Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Det
tredje stället tar »Diatribe» ur Jes. 45: »Skall
väl leret säga till krukan: Vad kan du göra?»
Därtill anföres också från Jer. I 8: »Såsom
leret är i krukmakarens hand, så ären ock I i min
hand.» Återigen gör den gällande, att detta
har större beviskraft hos Paulus än hos profeterna, från
vilka det hämtats. Ty hos profeterna säges det om timlig
hemsökelse, men Paulus använder det med avseende på
den eviga utkorelsen och förkastelsen. Sålunda hånar
»Diatribe» Paulus' förmätenhet och okunnighet. Innan
vi ser, hur den bevisar, att inget av ställena utesluter den
fria viljan, vill jag först säga, att Paulus förmodligen
inte tagit detta ställe från profeterna. »Diatribe»
bevisar det inte heller. Paulus brukar nämligen ange författarens
namn eller tydligt betyga, att han hämtar något från
skriften. Här gör han dock intetdera. Därför
är det troligare, att Paulus av sin egen andes tillskyndelse
använder denna allmänna liknelse, som andra brukar använda
för andra ändamål, i sitt eget syfte. Så gör
han också med den bekanta liknelsen »Litet surdeg syrar
hela degen». I I Kor. 5 tillämpar han den på fördärvade
seder, men på andra ställen vänder han den mot dem,
som förfalskar Guds ord. På samma sätt talar också
Kristus om Herodes' och fariseernas surdeg. Profeterna må
tala aldrig så mycket om timlig hemsökelse. Därom
underlåter jag nu att orda för att inte gång på
gång bli upptagen och uppehållen av andra frågor.
Paulus brukar i varje fall liknelsen av sin egen andes tillskyndelse
mot den fria viljan. Vad åter det beträffar, att viljans
frihet inte tages ifrån oss, om vi är som ler för
den Gud som straffar, så vet jag inte varpå det syftar,
eller varför »Diatribe» påstår det. Det
kan ju inte betvivlas, att hemsökelserna kommer från
Gud mot vår vilja. Det är då nödvändigt
för oss att bära dem, vi må vilja det eller inre.
Det ligger inte i vår makt att avvända dem, även
om vi förmanas att villigt bära dem. Hur
det är möjligt att Paulus predikan med denna liknelse
inte utesluter den fria viljan, därom kan det vara värt
att höra »Diatribe» resonera. Den uppställer
nämligen två orimliga påståenden däremot.
Det ena hämtar den från skriften, det andra från
förnuftets sätt att tänka. Ur skriften sluter den
på följande sätt. I 2 Tim. 2 har Paulus sagt, att
det i ett stort hus finns kärl av guld, silver, trä och
ler, somliga till hedersamt, andra till mindre hedersamt bruk. Sedan
tillfogar han omedelbart: »Om nu någon håller sig
ren och obesmittad av sådant folk, då bliver han ett
kärl till hedersamt bruk.» »Diatribe» argumenterar
som följer. Vad vore mera dåraktigt än om någon
sade till ett nattkärl fran Samos 130: Om
du håller dig ren, blir du ett kärl till hedersamt bruk?
Detta kan emellertid med rätta sägas till ett kärl
begåvat med förnuft, som efter förmaning kan rätta
sig efter Guds vilja. Därmed vill »Diatribe» säga,
att liknelsen inte stämmer alltigenom och blivit så försvagad,
att den ingenting åstadkommer. Nu
svarar jag. Jag vill inte söka någon undanflykt däri,
att Paulus inte sagt: »Om någon håller sig ren
från smuts» utan från »sådant folk»,
dvs. från kärl till mindre hedersamt bruk, så att
meningen blir att om någon förbliver i avskildhet och
inte blandar sig med de ogudaktiga lärarna, så blir han
ett kärl till hedersamt bruk osv. Låt oss också
medge, att detta ställe hos Paulus fullt ut bevisar, vad »Diatribe»
vill, dvs. att liknelsen saknar beviskraft. Hur skall »Diatribe»
emellertid kunna bevisa, att Paulus menar samma sak på det
ställe i Rom. 9, varom vi diskuterar? Inte är det väl
nog att endast citera ett annat ställe och inte bry sig om,
huruvida det bevisar samma sak eller nägot helt annat? Det
finns inte något fel som är lättare och vanligare
att begä i fräga om skriften än att sammanföra
olika ställen, som om de vore lika. Det har jag ofta visat.
