Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Låt
oss nu syna skälen till ditt råd! Även om
det vore sant, att Gud enligt sin natur är i en
skalbagges håla eller till och med i en kloak -
detta drar du dig för att säga och klandrar att
sofisterna pratar så - likaväl som i
himmelen, så finner du det vara oförnuftigt att
diskutera frågan inför många
människor. Häremot invänder jag för det
det första: låt dem prata som vill. Vi tvistar
inte här om vad människor gör men väl om
vad som är riktigt och rätt. En sak är hur vi
lever, en annan hur vi bör leva. Vem av oss lever
överallt rätt och handlar väl? Men
fördenskull utdömes inte rätt och lära,
utan de dömer snarare oss. Men du hämtar
främmande ting långt bortifrån och samlar
ihop en massa saker från alla håll,
därför att du har besvär med en enda punkt,
läran om Guds förutseende. Då du inte
på något sätt kan komma till rätta med
den, försöker du trötta ut läsaren med
mängder av tomma ord. Nog därom, låt oss
återgå till saken! Vart vill du alltså
komma med tanken att vissa lärosatser inte får
göras allmänt bekanta? Räknar du till dem vad
som gäller den fria viljan? I så fall måste
på nytt vändas mot dig allt vad jag i det
föregående sagt om nödvändigheten att
lära känna den fria viljan. Än mer:
varför följer du inte ditt eget råd och
låter bli att skriva din bok? Om du gör väl
i att tala om den fria viljan, varför klandrar du det?
Om det är orätt, varför gör du det?
Förhåller det sig åter så, att du
inte räknar den fria viljan till dessa satser, flyr du
åter undan sakfrågan och uppträder i fel
sammanhang som en ordrik talare, i det att du behandlar vad
som inte hör till saken. Inte
heller behandlar du riktigt det givna exemplet, då du
som onyttigt utdömer, att man inför många
människor ställer frågan, om Gud finns i en
håla eller en kloak. Du tänker nämligen
alldeles för mänskligt om Gud. Jag tillstår
visserligen, att det finns lättsinniga predikanter, som
varken drives av gudsfruktan eller fromhet utan av
ärelystnad och önskan att säga något
nytt. Sådana är oförmögna att tiga och
därvid pratar de lättfärdigt strunt. Men de
behagar varken Gud eller människor, inte ens om de
försäkrar att Gud bor i himlarnas himmel. Där
det emellertid är fråga om allvarliga,
gudfruktiga predikanter, som lär rent och klart utan
stora ord, kan de utan risk säga sådant för
många människor. Ja, därav kan också
komma mycket gott. Måste vi inte lära, att Guds
Son varit i jungfruns liv och fötts ur moderlivet? Men
på vad sätt skiljer sig en mänsklig kropp
från något annat orent ställe, som kunde
nämnas? Vem skulle inte kunna beskriva det på ett
frånstötande, ohöviskt sätt? Dem som
så gör fördömer vi med rätta. Det
finns ju ett överflöd av rena ord, med vilka vi
kan teckna denna nödvändighet taktfullt och
behagfullt. Likaså var Kristi kropp mänsklig som
vår. Men vad är värre än den? Skulle vi
emellertid fördenskull inte våga säga, att
Gud bodde i honom lekamligen, såsom det heter hos
Paulus? Vad är värre än döden? Vad
är mera fruktansvärt än dödsriket? Och
ändå berömmer sig profeten av att Gud
är med honom i döden och nära honom i
dödsriket. Det
fromma sinnet ryser alltså inte att höra, att Gud
är i döden eller i dödsriket, vilka
båda är förskräckligare och mera
fruktansvärda än en håla eller en kloak. Ja,
då skriften betygar, att Gud är överallt och
uppfyller allt, så inte bara säger den som tror
att Gud är på dessa platser. Utan han måste
också nödvändigtvis lära sig och veta,
att Gud är där. Tänk om jag bleve tagen till
fånga av en tyrann och kastad i en
fängelsehåla eller i en kloak! Det har hänt
många heliga. Nog står det mig väl fritt
att där åkalla Gud, att tro, att han är
när mig, till dess jag åter kommer till ett
praktfullt tempel? Har du så lärt oss att prata
dumheter om Gud, och tar du anstöt av de platser
där han är, kommer du väl till sist inte att
tillåta att han dväljes i himmelen, ty himlarnas
himlar rymmer honom inte och är honom inte
värdiga. Men som jag sagt, du slår enligt din
vana omkring dig för att nedsätta min sak och
göra den förhatlig, eftersom du sett att du inte
kan komma till rätta med och övervinna den.
