Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Låt
oss nu gå till Syrakstället och jämföra
den första, föregivet rimliga meningen även
med det! Åsikten ifråga säger ju, att den
fria vilian inte kan vilja det goda. Syrakstället
anföres emellertid för att bevisa, att den fria
viljan är och förmår något. En sak
är alltså den ståndpunkt, som skulle
bevisas genom Syrak, och en annan sak vad som från
Syrak anföres till bevis. Det är, som om
någon ville bevisa att Kristus är Messias och
anförde ett ställe, som bevisar att Pilatus var
landshövding i Syrien, eller något annat, som
inte passar samman med det. På så sätt
bevisas här den fria viljan. För att nu inte tala
om vad jag ovan visat, att det inte klart och säkert
utsäges eller bevisas, vad den fria viljan är och
vad den förmår. Men det är lämpligt att
granska hela detta ställe. Först
heter det: »Gud skapade människan i begynnelsen.»
Här talas om människans skapelse, och det säges ännu
ingenting om den fria viljan eller buden. Så följer:
»och överlämnade henne åt hennes fria vilja».*88
Vad står där? Bevisas här den fria viljan? Inte
ens här sker något omnämnande av buden, för
vilkas skull den fria viljan kräves, och i berättelsen
om människans skapelse läser man ingenting därom.
Om det således menas något med »åt hennes
fria vilja», menas snarare vad som säges i Gen. I-2: människan
är satt till herre över de skapade tingen för att
fritt förfoga över dem. Moses säger ju: »Låt
oss göra människan till att råda över fiskarna
i havet.» Ingenting
annat kan bevisas med dessa ord. Ty med de skapade tingen
kunde människan handla efter sin egen fria vilja,
såsom henne underordnade. Detta kallas människans
vilja, som är något annat än Guds
vilja. Därefter,
sedan det sagts att människan blivit skapad på
det sättet och överlämnad åt sin fria
vilja, heter det vidare: »Han tillfogade sina bud och
befallningar.» Till vad fogade han dem? Jo, till
människans vilja och avgörande och alltså
utöver inrättandet av människans
herradöme över andra ting. Genom dessa bud
fråntog han människan på en punkt
herraväldet över en del av skapelsen,
nämligen över kunskapens träd på gott
och ont. Han ville fastmer, att hon inte skulle vara fri.
Sedan nu buden tillfogats, kom han till människans
vilja gentemot Gud och vad som hör Gud till: »Om
du vill hålla buden, så skola de uppehålla
dig» osv. Således
börjar detta ställe: »Om du vill...»
frågan om den fria viljan. Av Syraks bok kan vi
därför förstå, att människan
uppdelas på två riken. I det ena rör hon
sig efter sin fria vilja och eget avgörande utan
några bud och befallningar från Gud,
nämligen i de ting som står under henne. Här
regerar hon och är herre, då hon ju är
överlämnad åt sin fria vilja. Inte som om
Gud så skulle överge henne, att han inte i allt
samverkar med henne. Men han har medgett henne fri rätt
att använda de skapade tingen efter eget skön och
inte inskränkt den makten genom några lagar eller
bud. Med en liknelse kunde man säga, att evangeliet har
överlämnat oss åt vår fria vilja
för att härska över de skapade tingen och
bruka dem som vi vill. Men Moses och påven har inte
låtit oss behålla friheten utan bundit oss med
lagar och fastmer underkastat oss sitt
avgörande. I
det andra riket åter överlämnas
människan inte åt sin fria vilja. I stället
föres och ledes hon av Guds vilja och rådslut.
Liksom hon i sitt rike rör sig fritt efter egen vilja
utan någon annans bud, så ledes hon i Guds rike
efter en annans bud utan egen vilja. Det är detta, som
Syraks bok så uttrycker: »Han tillfogade sina bud
och befallningar. Om du vill» osv. Är
nu detta tillräckligt klart, har jag bevisat, att detta
ställe i Syraks bok inte kan åberopas för
utan mot den fria viljan, då ju människan genom
detta underordnas Guds bud och vilja och undandrages sin
egen vilja. Är det inte tillräckligt klart, har
jag likväl vunnit det, att detta ställe inte kan
åberopas för den fria viljan, då det kan
förstås i en annan mening än deras, som
pläderar för den, nämligen i den redan av mig
framställda. Den är inte orimlig utan i
högsta grad sund. Den står i
överensstämmelse med hela skriften, den är
fullt begriplig. Deras mening åter strider mot hela
skriften och är härledd ur detta enda ställe.
