Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Då
Gud alltså driver och verkar allt i alla, driver och verkar
han med nödvändighet även i Satan och den ogudaktige.
Han verkar emellertid i dem sådana de är och sådana
han finner dem, dvs. då de är bortvända från
honom och onda. Då de ryckes med av den gudomliga allmaktens
drivande kraft, gör de endast vad som är bortvänt
och ont. Det är som när en ryttare rider en häst,
som endast kan bruka tre eller två fötter. Han rider
så som hästen är, dvs. hästen går illa.
Vad skall väl ryttaren göra? Han rider på en sådan
häst likaväl som på friska hästar, illa på
den, bra på de andra. Han kan inte göra på annat
sätt, om inte hästen blir frisk. Härav ser du, att
då Gud verkar i de onda och genom de onda, så sker visserligen
det onda. Gud kan emellertid inte göra något ont, låt
vara att han utför vad som är ont genom de onda. Han är
ju själv god och kan inte göra något ont. Men han
använder de dåliga redskapen, som inte kan undkomma den
dragande och drivande kraften hos hans makt. Skulden till att det
onda sker ligger således hos verktygen, som Gud inte lämnar
i ro. Gud själv sätter dem i rörelse. Det är,
som om en timmerman hugger illa med en yxa, som är sågliknande
och ojämn i eggen. Härav kommer det sig, att den ogudaktige
inte någonsin kan annat än fela och synda. Det sker,
därför att han ryckes med av den gudomliga maktens dragande
kraft och inte lämnas i ro. Han måste vilja, önska
och handla så som han själv är. Detta
är fast och visst, om vi tror att Gud är allsmäktig,
och att den ogudaktige är Guds skapelse, som vänt sig
bort från honom och överlämnats åt sig själv
och då inte kan vilja eller göra det goda. Guds allmakt
gör, att den ogudaktige inte kan undgå Guds drivande
kraft och verkan. Han är med nödvändighet underkastad
den och lyder den. Men hans fördärv och bortvändhet
från Gud gör, att han inte kan drivas och dragas så,
att det goda sker. Gud kan inte uppge sin allmakt för hans
bortvändhets skull, den ogudaktige kan emellertid inte heller
ändra sin bortvändhet. Så sker det, att han ständigt
och med nödvändighet syndar och felar, till dess han föres
på rätt väg av Guds Ande. Satan regerar ännu
i fred i alla som hör honom till och har ostörd ro i i
sitt hus under den gudomliga allmaktens drivande kraft. Efter
detta följer själva förhärdelsen. Därmed
förhåller sig på följande sätt. Den ogudaktige
är, såsom jag sagt, liksom hans härskare Satan helt
och hållet inriktad på sig själv och sitt eget.
Han frågar inte efter Gud och bryr sig inte om vad som hör
Gud till. Han söker endast egen rikedom, ära, egna gärningar,
vishet, makt och över huvud sitt rike. Av detta vill han njuta
i fred. Om nu någon står honom emot eller vill förminska
något av detta, blir han till fölid av samma bortvändhet,
som kommer honom att söka det nämnda, upprörd och
förbittrad. Han rasar mot sin vedersakare. Han kan lika lite
låta bli att rasa som han kan underlåta att följa
sina begär och söka sitt. Han kan lika lite underlåta
att följa sina begär som han kan låta bli att vara
till. Han är ju Guds skapelse, låt vara fördärvad. Härav
förstår vi världens välkända raseri mot
Guds evangelium. Genom evangeliet kommer ju den starkare, som skall
besegra husets trygge innehavare. Han som kommer fördömer
begäret efter ära, rikedom, egen vishet och rättfärdighet
och allt varpå husets innehavare förtröstat. Denna
förbittring hos de ogudaktiga, då Gud säger och
gör rakt emot vad de vill, är deras förhärdelse
och försämring. Ty fastän de i sig är bortvända
från Gud på grund av naturens eget fördärv,
så vänder de sig ännu mycket mer bort och blir sämre,
när man står deras bortvändhet emot och gör
den avbräck. När Gud alltså ville ta makten från
tyrannen Farao, retade han honom och förstockade och förvärrade
ännu mer hans hjärta, i det han ansatte honom med Moses
ord. Det var liksom om denne ville ta Faraos rike och rycka folket
undan hans tyranni. Gud gav honom inte Anden i hans inre utan lät
hans egen gudlösa, fördärvade natur under Satans
makt vredgas, högmodas, rasa och gå vidare i säkerhet
och förakt. När
det säges att Gud förhärdar oss eller verkar det
onda i oss-ty förhärda är att göra ont-må
därför ingen tänka, att han går så tillväga,
som om han från början skapade det onda i oss. Man får
inte föreställa sig saken ungefär som om en fördärvlig
värdshusvärd, som själv är ond, hällde
eller blandade gift i ett kärl, som inte är ont eller
skadligt. Då skulle ju kärlet inte göra något
annat än ta emot giftet och utstå giftblandarens illgärning.
