Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Det
står alltså fast, att förtjänsten inte
bevisas av lönen, åtminstone i skriften. Vidare
att den fria viljan inte bevisas av förtjänsten,
ännu mycket mindre en sådan fri vilja, som
»Diatribe» företagit sig att bevisa,
nämligen av det slaget, att den inte av sig själv
kan vilja något gott. Även om man medger
förtjänsten och tillfogar förnuftets vanliga
liknelser och slutsatser, t.ex. att det vore
fåfängt att ge befallningar, utlova lön,
uttala hotelser om inte viljan vore fri, så
följer därav endast, påstår jag, om
något följer, att den fria viljan av sig
själv förmår allt. Om den inte av sig
själv förmår allt, kvarstår
följande förnuftets slutsats: alltså är
det förgäves att ge befallningar, komma med
löften och uttala hotelser. Så talar
»Diatribe» ständigt mot sig själv
då den talar mot mig. Men Gud allena verkar i oss
genom sin Ande såväl förtjänst som
lön. Bådadera visar och kungör han för
världen genom sitt yttre ord. Så skall även
bland de ogudaktiga och otrogna och okunniga förkunnas
hans makt och ära och vår vanmakt och
vanära, fastän endast de fromma upptar det i
hjärtat och troget håller fast vid det, medan de
övriga föraktar det. Nu
bleve det alltför långtråkigt att upprepa
alla imperativuttryck, som »Diatribe»
uppräknar från Nya testamentet. Därtill
fogar den hela tiden sina slutsatser och föreger att
allt som säges vore förgäves,
verkningslöst, löjeväckande, ingenting alls,
om inte viljan vore fri. Jag har sagt så länge,
att det äcklar mig, att ingenting uträttas med
sådana ord, och att om något bevisas, så
bevisas den fria viljan i dess helhet. Det betyder ingenting
annat, än att hela »Diatribe» faller. Den har
ju företagit sig att bevisa en sådan fri vilja,
som inte förmår något gott och som
tjänar synden. I okunnighet om och glömska av sig
själv bevisar den en sådan fri vilia, som
förmår allt. Det är därför rena
sofisteriet, då den säger: »I skolen
känna dem av deras frukt», säger Herren.
Gärningarna kallar han frukter. Han kallar dem för
våra gärningar, men de är inte våra
gärningar, om allt sker med
nödvändighet. Jag
frågar dig: Kallas inte det med fullaste rätt
för vårt vad vi visserligen inte gjort
själva men fått av andra? Varför skulle
då inte de gärningar kallas för våra,
som Gud gett oss genom sin Ande? Skall vi inte kalla Kristus
vår, därför att vi inte gjort honom,
då vi fått så mycket? Om vi åter
gör det, som kallas för vårt, har vi gjort
våra egna ögon, våra egna händer,
våra egna fötter. Eller kallas inte ögonen,
händerna och fötterna för våra? Ja,
»vad äga vi, som vi ej fått oss givet»,
säger Paulus. Skall vi alltså antingen säga,
att det inte är vårt eller att det är gjort
av oss själva? Antag att frukten kallas vår
därför att vi har gjort den, vad blir det då
av nåden och Anden? Han säger ju inte: »I
skolen känna dem av deras frukt, som till en liten del
är deras egen.» Detta är snarare ett
löjeväckande, överflödigt,
ändamålslöst, verkningslöst, ja
dåraktigt och förhatligt sofisteri.
Därigenom befläckas och vanhelgas Guds heliga
ord. På
det sättet blir också Kristi ord på korset
till ett gyckel: »Fader, förlåt dem, ty de
veta icke vad de göra.» Fastän man här
väntade ett bibelord, som bevisade den fria viljan,
flyr »Diatribe» åter till slutsatser. Med
hur mycket större rätt, heter det, skulle han inte
ha ursäktat dem genom att framhålla, att de inte
hade fri vilja och inte kunde handla annorlunda om de ville?
