Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Här
gäller vad jag ovan har sagt om det köttsliga
förnuftets argument. Det tror, att människan
förhånas genom en befallning, som inte kan
uppfyllas. Men jag säger, att hon därigenom
erinras om och uppväckes att se sin vanmakt.
Därför står vi i sanning vid en
korsväg, men bara den ena vägen står
öppen, eller snarare ingen. Genom lagen visas, hur
omöjlig den ena, den som leder till det goda, är,
för den händelse Gud inte ger sin Ande, och hur
bred och lätt den andra är, om Gud tillåter
oss gå den. Inte för att skämta utan med
ofrånkomligt allvar skulle man därför kunna
säga den som står vid korsvägen:
»Gå vilken väg du vill.» Så kunde
man göra till den, som vore sjuk, men ville synas frisk
eller påstod, att ingendera vägen vore
stängd. Så
uttalas lagens ord inte för att bevisa viljans kraft
utan för att upplysa det blinda förnuftet,
för att det skall inse att dess ljus ingenting är,
lika lite som viljans kraft. »Vad som kommer genom
lagen», säger Paulus, »är kännedom
om synden.» Han säger inte
»utplånande» eller »undvikande av
synden». Hela lagens mening och makt ligger däri,
att den ger kunskap, kunskap om synden allenast, inte i att
den visar eller meddelar någon kraft. Ty kunskapen
är inte någon kraft och meddelar inte kraft, men
den gör det tydligt och visar, att där inte finns
någon kraft, och hur stor svaghet där är. Ty
vad kan kunskapen om synden vara annat än kunskap om
vår svaghet och vårt elände? Paulus
säger inte: »Genom lagen kommer kännedom om
kraften eller det goda.» Utan allt vad lagen
uträttar enligt hans vittnesbörd är att den
skapar syndakännedom. Detta
är det ställe, varifrån jag hämtat mitt
svar, att människan genom lagens ord förmanas och
undervisas om vad hon bör, inte om vad hon kan, dvs.
att hon skall lära känna sin synd, inte att hon
skall tro, att hon har någon kraft. Så ofta du
därför, käre Erasmus, förehåller
mig lagens ord, vill jag förehålla dig detta ord
av Paulus: »Vad som kommer genom lagen, är
kännedom om synden», inte någon kraft hos
viljan. Samla därför ihop, gärna ur de
större konkordanserna, alla ord som uttrycker ett
imperativ till en väldig hög! Om de inte bara
innebär ett löfte utan krav och lag, skall jag
strax säga, att genom dem alltjämt anges vad
människor bör, inte vad de kan och gör.
Även lärarna och barnen i skolorna vet, att genom
imperativformen anges endast, vad som bör ske. Vad som
åter sker eller kan ske, måste uttryckas med
indikativformer. Hur
kommer det sig då, att ni teologer talar så
enfaldigt, som om ni vore barn två gånger om?
Strax ni fått tag på ett ord i imperativform,
sluter ni till indikativ, som om genast en sak befalldes den
också nödvändigtvis utföres eller
är möjlig att utföra. Hur mycket kan inte
ske, innan man får matbiten till munnen, så att
det, som man befallde och som var fullt möjligt,
likväl inte ägde rum! Så stor skillnad
är det mellan uttryck för befallning och
verklighet i alldagliga och helt lätta ting. I dessa
angelägenheter, som är längre från
varandra än himmel och jord och som är fullkomligt
omöjliga, gör ni så hastigt uttryck för
verklighet av befallningar, att ni strax vill se allt
hållet, gjort, utvalt och uppfyllt, eller menar att
det kan ske genom våra egna krafter, så snart ni
bara hör rösten av den som befaller:
»gör, håll, välj»! För
det fjärde anför du ur femte Mosebok kap. 3 och 30
många liknande uttryck för att välja,
vända sig bort och hålla, t.ex. »om du
håller», »om du vänder dig bort»,
»om du väljer» osv. Allt detta vore sagt i
otid, säger du, om inte människan hade frihet att
göra det goda. Härtill
svarar jag: Också du, kära diatrib, sluter
rätt mycket i otid från dessa ord till viljans
frihet. Du skulle ju bara bevisa den fria viljans
bemödande och strävan. Men du anför
sådana ställen som, om din slutledning stode
