Martin Luther: Om den trälbundna viljan [Innehåll]
Men
än mindre kan det tolereras, att du räknar
frågan om viljans frihet bland de läropunkter,
som är onyttiga och inte nödvändiga. I
stället räknar du upp för oss, vad enligt din
åsikt är nog för kristen fromhet. Du
gör det på ett sätt, som utan vidare
förste bäste jude eller hedning, som inte vet det
bittersta om Kristus, med lätthet skulle komma fram
till. Om Kristus inte ens antyder du någonting. Som om
du menar att kristendom kan finnas Kristus förutan, om
man bara av all kraft dyrkar den till sin natur allgode
Guden. Vad skall jag väl
säga härom, Erasmus? I hela din varelse andas du Lucianus, och
av din andedräkt förnimmer jag Epikurus väldiga rus. Om
du menar att denna fråga inte är nödvändig för
de kristna, var då god och lämna valplatsen. Vi har då
ingenting med varandra att göra, ty jag finner den nödvändig.
Om det såsom du säger är gudlöst, förvetet och
onödigt att veta, om Gud tillfälligt förutser något
eller om vår vilja kan uträtta något, när det gäller
vår eviga salighet, eller bara förhåller sig passiv gentemot
en verkande nåd, och om vi gör det goda och onda vi utför
av nödvändighet eller snarare låter det ske - vad blir
då i all rimlighets hamn lydnad för Gud? Vad
återstår som är viktigt? Vad är nyttigt att veta?
Detta duger sannerligen inte, Erasmus. Det går för långt.*15
Svårt är att skriva det på okunnighetens konto. Du är
ju redan till åren kommen och har länge umgåtts med kristna
och tänkt över den heliga skrift. Nej, du lämnar oss ingen
möjlighet att ursäkta dig och att tänka väl om dig.
Ändå överser papisterna med dina äventyrligheter
och tar dem med ro. Det är därför att du skriver mot Luther.
I annat fall, om inte Luther vore, skulle de mala sönder dig med
tänderna, då du skriver sådant. Platon
är min vän, Sokrates likaså, men
framför allt måste sanningen äras. Om du
också föga förstod av skriften och
kristendomen, så måste i varje fall också
en fiende till de kristna veta vad de kristna finner vara
nödvändigt och nyttigt eller motsatsen. Du, som
uppträder som teolog och de kristnas lärare och
vill föreskriva dem vad de skall tro, du nöjer dig
emellertid inte med att följande din vanliga skepsis
dra i tvivelsmål vad som för dem är
nödvändigt och nyttigt. Tvärtom drar du
åt motsatt håll och gör, rakt mot din
natur, ett oerhört påstående. Dessa ting
skulle inte vara nödvändiga. Men vore de inte
nödvändiga och säkert kända, så
finns varken Gud eller Kristus eller evangelium och tron
eller överhuvud något kvar, inte ens av
judendomen, och långt mindre av kristendomen. Vid Gud
och Guds odödlighet, vilket fönster öppnar du
inte på vid gavel - nej, vilket stort fält
för dem som vill gå till angrepp mot dig! Vad
gott eller riktigt skulle väl du kunna skriva om
viljans frihet, då du med dina ord lägger i dagen
ett sådant djup av okunnighet om skriften och
kristendomen? Men jag skall reva mina segel. I detta
sammanhang skall jag inte diskutera mina formuleringar
- det kommer jag kanske att göra längre
fram - utan dina. Såsom
du tecknar kristendomens väsen betyder den bl.a., att
vi skall sträva av alla krafter, ta vår tillflykt
till botens hjälpmedel och på alla sätt
söka vinna Herrens barmhärtighet, varförutan
vare sig mänsklig vilja eller strävan något
förmår. Likaså skall ingen misströsta
om förlåtelse från Gud, som till sitt
väsen är mild och nådig. Dessa dina ord
är utan Kristus, utan Ande. De är kallare än
själva isen, så kalla att till och med glansen av
din vältalighet i dem kommer till korta. Dessa dina
ord, som knappast fruktan - jag menar för
påvar och tyranner - att framstå som ren
ateist avpressat dig olycklige, de gör dock
gällande, att det finns krafter inom oss, att det finns
en Guds barmhärtighet, att det finns skilda sätt
att vinna barmhärtigheten, att Gud till sitt väsen
är rättvis, mild och nådig osv. Om nu
någon inte vet vilka krafter det är fråga
om, vad de förmår och måste utstå,
vad deras strävan är, vad de verkar och inte
verkar, vad skall han då göra? Vad skall du
lära honom göra? Det
är gudlöst, säger du, förvetet och
överflödigt att vilja veta om vår vilja
uträttar något i de angelägenheter, som
gäller den eviga saligheten, eller om den bara
förhåller sig passiv då nåden är
verksam. Men här invecklar du dig i motsägelser.
