Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Kort sagt: om vi
är under denna världens Gud, utan den sanne Gudens verkande
och Ande, så hålles vi fångna efter hans vilja, såsom
Paulus säger till Timoteus, så att vi inte kan vilja annat
än vad han vill. Ty han är den starke, fullt beväpnade,
som så bevakar sitt hus, att alla som är hans egendom lever
i fred och varken i dåd eller råd kan vända sig emot
honom. I annat fall vore ju Satans välde söndrat mot sig självt
och kunde inte äga bestånd. Men nu försäkrar Kristus,
att det består. Och detta gör vi frivilligt och gärna
efter viljans natur. Vore den tvingad, vore det icke mer fråga om
vilja. Tvång är snarare, skulle jag vilja säga, ett slags
icke-vilja.*33
Men om någon, som är starkare, kommer över honom och besegrar
honom och för oss med som segerbyte, då är vi åter
genom dennes Ande slavar och fångar. Det är dock en kunglig
frihet. Gärna vill vi nämligen och gör vad han själv
vill. Så har den mänskliga viljan sin plats i mitten som ett
oskäligt riddjur. Om Gud sätter sig på den, vill och går
den dit Gud vill. Det heter ju i psalmen: »Såsom ett oskäligt
djur var jag inför dig.» Sätter sig Satan på den,
vill och går den, dit Satan vill. Det står inte i dess fria
avgörande att springa till den ene eller andre av ryttarna och söka
honom, utan ryttarna själva kämpar om att få och äga
den. Men om jag nu med
stöd av dina egna ord, då du förfäktar viljans frihet,
skulle bevisa, att det inte finns någon fri vilja? Jag skall överbevisa
dig om att du oavsiktligt förnekar, vad du med stor klokhet söker
bejaka. Ja, sannerligen, om jag inte lyckas göra det, så svär
jag att återkalla allt som jag skriver mot dig i hela denna bok.
Då skall allt vara bekräftat, som du i din skrift förfäktar
och söker bevisa. Du gör gällande,
att den fria viljans förmåga är helt obetydlig. Utan Guds
nåd skulle den ingenting förmå. Medger du inte det? Nu
frågar jag och ber dig svara: Om nu Guds nåd inte är
med eller tages bort från denna viljans obetydliga förmåga,
vad kan den då göra? Den är oförmögen, säger
du, och gör inte något gott. Alltså gör den inte
vad Gud och hans nåd vill - vi antar ju att Guds nåd tagits
bort från viljan. Men vad Guds nåd inte gör, är
inte gott. Därav följer, att den fria viljan utan Guds nåd
alls inte är fri utan oföränderligt fången och trälbunden
under det onda, eftersom den inte av egen kraft kan vända sig till
det goda. Står nu detta fast, får du gärna för mig
låta den fria viljans kraft vara obetydlig. Gör den om du så
önskar till en ängels kraft, eller om du förmår det
till en gudomlig kraft alltigenom! Gör du likväl detta sorgliga
tillägg, att du säger den vara oförmögen Guds nåd
förutan, så tar du genast ifrån den all dess kraft. Vad
är en oförmögen kraft annat än ingen kraft alls? Att
sålunda påsta, att den fria viljan existerar och äger
kraft, låt vara en kraft utan verkan, det är precis vad sofisterna
kallar en självmotsägelse.*34
Det är som om du sade, att den fria viljan är något, som
inte är fritt. Det är som om du kallade elden kall och jorden
varm. Elden må ha sin kraft att hetta, ja såsom helvetets
eld, men om den inte brinner och bränner utan är kall och kyler,
då vill jag inte kalla den eld, långt mindre varm. Såvida
du nu inte vill kalla en målad eller uppdiktad eld för eld.
