Startsidan

Studieguide

Kontaktpersoner

LNB-forum


Logosmappen

Trosfrågan

Sök i Folkbibeln

Länkar

 

Nordisk kulturfond

 

Kungaböckerna

Första och Andra Kungaboken är i grundtexten en enda bok som skildrar ca 400 år av Israels historia. Allt från kung Davids sista år (970 fKr) till Jerusalems förstöring och fångenskapen i Babylon år 586 fKr. Efter kung Salomos död delades landet år 930 fKr i Juda (Sydriket) och Israel (Nordriket).

Nordriket bestod ca 210 år. Här verkade bland andra profeterna Elia, Elisa, Hosea, Jona. Från ca 740 fKr angreps Nordriket flera gånger av Assyrien. Nordrikets huvudstad Samaria intogs 722 fKr och folket bortfördes från landet.

Sydriket bestod ca 345 år. Här verkade bland andra profeterna Jesaja, Jeremia, Joel, Mika, Sefanja, Nahum, Habackuk. Åren 605, 597 och år 586 fKr angreps Juda av den babyloniske kungen Nebukadnessar och folket bortfördes till Babel.

Ett huvudsyfte med Kungaböckerna är att visa hur Israel och Juda ständigt bröt förbundet med Gud, 2 Kung 17:7–23, 18:10–12, 21:1–24, och att Guds dom därför var oundviklig.

Indelning

1 Kung 1:1-2:11 Davids sista år
1 Kung 2:12-11:43 Salomo som kung
1 Kung 12-16 Rikets delning
1 Kung 17-19 Profeten Elia
1 Kung 20-22 Israel under Ahab
2 Kung 1-2; 4:1-8:15 Profeterna Elia och Elisa
2 Kung 3; 8:16-17:41 Kungar i Israel och Juda
2 Kung 18-25 Juda som ett enda rike

Några huvudpunkter

  • Salomo blir kung, 1 Kung 2:1-3.
  • Salomos vishet, 1 Kung 3:5-28
  • Herrens tempel byggs, 1 Kung 5-6.
  • Drottningen av Saba, Salomos rikedomar, 1 Kung 10, Matt 12:42.
  • Salomos avfall, 1 Kung 11:1-13. Salomo försökte ”halta på båda sidor”. Han följde till en del i sin fader Davids fotspår, men han byggde samtidigt avgudatempel åt sina många hedniska hustrur, 1 Kung 11:6-8, Matt 6:24.
  • Israels historia, det delade rikets tid (Se Vägen kap 6)
  • Efter Salomos död splittrades riket i Nordriket eller Israels rike, som bestod av tio stammar, och Sydriket eller Juda rike, som bestod av stammarna Juda och Benjamin.
  • Jerobeam I upprättade religiösa centra i Dan och Betel, införde ny högtid och ersatte det levitiska prästerskapet.
  • Elia, Herrens profet i eld och dom, 1 Kung 17-19; 21; 2 Kung 1-2.
  • Elisa blir Elias efterträdare, 2 Kung 2.

Några andliga lärdomar

  • Salomos enastående vishet och rikedom är en bild av Kristus. Den som får sina andliga ögon öppnade kan likt drottningen av Saba bli utom sig av förundran och om Frälsaren säga: ”inte ens hälften hade berättats för mig”, 1 Kung 10:6-9.
  • Salomo gifte sig med kvinnor som dyrkade andra gudar och det förledde honom till avfall från Herren. Detta kan för oss vara en påminnelse om att inte ingå äktenskap med den som inte tror på Herren, 2 Kor 6:14.
  • Berättelsen om Elisa och Naaman i 2 Kung 5 är en talande bild av dopets kraft och välsignelse. Herrens ord genom profeten var fästat vid Jordans vatten, som blev ett helande och läkande bad för den spetälske Naaman. Dopets vatten, förenat med Guds ord, föder oss på nytt och skänker oss syndernas förlåtelse, liv och salighet.
  • Kungen i Babel benådade Jojakin och frigav honom från fängelset, dessutom talade kungen ”vänligt med honom och gav honom främsta platsen bland de kungar som var hos honom i Babel. Han fick lägga av sin fångdräkt och ständigt äta vid kungens bord så länge han levde”, 2 Kung 25:27-29. Så går det för den som Herren omvänder; han slipper fängelset i satans rike, får för Frälsarens skull lägga av fångdräkten och får varje dag äta av rätterna vid det bord Herren dukar, Ps 23:5.

Innehåll | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt

Webmaster