Beträffande det andra exemplet, att det skulle finnas
tre gudar, erkänner jag, att det är
anstötligt att lära så. Det är inte
sant, och skriften lär inte så. Men sofisterna
talar så; de har funnit på en ny dialektik. Men
vad har det med oss att skaffa? Återstår
vad du säger om bikt och tillfyllestgörelse.
Förunderligt är att se med vilken kostlig klokhet
du här orerar. Hela tiden går du liksom på
ägg, såsom du brukar. Det skall varken se ut som
om du utan vidare fördömer min lära eller
förgriper dig på de påviskas tyranni,
något som du inte utan stor fara kan göra.
Därför skjuter du emellertid Gud och samvetet
åt sidan. Vad bryr sig Erasmus om, vad Gud vill i
dessa ting, och vad som gagnar samvetet? Du störtar dig
över utvärtes sken och förebrår det
enkla folket, att det i sin ondska missbrukar predikan om
biktens frihet och tillfyllestgörelsen till
köttets frihet. Däremot tyglas det, menar du, i
alla fall genom bikttvånget. Vilket härligt,
förträffligt skäl! Är detta att
lära ut teologi? Att binda själarna med lagar och,
såsom Hesekiel säger, döda dem, som
likväl inte är bundna av Gud? Med detta skäl
väcker du faktiskt till liv de påviska lagarnas
hela tyranni och finner det nyttigt och hälsosamt. Ty
även genom de lagarna tyglas folket. Men jag skall inte
gå skarpt fram, såsom detta ställe
förtjänar; jag skall fatta mig kort. En
god teolog lär som följer. Folket måste
tyglas med svärdets yttre makt, då det handlar
illa, såsom Paulus lär i Rom. 13. Människors
samveten får emellertid inte snärjas med falska
lagar, så att de plågas med synder, där Gud
inte velat, att tal skall vara om synd. Ty samvetena bindes
endast av Guds bud. Därmed är fullständigt
undanröjt de påviska medlarnas tyranni, som
på falskt sätt förskräcker i det
andliga livet och dödar själen och i fråga
om yttre ting till ingen nytta tröttar kroppen. Ty
även om denna makt i det yttre tvingar till bot och
påtvingar tyngande plikter, så tyglas inte
hjärtat därigenom. Det förbittras ännu
mer och hatar Gud och människor. Till ingen nytta
plågar den i utvärtes ting kroppen och skapar
rena hycklare. Därför är lagtyranner av detta
slag ingenting annat än glupande ulvar, själarnas
tjuvar och rövare. Du, som är en så
utmärkt själasörjare, anbefaller oss åt
dessa. Du försvarar de grymmaste själamördare
och vill att världen skall fyllas med hycklare, som i
sitt hjärta hädar och föraktar Gud. Detta
accepterar du, om de bara på ett yttre sätt i
någon mån hålles i tygel. Som om det inte
funnes något annat sätt att tygla människor
utan att skapa hycklare! Det kan ske utan samvetenas
fördärv, såsom jag sagt! Härtill
fogar du några liknelser. Du vill framstå
såsom en lärare, som har ett rikt
förråd av sådana och kan använda dem
på skickligaste sätt. Det finns, säger du,
sjukdomar, som det är mindre svårt att stå
ut med än att bli av med, t.ex. spetälska. Du
nämner likaså exemplet hos Paulus: han skilde
mellan vad som är tillåtet och vad som är
nyttigt. Det är tillåtet, säger du, att tala
sanning, men det lämpar sig inte att göra det
inför vilka som helst, när som helst eller under
vilka som helst omständigheter. Vilken ordrik talare du
är! Likväl förstår du ingenting av vad
du säger. För att säga det kort: Du ser
på denna sak som om det för oss båda
gällde att riskera en summa pengar, som kan
återställas, eller någon annan obetydlig
