Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Att
den levande och sanne Guden måste vara sådan, att han
genom sin frihet ålägger oss nödvändighet,
det blir emellertid själva det naturliga förnuftet tvingat
att erkänna. Det skulle ju vara en löjlig Gud eller snarare
avgud, som endast osäkert förutsåg det tillkommande,
som låter sig bedragas i och av det som händer. Till
och med hedningarna har ju tillagt sina gudar det oundvikliga ödet.
Lika löjlig skulle han vara, om han inte kunde och gjorde allt,
eller om något skedde honom förutan. Medger man emellertid
hans förutseende och allmakt, följer helt naturligt med
oemotståndlig följdriktighet, att vi inte blivit till
genom oss själva, inte heller lever och uträttar något
genom oss själva utan genom hans allmakt. Men då han
i förväg sett och vet, att vi skall bli sådana och
nu gör oss sådana, driver och styr oss, vad kan då,
undrar jag, tänkas som är fritt i oss, så att det
skulle kunna ske på ett eller annat sätt avvikande från
vad han förutsett och nu verkar i oss? Guds
förutseende och allmakt står alltså i diametral
motsats till vår fria vilja. Äntingen måste Gud
svikta i förutseende och ta fel i sitt handlande, något
som är omöjligt, eller också måste vi handla
och drivas efter hans förutseende och handlande. Med Guds allmakt
menar jag inte den makt, enligt vilken han underlåter att
göra mycket som han kan, utan den verksamma makt med vilken
han mäktigt verkar allt i alla. I den meningen kallar skriften
honom allsmäktig. Denna Guds allmakt och detta hans förutseende,
säger jag, gör i grunden slut på läran om den
fria viljan. Här kan man inte förebära skriftens
dunkelhet eller sakens svårighet. Orden är alldeles klara,
så att även barn förstår dem. Saken är
rättfram och tydlig, bevisad även av det naturliga förnuftets
omdöme. Därför betyder det ingenting om en aldrig
så lång rad av sekler, tider och personer skriver och
lär annorlunda. Visserligen
stöter det i högsta grad allmänt och naturligt förnuft,
att Gud av sin blotta vilja överger, förhärdar och
fördömer människor, som om han funne sitt nöje
i synder och de olyckligas svåra, eviga plågor. Han
är ju likväl den som predikas vara barmhärtig och
god osv. Det har synts orättvist, grymt och outhärdligt
att tänka så om Gud, och därav har också många
och stora män under alla dessa sekler tagit anstöt. Vem
skulle förresten inte ta anstöt därav? Själv
har jag mer än en gång tagit anstöt ända till
förtvivlans djupaste avgrund, så att jag önskade,
att jag aldrig blivit född människa. Det var innan jag
visste, hur hälsosam denna förtvivlan är och hur
nära den är nåden. Därför har man också
svettats och bemödat sig att urskulda Guds godhet och anklaga
människans vilja. Då har man funnit på att skilja
mellan Guds reglerade och absoluta vilja, betingad och obetingad
nödvändighet och mycket i den stilen. Därmed har
man emellertid ingenting annat uträttat än att föra
de olärda bakom ljuset genom tomma ord och gensägelse
från den kunskap, som falskeligen heter så. Inte desto
mindre stannade hos både olärda och lärda taggen
kvar djupt i hjärtat, om det någon gång kom till
allvar, så att de kände att den oss ålagda nödvändigheten
om Guds förutseende och allmakt blev tilltrodd. Det
naturliga förnuftet, som tar anstöt av denna nödvändighet
och försöker åtskilligt för att bli av med
den, tvingas också medge den. Det övervinnes av sitt
eget omdöme, och det spelar därvid ingen roll, om skriften
inte hade funnits. Ty alla människor finner den meningen skriven
i sina hjärtan, känner den och ger den sitt bifall-må
så vara mot sin vilja-då de hör den diskuteras.
För det första förstår de, att Gud är
allsmäktig inte endast i fråga om makt utan också
i fråga om verkan, såsom ]ag sagt. Annars vore ju
Gud löjeväckande. Vidare att han vet och förutser
allt, inte kan ta fel eller bli bedragen. Då nu alla i sitt
hjärta och sin tanke gått med på dessa två
saker, tvingas de strax med ofrånkomlig konsekvens att tillstå,
att vi inte blir till av egen vilja utan med nödvändighet.
Likaså att vi ingenting gör av fri vilja utan såsom
Gud förutsett och handlar efter sitt osvikliga och oföränderliga
råd och sin kraft. Därför finns det samtidigt inskrivet
i allas hjärtan, att den fria viljan ingenting är, låt
vara att insikten fördunklas genom disputationer i motsatt
riktning och genom den stora auktoriteten hos många, som under
flera seklers lopp lärde på annat sätt. Det förhåller
sig därvid som med varje annan lag, som är skriven i vara
hjärtan enligt Paulus vittnesbörd. Den blir känd,
då man förfar riktigt, men den fördunklas, då
den misshandlas av gudlösa lärare och tränges undan
av andra meningar. Jag
vänder tillbaka till Paulus. Om han inte i Rom. 9 klargjorde
frågan och inte säkert bevisade den nödvändighet,
som ålagts oss med stöd av Guds förutseende och
vilja, varför behövde han då komma med liknelsen
om krukmakaren, som av en och samma lerklump kan göra ett kärl
till hedersamt bruk och ett annat till mindre hedersamt? »Icke
skall väl verket säga till sin mästare: Varför
gjorde du mig så?» Han talar nämligen om människor,
som han jämför med ler, liksom Gud med en krukmakare.