Därför har likheten mellan sädana ställen, trots
att »Diatribe» är övermodig över den, mindre
beviskraft än vad jag anför och som den söker vederlägga.
För att inte synas strida i onödan kan jag emellertid
medge att bäda Paulusställena avser samma sak. Jag medger
ocksä vad som är höjt över diskussion, att liknelsen
inte passar alltid och överallt. I annat fall vore den ju ingen
liknelse eller bild utan saken själv. Det finns ju ett ordspräk
som säger: Liknelsen haltar och springer inte alltid pä
fyra fötter. »Diatribe»
tar emellertid fel och försyndar sig i det att den inte observerar
själva grunden för liknelsen. Den måste man noga
ge akt på. »Diatribe» jagar dock efter ord i sin
stridsiver. Man skall förstå vad som säges efter
grund och orsak till det, säger Hilarius 131,
inte från orden endast. Liknelsens verkningskraft beror alltså
på liknelsens grund. Varför förbigår då
»Diatribe» det, för vars skull Paulus använder
denna liknelse, och jagar efter det han säger oberoende av
dess grund och orsak? Det hör ju förmaningen till, då
Paulus säger: »Om någon håller sig ren.»
Men det hör till läran, då han säger: »I
ett stort hus finnes kärl» osv. Om man ser till alla omständigheter
och Paulus mening förstår man, att han yttrar sig om
kärlens olikhet och bruk. Meningen blir då följande.
Då så många avfaller från tron, finns det
endast en tröst för oss. Det är att vi är vissa
om att »Guds fasta grundval förbliver beståndande
och har ett insegel med dessa ord: 'Herren känner de sina',
och 'Var och en som åkallar Herrens namn, han vände sig
bort ifrån orättfärdighet'». Så långt
om liknelsens grund och beviskraft, nämligen att Herren känner
de sina. Därpå följer liknelsen, nämligen att
det finns olika slags kärl, somliga till hedersamt, andra till
mindre hedersamt bruk. Därav framgår klart läran,
att kärlen inte gör sig själva, utan deras ägare.
Detta vill Paulus också säga i Rom. 9 med orden, att
krukmakaren har makt osv. Så står det fast att liknelsen
hos Paulus har full beviskraft. Den klargör, att viljans frihet
ingenting är inför Gud. Därefter
följer förmaningen: »Om någon håller
sig ren och obesmittad av sådant folk» osv. Vad den gäller
för framgår tillräckligt klart av det som förut
sagts. Det följer alltså därav inte, att man kan
hålla sig ren. Tvärtom, om något bevisas, så
bevisas att den fria viljan förmår att hålla sig
ren nåden förutan. Han säger ju inte: »Om nåden
håller någon ren», utan: »Om någon håller
sig ren». Om ord i imperativ- och konjunktivformer är
emellertid mer än tillräckligt sagt. Liknelsen uttryckes
dock inte i konjunktiv utan i indikativ: liksom det finnes utvalda
och förkastade, så finns det kärl till hedersamt
och mindre hedersamt bruk. Kort sagt: gäller denna undanflykt,
så gäller inte hela Paulus' framställning. Det vore
meningslöst, att han införde dem som knorrar mot krukmakaren,
Gud, om skulden ansåges vara kärlets och inte krukmakarens.
Ty vem skulle knorra, om han hörde att den blir fördömd,
som förtjänar fördömelse? Den
andra orimligheten hämtar »Diatribe» från sin
härskarinna förnuftet, det som kallas det mänskliga.
