätter den med liknelsen, är den
beredd att å sin sida ansätta mig med imperativer och
konjunktiver, i synnerhet med orden hos Paulus: »Om någon
håller sig ren och obesmittad av sådant folk.»
Här får »Diatribe» Paulus att motsäga
sig själv och att tillskriva människan allt, om inte en
sund utläggning hjälper upp saken. Om i det fallet alltså
en utläggning medges, som lämnar plats för nåden,
varför skulle då inte liknelsen om krukmakaren tillåta
en utläggning, som lämnar plats för den fria viljan? Jag
svarar: Mig gör det ingenting, om du fattar enfaldigt, tvåfaldigt
eller hundrafaldigt. Jag påstår, att ingenting uträttas
med den sunda utläggningen. Inte heller bevisas vad frågan
gäller. Det som borde bevisas är ju, att den fria vilian
inte kan vilja något gott. Men på detta ställe:
»Om någon håller sig ren och obesmittad av sådant
folk», bevisas varken det ena eller det andra, eftersom fråga
är om en konjunktivsats. Paulus endast förmanar. Om du
åter tillfogar den slutsats, som »Diatribe» drar,
och säger, att det är förgäves förmanat,
om man inte kan hålla sig ren, då bevisas att den fria
viljan förmår allt nåden forutan. På det
sättet vederlägger »Diatribe» sig själv. Jag
väntar alltså fortfarande på ett ställe ur
skriften, som lär den utläggningen. Dem, som finner på
den ur sin egen hjärna, sätter jag inte tro till. Jag
förnekar nämligen, att man kan finna ett ställe i
skriften, som tillskriver människan allt. Jag förnekar
också, att Paulus motsäger sig själv med orden:
»Om någon håller sig ren och obesmittad av sådant
folk.» Jag påstår fastmer, att motsägelsen
hos Paulus är uppdiktad och att den utläggning som »Diatribe»
frampressar är ett rent påhitt. Ingendera ledes i bevis. Jag
erkänner visserligen, att om man får lov att utöka
skriften med sådana slutsatser och tillägg- såsom
»Diatribe» t.ex. säger, att det är fåfängt
att befalla, om vi inte förmår vad som befalles- så
motsäger verkligen Paulus sig själv liksom hela skriften.
Då är emellertid skriften en annan än den varit.
Då bevisar den också, att den fria viljan förmår
allt. Vore det ens underligt, om den också motsade, vad den
säger på andra ställen, att Gud allena gör
allt? En skrift på det sättet utökad motsäger
emellertid inte bara mig utan även »Diatribe» själv.
»Diatribe» har ju klargjort, att den fria viljan inte
kan vilja något gott. Först må »Diatribe»
därför befria sig själv och säga, hur de två
ställena hos Paulus låter sig förena, »den
fria viljan kan inte vilja något gott», respektive: »om
någon håller sig ren -alltså kan man hålla
sig ren, i annat fall är det sagt förgäves».
Du finner alltså »Diatribe» illa ansatt och besegrad
av liknelsen om krukmakaren. Den strävar hela tiden att komma
undan den. Medan det sker, besinnar den inte hur mycket utläggningen
skadar den sak, som den tagit sig före, och hur den vederlägger
och hånar sig själv. Jag
har emellertid som sagt aldrig sökt efter en utläggning
och aldrig sagt: »Räck ut din hand, dvs. nåden skall
räcka ut den.» Allt detta hittar »Diatribe»
på om mig för att hjälpa upp sin sak. Vad jag har
sagt är följande. Det finns ingen motsägelse i skriftens
ord, och det behövs ingen utläggning för att lösa
knuten. Den fria viljans förfäktare söker svårigheter,
där sådana inte finns. De drömmer om motsägelser.
