Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Det är
ett evangeliskt ord och den Ijuvligaste tröst för olyckliga
syndare, då Hesekiel säger: »Jag vill icke syndarens
död, utan fastmer, att han omvänder sig och får
leva.» Så heter det också i psalmen: »Ty ett
ögonblick varar hans vrede, men hela livet hans nåd.»
Och på ett annat ställe: »Huru Ijuvlig är din
nåd, Herre.»*101
Vidare: »ty jag är nådig». Lägg därtill
Kristi ord i Matt. I I: »Kommen till mig, I som arbeten och
ären betungade, så skall jag giva eder ro», och
ordet i 2 Mos. 20: »Jag gör nåd med tusenden, när
man älskar mig och håller mina bud»! Varav består
nästan mer än halva skriften, om inte av idel löften
om nåd, genom vilka människan av Gud erbjudes barmhärtighet,
liv och frälsning? Vad säger emellertid dessa löftesord
annat än »jag vill icke syndarens död»? Eller
är det inte samma sak att säga: »Jag är nådig
och barmhärtig», som om han sade: »Jag vredgas icke,
jag vill icke straffa, jag vill ej, att I skolen dö, jag vill
förlåta, jag vill skona»? Om inte dessa gudomliga
löften stode fast, genom vilka samveten anfäktade i medvetande
om synd och i fruktan för döden och domen upprättades,
vilken plats funnes då för förlåtelse och
hopp? Vilken syndare skulle då inte misströsta? Men liksom
den fria viljan inte bevisas av andra nådes- löftes-
och trösteord, så inte heller av detta: »Jag vill
icke syndarens död» osv. Återigen
glömmer vår diatrib att skilja mellan lag och
löftesord. Den gör stället ifråga hos
Hesekiel till lagens ord och utlägger det på
följande sätt: »Jag vill icke syndarens
död, dvs. jag vill ej, att han syndar till döds
eller blir en syndare skyldig till döden, utan fastmer
att han omvänder sig från synden, om han
begått någon, så får han leva.»
Ty om den inte förstode stället på det
sättet, hade den intet att säga till saken. Detta
betyder emellertid att fullständigt göra
våld på och ta bort den Ijuvliga trösten i
Hesekiels ord: »Jag vill icke hans död.» Om
vi i vår blindhet vill läsa och förstå
skriften på det sättet, är det då
underligt, om den blir dunkel och tvetydig? Han säger
ju inte: »Jag vill icke människans synd»,
utan: »Jag vill icke syndarens död.» Så
ger han tydligt tillkänna, att han talar om syndens
straff, som syndaren erfar för sin synd, nämligen
om dödsfruktan. Syndaren stadd i denna bedrövelse
och förtvivlan upprättar och tröstar han
för att inte utsläcka en rykande veke eller
sönderkrossa ett brutet rör utan väcka hopp
om förlåtelse och frälsning. Det sker i
syfte att syndaren fastmer skall omvända sig,
nämligen med en omvändelse till frälsningen
bort från dödsstraffet, och få leva, dvs.
ha frid och glädja sig åt ett lugnt
samvete. Även
detta måste nämligen beaktas: liksom lagens
röst endast Ijuder över dem, som inte känner
eller inser sin synd - såsom Paulus säger
i Rom. 3: »Vad som kommer genom lagen, är
kännedom om synden» - så kommer
nådens ord endast till dem, som i medvetande om sin
synd är bedrövade och anfäktas av
förtvivlan. Därför finner du också, att
i alla lagord anges synden, i det att det visas, vad vi
bör göra. Å andra sidan finner du, att i
alla löftesord anges det onda, varav synderna är
betungade och de som skall upprättas. Till exempel:
»Jag vill icke syndarens död.» Här
nämns tydligt döden och syndaren, både det
onda, som man känner, och människan själv,
som känner det. Men i ordet: »Du skall älska
Gud av allt ditt hjärta», anges det goda, som vi
är pliktiga till, inte det onda, som vi känner.
