Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Alltså
är det för en kristen framför annat
nödvändigt och frälsningsbringande att veta,
att Gud inte lämnar spelrum åt slumpen, utan att
han i sin oföränderliga, eviga och ofelbara vilja
både förutser, beslutar och genomför allt.
Kunskapen härom är som en blixt, som
fullständigt slår till marken och krossar den
fria viljan. Därför måste de, som vill
förfäkta viljans frihet, förneka denna blixt,
inte låtsas om den eller på annat sätt
komma ifrån den. Innan jag bevisar att så
förhåller sig med min egen framställning och
med skriftens auktoritet, vill jag först avhandla
ämnet med ledning av dina egna ord. Är
det inte du, käre Erasmus, som nyss
förfäktat, att Gud till sitt väsen är
rättvis, till sin natur mild och nådig? Om detta
är sant, följer då inte därav att han
är oföränderligt rättvis och mild?
Liksom hans väsen ju aldrig i evighet
förändras, så förändras varken
hans rättvisa eller mildhet. Men vad som säges om
hans rättvisa och mildhet, det måste också
sägas om hans vetande, vishet, godhet, vilja och andra
gudomliga egenskaper. Om det är gudfruktigt, fromt och
hälsosamt att bestämt utsäga detta om Gud,
såsom du skriver, vad kommer då åt dig,
när du rakt emot din egen ståndpunkt gör
gällande, att det är gudlöst, förvetet
och fåfängt att hävda, att Gud förutser
av nödvändighet? Du predikar ju, att man
måste lära sig, att Guds vilja är
oföränderlig, men du förbjuder oss att veta,
att hans förutseende är oföränderligt.
Tror du, att han förutser utan att vilja det eller vill
utan att veta det? Om hans förutseende är
förenat med vilja, är hans vilja evig och
oföränderlig, eftersom den tillhör hans
väsen. Om hans vilja är förenad med
förutseende, är hans vetande evigt och
oföränderligt, eftersom det tillhör hans
väsen. Därav följer
ovedersägligen, att allt vi gör och allt som sker, det sker
av nödvändighet och oföränderligt, om man tar hänsyn
till Guds vilja, även om vi tycker att det sker av en slump och att
något annat lika väl kunde inträffa. Ty Guds vilja är
verksam, och den kan inte hindras, eftersom den är Guds väsens
egen makt. Han är också vis, så att han inte kan bliva
bedragen. Men om hans vilja inte kan hindras, kan inte heller hans verk
hindras, utan det måste ske på den plats och tid, på
det sätt och efter det mått, som han själv förutser
och vill. Vore Guds vilja sådan, att den upphörde när
verket fullbordats och ännu står kvar - såsom människors
vilja upphör då de byggt färdigt huset som de ville bygga,
liksom den upphör i döden - då kunde man i sanning säga,
att något sker tillfälligt och på sådant sätt,
att ändring kan komma till stånd. Men här sker det motsatta.
Verket upphör och viljan förbliver. Det är
inte alls så, att verket självt, då det kommer till och
kvarstår, kan komma till stånd eller förbliva på
en slump. Att något sker tillfälligt*20,
det betyder - detta sagt för att vi inte skall missbruka orden -
inte att verket självt kommer till genom en slump utan att det sker
genom en tillfällig och föränderlig vilja, sådan
som inte finns hos Gud. Vidare kan sägas, att bara det verk kan kallas
tillfälligt, som vi träffar på helt tillfälligt liksom
av en slump och utan att vi föreställt oss det. Vår vilja
eller vår hand griper detta, som räckts fram liksom av en slump,
eftersom vi tidigare inte alls tänkt därpå eller velat
det.*21 Med
detta har sofisterna svettats redan i många år. Till sist
har de kapitulerat och tvingats medge, att allt visserligen sker med nödvändighet.
Det är fråga om en »följdens nödvändighet»,
säger de, men inte om »nödvändigheten av det som följer».*22
Så har de gäckat den väldiga styrkan av denna frågeställning.
Men mer har de gäckat sig siälva. Att deras distinktion är
värdelös, det skall jag lätt nog visa. Med
»följdens nödvändighet» menar de,
grovt uttryckt, följande. Om Gud vill något,
är det nödvändigt att det sker, men det
är inte nödvändigt, att det som sker,
också är till. Ty Gud ensam existerar av
nödvändighet. Allt annat kan sakna tillvaro, om
Gud så vill. Så kallar de Guds handlande
nödvändigt, om han vill, men det skedda är
självt inte nödvändigt. Men vad
åstadkommer de med dessa ordklyverier? Jo, att den sak
som skett inte är nödvändig, dvs. inte har
ett nödvändigt väsen. Det sagda betyder
ingenting annat än att vad som skett inte är Gud
själv. Inte desto mindre blir det därvid, att allt
sker med nödvändighet, om Guds handlande är
nödvändigt eller har en »följdens
nödvändighet», hur mycket än vad som
skett är utan nödvändighet, dvs. inte är
Gud eller har ett nödvändigt väsen. Ty om jag
blir till av nödvändighet, rör det mig
föga, att mitt varande eller blivande är
föränderligt; jag blir inte desto mindre till som
tillfällig och föränderlig, då jag inte
är en nödvändig Gud. - Deras
ordklyveri, att allt sker av »följdens
nödvändighet» men inte genom
»nödvändigheten av det som följer»,
betyder därför inte mer än detta: allt sker
visserligen med nödvändighet, men då det
så sker, är det inte Gud själv. Men vad
tjänade det till att säga oss detta? Som om det
hade varit att befara, att vi skulle göra gällande
att saker och ting som inträffar är Gud och har
ett gudomligt och nödvändigt väsen! Den
meningen står fast och förblir ovedersäglig,
att allt sker med nödvändighet. Här är
ingenting dunkelt eller tvetydigt. Så säger
Herren hos Jesaja: »Mitt rådslut skall gå i
fullbordan, och allt vad jag vill, det gör jag.»
