Startsidan

Studieguide

Kontaktpersoner

LNB-forum


Logosmappen

Trosfrågan

Sök i Folkbibeln

Länkar

 

Nordisk kulturfond

 

9. JESU UNDERVISNING

A. Jesus förkunnar Guds rike

B. Jesu liknelser

C. Jesu övriga tal

A. Jesus förkunnar Guds rike

Många hade väntat sig en Messias som skulle grunda ett jordiskt rike. För att grunda ett rike behövs handlingskraft. Jesus undervisade mycket, lärjungarna blev oroliga och undrade om inte tiden började vara mogen att grunda riket. De var så inne i sitt eget tänkesätt att de inte kunde förstå att när Jesus talade om Guds rike eller himmelriket så talade han inte om ett jordiskt rike. Guds rike var av ett annat slag.

Av Jesu undervisning om Guds rike förstår vi att det är ett rike som börjar i ringhet. Liksom senapsfröet är ett litet frö så var Jesu lärjungar en liten skara. Av senapsfröet växer det upp en stor växt, störst bland kryddväxter. På samma sätt skulle Guds rike växa och bli stort. Jesus sade inte att Guds rike kanske växer eller att det finns möjligheter att det blir större. Han sade att Guds rike kommer att breda ut sig. Han sade det med säkerhet eftersom han själv skulle vara med och han visste att det i evangelium finns kraft.

I undervisningen tog Jesus ofta hjälp av liknelser. Genom liknelserna gjorde Jesus en jämförelse mellan vardagliga saker och andliga saker. På detta sätt kunde han inskärpa andliga sanningar i åhörarna. De flesta liknelserna handlar om Guds rike eller himmelriket, i några av dessa framgår det också vad Jesus skulle göra i handling för att upprätta riket, han skulle offra sitt liv. Guds rike grundlades med Jesu korsdöd.

B. Jesu liknelser

Det finns i evangelierna ungefär 30 liknelser som Jesus berättade, några av dem finns i flera av evangelierna. Liknelserna har ofta en dubbel avsikt, de skall både beslöja och avslöja. Detta talade Jesus om när han blev tillfrågad varför han talar i liknelser. För de troende uppenbarar liknelserna Guds rikes hemligheter medan de som inte tror tycks bli mer förstärkta i sin otro. (Matt. 13:10-17)

Man skiljer vanligtvis mellan tre olika former av liknelser:

  • De egentliga liknelserna, t.ex. om senapskornet och skatten i åkern (Matt 13).
  • Liknelseberättelser som innehåller lite mer detaljer, t.ex. om fikonträdet som inte bar frukt och trädgårdsmästaren (Luk. 13:6-9). Ofta är poängen i dessa liknelser det speciella och inte det vanliga, t.ex. såningsmannen som sådde även på vägen och bland törnen (Mark 4).
  • Exempelberättelserna där huvudtanken är händelseförloppet och inte någon bild, t.ex. den förlorade sonen (Luk. 15), de onda vingårdsmännen (Mark. 12) och Kungasonens bröllop (Matt. 22).

Fördjupningsuppgift

Läs några liknelser och tänk över den andliga innebörden.

C. Jesu övriga tal

Av Jesu tal är bergspredikan den mest kända. Denna predikan som Jesus höll på ett berg i Galiléen återfinns i Matt 5-7. Innehållet i predikan är djupt och innehåller många sanningar. Bergspredikan är en naturlig fortsättning på att Jesus till en början uppmanade folk att omvända sig. Han talar här till lärjungar och skildrar det andliga riket och Guds konungavälde. Man kan säga att Jesus själv som konung kungör sitt rikes lag i Bergspredikan.

Jesus talade också en del om sig själv. Speciellt i Johannes evangelium finns återgivet Jesu tal om sig själv. Många tal utgår från orden JAG ÄR... Jesus beskriver sig som livets vatten, den gode herden, uppståndelsen och livet m.m. Han talade också om det förestående lidandet trots att lärjungarna hade svårt att förstå detta.

Han höll också ett avskedstal där han bad för lärjungarna och för alla som genom dem kommer till tro på honom. I talen som berör den yttersta domen så säger han att han skall återkomma och att det skall hållas räkenskap. Han talade också om hur de som tror på honom skall åtnjuta evigt liv och salighet. Han bad i sin överprästerliga förbön: "Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig var med mig." (Joh 17:24)

Diskussionsfråga

Hurudan blir det helhetsintryck du får när du läser vad Jesus undervisade och hur han gjorde det?

NT - Innehåll | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt

Webmaster