Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Det
ord hos Malaki, som Paulus tillfogar: »Jakob
älskade jag, men Esau hatade jag», det
förvrider »Diatribe» på tre skilda
sätt. För det första säger den, att om
man håller sig till bokstaven, så älskar
Gud inte på samma sätt som vi älskar. Inte
heller hatar han någon, ty sådana känslor
finns inte hos Gud. Vad
är det jag hör? Frågas nu hur Gud
älskar och hatar, inte längre varför han
älskar och hatar? Det frågas på grund av
vilken förtjänst från vår sida han
älskar eller hatar. Vi vet väl, att Gud inte
älskar och hatar som vi, eftersom vi ju både
älskar och hatar föränderligt, medan han
älskar och hatar i enlighet med sitt eviga och
oföränderliga väsen. Tillfälligheter och
motsvarande känslor finns inte hos honom. Det
är just detta, som nödvändigtvis
tillintetgör den fria viljan. Guds kärlek till
människor är evig och oföränderlig och
hans hat evigt, från det världen ännu inte
var till, inte bara från tiden före den fria
viljans förtjänst och verk. Därför
måste också allt i oss ske med
nödvändighet, allt efter som han av evighet
älskar eller icke älskar. Inte blott Guds
kärlek utan också hans sätt att älska
pålägger oss ju nödvändighet. Man
finner lätt, hur lite hjälp »Diatribe»
har av sina undanflykter. Den stöter emot
överallt, ju mer den söker komma undan; så
föga lyckas den kämpa mot sanningen. - Men
låt så vara! Låt oss förutsätta
att en bildlig betydelse är tillämplig här,
så att Guds kärlek betyder kärlekens verkan
och Guds hat hatets verkan! Sker väl denna verkan utan
och vid sidan av Guds vilja? Skall du då också
säga, att Gud inte vill som vi, och att viljans drift
inte finns hos honom? Om nu denna verkan äger rum,
så sker den endast därför att Gud så
vill. Vad Gud nu vill, det antingen älskar eller hatar
han. Svara oss då, på grundval av vilken
förtjänst är det som Jakob blir älskad
och Esau hatad innan de är födda och i arbete? Det
står alltså fast, att Paulus med bästa
rätt anför Malakis ord till stöd för
Moses mening, nämligen att Gud kallade Jakob, innan han
var född, därför att Gud älskade honom.
Det skedde inte därför att Gud först blivit
älskad av Jakob eller bevekts av någon
förtjänst från hans sida. På Jakob och
Esau skulle det bliva tydligt, vad vår fria vilja
förmår. Det
andra sätt på vilket Malaki-stället
förvränges är följande. Malaki synes
inte tala om det hat, genom vilket vi blir i evighet
fördömda, utan om timlig hemsökelse. Här
förebrås nämligen de, som ville
återupprätta Edom. Detta betyder återigen
att skymfa Paulus, som om han gjort våld på
skriften. Så lite vördar vi den helige Andes
majestät, bara vi kan hävda vår mening! Vi
må emellertid bära denna skymf och se vad den
åstadkommer. Malaki skulle alltså tala om timlig
hemsökelse. Vad följer då? Vad har det med
saken att skaffa? Paulus bevisar med stöd av Malaki,
att denna hemsökelse drabbat Esau utan förskyllan
på grund av Guds hat allenast. Därav sluter han,
att den fria viljan ingenting är. Det är här
du blir ansatt; på denna punkt måste du gå
i svaromål. Vi diskuterar förtjänsten, du
talar om lönen. Ända talar du så, att du
inte kommer ifrån vad du velat komma ifrån.
Tvärtom, då du talar om lönen, medger du
förtjänsten. Men du låtsar, som om du inte
ser det. Säg då, vad det fanns för anledning
för Gud att älska Jakob och hata Esau, innan de
ännu var födda! Det är emellertid också
fel, att Malaki endast talar om timlig hemsökelse. Det
är inte heller fråga om Edoms
förstöring. Du förstör hela meningen hos
pro{eten på det sättet. Profeten anger fullt
tillräckligt med tydliga ord vad han vill. Han
förebrår nämligen israeliterna deras
otacksamhet. Fastän Gud har älskat dem, så
varken älskar de honom som en Fader å sin sida
eller fruktar honom som herre. Att han älskat dem, det
visar han både med skriften och med sitt verk.
Fastän Jakob och Esau var bröder, såsom det
heter i I Mos. 25, älskade han likväl Jakob och
utvalde honom innan han var född, såsom det sagts
kort förut. Esau åter hatade han så, att
han giorde hans land till en öken. Han hatar honom
därtill så hårdnackat och envist, att han,
fastän han återfört Jakob från
fångenskapen och upprättat honom, likväl
inte tillåter edomiternas återupprättande.