Vilket barn kan inte förstå, vad de orden
betyder: rådslut, vad jag vill, det gör jag,
går i fullbordan? Varför
är dessa saker förborgade för oss kristna, så att
det vore gudlöst, förvetet och fåfängt att tala om
dem och veta, då hedniska diktare talar om sådant och till
och med enkelt folk i ordspråk? Hur ofta erinrar inte en Vergilius
om ödet? »Allt står fast efter orygglig lag.» »Dagen
står fast för envar.» Vidare: »Om ödet dig kallar»,
eller »om det hårda ödet kan brytas».*23
Denne diktare gör ju ingenting annat än visar, att vid Trojas
undergång och romarväldets upprättande ödet betydde
mer än alla människors strävanden. Han visar, att nödvändigheten
behärskar både ting och människor. Ja, också sina
odödliga gudar underordnar han ödet. För detta måste
själve Jupiter likaväl som Juno vika. Därför har man
också diktat upp de tre välkända ödesgudinnorna och
framställt dem som oföränderliga, oförsonliga, obevekliga. Dessa
visa män har insett, vad saken själv tillika med all erfarenhet
bevisar. Ingen människa har nagonsin fått sina planer förverkligade.
Saken har för alla utfallit på annat sätt än vad
de tänkt. »Om Troja kunnat försvaras med handkraft, skulle
även min hand ha värnat det», säger Hector hos Vergiius.*24
Därav det uttryck som alla använder: Vad Gud vill, det må
ske. Likaså: Om Gud vill, skall vi göra det. Eller: Så
har Gud velat, »så har behagat de himmelska», »så
haven I velat», säger Vergilius. Så kan vi se, att hos
det enkla folket finns bevarad kunskap om Guds förutbestämmelse
och förutseende likaväl som kunskap om själva gudomen.
De, som vill synas visa, har under sina strider kommit bort därifran.
Så förmörkades deras hjärtan och de blev dåraktiga
(Rom. 1) och förnekade eller låtsade inte om vad diktarna och
enkelt folk, ja också deras egna samveten håller för
vanligast av allt, säkrast och sannast. Jag har mer att
säga. Jag vill inte bara framhålla hur sant detta är -
därom skall jag i det följande tala utförligare med stöd
av skriften - utan också visa, hur gudfruktigt, fromt och nödvändigt
det är att känna till det. Är man nämligen okunnig
om detta, kan varken tron bestå eller någon gudstjänst
finnas. Detta vore ju i sanning att vara okunnig om Gud, och med den okunnigheten
kan inte frälsning förenas, såsom känt är. Ty
om du tvivlar på eller föraktar kunskapen om att Gud förutser
och vill allt, inte av en tillfällighet, utan av nödvändighet
och oföränderligt, hur kan du då tro på hans löften,
fast förtrösta på dem och trygga dig till dem? Du måste
vara säker på att han, då han lovar, vet, kan och vill
stå vid vad han lovar. Annars kan du inte hålla honom för
sannfärdig och trofast. Men detta vore otro och den värsta gudlöshet
och att förneka den högste Guden. Men hur blir du säker
och trygg, om du inte vet, att han säkert, ofelbart, oföränderligt
och nödvändigt vet och vill och skall göra vad han lovar?