Det finns t.ex. inte alls någon motsägelse mellan orden
»om någon håller sig ren» och »Gud verkar
allt i alla». Det är inte nödvändigt för
att lösa knuten att säga, att Gud gör en del och
människan en del. Ty det första stället står
i konjunktiv. Det varken bejakar eller förnekar något
verk eller någon kraft hos människan. Det föreskriver
i stället vad för ett verk och vad för en kraft,
som borde finnas hos människan. Här finns inga figurliga
uttryck, inte något som behöver utläggning. Orden
är enkla, meningen är enkel, om man
bara inte tillägger förvanskade slutsatser, såsom
»Diatribe» brukar göra. Gör man det, blir meningen
inte sund. Men det är i så fall inte dess egen skull
utan beror på den, som förvanskar. Det senare stället,
»Gud verkar allt i alla», är å andra sidan
en utsaga i indikativ. Den gör gällande, att alla verk
och all kraft finns i Gud. Hur kan alltså de två ställena
motsäga varandra, då det ena inte säger något
alls om människans kraft, medan det andra tillskriver Gud allt?
Kan de inte tvärtom utmärkt väl sägas stämma
överens? Förgäves
är att befalla det omöjliga. »Diatribe» är
så genomdränkt, kvävd och förstörd i och
av sina köttsliga tankar, att den inte kan avhålla sig
från att så ofta den hör imperativ- eller konjunktivsatser
genast tillfoga slutsatser i indikativ. Så här låter
det: något befalles, alltså kan och gör vi det,
i annat fall vore befallningen dåraktig. Därför
bryter den ut och skryter överallt med sin seger, som om det
vore bevisat, att slutsatserna dess tanke dragit gäller såsom
gudomlig auktoritet. Därför förkunnar den helt tryggt,
att på vissa ställen i skriften tillskrives allt människan.
Alltså uppstår motsägelse och behövs utläggning
där. Den märker inte, att allt detta är ett påhitt
av eget huvud. Det bekräftas inte av en enda prick i skriften.
Det är vidare av den art, att om man godtog det, skulle det
inte vederlägga någon kraftigare än »Diatribe»
själv. Om den med det förda resonemanget överhuvud
bevisar något, så bevisar den ju att den fria viljan
förmår allt. Det var emellertid motsatsen härtill
den tagit sig före att bevisa. »Diatribe»
upprepar ofta denna formulering: om människan ingenting uträttar,
finnes inte något utrymme för förtjänst; där
det inte finns utrymme för förtjänst, finns inte
heller utrymme för straff och belöningar. Inte heller
nu upptäcker den, att den med dessa köttsliga argument
vederlägger sig själv kraftigare än mig. Ty vad bevisar
dessa slutsatser, om inte att hela förtjänsten ligger
hos den fria viljan? Var blir då utrymme kvar för nåden?
Om vidare den fria viljan har någon liten förtjänst
men nåden den övriga, varför får den fria
viljan då hela belöningen? Eller skall vi föreställa
oss, att också dess belöning blir helt liten? Om det
finns utrymme för förtjänst för att det skall
finnas utrymme för belöningar, då måste också
förtjänsten vara så stor som belöningen. Varför
slösar jag emellertid ord och tid på en sak utan varje
betydelse? Även om allt, som »Diatribe» finner på,
stode fast och förtjänsten vore dels människans verk,
dels Guds, så kan man ändå i intet avseende närmare
bestämma detta verk, vad och hurudant det är och hur omfattande.
Därför är det en tvist om påvens skägg.
Men nu, då »Diatribe» inte kan bevisa något
av vad den påstår, varken motsägelsen eller utläggningen,
och inte heller kan uppvisa ett ställe som tillskriver människan
allt, då allt är ett foster av dess egen tanke, så
står Paulus' liknelse om krukmakaren och leret oskadd kvar.
Den är oövervunnen och den klargör, att det inte
beror av vår vilja och vårt avgörande hurudana
kärl vi formas till. Vad åter beträffar Paulus'
förmaningar, »om någon håller sig ren»
och liknande, så är de föreskrifter, efter vilka
vi skulle rätta oss. De vittnar däremot inte om något
vårt verk eller om vår strävan. Härmed
vare nog sagt om dessa ställen, om Faraos förstockelse,
om Esau och om krukmakaren. [Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa] 26.6.2001
Vederläggning
av andra delen av "Diatribe"
Leret
och krukmakaren (2 / 2)