Det sker för att vi skall bringas att inse, hur
föga vi förmår av detta goda. Därför
kunde inte något mera opassande anföras till
stöd för den fria viljan än detta ställe
hos Hesekiel. Ja, det strider på det kraftigaste mot
den fria viljan. Ty här anges hur den fria viljan
förhåller sig och vad den förmår,
då den förstått synden, eller när det
gäller omvändelsen. Den förstår, att
den bara kan sjunka ner i ett sämre tillstånd och
till synderna foga också förtvivlan och
obotfärdighet, om inte Gud genast kommer till
hjälp och med löftesordet kallar åter och
upprättar. Ty Guds omsorg, då han utlovar
nåd för att återkalla och upprätta
syndaren, är ett kraftigt och tillförlitligt bevis
för att den fria viljan lämnad åt sig
själv bara kan komma till ett sämre
tillstånd och, som skriften säger, fara till
helvetet. Du kan väl ändå inte tro att Gud
är så lättsinnig, att han, utan att det
är nödvändigt för vår
frälsning, strör omkring sig löftesorden
blott och bart för nöjet att få prata?
Så finner du alltså, att inte endast alla lagord
är emot den fria viljan, utan att också alla
löftesord fullständigt vederlägger den, dvs.
hela skriften bekämpar den. Alltså avses med
ordet »Jag vill icke syndarens död» ingenting
annat än att den gudomliga barmhärtigheten skall
predikas och erbjudas i världen. Men bara de, som
är bedrövade och av döden anfäktade, tar
emot den med glädje och tacksamhet. Då har lagen
i dem redan fyllt sitt åliggande, dvs. skapat
syndakännedom. Men de, som ännu inte erfarit vad
som är lagens uppgift, inte inser sin synd och inte
känner döden, de föraktar den
barmhärtighet som utlovats i detta ord. Varför
för övrigt somliga träffas av lagen, andra
inte, så att de förra tar emot och de senare
föraktar den erbjudna nåden, det är en annan
fråga. Den behandlas inte i detta sammanhang av
Hesekiel. Han talar om Guds barmhärtighet, som predikas
och erbjudes, inte om Guds förborgade och
fruktansvärda vilja, som efter sitt rådslut
bestämmer vilka och hurudana människor han vill
låta bliva mottagliga för och delaktiga av den
predikade och erbjudna nåden. Denna vilja får
inte utforskas. Den skall man vördnadsfullt tillbedja
som det gudomliga majestätets
vördnadsvärdaste hemlighet, förbehållen
endast gudomligheten själv, mycket strängare dold
och avskuren från oss än Korykiska grottor i
otalig mängd. Nu ordar
»Diatribe» spetsfundigt: »Klagar månne den
fromme Herren över sitt folks död, han som själv
verkar i dem?» Detta tycks ju alltför orimligt. Jag svarar,
som jag redan sagt: En sak är det sätt på vilket
vi talar om Gud och den Guds vilja, som är för oss predikad,
uppenbarad, erbjuden och dyrkad. En annan sak är det sätt
på vilket vi talar om den Gud, som inte är predikad,
inte uppenbarad, inte oss erbjuden, inte dyrkad. Såtillvida
som Gud fördöljer sig för oss och inte vill bli känd
av oss, angår han oss inte alls. Här gäller i sanning
ordet: »Det som är över oss, det angår oss
inte alls.» För att ingen må tro att denna åtskillnad
är min egen, följer jag Paulus, som skriver till tessalonikerna
om Antikrist, att han skall upphäva sig över varje Gud,
som förkunnas och dyrkas.*102
Därmed ger han tydligt till känna, att någon kan
upphäva sig över Gud, såtillvida som han är
predikad och dyrkad, dvs. Över ordet och gudstjänsten,
varigenom Gud är känd för oss och står i förbindelse
med oss. Men över den Gud, som inte dyrkas, inte predikas,
sådan han är i sitt väsen och majestät, kan
intet upphäva sig, utan allt är i hans mäktiga hand. Vi måste
alltså lämna Gud i hans väsens majestät. Ty
sådan han där är, har vi ingenting att skaffa med
honom. Han har inte velat, att vi skulle ha att skaffa med honom
på det sättet. Såtillvida som han iklätt sig
och uppenbarat sig i sitt ord, genom vilket han erbjudit sig åt
oss, har vi att skaffa med honom. Hans ord är hans prydnad
och ära, och Psalmisten besjunger det som hans klädnad.*103
Jag påstår: den fromme Guden klagar inte över sitt
folks död, som han verkar i detsamma. Han klagar i stället
över den död, som han finner bland folket och strävar
att avvända. Ty detta är den predikade Gudens avsikt,
att vi skall bli frälsta, sedan synd och död undanröjts.