Vi står således tryggt fast vid den goda
meningen och förnekar den fria viljan, till dess de
lett i bevis sin ståndpunkt, som säger ja till
den fria viljan. Den ståndpunkten är konstlad och
framtvingad. När
alltså Syraks bok säger: »Om du vill
hålla buden, så skola de uppehålla dig,
och om du vill hålla den tro, som du funnit behag
i», så kan jag inte inse, hur den fria viljan
skulle bevisas genom dessa ord. Ty orden »om du
vill» står i konjunktiv, som ingenting
bestämt påstår. Dialektikerna hävdar
ju, att villkorlig form inte gör gällande
något som ett faktiskt påstående. Till
exempel: Om djävulen är Gud, är det rätt
att tillbedja honom; om åsnan flyger, har åsnan
vingar; om den fria vilian finns, så är
nåden ingenting. Om Syraks bok hade velat hävda
den fria viljan, hade den måst säga:
»Människan kan hålla Guds bud», eller
»Människan har kraft att hålla Guds
bud». Men
här kommer förstås »Diatribe» med
en spetsfundighet: Då Syraks bok säger: »Om
du vill hålla», anger den att det hos
människan finns en vilja att hålla och att icke
hålla. Vad skulle det annars betyda att säga till
den som inte har vilja: »Om du vill»? Vore det
inte löjligt, om någon sade till en blind:
»Om du vill se, så skall du finna en skatt»,
eller till en döv: »Om du vill höra på,
så skall jag berätta en god historia för
dig?» Det vore att håna deras
elände. Härtill
svarar jag: Detta är argument hämtade från
mänskligt förnuft. Det brukar prestera sådan
vishet. Därför har vi nu inte längre att
göra med Syraks bok utan med det mänskliga
förnuftet beträffande slutsatsen. Ty det tolkar
den heliga skrift med slutsatser och slutledningar och
släpar den vart det vill komma. Jag går
gärna och med tillförsikt med på den
förhandlingen, då jag vet att förnuftet bara
pratar dårskap och dumheter, framför allt
då det börjar ådagalägga sin vishet i
de heliga tingen. Om
jag nu först frågar, hur det kan bevisas, att
viljans frihet åsyftas eller följer, så
snart det heter: »Om du vill, om du gör, om du
hör», svarar förnuftet: därför att
ordens natur och det vedertagna språkbruket synes
fordra det. Det mäter alltså gudomliga ting och
ord efter människors bruk och ting. Kan man tänka
sig något mera förvänt? Det förra
är ju himmelskt, det senare jordiskt. Det
dåraktiga förnuftet röjer sig självt
och visar att det inte tänker annat än
mänskliga ting om Gud. Men
om jag nu bevisar, att det inte ens bland människor
alltid förhåller sig så med ordens natur
och språkbruket, att man hånar dem, som saknar
förmåga, så snart det säges: »Om
du vill, om du gör, om du hör»? Hur ofta
skämtar inte föräldrarna med sina barn,
säger till dem att komma eller att göra det ena
eller andra, bara för att det skall bli klart, att de
inte alls kan det och för att de då skall kalla
på föräldrarnas hjälp? Händer det
inte ofta att en pålitlig läkare
ålägger en egensinnig patient att göra eller
låta bli något, som han inte kan eller är
skadligt, för att genom erfarenheten få honom att
inse sin sjukdom och vanmakt, som han inte kunde bringas att
förstå på annat sätt? Vad är mer
brukligt och vanligt än att håna och utmana med
ord, antingen vi vill visa motståndare eller vän,
vad de kan och inte kan? Detta anför jag bara för
att visa förnuftet, hur enfaldigt det är att
tillämpa dessa slutsatser på skriften, vidare hur
blint det är, som inte ser, att dessa slutsatser inte
alltid äger tillämpning ens i mänskliga ting
och ord. Men om det ser att det ibland är fallet, rusar
det genast åstad och förklarar, att det generellt
förhåller sig så beträffande Guds och
människors ord. Så drar det en universell
slutsats utifrån något partikulärt. Det
är den vishetens vana. Om
nu Gud som en fader handlar med oss som med sina barn
för att visa oss i vår okunnighet vår
vanmakt eller likt en pålitlig läkare för
att få oss att förstå vår sjukdom,
eller om han hånar oss, då vi som hans fiender
gör motstånd mot hans vilja; om han genom de
lagar han ger oss - genom vilka han lättast
uppnår det - säger till oss
»gör, hör, håll» eller »om du
hör, om du vill, om du gör» - kan
väl därav med rätta dras slutsatsen att vi
förmår göra det eller att Gud hånar
oss? Varför följer inte snarare: Alltså
prövar Gud oss för att genom lagen föra oss
till kunskap om vår vanmakt, om vi är hans
vänner, eller också för att i sanning och
med full rätt håna och smäda oss, om vi
är hans högmodiga fiender? Detta är
nämligen anledningen till att lagen gavs av Gud,
såsom Paulus lär oss. Ty den mänskliga
naturen är blind, så att den inte känner
sina egna krafter eller snarare sjukdomar. Vidare tror den i
sitt högmod sig om att veta och kunna allt. Detta
högmod och denna okunnighet kan Gud inte bota med
lämpligare medel än genom att ge sin lag. Jag
skall tala mera därom i lämpligt sammanhang.