Fast mer hotar han dem med ödeläggelse,
fastän de sagt sig vilja bygga upp det
förstörda. Om profetens tydliga text inte
innehåller detta, får hela världen beskylla
mig för lögn. Det är alltså inte
edomiternas förmätenhet som här klandras
utan, som jag sagt, otacksamheten hos Jakobs barn. De ser ju
inte, vad han ger dem och tar ifrån deras bröder
edomiterna utan något annat skäl, än att han
hatar i ena fallet och älskar i det andra. Hur
kan nu påståendet uppehållas, att profeten
talar om timlig hemsökelse? Med klara ord betygar han,
att han talar om två folk, som stammar från
två patriarker. Det ena har upptagits till ett folk
och bevarats, det andra lämnats åt sitt öde
och slutligen blivit tillintetgjort. Att upptaga eller inte
upptaga till ett folk har emellertid inte endast avseende
på det timliga goda eller onda utan på allt. Ty
vår Gud är inte Gud bara för det timliga
livet utan för allt. Han vill inte vara din Gud eller
dyrkas med halva din varelse eller med haltande fot utan av
alla krafter och av allt hjärta, på det att han
må vara din Gud såväl här i livet som
i det tillkommande och i alla ting, tider och verk, vad som
än händer. Det tredje försöket är
att Gud bildligt förstått varken älskar alla
hedningar eller älskar alla judar utan några
från varje grupp. Genom detta bildliga
uttryckssätt visas, heter det, att detta
vittnesbörd inte har någon kraft att bevisa
nödvändigheten utan I avser att kuva judarnas
förmätenhet. Sedan den vägen stakats ut, tar
»Diatribe» därefter sin tillflykt till att
Gud säges hata dem, som ännu inte är
födda, därför att han förutser, att de
kommer att göra vad som förtjänar hat.
På det sättet hindrar inte alls Guds kärlek
och hat viljans frihet. Till sist drar »Diatribe»
slutsatsen, att judarna för sin otros skull blivit
borthuggna från olivträdet och hedningarna
inympade för sin tros skull, detta med stöd av
Paulus. Så väcker »Diatribe» hopp hos
de borthuggna om att åter bli inympade och fruktan hos
de inympade, att de hugges bort. Jag
vill dö, om »Diatribe» själv
förstår, vad den säger. Men kanske finns
också här ett retoriskt konstgrepp till hands att
fördunkla meningen, om fara förefinnes, att du
skall bli fångad av orden. Jag kan på detta
ställe inte finna några bildliga
uttryckssätt. »Diatribe» drömmer
därom men bevisar ingenting. Därför är
det inte underligt, om för »Diatribe» Malakis
vittnesbörd inte har någon beviskraft i sin
bildliga betydelse. En sådan finns helt enkelt inte.
Låt oss vidare konstatera, att vi inte avhandlar
inympande och borthuggande. Därom talar Paulus,
då han förmanar. Vi vet att människor
inympas genom tron och borthugges genom otron och att de
måste förmanas till tro för att inte bli
borthuggna. Men därav följer inte och bevisas
inte, att de kan tro eller inte kan tro i kraft av den fria
viljan, som vi diskuterar. Vi strider inte om vilka som
är troende eller icke-troende, judar och hedningar
eller vad som följer på tro och otro.
Sådant hör
förmaningen till. Vi diskuterar fastmer genom vilken
förtjänst och vad för ett verk de kommer till
tro, varigenom de blir inympade, eller till otro, varigenom
de blir borthuggna. Detta är vad som anstår
läraren. Beskriv för oss den
förtjänsten! Paulus lär, att detta inte sker
genom något verk från vår sida utan genom
Guds kärlek och hat allena. Han förmanar å
andra sidan att hålla ut, då det skett, för
att vi inte skall bli borthuggna. Förmaningen visar
emellertid inte vad vi kan utan vad vi bör. Nu
tvingas jag nästan att med flera ord hålla fast
min vedersakare, för att han inte skall strunta i
sakfrågan och vika av åt annat håll,
än ägna dem åt ämnet. Redan det att
hålla honom fast vid ämnet betyder emellertid
seger. Så klara och oövervinneliga är orden.
Därför tänker han nästan inte på
något annat än att gå ur vägen
för dem, störta bort från vår
åsyn och behandla något annat än han
åtagit sig. [Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa] 26.6.2001
Vederläggning
av andra delen av "Diatribe"
Jakob
och Esau (2 / 2)