sak, som om den förlorades inte borde driva någon
till ursinne, då fråga är om ett
långt värdelösare ting än den yttre
freden. Man kan alltså ge vika och göra eller
låta vara alltefter omständigheterna och
behöver inte ställa till upplopp. Du ger
alltså klart till känna, att du betraktar lugn
och ro såsom långt värdefullare än
tron, samvetet, frälsningen, Guds ord, Kristi ära,
ja viktigare än Gud själv. Därför
säger jag dig, och jag ber dig bevara det i djupet av
ditt hjärta, att för mig är det i detta fall
fråga om en allvarlig, nödvändig sak av
evighetsvikt, så beskaffad och så betydelsefull,
att den måste förfäktas och försvaras
om så är med livet som insats, ja, även om
för dess skull hela världen skulle komma i
konflikt och öppen strid, störta i spillror och
förintas. Fattar du inte detta eller låter dig
därav gripas, så håll dig till dina egna
angelägenheter och låt dem fatta det och gripas
av det, som Gud förunnat det. Ty jag är,
genom Guds nåd, inte så dåraktig och galen att jag vill
hålla på med och hålla ut i denna sak för pengars
skull, som jag varken äger eller önskar få. Inte heller
för en ära, som jag även om jag ville inte kunde få
i en värld, som är sådan fiende till mig. Inte heller
för det timliga livets skull, som inte för ett ögonblick
kan säkras för mig. Hur skulle jag under sådana omständigheter
kunna hålla stånd med sådant mod och sådan ståndaktighet,
som du betecknar som hårdnackenhet, under stor livsfara, intensivt
hat och många försåt, kort sagt under rasande angrepp
från människor och djävlar? Eller tror
du kanske att du ensam har ett hjärta, som gripes av all sådan
oro? Inte heller jag är av sten eller född ur de marpesiska
klipporna.*26
Men då annat inte kan ske har jag valt att slitas och pressas av
timlig oro och ha min glädje i Guds nåd för Guds ords
skull. Ordet måste göras gällande med ett mod, som under
inga omständigheter får svikta. Jag har valt det framför
evig oro under Guds vrede och lidande under outhärdliga kval. Kristus
give, att ditt hjärta inte är så beskaffat - så
hoppas och önskar jag - men dina ord låter så, som om
du med Epikurus hölle Guds ord och det eviga livet för fabler.
Ty med ditt råd vill du auktorisera att vi för påvars
och furstars skull eller för den yttre friden efter omständigheterna
uppger Guds fasta och vissa ord och ger vika. Men uppger vi Guds ord,
uppger vi också Gud, tron, frälsningen och hela den kristna
läran. Hur mycket riktigare är då inte Kristi råd
till oss att hellre förakta all världen! Sådant säger
du, därför att du inte läser Guds ord eller märker,
att det är Guds ords ständiga villkor, att världen för
dess skull rasar. Det försäkrar också Kristus öppet:
»Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.»
Hos Lukas heter det: »Jag har kommit för
att tända en eld på jorden.» Paulus säger också
till korintierna: »Under upprorslarm» osv.*27
Profeten betygar flera gånger samma sak i andra psalmen, då
han försäkrar, att hedningarna larmar, folken rasar, konungarna
reser sig upp och furstarna rådslår med varandra mot Herren
och hans smorde. Det är liksom han sade: mängden, högheten,
rikedomen, makten, visheten, rättvisan och vad annat som är
upphöjt i världen, sätter sig till motvärn mot Guds
ord. Se efter i Apostlagärhingarna vad som sker blott och bart på
grund av Paulus' ord - för att inte nämna alla andra apostlar!