Liknelsen blir utan udd, ja opassande, och det är meningslöst
att anföra den, om den inte får säga, att vår
frihet är ingen. Ja, hela Paulus diskussion, i vilken han försvarar
nåden, blir gjord förgäves. Ty hela brevet går
ut på att visa att vi ingenting förmår, inte ens
då vi tror att vi handlar väl. Paulus säger ju på
samma ställe, att medan Israel for efter rättfärdighet,
har det dock inte kommit till rättfärdighet, under det
att hedningarna kommit dit utan att ha farit därefter. Därom
skall jag tala utförligare, då jag mobiliserar mina trupper. »Diatribe»
låtsar emellertid inte om sammanhanget i framställningen
hos Paulus. Den bryr sig inte om, vart Paulus syftar, utan tröstar
sig med några utryckta ord, vilkas mening helt förvänts.
Det hjälper inte alls »Diatribe», att Paulus efteråt
i Rom. I I på nytt förmanar och säger: »Du
får vara kvar genom din tro; hav då inga högmodiga
tankar.» Han säger också: »Jämväl
de andra skola bliva inympade, om de tro», osv. Han säger
ju där ingenting om människors krafter. Han anför
ord i imperativ- och konjunktivformer. Vad som kan åstadkommas
därmed, därom är tillräckligt sagt i det föregående.
Paulus förekommer också själv på samma ställe
dem, som lovprisar den fria viljan. Han säger inte, att de
kan tro. Han säger, att Gud är mäktig att inympa
dem. Kort sagt, vid behandlingen av dessa Paulusställen går
»Diatribe» så försiktigt och tvekande fram,
att den förefaller i samvetet vara oense med sina egna ord.
Då den som mest bort fortsätta och leda i bevis, avbryter
den nästan framställningen och säger: Men nog härom,
det vill jag inte behandla nu, det hör inte till nuvarande
uppgift, så skulle dessa säga, och mer i samma stil.
Den lämnar sakfrågan oavgjord, så att man inte
vet, om den vill synas tala för den fria viljan eller bara
med tomma ord gäcka Paulus. Men det är ju alldeles efter
dess vana, då den här inte tar saken på allvar.
Vi får emellertid inte vara så likgiltiga, gå
som katten kring het gröt eller drivas hit och dit som rör
för vinden. Vi måste tvärtom med fasthet, ståndaktighet
och iver inta vår ståndpunkt och sedan också fast,
framgångsrikt och uttömmande leda i bevis vad vi lär. Hur
fint Iyckas emellertid inte »Diatribe» på en gång
försvara friheten och nödvändigheten då den
säger: Inte varje form av nödvändighet utesluter
den fria viljan. Man kan jämföra med hur Gud Fader med
nödvändighet föder Sonen och likväl gör
det villigt och gärna. Det sker ju utan tvång. Jag frågar:
Är det nu om våld och tvång vi tvistar? Har vi
inte i många böcker betygat, att vi talar om oföränderlighetens
nödvändighet? Vi vet att Fadern villigt föder, att
Judas villigt förrådde Kristus. Vi säger emellertid,
att detta viljande säkert och osvikligt måste uppträda
hos Judas själv, om Gud förutsåg det. Om man ändå
inte förstår vad jag menar, så låt mig hänföra
den ena formen av nödvändighet, tvångets, till verket,
den andra, den osvikliga, till tiden. Den som hör mig bör
begripa att jag talar om den senare, inte om den förra. Jag
diskuterar alltså inte, om Judas med eller mot sin vilja blev
förrädare, utan om det måste ske, att på den
tid Gud förutbestämt Judas villigt förrådde
Kristus. Lägg
nu märke till, vad »Diatribe» här säger.
Den gör gällande, att om man ser till Guds ofelbara förutseende,
så måste Judas med nödvändighet bli förrädare,
och ändå att Judas kunde ändra sin vilja. Förstår
du egentligen, »Diatribe», vad du säger? Jag förbigar
det faktum, att såsom förut bevisats viljan bara kan
vilja ont. Hur kan emellertid Judas ändra sin vilja, om Guds
ofelbara förutseende skall bestå? Kunde han kanske ändra
Guds förutseende och göra det bedrägligt? Här
dukar »Diatribe» under. Den överger fanorna, kastar
sina vapen, lämnar valplatsen. Den skjuter över diskussionen
till skolastiska spetsfundigheter om betingad och obetingad nödvändighet,
ty den vill inte fullfölja dessa sofisterier. Det är verkligen
högst klokt att ta till flykten, när man redan drivit
saken till sin spets, och det är behov av en, som kan disputera!