Detta säger jag, därför att man tycks ha föreställningen,
att människan är i och för sig god och inte ond men
lider något ont av Gud, då man hör oss säga,
att Gud i oss verkar gott och ont, och att vi med nödvändighet
rent passivt är underkastade Guds verkan. Man betänker
då inte tillräckligt, att Gud är oupphörligt
verksam i alla sina skapade varelser, och att han inte lämnar
någon åt sig själv. Den som emellertid till varje
pris vill förstå detta, han bör tänka så,
att i oss, dvs. genom oss, verkar Gud det onda. Det är inte
Guds skuld utan vårt fel, ty vi är av naturen onda; Gud
åter är god. När han rycker oss med sig genom sin
verkande kraft i enlighet med sin allmakts natur, kan han inte göra
annat än att utföra ont med onda redskap, fastän
han själv är god. I sin vishet brukar han då detta
onda till sin ära och till vår frälsning. Således
griper Gud med sitt verkande Satans vilja, som han finner ond men
inte skapar ond, som fastmer blev ond, då Gud övergav
den och Satan syndade. Gud driver den vart han vill just med denna
sin drivande kraft, endast så att Satans vilja inte upphör
att vara ond. Så sade David om Simei i 2 Samuelsbok: »Låt
honom vara, må han förbanna, ty Herren har befallt honom
det.» Hur kan Gud befalla att förbanna, en så giftig
och ond gärning? I yttre avseende fanns ingenstans ett sådant
bud. David tänker således på ordet, att den allsmäktige
Guden »sade och det vart», dvs. att han gör allt
med sitt eviga ord. Det gudomliga verkandet och allmakten rycker
alltså med sig Simeis vilja, som redan var ond till alla delar
och förbittrad mot David. Det sker i ett lämpligt ögonblick
när David, som förtjänat sådan smädelse,
möter honom. Gud, som själv är god, befaller denna
smädelse genom ett ont och hädiskt redskap. Det innebär
alltså, att han sade och verkade denna smädelse genom
ordet, nämligen genom sitt verkande och sin drivande kraft. Så
förstockar Gud Farao, när han tillbjuder dennes ogudaktiga
och onda vilja sitt ord och verk, som Farao hatar på grund
av sin medfödda inriktning på det onda och sitt naturliga
fördärv. Gud förändrar honom inte i det inre
genom sin Ande, utan fortsätter att bjuda och tränga sig
på. Farao betraktar emellertid sin kraft, sin rikedom och
makt och förtröstar på dem på grund av sin
felaktiga inriktning. Härav följer å ena sidan,
att han blir uppblåst och stolt genom föreställningen
om sin makt. Å andra sidan drivs han också genom ringheten
hos Moses och Guds ord, som kommer honom till mötes i så
föraktlig gestalt, att övermodigt förakta dessa.
