|
Esra
Händelserna i böckerna Esra och Nehemja utspelar sig mellan
åren 538–433 fKr och är en fortsättning av judarnas
historia efter Krönikeböckerna. Persien var ledande stormakt
efter att ha besegrat Babylonien år 539 fKr.
Perserkungen Koresh tillät judarna i Babylonien att återvända
till Jerusalem för att bygga upp templet. Tempelbygget kom dock av
sig, men genom ett nytt dekret av perserkungen Darejaves I år 520
fKr påbörjades tempelbygget igen och sedan profeterna Haggai
och Sakarja trätt fram kunde templet fullbordas 516 fKr. I sjuttio
år förblev Jerusalems murar ouppbyggda.
Prästen Esra anlände till Jerusalem år 458 fKr. Genom
fullmakt från perserkungen Artasasta (grek. Artaxerxes) kunde också
Nehemja, hovmästare hos perserkungen, resa till Jerusalem 445 fKr,
och tack vare Nehemja blev murarna uppbyggda. Under den tidsrymd som dessa
böcker omfattar verkade även profeterna Haggai, Sakarja och
Malaki.
Indelning
1-6 |
Serubbabels och Josuas tid, tempelbygget |
7-10 |
Esras tid, reformationen |
Några huvudpunkter
- Fångenskap och återuppbyggnad (Se Vägen
kap 6d)
- De som återvände från fångenskapen kom till
ett fattigt land med stora skattebördor, social obarmhärtighet
och religiöst förfall.
- Man införde inte något nytt i gudstjänstlivet utan
återställde altaret på dess gamla plats och återinförde
lövhyddohögtiden, Esra 3:1-5.
- Templets grundläggning var ”den ringa begynnelsens dag”,
Sak 4:10.
- Först efter Haggais väktarrop och Sakarjas syner återupptogs
byggnadsarbetet efter 15 års uppehåll, Esra 3:10-4:24.
- Gudstjänstlivet ordnades ”så som det var föreskrivet
i Moses bok”, Esra 6:18.
- Esra var skriftlärd och mycket kunnig i Herrens lag, Esra 7:10.
- En viktig milstolpe i det israelitiska folkets historia är Esra
9-10, som bildar övergång från profetismen till det
skrivna ordets tid.
- Den gudfruktige Esra inbegriper sig själv i syndabekännelsen:
”Min Gud, jag skäms och blygs för att upplyfta mitt
ansikte till dig, min Gud, för våra missgärningar har
växt oss över huvudet, och vår skuld är så
stor att den når upp till himlen ...”, Esra 9:6-15
Några andliga lärdomar
- Herren uppfyller sina löften, Esra 1:1; Rom 11:29
- Det gäller för Herrens folk att skilja sig från allt
hedniskt och halvhedniskt väsende, Esra 9-10
- ”tillbaka till Jerusalem”, Esra 2:1, innebär för
oss ”tillbaka till Herren”
- När templet var återställt saknades ändå
nådastolen, det synliga beviset på Guds närvaro. Jeremias
profetia hade gått i uppfyllelse, Jer 3:16. Juda, Israel och hedningarna
kunde nu samlas, Jer 3:17-18. I nya förbundet är församlingen
”Herrens tron”, Jer 3:17, ”Guds boning genom Anden”,
Ef 2:22. Lagen ska då inte längre vara skriven på stentavlor
utan i hjärtat, Jer 31:33; Hebr 10:16.
Innehåll | Föregående
avsnitt | Nästa avsnitt |