Det innebär att man inte får kasta skulden på kärlet
utan på krukmakaren, särskilt som fråga är
om en krukmakare som själv skapar och blandar leret. Här,
säger »Diatribe», kastas i den eviga elden ett kärl,
som inte är skuld till något annat än att det inte
har makt över sig självt. Aldrig
förråder sig »Diatribe» tydligare än på
detta ställe. Ty här får du höra - låt
vara med audra ord, men med samma innebörd - vad Paulus låter
de ogudaktiga säga: »Vad har han då att förebrå
oss? Kan väl någon stå emot hans vilja?» Det
är just detta, som förnuftet varken kan fatta eller bära;
det har väckt anstöt hos så många för
snille utmärkta män, erkända under många sekler.
Här kräver de, att Gud skall handla efter mänsklig
rätt och göra vad som synes dem själva riktigt, eller
också upphöra att vara Gud. Intet gagnar honom det gudomliga
majestätets hemligheter. Han skall avlägga räkenskap
varför han är Gud, varför han vill och gör,
vad som inte synes vara rättvist. Det är som om man anmodade
en skomakare eller skräddare att infinna sig inför rätta.
Köttet aktar inte Gud värdig så stor ära, att
det tror, att han är rättvis och god, då han säger
och gör, vad som går utöver bestämmelserna
i Justinianus' lagbok eller femte boken av Aristoteles' etik.132
Det gudomliga majestätet, som skapat allt, skall vika för
dräggen i sin skapelse, och den Korykiska grottan skall, sedan
man vänt allting, frukta för sina åskådare.
Det är alltså orimligt att han fördömer den,
som inte kan undgå att förtjäna fördömelse.
För denna orimlighets skull måste det vara falskt, att
Gud är barmhärtig mot vem han vill och förhärdar
vem han vill. Han måste återföras till ordningen,
och lagar måste föreskrivas honom, så att han endast
fördömer den, som efter vår dom förtjänat
det. Pa
det sättet har man gjort rättvisa åt Paulus med
hans liknelse. Det innebär, att han måste återkalla
den och låta den vara utan giltighet. Han skall lägga
den till rätta så, att krukmakaren-efter tolkningen i
»Diatribe»-gör kärlet till mindre hedersamt
bruk på grundval av vad det tidigare förskyllt. På
motsvarande sätt förkastar han en del judar på grund
av deras otro och upptar en del hedningar på grund av deras
tro. Om Gud emellertid handlar så att han tar hänsyn
till förtjänst, varför knorrar och beklagar sig då
dessa? Varför säger de: »Vad har han då att
förebrå oss? Kan väl någon stå emot
hans vilja?» Varför behövde Paulus bringa dem att
tiga? Ty vem undrar över, för att inte säga harmas
och beklagar sig, om någon som förtjänat saken blir
fördömd? Vad blir vidare av krukmakarens makt att göra
vad han vill, om han är underkastad lagar och hänsyn till
förtjänst, inte tillåtes göra vad han vill
utan tvingas göra vad han bör? Hänsynen till förtjänsten
strider ju mot makten och friheten att göra vad han vill. Det
visar husbonden, som ställde sin fria vilia i fråga om
vad som var hans emot arbetare, som knorrade och krävde sin
rätt. Detta är vad som berövar utläggningen
i »Diatribe» dess giltighet. 130
Lerkärl för export förfärdigades i stor mängd
på ön Samos i Ikariska havet. 131 Hilarius
av Poitiers, död 367 e.Kr. Luther hänvisar inte sällan
till hans skrift om treenigheten, »De trinitate». 132 Luther
anför som exempel på mänskliga lagar och bud den
stora romerska lagsamlingen från 6 ze århundradet och
en del av Aristoteles' etik, nämligen avsnittet om dygderna.
26.6.2001
Vederläggning
av andra delen av "Diatribe"
Leret
och krukmakaren (1 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]