Ty »han sände sitt ord och botade den». Den Gud åter,
som är förborgad i sitt majestät, varken klagar över
eller undanröjer döden, utan han verkar liv, död
och allt i alla. Då har han ju inte begränsat sig genom
sitt ord utan förbehållit sig frihet över alla ting. »Diatribe»
bedrar sig själv genom sin okunnighet. Den skiljer ju
inte mellan den predikade och fördolde Guden, dvs.
mellan Guds ord och Gud själv. Gud gör mycket som
han inte visar oss i sitt ord. Han vill också mycket,
som han inte genom sitt ord visar sig vilja. Så vill
han enligt sitt ord inte syndarens död, men han vill
den efter sin outrannsakliga vilja. Men nu måste vi se
till ordet och lämna denna outrannsakliga vilja. Vi
måste rätta oss efter ordet och inte efter den
outrannsakliga viljan. Vem skulle förresten kunna
rätta sig efter en fullständigt outrannsaklig och
outforskbar vilja? Det är nog att veta så mycket,
att det i Gud finns en outrannsaklig vilja. Men vad,
varför och hur långt den vill, det får man
inte söka utforska, önska veta, bekymra sig om
eller röra vid, endast frukta och tillbedja. Därför
heter det med rätta: om Gud icke vill vår död, måste
det tillräknas vår vilja, att vi förgås. Med
rätta, säger jag, om du talar om den predikade Guden.
Ty han vill att alla människor skola bliva frälsta. Han
kommer ju till alla med frälsningens ord, och felet ligger
hos viljan, som inte tar emot honom. Så säger ju Matteus
i kap. 23: »Hur ofta har jag ej velat församla dina barn,
men du har icke velat.» Men varför inte det gudomliga
majestätet undanröjer eller ändrar detta fel hos
vår vilja hos alla, fastän det inte står i människans
makt, eller varför det tillräknar människan felet,
fastän hon inte kan bli fri från det, det får man
inte efterforska. Forskar man aldrig så mycket därefter,
finner man det dock aldrig. Så säger Paulus i Rom. 11:
»Vem är då du, som vill träta med Gud?»*l04
Detta må räcka beträffande stället hos Hesekiel.
Låt oss nu gå till de övriga. Vidare föreger
»Diatribe», att alla dessa förmaningar i skriften
liksom alla dess löften, hotelser, krav, förebråelser,
ivriga böner, välsignelser och förbannelser och hela
mängden av bud nödvändigtvis måste vara utan
verkan, om det inte står i någons makt att hålla
vad som befallts. »Diatribe» glömmer ständigt
sakläget och behandlar något annat än den avsett.
Den inser inte, att allt kraftigare strider mot den själv än
mot mig. Ty av alla dessa ställen bevisar den friheten och
förmågan att hålla allt, såsom också
den slutsats av orden tvingar till, som den söker skjuta in.