fast, tillskriver den fria viljan allt. Låt oss
alltså här på nytt skilja mellan de
skriftens ord, som anföres, och den slutsats, som du
tillfogar. De anförda orden anger befallningar. De
säger endast vad som bör ske. Moses säger ju
inte: »Du har kraft eller förmåga att
välja», utan »välj, håll,
gör». Han meddelar föreskrifter hur man skall
göra, men han beskriver inte människans
förmåga. Den följdsats, som tillfogas av
denna småkloka »Diatribe», säger:
Alltså kan människan detta, i annat fall vore det
förgäves befallt. Härtill svaras: Högt
ärade Diatribe, ni gör en dålig slutledning
och bevisar inte slutsatsen, utan tror i blindhet och
sömnaktighet, att detta följer och bevisas. Buden
ges emellertid inte i otid eller förgäves, utan
för att den högmodiga och blinda människan
därigenom skall lära känna sin vanmakts
sjukdom, om hon försöker göra vad som
påbjudes. Så
duger inte heller alls din liknelse, då du säger:
Det vore annars som om någon sade till en, som är
bunden på det sättet, att han bara kan
sträcka ut armen till vänster: »Se, här
har du till höger det bästa vin, till vänster
har du gift; räck ut din hand åt vilket
håll du vill.» Jag
tror, att dina liknelser tilltalar dig i högsta grad.
Samtidigt ser du emellertid inte, att om liknelserna
står fast, bevisar de mycket mer än du haft
för avsikt att bevisa. Ja, de bevisar i så fall
sådant, som du förnekar och inte vill se bevisat,
nämligen att den fria viljan förmår allt. Ty
hela tiden har du under framställningen glömt vad
du sagt, nämligen att den fria viljan inte
förmår någonting nåden förutan.
Du bevisar, att den fria viljan förmår allt utan
nåden. Detta följer nämligen av dina
slutsatser och liknelser. Antingen förmår den
fria viljan av sig själv allena, vad som säges och
bjudes, eller också påbjudes det
förgäves, till löje och i otid. Men detta
är pelagianernas gamla visor, som också
sofisterna förkastat och du själv
fördömt. Emellertid ger du genom denna
glömska och ditt dåliga minne till känna,
hur lite du förstår och är engagerad
för saken. Vad är nämligen skamligare
för en talare än att ständigt komma med och
bevisa ovidkommande ting och rentav hela tiden tala mot
saken och sig själv? Jag
förklarar således på nytt: de skriftens
ord, som du anför, uttrycker befallningar och bevisar
ingenting, fastställer ingenting om mänsklig
förmåga. De föreskriver bara, vad som skall
göras och underlåtas. Men dina slutsatser eller
tillägg och liknelser bevisar, om de bevisar
någonting alls, att den fria viljan förmår
allt nåden förutan. Att bevisa det var emellertid
inte din avsikt; tvärtom har du förnekat det.
Därför är bevis av det slaget ingenting annat
än de kraftigaste vederläggningar. Låt se om
jag till äventyrs kan väcka upp
»Diatribe» ur djup sömn! Om jag sluter:
När Moses säger »Välj livet och
håll budet», vore det löjligt av honom att
föreskriva det, om inte människan kunde välja
livet och hålla budet - har jag väl med
det argumentet bevisat, att den fria viljan inte
förmår något gott, eller att den
strävar av egen kraft? Nej, jag har bevisat, med stor
kraft och iver, antingen att människan kan bevara livet
och hålla budet, såsom det är
föreskrivet, eller också att Moses är en
löjlig lagstiftare. Men vem vågar
påstå att Moses är en löjlig
lagstiftare? Alltså följer, att människan
kan göra vad som befalles. På detta sätt
talar »Diatribe» ständigt mot sin egen
intention, fastän den lovat att inte gå
tillväga så utan att uppvisa en viss strävan
hos den fria vilian. Men under raderna av argument kommer
den inte särskilt ihåg den strävan det
gäller. Långt ifrån att bevisa den, bevisas
snarare motsatsen. Det är alltså snarare
»Diatribe» som framställer allt och hela
tiden argumenterar på ett löjeväckande
sätt. [Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa] 26.6 2001
Vederläggning
av Erasmus' argument för viljans frihet
Uppenbarelsen (3 / 4)