Och förlåt oss våra skulder,
såsom också vi förlåter dem
som står i skuld till oss
Innehåll - Del I - Del II - Del III
Nya Testamentets lära om den mellanmänskliga förlåtelsen Vi skall nu genomsöka vårt NT och söka svar på följande frågor: 1. Vilket är viktigast att be om förlåtelse
eller att förlåta? 1. Vilket är viktigast; att be om förlåtelse eller att förlåta? I så gott som all nutida barnuppfostran där man försöker lära det uppväxande släktet att praktisera förlåtelse läggs tonvikten vid att ”säga förlåt”. ”Säg förlåt nu för att du var stygg…”, uppmanas bråkmakaren, medan motparten får höra: ”Nu får du förlåta när han har sagt förlåt.” På detta sätt fostras generation efter generation till att tro att nyckeln till all konfliktlösning består i att den felande ber om förlåtelse. Det är alltså viktigast att be om förlåtelse, ty då kan också den förorättade förlåta. Hur stämmer detta med Guds Ord? Hur ser Herren på denna sak? Om den felandes bekännelse och bön om förlåtelse
är av så fundamental betydelse för att den förorättade
skall förlåta, bör NT ha många uppmaningar och föreskrifter
angående detta. Den här skrivande har hittills endast funnit ett ställe som direkt vänder sig till den skyldige – eller rättare – till den som vet att en broder har något emot sig.
Här ser vi tydligt att försoning och förlåtelse
står i direkt samband med det femte budet. Ty den som lever i synd – gör synd – hamnar
ofelbart i helvetet, om ingen omvändelse får ske.
Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. Om du alltså vet att någon annan människa har något emot dig, så skall du försöka reda upp med den människan innan du försöker komma med någon gåva till Herren. Men då torde det vara ställt utom varje rimligt tvivel att det viktigaste är att den skyldige ber om förlåtelse! Nå, låt oss läsa sakta och stryka under följande sanningar:
Direkta uppmaningar till den skyldige att be sin medmänniska om förlåtelse är alltså – sagt i all försiktighet - inte rikligt förekommande i NT. Men det betyder inte att saken är oviktig. På ett fåtal ställen är det förutsatt att den skyldige ber om förlåtelse. Låt oss se på de flesta av dem och försöka få ta emot vad Herren vill säga till oss.
Här säger Petrus att det handlar om att “få min förlåtelse”. Alltså är den skyldiges bekännelse förutsatt här, vilket också framgår av den efterföljande liknelsen. Se tidigare artiklar om distinktionen mellan att förlåta och att ge förlåtelse.
Även här förutsätts den felandes ånger och bekännelse. Då skulle väl saken vara klar – inget tal om förlåtelse förrän den skyldige ångrat ordentligt och bett om förlåtelse. Nej, i ovannämnda ställen talar Jesus endast om hur man skall handla när den skyldige ångrar sig och ber om förlåtelse. Och då skall förlåtelse meddelas utan prut eller dröjsmål. Inget tal om något ”jag får fundera på saken…”. Detta kan naturligtvis inte ske utan att den förorättade redan förlåtit i sitt hjärta oberoende av den andres ånger och bekännelse. Därför talar NT mycket tydligt och klart om den delen – hur den förorättade skall förlåta helt oberoende av den skyldiges ånger och bekännelse. Tyvärr är denna sida ofta fördunklad, förnekad och bekämpad i vår tid. Måtte Herren i sin stora nåd låta den komma fram igen. I lära och liv hos oss alla. Mångas själar står på spel. Vi skall nu gå igenom några huvudord i NT om denna sak. Låt oss börja med dessa artiklars rubrik som är hämtad ur Fader Vår: Och förlåt oss våra skulder så som också vi förlåter dem som står i skuld till oss. Vilka villkor ställs upp här för att vi skall förlåta? Endast att det finns ”dem som står i skuld till oss.” Här finns inte ett ord om deras bekännelse eller ånger. Skulden är nog.
Vilket villkor ställs upp här för att vi skall förlåta? Endast att vi ”har något emot någon.”
