|
Domarboken
Domarboken omspänner tiden efter Josuas död, från omkring
1375 fKr fram till Samuel och monarkins början med kung Saul omkring
1050 fKr.
Boken har fått sitt namn efter de många domare, militära
och politiska ledare, som trädde fram till Israels räddning
mot olika folk. Några av dem var Otniel mot arameerna ca 1375–1367,
Dom 3:7–11, Ehud mot moabiterna ca 1327–1309, Dom 3:12–30,
Debora mot kananeerna ca 1229–1209, Dom 4:1–5:31, Gideon mot
midjaniterna ca 1169–1162, Dom 6:1–8:32, Jefta mot ammoniterna
ca 1096–1090, Dom 10:6–12:7, och Simson mot filisteerna ca
1075–1055, Dom 13:1–16:31.
Bokens författare är okänd, men enligt judisk tradition
är boken sammanställd av Samuel eller någon i hans profetskola.
Indelning
1:1-3:6 |
Tiden efter Josua |
3:7-16:31 |
Domartiden |
17-21 |
Allmän tidsbild |
Några huvudpunkter
- Domartiden (Se Vägen kap 5a)
- Folket tjänade Herren så länge Josua levde och så
länge de äldste levde, som var kvar efter Josua, Dom 2:6-10.
Men så började avstegen från 5 Mos 6:6 ff, och genom
detta ”växte ett annat släkte upp efter dem, ett som
inte kände Herren”, Dom 2:10 ff.
- En av domarna under den här tiden är Gideon, Dom 6-8. Midjaniterna
förtryckte Israel. Gideon blev deras ”frälsare”,
som befriade dem och ”bröt sönder deras bördors
ok, deras skuldrors gissel och deras plågares stav liksom i Midjans
tid”, Jes 9:1-4.
- Händelserna under domartiden följer
ett schema:
- Israel avfaller från Herren och tillber
avgudar, tex Dom 3:5-7
- Herren lämnar Israel i fiendens hand,
tex Dom 3:8
- Israel ropar till Herren, tex Dom 3:9
- Herren sänder dem en frälsare/räddare,
tex Dom 3:9-10.
|
|
En förebild till Kristus
- Gideon, Dom 7:22-25; Jes. 9:1-4, ur ”Julepisteln”.
Innehåll | Föregående
avsnitt | Nästa avsnitt
|