Det är just vackert att lämna åt andra att ge svar
och avgöra saken! Du hade bort från början följa
det kända rådet och helt och hållet avstå
från att skriva: »Den som inte förstår att
tävla, han må hålla sig borta från vapnen!
»126 Man
väntade ju inte av Erasmus, att han skulle framföra den
svåra frågan, hur Gud kan säkert förutse allt
och vad vi gör ändå sker av tillfälligheter.
Den svårigheten fanns i världen långt före
»Diatribe». Nej, man väntade, att han skulle svara
och avgöra saken. Men han glider över det hela med retorik
och drar oss, som inte förstår retoriken, med sig. Det
verkar, som här ingenting stode på spel, som om det endast
vore fråga om några spetsfundigheter. Så störtar
han sig med kraft ur trängseln och striden, bekransad med murgröna
och lager. Så
får det emellertid inte gå till! Ingen retorik är
så stark, att den kan gäcka ett sant samvete. Samvetets
sting är starkare än alla vältalighetens krafter
och bildliga uttryck. Jag låter inte vältalaren gå
förbi och låtsas om intet; nu är inte plats för
sådant konstgrepp. Här står vi inför sakens
kärna och huvudpunkt. Nu blir det antingen alldeles slut med
den fria viljan, eller också skall den fullständigt triumfera.
Du märker nog faran, den säkra vinsten över den fria
viljan, men du låtsas inte märka annat än spetsfundigheter.
Är det att uppträda som en tillförlitlig teolog?
Tar du saken på allvar, då du lämnar åhörarna
i spänning och diskussionen i fullständigaste förvirring
och inte desto mindre gör anspråk på att hederligt
ha fyllt din uppgift och att ha vunnit segerpriset? I världsliga
ting må det så vara, att sådan förslagenhet
och slughet kan tolereras. Men i en teologisk angelägenhet,
då man söker den enkla och uppenbara sanningen för
själarnas frälsning, är ett sådant tillvägagångssätt
värt att hatas och kan omöjligen tolereras. Även
sofisterna förstod den oövervinneliga och oemotståndliga
kraften i detta argument. Därför har de funnit på
distinktionen mellan betingad och obetingad nödvändighet.
Hur lite som uträttas med det påhittet, har jag emellertid
ovan visat. De ger ju inte ens själva akt på vad de säger
och hur mycket de medger mot sig själva. Om man medger den
betingade nödvändigheten, så ligger den fria viljan
besegrad och slagen till marken. Då hjälper varken det
obetingades nödvändighet eller tillfällighet. Vad
gör det från eller till, om den fria viljan inte tvingas
utan villigt gör vad den gör? Det är tillräckligt
för mig, att du medger, att det måste ske med nödvändighet,
att den villigt gör vad den gör och att det inte kan förhålla
sig annorlunda, om Gud förutsett det så. Om Gud förutser,
att Judas skall bli förrädare eller ändra viljan
att förråda, så måste vilketdera han än
förutser inträffa. Annars tar ju Gud fel i sitt förutseende
och förutsägande, vilket är omöjligt. Detta
verkar den betingade nödvändigheten, dvs. om Gud förutser,
så sker det med nödvändighet. Det betyder, att den
fria viljan ingenting är. Denna betingade nödvändighet
är varken dunkel eller tvetydig. Även om alla århundradens
lärare är blinda, tvingas de därför medge den.
Den är så uppenbar och viss, att man kan ta på
den med händerna. Den
obetingade nödvändigheten, som de tröstar sig med,
är emellertid ett rent fantasispöke. Den står i
diametral motsats till den betingade nödvändigheten. Det
är till exempel en betingad nödvändighet, om jag
säger: Gud förutser, att Judas skall bli förrädare,
alltså sker det säkert och ofelbart, att Judas blir förrädare.
Mot denna hödvändiga följdriktighet söker du
tröst: Eftersom Judas kan förändra sin vilja att
förråda, föreligger inte obetingad nödvändighet.
Nu frågar jag dig hur de två påståendena
går ihop: »Judas står det fritt att inte vilja
förråda» respektive »Det är nödvändigt,
att Judas vill förråda». Motsäger de inte varandra
direkt och strider mot varandra? Han tvingas inte, säger du,
att förråda mot sin vilja. Vad har det med saken att
göra? Du har sagt om den obetingade nödvändigheten,
att den inte beror av den betingade nödvändigheten; om
det obetingade tvånget har du ingenting sagt. Du skulle gett
svar rörande den obetingade nödvändigheten, och du
anför ett exempel på obetingat tvång. Du svarar
på något annat än jag frågar. Det sker, därför
att du är sömnig och inte ger akt på att denna uppfinning
rörande den obetingade nödvändigheten ingenting uträttar. 126
Ur Horatus' De arte poetica v. 379.
26.6.2001
Vederläggning
av andra delen av "Diatribe"
Gud
och det onda (4 / 4)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]