Becker: Guds dårskap, kap. 6
Hur
Luthers antirationalism påverkar luthersk teologi
(1/8) Inledning När
Martin Luther dog den 18 februari 1546 verkade det som om den grundläggande
antirationalismen i den kyrka som han grundade skulle dö med
honom. En slöja av rationalism, i vissa lutherska kretsar ibland
kallad det melanchthonska fördärvet, föll
över den lutherska kyrkan. Det förväntades allmänt
att ledarskapet för den lutherska kyrkan efter Luthers död
skulle övergå till Filip Melanchthon, som hade varit
Luthers närmaste kollega vid universitetet och i arbetet med
reformationen. Melanchthon
var mer filosof än teolog. En av hans samtida, Musculus, ansåg
honom vara en filosofisk teolog gjord av strå och en
patriark för alla heretiker. Bente säger om honom:
"Som Luther framställer det oroades Melanchthon alltid
av sin filosofi; det vill säga, i stället för att
ställa sitt förnuft under Guds Ord, var han benägen
att balansera det förstnämnda mot det senare." För
att få fred med katolikerna var Melanchthon redo att underteckna
Leipzig-interimen. För att få fred med de reformerta
var han redo att skriva om den Augsburgska bekännelsen.
Redan i Marburg hade zwinglianerna börjat göra anspråk
på Melanchthon för sin sak genom att påpeka att
han i vissa av sina skrifter hade anslutit sig till en symbolisk
tolkning av nattvarden. Och än i denna dag står bokstäverna
U.A.C. (Unaltered Augsburg Confession, den Oförändrade
Augsburgska Bekännelsen) i många lutherska församlingars
sigill som en stilla protest mot Melanchthons rationalism. Men
den största otjänsten som Melanchthon gjorde den lutherska
kyrkan var att han, för att få fred med filosofin, var
villig att ge upp sola gratia, läran om att Gud ensam
genom gudomlig nåd verkar en människas omvändelse.
Han gav ett rationalistiskt svar på en fråga som Luther
alltid hade vidhållit att den inte kunde besvaras, nämligen:
"Varför är det så att vissa blir omvända
och andra förblir oomvända?" På alla dessa
punkter gjorde Melanchthon sig olämplig som ledare för
den verkliga lutherdomen, ett faktum som snart blev uppenbart. Fram
till år 1530 hade Melanchthon varit medveten om de faror som
ligger i en rationalistisk inställning till Skriftens läror.
I Den Augsburgska bekännelsens apologi påvisar
han upprepade gånger den skolastiska filosofins misstag. Han
frågar exempelvis, med hänvisning till den gärningsrättfärdighet
som den katolska kyrkan lärde: Om detta är en kristens
rättfärdighet, vad är då skillnaden mellan
filosofi och Kristi undervisning? På ett annat ställe
skriver han: Den
mänskliga visdomen ser på lagen och söker i den
rättfärdigheten. De skolastiska lärarna, som var
framstående och skickliga teologer, prisar därför
lagens högsta verk och tillskriver detsamma rättfärdiggörelsen.
Men bedragna av mänsklig vishet såg de i likhet med
fariséerna, filosoferna och mohammedanerna inte Mose ansikte
avtäckt, utan beslöjat (SKB s. 140). Men
efter år 1530 fjärmade sig Melanchthon mer och mer från
Luthers ståndpunkt. Luther själv anade den hotande katastrofen.
I en av sina sista predikningar sade han till sina åhörare: Fram
till denna stund har ni hört det riktiga, sanna Ordet; nu
måste ni vara på er vakt mot era egna tankar och er
visdom. Djävulen kommer att tända förnuftets ljus
och leda er bort från tron. Redan
år 1536, då han var mycket sjuk och trodde att han skulle
dö, sade han om Melanchthon: "Åt Filip lämnar
jag vetenskaperna och filosofin och ingenting annat. Men jag kommer
att bli tvungen att hugga av huvudet på filosofin också." Melanchthons
rationalism har överlevt till modern tid. I fråga om
tro och förnuft hyllar de flesta lutheraner Luthers principer
med sina läppar, men när det gäller att tillämpa
dessa principer i teologin borde stora delar av den kyrka som har
sitt namn efter Tysklands störste reformator kallas melanchthonsk
eller filippistisk snarare än luthersk. Under 1500-talets
sista årtionden gjordes stora ansträngningar att återställa
kyrkan till Luthers ståndpunkt. Frukterna av dessa ansträngningar
kan ses speciellt i Konkordieformeln, där man känner
Luthers ande och där filippismen bit för bit definitivt
avvisas. Den är full av varningar för förnuftets
slutsatser. De stora lutherska dogmatikerna mot slutet av 1500-talet
och under 1600-talet förblev också principen "Sola
Scriptura" trogna gentemot förnuftets anspråk. Men
vårt syfte är inte här att i detalj spåra
Luthers antirationalism och dess historia genom de följande
århundradena. Snarare vi vill peka på hur luthersk teologi,
där den är trogen sitt namn, fram till denna dag står
emot förnuftets påtryckningar. Mången lutheran
kommer ihåg hur hans pastor i konfirmandundervisningen upprepat
och innerligt varnade sina konfirmander för att lyssna på
förnuftet i frågor som rör kristen tro. Han påminner
sig också vad hans föräldrar lärde honom angående
sådant som Skriften har uttalat sig om. Vi ska inte fråga
oss hur det kan komma sig eller varför det måste vara
så. I stället ska vi tro det nakna Ordet utan att ifrågasätta
det, hur dåraktigt det än verkar vara.
[Början
av sidan]
[Nästa] [Innehåll]