Det vore kristligt och fromt att anstränga sig med all
kraft. Men utan Guds barmhärtighet skulle viljan dock
intet förmå. Här påstar du rent ut att
viljan uträttar något i de angelägenheter
som gäller saligheten, ty du framställer den ju
som strävande. Men å andra sidan låter du
den vara passiv. Ty du säger, att den ingenting
förmår utan Guds barmhärtighet. Visserligen
gör du inte klart, vad du menar med aktivitet och
passivitet. Du vill med flit hålla oss i okunnighet om
vad Guds barmhärtighet förmår och vad
vår vilja förmår, och det just på den
punkt där du lär vad vår vilja och Guds
barmhärtighet uträttar. Så går du runt
med din klokhet, som förmått dig att ta
ståndpunkt, så att du inte ansluter dig till
något parti. Utan risk vill du segla mellan Scylla och
Charybdis. Men då kastas du av vågorna mitt
på havet fram och tillbaka. I förvirringen
bejakar du allt du förnekar och förnekar allt du
bejakar. Med
några liknelser skall jag måla ut din teologi för dig.
Antag att någon vill skriva ett vackert poem eller tal. Måste
han då inte tänka på och besinna sin begåvning,
vad han kan och vad han inte kan och vad det ämne han valt kräver?
Inte kan han väl lämna obeaktat Horatius' välkända
anvisning om »vad skuldrorna orka att bära, och vad de icke
förmå»?*16
Eller skall han utan vidare gripa sig verket an i tanken att här
gäller det att sträva efter att det kommer till stånd
och att det vore förvetet och överflödigt att fråga
sig om bildning, framställningsförmåga och begåvning
räcker till? - Antag att någon vill ha rik skörd på
sin åker. Måste han då inte uppmärksamt och med
största omsorg söka utforska markens beskaffenhet, såsom
Vergilius beställsamt och förgäves lär i »Georgica»?*17
Hur blir det om han i stället blint rusar på och inte tänker
på något annat än arbetet, plöjer på stranden
och sår varhelst det finns en öppen plats, vare sig i sand
eller lera? - Antag att någon vill föra krig och önskar
vinna en lysande seger eller har någon annan plikt att fylla i staten.
Bör han inte tänka sig för och överväga vad han
förmår, om statskassan räcker till, om soldaterna är
dugliga, om det finns någon möjlighet att utföra uppgiften?