Så blir han förstockad, därtill mer och mer uppretad
och förvärrad, ju mer Moses ansätrer och hotar honom.
Denna hans onda vilja skulle emellertid inte sätta sig själv
i rörelse eller förstockas. Men då den allsmäktige
pådrivaren driver den liksom allt annat skapat med sin ofrånkomliga
drivande kraft, måste den nödvändigtvis vilja något.
Han tillbjuder samtidigt i det yttre vad som av naturen retar och
stöter viljan; följden blir, att Farao inte kan undgå
sin egen förstockelse, lika lite som han kan undkomma den gudomliga
allmaktens verkande eller sin egen viljas bortvändhet och ondska.
Därför fullbordas Faraos förstockelse på följande
sätt. I det yttre företer Gud för honom i hans ondska
vad han av naturen hatar. Därtill upphör Gud inte att
i det inre med sin allsmäktiga, pådrivande kraft driva
den onda viljan, sådan som han funnit den. Farao kan i sin
viljas ondska inte låta bli att hata vad som står honom
emot. Han kan inte heller låta bli att förtrösta
på sina egna krafter. Han är så hårdnackad,
att han varken hör eller förstår. Besatt av Satan
rycks han med, som vore han en rasande vanvetting. Har
jag lyckats framställa detta övertygande, så har
jag segrat i sak. Förkastande bildliga uttryckssätt och
människors utläggningar tar jag emot Guds ord enkelt och
enfaldigt. Då blir det inte heller nödvändigt att
urskulda Gud eller beskylla honom för orättvisa. När
han säger: »Jag skall förstocka Faraos hjärta»,
så talar han helt enkelt, som om han sade: »Jag skall
göra så, att Faraos hjärta förstockas, förstockas
genom vad jag verkar och gör.» Hur det går till,
har vi hört: »I det inre skall jag med min allmänna
drivande kraft driva fram den onda viljan själv, så att
han fortfar av egen häftig vilja och drift, jag skall inte
upphöra att driva på, och han kan inte annorlunda; i
det yttre åter skall jag tillbjuda mitt ord och verk, som
denna onda drift skall törna emot, då den inte kan annat
än vilja det onda, då jag med min allmakts kraft driver
fram det onda självt.» Så
visste Gud säkert och uttalade med full visshet, att Farao
skulle förstockas. Han var ju alldeles säker på,
att Faraos vilja varken kunde stå emot allmaktens drivande
kraft eller lägga bort sin ondska eller låna sitt öra
åt vedersakaren Moses, som förts i hans väg. Gud
visste, att då Faraos vilja förblev ond, måste
han med nödvändighet bli sämre, hårdare och
högmodigare, då han i sin våldsamma framfart törnade
emot vad han inte ville och vad han föraktade. Han förlitade
ju sig på egen makt. Så finner du här, att också
genom detta ord bekräftas, att den fria viljan inte förmår
något annat än ont. Gud, som inte kan ta fel av okunnighet
eller ljuga av ondska, förutsäger tryggt Faraos förstockelse,
säker som han är, att den onda viljan endast kan vilja
det onda och bara kan bli sämre, om något gott erbjudes,
som står den emot. Det
återstår nu att någon frågar, varför
Gud inte upphör med allmaktens själva drivande kraft,
som leder den ogudaktige att fortsätta att vara ond och bli
allt sämre. Jag svarar: Detta är att önska att Gud
för de ogudaktigas skull skall upphöra att vara Gud. Det
är ju att önska att hans kraft och handlande skall upphöra,
vilket innebär att han skall sluta med att vara god för
att de inte skall bli sämre. Men varför förändrar
han inte en gång för alla de onda viljorna han driver?
Det hör till det gudomliga majestätets hemligheter, där
hans domslut är outrannsakliga. Det är inte vår
sak att forska därefter utan att tillbedja dessa hemligheter.