Han sätter ju både hedningar och judar i rörelse. Eller
för att uttrycka det som hans fiender där gör: han uppviglar
hela världen. Under Elia drogs olycka över Israel, såsom
konung Ahab klagade. Vilket tumult var det inte under de andra profeterna?
Medan alla dräptes, stenades, Israel fördes bort i fångenskap
till Assyrien och Juda på samma sätt till Babel! Inte var väl
det fred? Världen och dess Gud varken kan eller vill stå ut
med den sanne Gudens ord, den sanne Guden varken vill eller kan tiga.
Om nu dessa gudar för krig mot varandra, kan det då bli något
annat än oro och ofrid i hela världen? Att vilja tysta
denna fejd, det är därför ingenting annat än att vilja
ta bort och sätta hinder för Guds ord. Ty så ofta Guds
ord kommer, kommer det för att förändra och förnya
världen. Nu betygar också hedniska författare, att förändringar
i världen inte kommer till stånd uppståndelse och strider
förutan, inte ens utan blodsutgjutelse. Det anstår då
de kristna att med fasthet se fram emot och utstå detta. Kristus
säger ju: »I skolen få höra krigslarm och rykten
om krig; sen då till, att I icke förloren besinningen, ty sådant
måste komma, men därmed är ännu icke änden inne.»
Om jag för min del inte såge sådana oroligheter, skulle
jag säga att Guds ord inte funnes i världen. Men nu, då
jag ser dem, gläder jag mig av hjärtat och aktar dem ringa.
Ty jag är förvissad om att påvens välde och hela
hans anhang skall gå under, ty det har Guds ord, som nu snabbt sprider
sig, främst angripit. 26
Marpesos, berg på ön Patros. Jfr Vergilius' Aeneid. 6, 471.
27
Luther hänvisar felaktigt till 1 Kor. 6.
25.6
2001
Vederläggning av Erasmus'
företal
Bekännelse
inför världen (1/ 2)
I
tredje avsnittet fortsätter du att göra oss till måttfulla,
sansade efterföljare av Epikurus. Du gör det genom ett annat slags
råd, som emellertid inte är bättre än de två
redan nämnda. Du säger nämligen, att vissa ting är av
den arten, att även om de är sanna och kan bli föremål
för vetande, är det inte lämpligt att tuta dem i öronen
på vem som helst. Här rör du efter din vana åter ihop
och blandar samman allt, i det du likställer heligt och oheligt utan
varje åtskillnad. Resultatet blir att du åter hemfaller
till förakt för Gud och skriften och kränker dem. Ovan har
jag sagt, att det som framställes eller bevisas i den heliga skrift
är inte bara klart och tydligt utan också frälsningsbringande.
Därför kan det tryggt, ja, bör bekantgöras, läras
ut och bli föremål för vetande. Vad du säger, att det
inte får prisges åt allas öron utan åtskillnad, är
därför falskt, försåvitt du säger det om vad som
står i skriften. Om du åter talar om andra ting, har vi inte
att skaffa därmed; du har då inte sagt det i rätt sammanhang
utan förslösar tid och papper med dina ord. Du vet också,
att jag inte i något håller med sofisterna. Därför
borde du låta mig vara ifred och inte förebrå mig deras
missbruk. Mot mig hade du bort ta till orda i din bok. Jag vet, i vilka
avseenden sofisterna felar, och jag behöver inte i den saken ha dig
till lärare. De har blivit tillräckligt tillrättavisade av
mig. Detta vill jag nu en gång både ha sagt och upprepat, så
ofta som du blandar ihop mig med sofisterna och nedsvärtar min sak
genom deras galenskap. Ty du gör mig orätt, något som du
väl vet.
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]