Skall han inte alls ta hänsyn till historikerns
ord: »Innan du handlar, kräves rådslag, men när du
rådgjort, handling i rätt tid.»*18 Skall
han bara rusa på med blinda ögon och döva öron, bara
skrika »krig, krig» och driva på företaget? Jag frågar,
Erasmus, vad menar du om diktare, jordbrukare, fältherrar och furstar
som gör så? Jag vill också tillägga ordet i evangeliet:
»Om någon vill bygga ett torn, sätter han sig icke då
först ned och beräknar kostnaden och ser till, om han äger,
vad som behövs för att bygga det färdigt?» Vad vill
Kristus säga om honom? Så
gör du också. Du dekreterar för oss vad som
skall göras. Men du förbjuder oss att först
ta reda på våra resurser, mäta och
lära närmare känna vad vi förmår
och inte förmår, som om detta vore opassande,
överflödigt och gudlöst. Då du så
i övermåttan stor klokhet vill sky
obetänksamhet och förebär nykter
behärskning, kommer du just därigenom att
lära ut den högsta obetänksamhet. Det är
sant, att sofisterna i själva verket är
obetänksamma och vettlösa, då de sysslar med
allt de i sin förvetenhet vill veta. Men de syndar
likväl mindre än du, som ju rentav lär ut och
tillråder att obetänksamt rusa på utan
vett. För att göra vettlösheten ännu
större söker du övertyga oss om att denna
obetänksamhet är den skönaste kristna
fromhet, nykter behärskning, religiöst allvar och
till frälsning. Gör vi inte som du säger,
framstår vi som gudlösa, förvetna och
fåfänga. Du som är en stor fiende till
bestämda påståenden, du har verkligen
förträffligen undgått Scylla, då du
sökte undvika Charybdis. Därhän har du
drivits av förtröstan på ditt snille, du som
tror, att du med vältalighet kan föra alla andra
som tänker så till den grad bakom ljuset, att
ingen skulle kunna förstå vad du har i sinnet och
vad du avser med dina hala, tvetydiga skrifter. Men Gud
låter inte gäcka sig, och det är icke gott
att törna emot honom. Hade
du lärt ut denna obetänksamhet när det
gäller att skriva vers, odla frukt, föra krig,
fullgöra vad skilda ämbeten eller ett husbygge
kräver, hade det inte kunnat tolereras, särskilt
som lärdomen kommer från en så betydande
man. Men du hade ändå kunnat påräkna
förlåtelse åtminstone bland kristna, som
ringa aktar det timliga. När du emellertid
tillråder de kristna att själva bli
obetänksamma i sin gärning och uppmanar dem att
inte akta på vad de förmår och inte
förmår när det gäller den eviga
saligheten, då är detta i sanning
oförlåtlig synd. Ty de kommer ju inte att veta
vad de skall göra, så länge de är
okunniga om vad och hur mycket de förmår. Är
de okunniga om vad de skall göra, kan de inte
ångra sig om de felar. Att inte ångra sig
är emellertid oförlåtlig synd.
Ändå därhän för oss din
föregivet måttfulla, skeptiska
teologi. För
en kristen är det alltså inte gudlöst,
förvetet och överflödigt att taga reda
på om viljan kan uträtta något eller
ingenting alls i de ting, som gäller frälsningen.
Tvärtom är det hälsosamt gch
nödvändigt. Ja, för att du klart skall inse
det: här är själva hjärtpunkten i det vi
diskuterar om. Detta är sakens kärna. Vad vi
strävar efter är att finna ut vad den fria viljan
förmår, vad den måste finna sig i, och hur
den förhåller sig till Guds nåd. Vet vi
inte detta, då känner vi heller intet om
kristendomen, och vi skall vara sämre än alla
hedningar. Den som inte förstår detta, han borde
tillstå, att han inte är kristen. Den som talar
däremot och föraktar det, han må veta, att
han är de kristnas störste fiende. Är jag
okunnig om vad jag förmår - hur
långt jag kan komma och hur mycket jag kan
uträtta - och om vad jag kan göra gentemot
Gud, så vet jag lika lite vad allt Gud
förmår och vad han verkar i mig, fastän Gud
verkar allt i alla. Men är jag okunnig om Guds verk och
makt, är jag okunnig om Gud själv. Känner jag
inte Gud, kan jag emellertid inte dyrka, prisa, tacka och
tjäna honom. Ty jag vet ju då inte, hur mycket
jag skall tillskriva mig själv och hur mycket
Gud. Därför
skall vi göra en mycket klar skillnad mellan Guds kraft
och vår, mellan Guds verk och vårt, om vi vill
leva gudfruktigt. Förstår du inte, att denna
fråga gäller ett av kristendomens två
viktigaste huvudstycken? Därmed står och faller
vår självkännedom, vår gudskunskap och
Guds ära. Därför, min käre Erasmus, kan
vi inte tolerera att du kallar denna kunskap gudlös,
förveten och överflödig. Många ting har
vi att tacka dig för, men gudsfruktan är vi
skyldiga allt. Du förstår nog själv, att vi
måste tillskriva Gud allt gott hos oss, och det
gör du också gällande, då du visar vad
kristendom är. Men då du säger detta,
säger du förvisso på samma gång, att
allt beror av Guds barmhärtighet och intet av vår
vilja. Den är snarare passiv; i annat fall kunde inte
allt tillskrivas Gud. Men strax efteråt förnekar
du, att det är gudfruktigt, fromt och hälsosamt
att påstå detta och veta något därom.