Om vi åter skulle säga, att den fria viljans
förmåga är den genom vilken människan har den egenskapen,
att hon kan gripas av Anden och uppfyllas av Guds nåd, eftersom
hon är skapad till evigt liv eller evig död, så vore det
riktigt sagt. Ty denna förmåga, dvs. inriktning*35,
eller som sofisterna säger »dispositiva kvalitet» och »passiva
inriktning»*36,
erkänner jag också. Alla vet ju, att den varken är given
åt träd eller djur. Gud har ju inte, som man brukar säga,skapat
himlen för gässen. Alltså
står det också efter ditt eget vittnesbörd
fast, att vi gör allt av nödvändighet. Vi
gör ingenting av fri vilja, eftersom den fria viljans
förmåga inte existerar och varken gör eller
kan göra något gott, om nåden inte är
med. Jag förutsätter då, att du inte
inför en ny beteckning och med förmåga menar
fullbordan, som om den fria viljan väl kunde begynna
och vilja men inte fullfölja. Men det tror jag inte.
Utförligare skall jag tala därom
senare. Konsekvensen
blir, att den fria viljan helt och hållet är en
gudomlig beteckning. Den kan inte tillkomma någon mer
än det gudomliga majestätet allena. Ty Gud
förmår och gör, såsom vi sjunger i
psalmen, allt vad han vill i himmel och på jord. Om nu
detta tillskrives människor, sker det med lika lite
rätt som om gudomligheten själv tillskrevs dem.
Någon större hädelse kunde man inte
tänka. Därför bör det vara teologernas
plikt att undvika sådan terminologi, då de vill
tala om mänsklig förmåga. De skall
förbehålla den åt Gud allena och se till
att det försvinner ur vanligt mänskligt
språkbruk. De skall låta den gälla som
helig och vördnadsbjudande benämning för
deras Gud. Om de överhuvud vill tillskriva
människor någon förmåga, borde de
lära att kalla den med annat namn än den fria
viljan, särskilt som vi förstår och tydligt
inser, att folk blir ömkligen bedragna och
förförda genom dessa ord. Ty med de orden
uppfattar och förstår de något helt annat
än teologerna menar, då de diskuterar. »Den
fria viljan» är ju en alldeles för hög,
innehållsrik och härlig formel. Folk tror ju
- något som ordens betydelse och formulering
kräver - att därmed menas den kraft, som
fritt förmår vända sig åt varje
håll och som varken ger vika för eller är
underkastad någon. Om folk finge veta, att det
förhåller sig på annat sätt, och att
med denna formel avses en liten obetydlig gnista, som
lämnad åt sig själv är
fullständigt oförmögen, fången och
trälbunden under djävulen, så vore det
märkligt, om man inte stenade oss som bedragare och
falska ledare. Vi säger ju ett och menar något
helt annat. Ja, vi är ännu inte ens säkra
på eller ense om vad vi menar därmed. Den som
talar på sofisternas sätt, säger den vise,
han förtjänar hat, i synnerhet om han gör det
när det är fråga om religionen, där det
är fara för den eviga saligheten. Då vi alltså
förlorat inte bara betydelsen av den berömda formeln utan själva
saken, ja, aldrig ens ägt den - det hade pelagianerna gärna
velat, men de blev också bedragna genom den formeln - varför
skall vi då så hårdnackat klänga oss fast vid tomma
ord, till fara och förförelse för folk som tror? Det är
lika lite vist som då konungar och furstar nu för tiden hänger
fast vid, gör anspråk på eller skryter över tomma
titlar, som anger välde över riken och landskap, fastän
de samtidigt nära nog är tiggare och långtifrån
besitter dessa länder och landskap. Det kan man likväl tåla,
då de inte bedrar eller förleder någon, utan endast själva
finner glädje genom fåfänga utan att vinna något
därpå. Men här står frälsningen på spel,
här är fråga om det skadligaste bedrägeri. Vem skulle
inte le åt eller snarare avspisa den, som uppträder som omogen
ordmakare? Antag att någon mot vedertaget språkbruk
sökte införa formuleringen en rik tiggare, inte därför
att han har någon rikedom utan därför att en konung kanske
kan ge honom sin. Antag vidare att han gjorde detta på fullt allvar,
utan att tala figurligt, i så kallad antifras *37
