Becker: Guds dårskap, kap. 6
Hur
Luthers antirationalism påverkar luthersk teologi
(5/8) Antirationalismen
i den lutherska läran om omvändelsen Den
lutherska läran om omvändelse innehåller också
antirationella faktorer. När lutherdomen förblir sann
mot den mans principer som skrev De Servo Arbitio (Om
den trälbundna viljan), lär den att människan
inte har någon fri vilja i omvändelsen. Den håller
utan reservation fast vid läran om människans totala fördärv.
Människan är inte bara "dödssjuk", utan
hon är faktiskt och totalt död i andliga ting. George
Stoeckhardt, en av de största exegeterna genom tiderna i den
amerikanska lutherdomen, beskriver människans naturliga tillstånd
med dessa ord: När
Gud genom evangeliet erbjuder människan nåd och frälsning,
saknar människan inte bara förmågan att tro och
att acceptera det som erbjuds, utan hon står också avsiktligt
och illvilligt emot om hon inte blir upplyst och kontrollerad av
Guds Ande ... denna oförmåga, denna olydnad, detta illvilliga
motstånd fortsätter intill den stund då en människan
blir upplyst, omvänd och pånyttfödd. Den
lutherska bekännelsen avvisar speciellt läran om att människan
före omvändelsen fortfarande har tillräcklig andlig
kapacitet kvar i sin natur så att hon i någon
mån kan bereda sig för nåden och om än
svagt säga sitt ja. Konkordieformeln säger
att människan är så förstörd och förblindad
att: I
andliga och gudomliga ting kan den icke pånyttfödda
människans förstånd, hjärta, och vilja av
egna naturliga krafter alls ingenting förstå, tro,
mottaga, tänka, vilja, påbörja, utföra, göra,
verka eller medverka, utan människan är helt och hållet
fördärvad och död till det, som är gott. Härav
är tydligt, att det efter fallet och före omvändelsen
i människans natur inte blivit kvar nu finns en enda gnista
av andlig kraft, varmed hon skulle ut från sig själv
kunna bereda sig för eller mottaga Guds nåd och i och
genom sig själv vara mäktig densamma eller göra
sig själv lämpad eller skickad för den eller av
egna krafter kunna "av sig själv, såsom komme
det från henne", biträda, göra, verka eller
medverka något till sin egen omvändelse vare sig helt
eller till hälften eller till någon den ringaste del. Det
är svårt att se hur läran om det totala fördärvet
skulle kunna uttryckas med större kraft och klarhet. Denna
ståndpunkt, säger Konkordieformeln, är "strider
mot det högfärdiga förnuftet och filosofin."
Och W. H. Wente skriver: Denna
skriftenliga lära har alltid varit en stötesten för
människans förnuft. Det mänskliga tänkandets
och filosofins historia och den kristna lärans historia är
fulla av exempel på filosofer och lärare i kyrkan som
har försökt hitta en annan definition på denna
grundläggande mänskliga natur. Den
lutherska kyrkan anser att alla människor är i detta tillstånd.
Alla är lika oförmögna. Den lutherska bekännelsen
avvisar ofta åsikten att det finns en skillnad hos människorna,
som gör att en del blir omvända och andra inte blir omvända.
Konkordieformeln varnar till exempel speciellt för tanken att
några människor före omvändelsen är villiga
att bli omvända och att andra inte är villiga att bli
omvända. Alla är ovilliga och står emot varje försök
att bli förda till Kristus i tron. Å andra sidan måste
det sägas att den som blir omvänd inte blir tvingad eller
med våld förs till Kristus, så som en brottsling
tvingas till galgen. Omvändelsen är en Guds gärning
genom vilken han verkar en förändring i människans
vilja. Viljan att bli frälst genom Kristus är inte en
förutsättning för att bli omvänd, utan den är
ett resultatet av Guds handlande i omvändelseprocessen. Alla
lutheraner, åtminstone alla lutherska teologer som bekänner
sig till hela den lutherska bekännelsen, vänder genom
sin edliga bekännelse ryggen åt Melanchthons förslag
om en facultas applicandi se ad gratiam (förmåga
att ta emot Guds nåd). En luthersk präst som lär
att det finns en vilja i en människa före omvändelsen,
eller ens en förmåga att vilja, gör sig med andra
ord skyldig till mened. Sann lutherdom fråntar till och med
människan facultas non resistendi (förmågan
att vara passiv), och den avvisar idén att det inom vissa
människor finns ett mindre motstånd före omvändelsen.