Dock bevisas med den slutsatsen inte den fria vilja, som
inte kan vilja något gott och som det är
fråga om, utan en fri vilja som förmår
allt, om vilken ingen talar och som alla med undantag av
pelagianerna förnekar. Då nu Kristus öppet
säger, att de inte vet vad de gör, betygar han
då inte samtidigt, att de inte kan vilja det goda? Ty
hur kan man vilja vad man är okunnig om? Man har ju
inte begär efter vad man inte känner till. Kan det
sägas något kraftigare gentemot den fria viljan,
än att den till den grad är utan betydelse, att
den inte bara inte vill det goda, utan inte ens vet, hur
mycket ont den gör eller vad som är gott? Inte
är det väl något dunkelt på
någon punkt här: »De veta icke vad de
göra?» Vad finns kvar i skriften, som inte med
stöd av »Diatribe» kan bevisa den fria
viljan, när detta så tydliga och mot den fria
viljan så avvisande ord av Kristus anföres som
bevis för den? Lika lätt kunde någon
säga, att den fria viljan bevisades genom orden:
»Jorden var öde och tom», »Gud vilade
på sjunde dagen» eller något liknande.
Då blir skriften i sanning dunkel. Ja, den blir
på samma gång allting och ingenting. Att
behandla de gudomliga orden på det sättet visar
ett sinnelag, som kännetecknas av förakt för
Gud och människor och överhuvud inte
förtjänar tålamod. Ordet
i Joh. I: »Han gav dem makt att bliva Guds barn»,
uppfattar »Diatribe» på följande
sätt: »Hur kan makten givas att bli Guds barn, om
vår vil]a inte har någon frihet»?
Även detta ställe är en hammare mot den fria
viljan, liksom nästan hela Johannesevangeliet, och
ändå anföres det till stöd för den
fria viljan. Låt oss se efter! Johannes talar inte om
någon gärning, vare sig stor eller liten, som
människan gör, utan om förnyelsen och
förvandlingen från den gamla människan, som
är djävulens barn, till den nya människan,
som är Guds barn. Här förhåller sig
människan helt passivt, som det heter, och gör
ingenting, utan blir helt och hållet. Ty om
»bliva» talar Johannes; »att bliva Guds
barn», säger han, genom den makt som är oss
given av Gud, inte genom en medfödd kraft hos den fria
viljan. Vår
diatrib sluter emellertid därav, att den fria viljan
förmår så mycket, att den kan göra
till Guds barn. Eller också är vår diatrib
beredd att fastställa, att Johannes' ord är
löjeväckande och verkningslöst. Vem har
då någonsin så upphöjt den fria
viljan, att den tilldelats kraften att göra till Guds
barn? Ändå är det fråga om en
sådan vilja, som inte kan vilja det goda, enligt vad
»Diatribe» föregett. Men låt oss inte
stanna vid detta ord och de övriga slutsatserna, som
så ofta upprepats. Genom dem bevisas ju, om
något bevisas, ingenting annat än det som
»Diatribe» förnekar, nämligen att den
fria viljan förmår allt. Vad
Johannes vill säga är detta. Då Kristus
kommer i världen, förkunnad genom evangelium,
genom vilket nåd erbjudes och ingalunda någon
gärning kräves, ges åt alla människor
en makt, en härlig makt att vara Guds barn, om de vill
tro. Men liksom den fria viljan aldrig vetat något om
detta viljande och denna tro i Hans namn eller förut
tänkt därpå, så förmår den
det så mycket mindre av egna krafter. Ty hur skulle
förnuftet kunna tänka, att tron på Jesus,
Guds Son och Människosonen, är
nödvändig, då det ännu idag inte fattar
eller kan tro, även om hela skapelsen ropade, att det
finns en person, som på samma gång är Gud
och människa? Förnuftet tar ju fastmer mera
anstöt av sådant tal, såsom Paulus
säger i I Kor. I: 23. Det är långt
ifrån, att det vare sig vill eller kan tro. Alltså
förkunnar Johannes Guds rikedom, som erbjudits hela
världen genom evangeliet, men inte den fria viljans
krafter. På samma gång tillkännager han,
hur få de är, som tar emot det. Ty den fria
viljan kämpar emot. Dess kraft är ingen annan,
än att den med Satan som herre över sig
försmår också nåden och Anden, som
uppfyller lagen. Så utmärkt duger dess
bemödande och strävan att uppfylla lagen! I det
följande skall jag vidare utveckla, vilken blixt detta
ställe hos Johannes riktar mot den fria viljan. Det
upprör mig inte lite, att så klara
skriftställen, som talar så starkt mot den fria
viljan, av »Diatribe» anföres till
förmån för den fria viljan. Dess slöhet
är så stor, att den inte alls skiljer mellan
löftesord och lagord. Dels fastställer den viljans
frihet genom lagbuden på det mest opassande sätt.