Vilket villkor ställs upp här för att vi skall förlåta? Endast att vi har ”något att förebrå en annan.” Saken är alltså väldigt tydlig och klar i Skriften. Och hela tiden gäller det att Guds barn skall förlåta ”såsom Herren har förlåtit er”. Som vi tidigare sett så måste vi noggrant åtskilja förlåtelsen hos den förorättade, och förmedlingen av denna förlåtelse till den skyldige. Vad gäller Guds förlåtelse så har han redan förlåtit varje människa i sitt hjärta. Det skedde på Golgata. Därmed inte sagt att varje människa har tagit emot förlåtelse för sina synder. På samma sätt skall vi förlåta varandra. Vi skall göra det så fort någon hamnat i skuld till oss. Oavsett vad saken gäller. Och vi skall göra det utan gräns. Men ge förlåtelsen kan vi först efter att den felande ångrat sig och bett om förlåtelse. Men varför vill då Herren ha det så? För att det är bäst så! Med tanke på vårt förhållande till Gud så skulle ingen människa kunna bli omvänd, om inte Gud först vore försonad och förlåtit synden från sin sida. Med tanke på mellanmänskliga relationer så är den människa som kan förlåta den friaste av alla människor. Ingen kan binda henne varken i oförsonlighet, bitterhet eller hat. Inte heller fastnar hon i något av självömkans träsk. Den människa som kan förlåta är verkligen den friaste av alla människor! Hur många har inte fått sina liv förstörda för både tid och evighet genom att dessa hemska synder fått rum i hjärta och sinne?
2. För vems skull skall den förorättade förlåta? Denna fråga torde ha blivit besvarad under genomgången av bibelställena ovan. Men för klarhetens skull vill vi framhålla följande:
Sammanfattningsvis är det alltså allra mest för sin egen skull som den förorättade skall förlåta utan något annat villkor än att det finns en skuld. För hur blir det annars när den skyldige aldrig visar någon ånger eller ber om förlåtelse? Och vem kan vara säker på att han gör en rätt bedömning av den andres ånger? Vidare, hur blir det i alla de fall där jag endast har missförstått, varit misstänksam, tytt till det sämsta osv.? I de fallen lär jag ju få vänta på den andres ånger ända tills jag ligger i förtappelsen! Det är ju till den som skall förlåta som Jesus talar så stränga ord, inte till den som skall bli förlåten! Sedan är det naturligtvis också för den
skyldiges skull, för att denne skall kunna erfara förlåtelsen
och bli löst från sin skuld när han ångrar och bekänner.
Därför får ingen som ber om förlåtelse nekas
förlåtelse. 3. För vems skull skall den skyldige be om förlåtelse? Till övervägande delen för sin egen skull! Återigen får vi vägledning då vi ser på Guds förhållande till oss syndare. Som tidigare visats så behöver Gud varken vår bekännelse eller ånger. Han är redan försonad i det att han inte tillräknar oss våra överträdelser. Och hur skulle väl Han kunna känna minsta tillfredställelse över något så fragmentariskt och bristfälligt som vår kännedom av och ånger över synden? Jesus bad ju ”Fader förlåt dem, ty de vet inte vad de gör”. Luk 23:24 Men vi behöver få självkännedom, syndakännedom så att vi inser, ångrar och bekänner vår synd. I annat fall tar vi aldrig emot Guds förlåtelse. När det gäller gudsförhållandet så bekänner vi alltså för vår egen skull. Vi vill bli försonade med Gud. På samma sätt är det på det mänskliga planet. När vi inser att vi gjort fel mot någon, så ber vi om att få förlåtelse, för att relationen skall återupprättas från vår sida sett. Vi vill bli försonade med vår nästa. Om denne då nekar att ge villkorslös förlåtelse så är det – oförsonlighet. Om Herren vill så skall vi i en kommande artikel ta del av vad fäderna och vår bekännelse säger i denna fråga. Till början |Föregående
avsnitt | Logosmappen |