Så drives emellertid den själ att tala som
är splittrad, osäker och oerfaren, när det
gäller gudsfruktan. Vad som också
hör till de kristna huvudstyckena är att veta, om Gud tillfälligt
förutser något, och om vi gör allt av nödvändighet.
Också här förklarar du frågandet gudlöst, förvetet
och fåfängt, såsom alla ogudaktiga gör; ja, också
de onda andarna och de fördömda håller det för föraktligt
och förkastligt. Du är ingen dåre, om du undviker dessa
frågor, förutsatt att så låter sig göra. Men
när allt kommer omkring visar du dig vara en föga god talare
och teolog, du som tar dig före att tala och undervisa om den fria
viljan utan att behandla dessa punkter. Jag skall göra brynstenens
tjänst åt dig. Fastän jag själv
inte är talare, skall jag påminna den utmärkte talaren
om hans plikt. Tänk om Quintilianus *19,
då han skulle skriva om retorikens konst, hade sagt: »Enligt
min mening bör man lämna åsido det dåraktiga och
överflödiga, frågor om ämnets formulering, disposition,
närmare utarbetande, memorering och framförande. Det är
nog att veta att talekonst innebär förfarenhet att tala väl.»
Skulle du då inte skratta ut mästaren? Men
själv gör du inte annorlunda. Du vill skriva om
den fria viljan. Först avlägsnar du och kastar
bort hela ämnet och alla de delar av det sammanhang,
som du ämnar skriva om. Du kan ju omöjligen veta,
vad den fria viljan är, om du inte vet, vad den
mänskliga viljan förmår, vad Gud gör
och om Gud nödvändigt förutser något.
Lär inte också dina mästare i retorik, att
om man vill tala om någon sak vilken som helst,
måste man först säga om den existerar, sedan
vad den är, vilka dess delar är, vad motsatsen
är, vad som är besläktat, likt
etc.? Men
du berövar den i och för sig ömkliga fria
viljan allt detta. Du behandlar inte någon enda
fråga rörande den utom den första,
nämligen om den existerar. Det gör du med argument
som vi strax skall se. Jag måste säga, att jag
aldrig läst en mer enfaldig bok om den fria viljan, om
jag bortser från språkets elegans. I sak
resonerar sannerligen sofisterna bättre, även om
de inte förstår sig på att ge
framställningen retorisk klang. De griper sig an med
den fria viljan och behandlar alla frågor, som
hör till ämnet, om den existerar, vad den är,
vad den uträttar, hur den förhåller sig osv.
En annan sak är att inte heller de uppnår vad de
strävar efter. Jag
skall alltså hårt ansätta dig och alla
sofister med denna bok, till dess ni ger mig definitioner
rörande den fria viljans förmåga och verk.
Jag skall, om Kristus är mig nådig, inte
lämna dig någon ro, och jag hoppas bringa dig
därhän, att du ångrar att du gav ut din
bok. 15
I sin iver sätter Luther här mitt i latinet in några tyska
ord: »Das ist zu viel.» 16
Ur Horatius' De arte poetica v. 39, 40. Citatet något förkortat
av Luther. 17
Luther tänker på Vergilius' lantbruksdikt, första sången,
v. 50 f. 18
Sallustius, Om Catilinas sammansvärjning, kap. 1. 19
Romersk lärare i vältalighet från Spanien i första
århundradet e.Kr. Hans lärobok, Institutio oratoria, skattades
högt ännu på 1500-talet. Luther uppräknar här
efter Quintilianus' inledning huvuddelarna av talarens framställning.
25.6
.2001
Vederläggning
av Erasmus' företal
Den
trälbundna viljan och det kristna livet (1 /
2)
Början
av sidan]
[Föregående]
[Nästa]