Likväl hade den ju velat bevisa den fria viljan endast i så
måtto, att denna inte kan vilja något gott nåden
förutan, jämte ett slags bemödande, som inte får
tillskrivas dess egna krafter. Jag kan inte inse, att ett dylikt
bemödande bevisas genom några bibelställen, utan
endast att fordringar ställes på vad som bör ske,
såsom redan alltför ofta blivit sagt. Man måste
emellertid upprepa det så ofta, då »Diatribe»
så ofta felaktigt anslår samma ton*105
och uppehåller läsaren med mängder av onyttiga ord. Det sista
ord ur Gamla testamentet, som anföres, är följande
ur 5 Mos. 30: »Det bud, som jag idag giver dig, är icke
över dig och är icke långt borta. Det är icke
i himmelen, så att du skulle behöva säga: Vem bland
oss förmår fara upp i himlen och hämta det åt
oss och låta oss höra det, så att vi kunna göra
därefter? Nej, ordet är mycket nära, i din mun och
i ditt hjärta, så att du kan göra därefter.»*106
På detta ställe klargöres, påstar »Diatribe»,
att det som befalles inte bara ligger i vår förmåga,
utan också att det ligger nära till hands, dvs. är
lätt eller åtminstone inte svårt. Jag
tackar för en så betydande undervisning. Om Moses
så klart ger till känna, att vi inte endast har
förmåga att hålla alla buden, varför
mödar vi oss då så mycket? Varför har
vi inte strax anfört detta ställe och gjort den
fria viljan gällande på hela fältet? Vartill
behöver vi nu Kristus? Vartill Anden? Vi har funnit ett
ställe, som stoppar munnen till på alla. Det
hävdar inte endast klart viljans frihet, utan lär
också, att iakttagandet av buden är lätt.
Hur dåraktig var inte Kristus, som till och med genom
sitt blod köpte den Ande, som inte var
nödvändig. Han gjorde det ju för att vi
skulle få lätt att hålla buden, men den
förmågan har vi redan av naturen! Ja, diatriben
själv får återkalla sina ord, som
förklarade, att den fria viljan inte kan vilja
något gott nåden förutan. Nu får den
i stället säga, att den fria viljan har så
stor kraft, att den inte endast vill det goda, utan
också med lätthet kan hålla de allra
högsta buden. Lägg märke till, jag ber, vad
en ande helt främmande för saken kan
åstadkomma! Men se också hur den inte kan
undgå att avslöja sig! Är det vidare
nödvändigt att vederlägga
»Diatribe»? Vem kan vederlägga den
bättre än den vederlägger sig själv? Den
är som det beryktade vilda djuret som äter upp sig
självt. Hur sant är det inte, att den som ljuger
måste ha gott minne! Jag
har talat om stället i femte Mosebok. Jag skall nu kort
utlägga det. Därvid skall jag bortse från
Paulus, som ger det en mäktig behandling i Rom. IO. Du
ser väl, att ingenting här utsäges eller att
inte med en enda stavelse antydes något om
lättheten, svårigheten, förmågan eller
oförmågan hos den fria viljan eller
människan att hålla eller icke hålla buden.
Det är bara så, att de som vill fånga
skriften med sina egna slutsatser och tankegångar,
gör den dunkel och tvetydig för sig själva.
På det sättet kan de göra vad som helst av
den. Kan du inte ställa in blicken, så lyssna
åtminstone eller ta det med händerna! Moses
säger: »Det är icke över dig och är
icke långt borta, icke i himlen, icke på andra
sidan havet.» Vad betyder »över dig»?
Vad betyder »långt borta» respektive »i
himlen» och »på andra sidan havet»?
Skall man få fördunkla för oss
språkbruket och de vanligaste ord, så att vi
inte förmår säga något säkert
bara för att kunna upprätthålla tesen att
skriften är dunkel? 101
Luther citerar ps. 28 och 68 (»ty god är din nåd»,
kyrkobibeln). 102 »Över
allt vad Gud heter och allt som kallas heligt», kyrkobibeln. 103 Karl
XII:s bibel har: »du lägger lov och prydelse uppå
honom». Luthers tankegång kommer mindre klart fram i
senare översättningar. 104 Luther
hänvisar i stället till kap. 11. 105 Delvis
citat från Horatius, De arte poetica, v. 356. 106 Från
kyrkobibeln avvikande text.
26.6 2001
Vederläggning
av Erasmus' argument för viljans frihet
Den
fördolde Guden (1 /
2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]