Vi bör inte bara vara säkra på att
Gud nödvändigt och oföränderligt vill och skall göra
det utan också berömma oss just av detta, såsom Paulus
säger i Rom. 3: »Må Gud stå såsom sannfärdig
om ock var människa är en lögnare.» Han säger
också: Inte som om Guds ord kunde ta fel.*25
På ett annat ställe heter det: »Guds fasta grundval bliver
beståndande och har ett insegel med dessa ord: Herren känner
de sina.» I Tit. 1 står det: »Det har Gud, som icke kan
ljuga, för evärdliga tider sedan utlovat.» Vidare heter
det i Hebr. 11: »Den som vill komma till Gud, måste tro, att
han är till, och att han lönar dem, som söka honom.» Därför
utsläcks helt och hållet den kristna tron, och
Guds löften och hela evangeliet störtar
fullkomligt samman, om vi lär oss och tror, att vi inte
måste veta något om Guds nödvändiga
förutseende och nödvändigheten av vad som
skall ske. Ty detta är de kristnas enda och högsta
tröst under alla vedervärdigheter, att de vet, att
Gud inte ljuger utan oföränderligt utför
allt, att hans vilja inte kan motstås, varken kan
ändras eller hindras. Se
nu, käre Erasmus, varthän din
återhållsamma och så fridsamma teologi
leder oss! Du avråder och förbjuder våra
försök att lära känna Guds
förutseende och hur hans makt med
nödvändighet verkar i tingen och hos
människorna. Du råder oss i stället att
lämna, undvika och förakta alla sådana
frågor. Genom denna din obetänksamma insats
lär du oss också att sträva efter att
undvika kunskap om Gud, något som kommer av sig
självt och därtill är oss medfött. Du
lär oss att förakta tron, att överge Guds
löften och att hålla för intet alla Andens
tröstegrunder och samvetets förvissning. Inte ens
Epikurus skulle väl kräva sådant! Du
är inte ens nöjd med detta. Du kallar också
den för gudlös, förveten och
fåfäng, som strävar efter kunskap om dylika
ting, den åter för gudfruktig, from och
besinningsfull, som föraktar dem. Vad uppnår du
med dessa ord annat än att förklara de kristna
för förvetna, fåfänga och gudlösa
och kristendomen för en sak, som över huvud
är utan varje betydelse, fåfäng,
dåraktig och alltigenom gudlös? Så
följer, att medan du mest av allt vill avskräcka
oss från obetänksamhet, drivs du på
dårars vis över på motsatt sida, och du
lär oss ingenting annat än högsta
obetänksamhet och gudlöshet och sådana ting,
som leder till fördärvet. Förstår du
inte, att din bok härutinnan är till den grad
gudlös, hädisk och upprörande, att den
ingenstädes har sin like? Såsom
jag förut sagt, talar jag inte om ditt sinnelag. Ty jag
menar inte att du är så fördärvad, att
du innerst inne vill lära ut detta eller se det ske.
Men jag måste visa dig, vilka äventyrligheter man
aningslöst ger sig in på och tvingas pladdra, om
man tar sig före att försvara en hopplös sak.
Vidare måste jag göra klart, vad det innebär
att stöta sig mot gudomliga ting och den heliga skrift,
då vi av eftergivenhet mot andra tar på oss
masker och mot vårt samvete tjänar ett
främmande bedrägligt verk. Det är inte
någon lek eller skämt att vara lärare i den
heliga skrift och religion. Ty här inträffar
lätt nog det fall om vilket Jakob säger: »Om
någon felar i ett, så är han skyldig till
allt.» Det hela kan synas vara ett oförargligt
skämt. Men om vi inte behandlar den heliga skrift med
tillräcklig vördnad, blir följden, att vi
snart invecklar oss i gudlöshet och drunknar i
hädelser. Så har det gått med dig, Erasmus.
Må Herren förlåta dig och förbarma sig
över dig! Vad åter
beträffar det faktum att sofisterna i dessa angelägenheter föreburit
så många problem, företagit så många undersökningar
och därvid blandat in mycket annat - du räknar upp åtskilligt
- så vet jag det. Jag håller med dig i fråga om detta,
och jag har angripit det mera skoningslöst än du. Men du handlar
oklokt och obetänksamt, då du blandar ihop, rör samman
och jämför den rena, heliga skriften med oheliga, narraktiga
frågor, som gudlösa människor ställer. »Hur
har icke guldet berövats sin glans, den ädla metallen förvandlats!»,
såsom Jeremia säger. Men man får inte på en gång
jämföra guld med avfall och kasta bort det, såsom du gör.
Guldet måste befrias från föroreningarna. Guds ord skall
skiljas från de gudlösas smuts och orenhet. Det bemödar
jag mig alltid om, att hålla den heliga skrift väl skild från
deras tomma prat. Inte heller bör det bekymra oss, att ingenting
uträttas genom dessa frågor - det skulle i så fall vara
att vi gör svåra förluster när det gäller endräkt
och visar mindre kärlek, medan vi vill vara mer visa. För mig
är det viktigt att ta reda på vad frågvisa sofister uträttat
och hur vi skall bli goda människor och kristna. Inte heller skall
du lägga den kristna läran till last, att de ogudaktiga handlar
illa. Ty det har ingenting med vårt ämne att skaffa. Du hade
kunnat säga det i annat sammanhang och så spara papper. 21
En anmärkning om ordet »nödvändighet», som inte
rätt passar in på vare sig den gudomliga eller mänskliga
viljan, är här insatt i senare tryck. Den saknas emellertid
i de första upplagorna. 22
Skolastiska termer, »necessitas consequentiae» respektive »consequentis»,
använda av Erasmus. 23
De tre sista citaten från Vergilius' Aeneid. 10, 467; 6, 147; 6,
882. Jfr också 2, 324; 7, 314; 10, 472; 11, 97. 24
Aeneid. 2, 291 f, något fritt. 25
Luther citerar här som ofta rätt fritt.
25.6
2001
Vederläggning av Erasmus'
företal
Den
trälbundna viljan och det kristna livet (2 /
2)
[Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]