eller ironi! Likaväl kunde han kalla en dödssjuk fullkomligt
frisk, eftersom någon annan ju kan ge honom sin hälsa. Eller
kalla den olärdaste enfaldiga människa för mycket lärd,
eftersom någon annan kan meddela honom sin lärdom. På
motsvarande sätt låter det här: människan har fri
vilja, nämligen om Gud ger henne sin. Med ett sådant språkmissbruk
kan vem som helst skryta över vad som helst. Någon kan till
exempel säga, att han är himlens och jordens herre, bara Gud
ger honom detta. Men sådant anstår inte teologer utan komedianter
och bedragare. Våra ord bör användas i sin egentliga mening,
vara klara och nyktra och, såsom Paulus säger, sunda och ostraffliga. Vill
vi nu inte helt och hållet släppa denna formel,
något som vore tryggast och mest gudfruktigt,
måste vi åtminstone lära oss att
använda den efter bästa förstånd. Vi
skall säga, att fri vilja inte tillkommer
människan ifråga om vad som står över
henne utan blott ifråga om vad som är under
henne. Det vill säga, i fråga om
förmögenhet och egendom har hon rätt att
efter sin viljas skön bruka den, göra och
låta, fastän även detta ledes av Guds vilja
allenast, såsom det behagar honom. Men gentemot Gud
eller i ting som gäller frälsning eller
fördömelse har hon inte fri vilja utan är
fången, underkastad och trälbunden antingen under
Guds vilja eller Satans. Dessa
kommentarer har jag gjort om huvudpunkterna i ditt
företal. I sak är de så utförliga, att
de omfattar så gott som hela ämnet, nästan
mer än den följande huvuddelen av din bok.
Likväl hade det väsentliga innehållet i
dessa punkter kunnat sammanfattas i en kort sats: Antingen
beklagar sig ditt företal över Guds ord eller
över människors ord. Klagar det över
människors ord, är det skrivet alldeles
förgäves och angår inte mig. Klagar det
över Guds ord, är det alltigenom gudlöst. Det
hade därför varit nyttigare, om du klargiorde, om
det är Guds ord eller människors ord som vi
strider om. Men kanske kommer den följande inledningen
och själva huvuddelen av disputationen att handla
därom. Vad du säger i slutet av företalet
gör emellertid inte något intryck på mig,
t.ex. att du kallar mina läror för onyttiga fabler
och säger, att man hellre med Paulus som förebild
skulle lära Kristus såsom korsfäst och
visdom bland dem som är fullmogna. Vidare att skriften
har ett språk, som på en mångfald
sätt är avpassat efter åhörarna, och
att du därför menar, att det skall
överlämnas åt lärarens klokhet och
kärlek att lära det, som gagnar
nästan. Allt detta är
oskickligt och okunnigt tal. Ty inte heller jag lär något annat
än Jesus såsom korsfäst. Men Jesus såsom korsfäst
för med sig allt detta, ja, själva visheten bland dem som är
fullmogna. Ty ingen annan vishet skall läras ut bland kristna än
den, som är i hemlighet förborgad och hör de fullmogna
till. Den tillkommer inte barn av den judiska lagens folk, som utan tro
berömmer sig av sina gärningar, såsom Paulus uttrycker
det i 1 Kor. 2. Jag utgår ju från att du inte med att lära
Kristus som korsfäst menar endast att uttala dessa ord: Kristus är
korsfäst. Slutligen
säger du beträffande ord som »Gud vredgas,
rasar, hatar, sörjer, förbarmar sig och
ångrar sig», att sådana känslor inte
förekommer hos Gud. Detta är emellertid att
uppkonstruera svårigheter. Sådant gör inte
skriften dunkel. Inte heller är det
nödvändigt att för den sakens skull avpassa
den efter olika åhörare. Om man nu inte finner
nöje i att skapa dunkel där sådant inte
finns! Här är det fråga om språkliga
uttryckssätt och figurligt tal som även skolbarn
begriper. Men vad vi disputerar om i detta sammanhang
är lärosatser, inte språkliga
former. 34
Lat. »oppositum in adiecto».
36
Lat. »dispositivam qualitatem et passiuam aptitudinem».
37
Ett slags ironi. Figuren skall uttrycka motsatsen till vad det använda
ordet säger. T.ex. krig heter »bellum», därför
att det inte är »bellum», vackert.
25.6
2001
Vederläggning av Erasmus'
företal
Lära
och liv (2 / 2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]