Det finns alltså ingen skillnad i det andliga tillstånd
i vilket olika människor befinner sig enligt naturen. Här
håller lutheranerna med Calvin men eftersom det mänskliga
förnuftet inte kan inse hur en sådan ståndpunkt
kan omfattas utan att man samtidigt omfattar en åsikt om en
begränsad försoning eller en oemotståndlig nåd,
anklagas de som är lojala mot den lutherska bekännelsen
på denna punkt ofta för kalvinism av avfälliga lutheraner. Å
andra sidan försvaras den universala nådeviljan eftertryckligt
av varje lutheran som är lojal mot bekännelsen. Lutheranerna
anser att Gud innerligt önskar att varje människa skall
bli frälst. Bekännelseskrifterna säger: Det
är inte Guds vilja att någon skall bli fördömd
utan att alla människor skall omvända sig till honom och
bli evigt frälsta. Att Guds frälsande nåd
är universell är ett axiom som förkunnas av varje
sann lutheran och av praktiskt taget alla som bär det lutherska
namnet. Det är en lära som sällan, om någonsin,
har blivit föremål för någon lärostrid
inom den lutherska kyrkan. Vissa lutheraner har av detta härlett
den som det verkar logiska, men i Skriften ogrundade och ohållbara
läran om universalism, men läran själv är så
allmänt accepterad i den lutherska kyrkan att det skulle vara
nästan otänkbart att någon skulle kalla sig lutheran
och inte omfatta lärorna om universell försoning, universell
återlösning och universell nåd. Av någon
märklig anledning har emellertid några lutheraner svårigheter
med begreppet allmän rättfärdiggörelse. Eftersom
Bibeln sätter likhetstecken mellan försoning och att inte
tillräkna synder (2 Kor 5:19f) är detta svårt att
motivera. Men i vilket fall som helst har faran för lutherdomen
i denna lärofråga aldrig kommit så mycket från
kalvinismen som från arminianismen. Läran
att Gud vill att alla människor skall bli frälsta ställer
oss naturligtvis inför en rationell svårighet. För
om Gud är allsmäktig och har gjort allt vad som behagar
honom, finns det bara två möjliga rationella slutsatser:
antingen måste alla människor med nödvändighet
bli frälsta, eller så måste ett av påståendena
modifieras på något sätt. Förnuftet säger
att Gud antingen inte är allsmäktig, eller om han verkligen
är suverän kan han i realiteten inte - i ordets fulla
innebörd - önska omvända alla, för annars skulle
alla bli omvända. Universalism
förkastas av alla sanna lutheraner, på samma sätt
som den förkastas av hela den evangeliska kristenheten. Men
lutherdomen opponerar sig precis lika kraftigt emot varje åtskillnad
mellan en "speciell nåd" och en "allmän
nåd" hos Gud, eller mellan en "effektiv nåd"
och en "ineffektiv nåd". Theodore Hoyer säger:
Detta tillfredsställer inte vårt förnuft,
inte heller dem som föredrar att följa förnuftet
framför Skriften." Det
problem som här möter luthersk teologi kan grafiskt illustreras
av följande diagram. Siffrorna vid pilarna representerar graden
av viljestyrka, men de har ingen betydelse på något
annat sätt än att visa relationer. Kalvinismen Alla
människor är totalt fördärvade och det finns
ingen skillnad hos människorna. Gud är lika nådig
mot alla och det finns ingen skillnad i Guds vilja. Ändå
går A förlorad och B blir frälst, och det finns
ingen tänkbar förklaring varför det går
så. Det
lutherska synsättet kan också illustreras på
olika sätt så länge som Guds nåd förblir
likadan för alla människor och motståndet mot
Guds nåd från människans sida förblir detsamma. I
detta fall verkar det som om alla går förlorade. Denna
lära har endast med svårighet bevarats i den lutherska
kyrkan. Det är den lära som Melanchthon övergav.
Synergismen, läran att människan samverkar i sin omvändelse,
om så endast i den minsta grad, var Melanchthons lösning
på detta problem, och de flesta moderna lutheraner följer
i hans spår. Men den sanna historiska lutherdomen anser att
synergismen är "förnuftets svar". Ändå
avvisar den sanna lutherdomen precis lika kraftigt varje förslag
som skulle etableraupprättar antingen en "speciell nåd"
eller en "oemotståndlig nåd" för utkorelsende
utkorade. Genom att göra så hamnar den i ett för
förnuftet omöjligt dilemma. Eftersom
lutherdomen är övertygad om att detta är Skriftens
undervisning, som inte förklarar mysteriet, har den helt enkelt
beslutat att inte heller förklara det.
en människas omvändelse
som står emot omvändelsen
2. Arminianismen, semi-pelagianismen, synergismen
3. Den sanna lutherdomen
Eller
[Början
av sidan]
[Nästa] [Innehåll]