Om kött och blod här tar anstöt och knorrar, så
må de gärna för mig knorra. Det leder dock till
ingenting; Gud låter sig inte ändras fördenskull.
Om aldrig så många ogudaktiga tar anstöt och går
bort, så skall likväl de utvalda bli kvar. Samma svar
ger jag dem som frågar, varför Gud tillät Adam falla
och varför han skapade oss alla besmittade av samma synd, fastän
han kunde ha bevarat honom eller ha skapat oss annorlunda eller
ha renat säden. Han är Gud; för hans vilja kan inte
anges grund eller skäl, som skulle kunna föreskrivas som
regel eller rättesnöre. Intet är ju likställt
med eller överlägset hans vilja, utan den är själv
regel för allt. Funnes det för den regel eller rättesnöre,
grund eller skäl, kunde den inte vidare vara Guds vilja. Vad
han vill är inte rätt därför att han bör
eller borde vilja det. Tvärtom, därför att han vill
så, bör det vara rätt som sker. För en skapad
varelses vilja föreskrives grund och skäl, men inte för
Skaparens vilja. Gör du det, sätter du en annan skapare
över honom. Härmed
tror jag att denna bildälskande »Diatribe» med dess
bildliga uttryck blivit tillräckligt vederlagd. Låt oss
nu gå till själva texten för att se hur den passar
till framställningen och de bildliga uttryckssätten. Ty
det är deras sed, som gäckar skäl och grunder genom
bildliga uttryck, att visa starkt förakt för texten. De
arbetar bara med att genom bildlig betydelse vrida och vränga
ett ord, som tagits ur sitt sammanhang. De misshandlar det godtyckligt,
tar ingen hänsyn till omständigheterna, det föregående
och efterföljande, författarens avsikt eller mening. Så
rycker »Diatribe» på detta ställe utan att
bry sig om, vad Moses har för avsikt eller varpå hans
tal syftar, ut ur texten »Jag skall förstocka». Den
tar anstöt därav och tyder det hela efter eget behag.
Medan det sker, betänker den inte alls, hur ordet åter
skall kunna sättas in och infogas så, att det stämmer
med textsammanhanget. Detta är också skälet till
att skriften inte är tillräckligt klar hos dessa av så
många sekel i högsta grad erkända och lärda
män. Det är inte underligt; inte ens solen kunde Iysa,
om man sökte komma åt den med sådana konster. Jag
lämnar nu därhän, vad jag i det föregående
visat, nämligen att det med orätt påstås,
att Farao förstockats, därför att Gud i sin mildhet
haft tålamod med honom och inte genast straffat honom, ehuru
han tuktats med många plågor. Vartill tjänade det,
att Gud så ofta försäkrade, att han skulle förstocka
Faraos hjärta, då tecknen skedde? Farao var ju redan
före tecknen och före denna förstockelse en sådan
människa, som fått röna tålamod av den gudomliga
mildheten. Han hade inte blivit straffad, fastän han tillfogat
Israels barn så mycket ont, uppblåst genom sin framgång,
lycka och rikedom. Vartill tjänade det, om »förstocka»
betyder detsamma som att man får röna tålamod av
Guds mildhet, och att han inte genast straffar? Ser du då
inte, att en bildlig betydelse på detta ställe alls inte
gör något till saken? Den bildliga betydelsen syftar
då helt allmänt på alla, som syndar men tolereras
genom gudomlig mildhet. Resonerar vi så kan vi säga,
att alla människor blir förstockade. Det finns ju ingen
som inte syndar, men ingen skulle synda, om han inte tolererades
genom gudomlig mildhet. Alltså är Faraos omtalade förstockelse
något annat utöver den gudomliga mildhetens allmänna
tolerans. [Början
av sidan] [Föregående]
[Nästa] 26.6.2001
Vederläggning
av andra delen av "Diatribe"
Gud
och det onda (2 / 4)