Här må det vara nog med det smakprov som givits
för att vederlägga den slutledning av
köttslig och dåraktig vishet som säger:
»Om du vill - alltså kan du vilja
fritt.» »Diatribe» drömmer om att
människan är frisk och sund. Sådan är
hon ju från mänsklig synpunkt i sina egna
angelägenheter. Därför förklarar den
spetsfundigt, att människan hånas med orden
»om du vill, om du gör, om du hör»,
för den händelse hennes vilja inte är fri.
Men skriften fastslår, att människan är
fördärvad och fången, därtill
högmodig och föraktfull och okunnig om sitt eget
fördärv och sin fångenskap. Därför
rycker den människan och väcker henne med dessa
ord, så att hon genom egen tydlig erfarenhet skall
förstå hur lite av detta hon
förmår. Men
nu skall jag angripa »Diatribe». Om du,
mäktiga Förnuft, uppriktigt menar, att de
berörda slutsatserna står fast - »om
du vill; alltså kan du fritt» -
varför tillämpar du då inte själv dessa
satser? Ty du förklarar enligt den föregivna
rimliga åsikten, att den fria viljan inte kan vilja
något gott. Enligt vilken slutledning skall då
detta följa av stället »om du vill
hålla. . .»? Därav följer ju enligt
ditt eget påstående, att människan kan
fritt vilja och icke vilja. Inte flyter väl ur samma
källa sött och bittert vatten? Är det inte
du, som här mera hånar människan? Du
säger ju, att hon förmår hålla vad hon
inte kan vilja eller önska. Alltså anser inte
heller du på allvar, att det är en god
slutledning, »om du vill - alltså kan du
fritt», även om du förfäktar det med
stor iver. Eller också kallar du inte på allvar
den åsikten rimlig, enligt vilken människan inte
kan vilja det goda. Så tas förnuftet till
fånga genom sin egen vishets ord och slutledningar,
så att du inte vet vad eller varom det talar. Jag tror
nämligen inte du menar, att det är riktigt och
lämpligt att försvara den fria viljan med
argument, som ömsesidigt upphäver och
förintar varandra, liksom midjaniterna förgjorde
varandra under ömsesidigt blodbad, då de angrep
Gideon och Guds folk. Jag
skall fortsätta att tala visheten i
»Diatribe» till rätta. Syraks bok säger
ju inte: »Om du visar strävan och möda att
hålla buden, något som inte skall tillskrivas
dina krafter», såsom du sluter. Den säger i
stället: »Om du vill hålla buden, så
skola de uppehålla dig.» Om vi nu drar slutsatser
enligt den vana, som utmärker din vishet, får vi
sluta så: »Således kan människan
hålla buden.» På det sättet kommer vi
att lämna kvar hos människan en icke ringa
strävan och förmåga att möda sig. Vi
tillmäter henne kraften att hålla hela den
överflödande mängden av budord. Annars skulle
Syraks bok håna människan i hennes elände, i
det den befallde henne att hålla buden, fastän
den visste, att hon inte kunde det. Det vore inte heller
nog, att hon kunde sträva och möda sig, ty inte
ens då skulle Syraks bok undgå misstanken att
håna människan. Den måste också ange,
att människan äger kraft att hålla
buden.
26.6 2001
Vederläggning
av Erasmus' argument för viljans frihet
Uppenbarelsen (1 / 4)
88
Enligt texten egentligen »i hennes viljas (råds) hand».
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]