Dels bevisar den genom det orimligaste
tillvägagångssätt friheten genom
löftesorden. Men absurditeterna förklaras
lätt, om man besinnar, hur främmande
»Diatribe» är för ämnet och med
vilket förakt den behandlar det. Den bekymrar sig inte,
om nåden står eller faller, om den fria viljan
ligger eller sitter. Det går så långt att
den med sina tomma ord bara vill tjäna tyrannerna och
göra saken förhatlig. Härefter
kommer vi till Paulus, den fria viljans mest
hårdnackade motståndare. Även han tvingas
att anta den fria viljan i Rom. 2: »Eller föraktar
du hans godhets, skonsamhets och långmodighets
rikedom, utan att förstå, att denna Guds godhet
vill föra
dig till bättring?» Hur kan förakt för
budet tillräknas, heter det, där det inte finns
någon fri vilja? Hur kan Gud inbjuda till bot, om han
själv är upphovsman till obotfärdigheten? Hur
kan fördömelsen vara rättvis, där
domaren tvingar till missgärning? Jag
svarar: »Diatribe» må själv se till,
hur dessa frågor besvaras. Vad angår de mig? Ty
själv har den enligt den rimliga meningen sagt, att den
fria viljan inte kan vilja det goda, utan med
nödvändighet tvingas till träldom under
synden. Hur kan då förakt för budet
tillräknas den, om den inte kan vilja det goda?
Där inte någon frihet finns utan
nödvändig träldom under synden? Hur kan Gud
inbjuda till bot, han som vållar att man inte
ångrar, då han överger oss och inte
förlänar nåd åt den, som av sig
själv inte kan vilja det goda? Hur kan
fördömelsen vara rättvis, då domaren
undandrar sin hjälp och tvingar den ogudaktige att
förbli i missgärningen, då han inte
förmår annat av egen kraft? Allt faller tillbaka
på »Diatribe» själv. Eller också,
om dessa frågor bevisar något, bevisar de, som
jag sagt, att den fria viljan förmår allt. Men
det har ju förnekats av »Diatribe» och av
alla. Förnuftets slutsatser av den typen ansätter
»Diatribe» vid alla skriftord. Det heter, att det
synes löjeväckande och verkningslöst att
rycka an och ställa krav med så våldsamma
ord, då ingen finns, som kan fylla det. Apostelns
avsikt är emellertid att genom dessa hotelser leda de
ogudaktiga och högmodiga till självkännedom
och kunskap om deras vanmakt. Han förbereder dem
för nåden, då de förödmjukas
genom syndakännedom. Vad nytta
är det att räkna upp alla enskilda argument, som anföres
från Paulus? »Diatribe» samlar ju bara imperativ-
och konjunktivsatser eller sådana ord, varigenom Paulus uppmanar
de kristna att frambära trons frukter. »Diatribe»
tillfogar emellertid sina slutsatser. Så får den fram
en kraft hos den fria vilian så beskaffad, och så stark,
att den utan nåden förmår allt, som Paulus bjuder
i sina förmaningar. De kristna drives dock inte av den fria
viljan utan av Guds Ande. Men att drivas är inte detsamma som
att driva. Det är att ryckas med, såsom såg eller
yxa föres av timmermannen. För att ingen skall betvivla,
att Luther säger så orimliga ting, anför »Diatribe»
hans ord. Jag erkänner dem förvisso som mina.*112 Jag
bekänner nämligen, att Wyclifs lära, att allt sker
av nödvändighet, oriktigt fördömts av kyrkomötet
i Konstanz, som jag hellre kallar sammansvärjningen eller upproret.
Ja, »Diatribe» försvarar också med mig denna
lära, i det den hävdar, att den fria viljan av egna krafter
inte kan vilja något gott, utan nödvändigtvis tjänar
synden, fastän den, då den utför beviset, menar
sig fastställa raka motsatsen. 112 Citatet
från »Assertio omnium articulorum» 1520.
26.6.2001
Vederläggning
av Erasmus' argument för viljans frihet
Lönetanken
(2 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]